Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Skremmende aksjemarked.

NYTT TEMA
frode57
frode57Innlegg: 1125
18.07.17 10:24

Det er  et ekstremt misforhold mellom det vi får servert av opplysninger om bedrifters utfordringer , særlig olje og gass relaterte bedrifter men også nedkjølingen av boligmarkedet , og de stadig nye rekordene som settes på Oslo Børs.

Kan det bli et kombinert bolig og aksjekrakk til høsten.

Hvorfor er meglere og presse så uærlige ?  Det er ikke holdbart å drive på slik når Norge egentlig har stoppet opp.

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 7234
18.07.17 12:37
frode57: Hvorfor er meglere og presse så uærlige ?

Det er ikkje meglarane som bestemmer prisen på aksjer. Heller ikkje avisene.

KapteinMark
KapteinMarkInnlegg: 2841
18.07.17 15:05
frode57: de stadig nye rekordene som settes på Oslo Børs.

Det er massevis av folk med mye penger som tydeligvis synes de får liten rente i banken, så en del setter nok spare-/pensjonspenger inn i aksjemarkedet.

Om det er lurt eller ei, finnes det ikke noe fasitsvar på.

Å spørre en aksjemegler om man bør kjøpe aksjer, er vel som å spørre frisøren om man trenger en hårklipp.... :-)

trondfroland
trondfrolandInnlegg: 142
18.07.17 19:15
frode57: Norge egentlig har stoppet opp.

Norge og Europa har en befolkningsøkning som er på U-Lansdnivå.

Det er enkelt å plukke aksjer i dette scenarioet.

Flyktningene liker luksusvarer som BMW og Adidas.

Mat og forsyning er en nobrainer.

Du har kanskje lagt merke til at strømprisen har doblet seg på kort tid?

(Innlegget ble redigert 18.07.17 19:25)

Borealis88
Borealis88Innlegg: 632
22.07.17 23:32
trondfroland: Norge og Europa har en befolkningsøkning som er på U-Lansdnivå.

Det går vel nedover snart...? 

frode57
28.07.17 13:56

Det vil trolig gå stupbratt nedover. Nå prøver meglere å få opp prisen på DNB aksjer så de kan få kvittet seg med noen av disse aksjene før boligprisfallet kommer.

Vi står trolig foran en langvarig depresjon/resesjon . Det kan ta  trolig ta opptil 10 år å komme ut av det.

Norge går på en dobbel dipp som det heter.

Det eneste som mangler nå er en krise innenfor oppdrettsnæringen.

Resten av Europa ser ut til å komme seg opp av resesjonen de har vært i siden 2008.

Ikke mange som vet hvor stor krisen var og er  i Danmark.

Det som er så påfallende er at vi ikke har tatt krisen innover oss og latt boligprisene gå helt vilt.

For min del så er norske politikere noen farlig vesen som ikke har tatt ansvar i en tid med de utfordringene vi har hatt.

Når vi har så svake politikere så forteller det hvor lite attraktivt det er å være politikere. Det er jo litt for mye stemmekveg som kommer inn i politikken.

Det gir ikke nok goder ved å være politiker. Det er slik at det er helt åpenbart at partiene blir kjøpt av LO og NHO /næringslivsledere.

Slik bør og kan vi ikke ha det. Det ligner for mye på korrupsjon. Hva gjør f.eks mannen til Statsministeren?

Vi bryter menneskerettighetene om kravet til å ha trygghet for å ha et sted å bo. Trygg innkomst. Understøttelse.

Med enkle ord så har jeg satt navn på dette fenomenet i det norske.

Gi politikerne et anstendig yrkesliv etter endt politikerliv.

(Innlegget ble redigert 28.07.17 13:57)

InnocentBystander
28.07.17 14:38
frode57: Nå prøver meglere å få opp prisen på DNB aksjer så de kan få kvittet seg med noen av disse aksjene før boligprisfallet kommer.

For å repetera litt grunnleggande om aksjehandel (ettersom du ikkje fikk det med deg sist):

MEGLARANE EIG IKKJE AKSJER OG BESTEMMER IKKJE PRISEN.

frode57
31.07.17 11:31

Kanskje det men likevel så er de i lommene på de rikeste og prøver å kvitte seg med dårlige aksjer til mindre kunnskapsrike ordinære folk.

InnocentBystander
31.07.17 14:15
frode57: likevel så er de i lommene på de rikeste og prøver å kvitte seg med dårlige aksjer til mindre kunnskapsrike ordinære folk.

Litt dokumentasjon for den påstanden ville vera interessant. Spesielt ettersom "ordinære" folk i ekstremt liten grad handlar med enketaksjer.

frode57
01.08.17 13:39

Det er flere enn du kanskje tror . Det er folk med handelsbakgrunn og familiebakgrunn hvor det er vanlig å sette penger i aksjer og aksjefond like mye som i banken. Vanlig arbeidsfolk driver ikke så mye med aksjehandler selv om de rikeste av de også har kommet inn. Oljearbeidsfolk.

På min arbeidsplass ble det jo spekulert ganske livlig, og det er en ganske så alminnelig arbeidsplass . En av de jeg jobbet med måtte selge hytta si men driver fortsatt å spekulerer. DNO aksjen ble livlig diskutert. Troen på oljeprisen var jo enorm... jeg vet jo hva sannheten er om økonomien i verden så jeg kunne jo si sannheten uten at det gjorde inntrykk.

Og jeg har lest mye. Meglere er med å bestemmer prisen. Noe annet er vås å påstå.  Og de går i flokk. Jeg har jo fulgt med Hegnar og E24 g DN så mye at jeg skjønner godt hva som foregår.

Det er ikke substans i Oslo Børs sin indeks. I Europa holder de på å avvikle pengetrykkingen i likhet med USA. Norge har en annen økonomisk situasjon enn resten av Europa og USA.

Det er underlig å se at det må til et boligkrakk for at aksjemeglere skjønner det.

Mye ligner på tidene like før Christiania krakket 1899. 

I Danmark hadde de et børs og boligkrakk da finanskrakket var i 2008 tror jeg det var. Jeg kjenner personlig folk som har mistet pensjonene sine der.

Det er fra det nivået resten av Europa og USA holder på å komme seg. 

Når både oljepris og Norske skog og Norwegian sliter så er det ganske kvalmt å se hva som foregår på Oslo Børs.

Det er økonomisk pyramidespill ...

ØKONOMISK PYRAMIDE SPILL. uten rot i det virkelige økonomiske liv i Norge.

InnocentBystander
01.08.17 17:23
frode57: Meglere er med å bestemmer prisen. Noe annet er vås å påstå.

Korleis kan ein meglar bestemma prisen?

InnocentBystander
01.08.17 17:26
frode57: Når både oljepris og Norske skog og Norwegian sliter

Norske skog har vel slitt så leng eg kan hugsa, så at dei har problemer er vel snarar ein indikasjon på at alt er normalt...

frode57
01.08.17 20:41

Meglere handler med opsjon fra firmaer og folk med risikokapital. Stort sett har de stor frihet til å sette pengen der de vil. Det morsomste kan vi se på Pareto sine handler ..lol.

Norske Skog skulle egentlig vært konkurs, enda så går de videre. Mange riggselskaper og oljerelaterte firmaer er egentlig på randen av konkurs hvor investorer og andre blir nødt til å være med å gjøre om obligasjoner til aksjekapital i firmaene. Men det later børsen til å ikke bry seg om. 

Norske Skog hadde om Ap hadde hatt makta blitt reddet av staten som det later til at den borgelige regjering begir seg innpå nå. Det strider jo fullstendig mot frp og Siv sin politiske agenda. 

Norske Skog er jo et godt tidsvitne om stormannskapet blant norske industriledere. Der Statoil har vært med å undergravd sin egen oljepris i Nordsjøen med å begi seg inn i USA og Canadisk oljeskifer . 

Det er litt underlig at en Høyremann skal få lede Ap inn i det som fortoner seg som nye tider i Europa.  Proteksjonisme må til for å få Europa opp å stå igjen. Kina har undergravd konkurransen med å holde valutaen sin kunstig lav. 

Nå har Norske Skog blitt for stor. Det er på tide å kaste høyrepartiene ut av regjeringskontorene. Men det som er så forstemmende er hvor høyreorientert Ap er. 

Det blir en tung høst. Uansett regjering. Det behøver ikke å bli krakk på børsen. Det er bare så trist å se hva som skjer på boligfronten i Oslo og omegn som nå får oljeprisfallet etter 3 år som sist på 1987 som kom i 1990 i Oslo. Falt som sten i resten av landet i 1987. 

De som tror at vi har noe som erstatter olje og gass tar fullstendig feil. Vi må redusere konsumet inntil prisene stiger igjen. Det handler ikke om miljøvern men om å skape balanse mellom innkomst og utgifter. 

Det vil jo få konsekvenser. Det er jo som med 2008 og USA nei til å berge banker. Lehmans brother..  Det noen som må våkne. Spetalen har kalt hyttene i fjellet som plankhus uten verdier. Det skapes ikke mye verdier i norske boliger. Lar seg vanskelig eksportere. 

Og utlandet har skjønt hvilket tarvelig land vi er. Det som er et faktum er også det de fleste har en drøm om å få emigrere eller i alle fall få store deler av alderdommen i varmere strøk. 

I Danmark gikk pensjonene overende. Det kan også skje i Norge. I alle fall private selskaper fordi Siv Jensen har lagt for liberale regler for de. Det er en skammelig sak. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg