Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Billån for lærling.

NYTT TEMA
JohannesRyum
JohannesRyumInnlegg: 30
25.07.17 00:23

Hei, har ganske nylig blitt lærling og har i det siste tenk litt på og kjøpe meg "ny" bil. Prisklasen jeg tenker på ligger vell på maks 60.000. Så har jeg hørt at noen mener det er fryktelig dumt og ta billån på grunn av høye renter osv. Månes lønnen ligg på rundt 13.000 å tenker på at da må jo gå fint og få nedbetalt dette lånet? Viss det i hele tatt er mulig og få tatt opp så mye i lån, har egenkapital på rundt 25.000. Det jeg lurer på er vell egentlig hva folks formening om dette er noen lur ide. 

franzsigel
franzsigelInnlegg: 14862
25.07.17 09:08

Å kjøpe bil er sjeldent spesielt lurt - det er normalt det største pengesluket man har (i alle fall helt til man får barn). Å ta opp lån er heller ikke det smarteste å gjøre. Men av og til er jo dessverre begge deler nødvendig.

Så lenge vi ikke vet noe som helst om hvilke andre utgifter du har (mat, bolig, etc), så er det ikke så lett å svare på om det vil bli enkelt for deg å betale ned lånet.

Bor du hjemme hos foreldrene dine og har "alt gratis" så går det nok bra. Men hvis ikke så kommer du ikke så veldig langt med 13.000 kroner i måneden.

Du skriver heller ikke om du har en "gammel" bil fra før av - hvis ikke husk at bil også vil koste deg ganske mye i forsikringer, avgifter, service etc.

Men her trenger du 35.000 kroner - kanskje du like gjerne kan spare opp beløpet? Kan du sette av 5000 i måneden, så har du pengene i løpet av et halvt års tid.

Og dersom du ikke kan sette av 5000 i måneden, så er det antagelig ikke noen god ide å ta opp lån...

JohannesRyum
25.07.17 15:56

Kan si at jeg bor hjemme og får så godt som d meste gratis enda, Har en gammel bil fra før av ja men den er så sliten nå at den trenger og byttes ut, har Jernbanen bank og forsikring og de er frytelig billige, betaler kunn 4600 i året for min volvo 940 som vaneligvis ville kostet rundt 8000 i året minst i mange andre forsikrings selskap. Kjønner at det uansett ikke er særlig lurt med lån og det aldri lønner seg og kjøpe bil, men den jeg har nå må byttes ut snarest og ønsker egentlig ikke og kjøpe med en Billig "drittbil" som jeg må bytte ut om noen månder.

AccountsReceivable
AccountsReceivableInnlegg: 43
26.07.17 03:11

"Viss det i hele tatt er mulig og få tatt opp så mye i lån, har egenkapital på rundt 25.000."

Med tanke på at du ikke har noen faste utgifter vil det ikke være noe problem å hverken få eller beherske et billån med en nettolønn på 13.000 kr.

"Så har jeg hørt at noen mener det er fryktelig dumt og ta billån på grunn av høye renter osv."

Dette blir en vurdering den enkelte person må foreta seg, ikke alle lever et sted hvor kollektivtransporten har avgang hvert 5 minutt. Det er heller ikke alle som har mulighet til å vente til de har spart opp nok egenkapital for å gjennomføre et kjøp uten hjelp av lån. Billån har generelt ganske høye renter, spesielt for unge som ikke har et godt etablert kundeforhold med en bank (lønnskonto, boliglån og eventuelt andre kreditter). Enkelte er også såpass interessert i bil at de føler prisen er verdt gleden.

Hva vil det koste deg?

Siden du er ung og står uten faste utgifter lønner det seg å nedbetale lånet så raskt som mulig, så å sette nedbetalingstiden til 1 år er ingen dum ide. Et lån på 60.000 kr hvor du stiller med 25.000 kr i egenkapital vil koste deg mellom 3.000 - 3.500 kr i måneden, alt etter hvilken avtale du klarer å lande (tar da utgangspunkt i lån uten sikkerhet). I tillegg kommer forsikring ca. 6.000 kr (runder opp fra ditt eget estimat) i tillegg til årsavgift på ca 3.000 kr.

Dette tilsvarer et konservativt månedsbeløp på 4.250 kr (før uforutsette utgifter), så da får det bli opp til deg å bestemme om et bytte av bil er verdt pengene. 

Som franzsigel sier så går det også an å spare opp pengene, som uten tvil er det billigste alternativet. 

NB: Forsikringspremien kan bli både høyere eller lavere basert på bilmerke, historikk mtp ulykker osv. Finansportalen har en god kalkulator for dette. Glem heller ikke at du får 3.000 kr i vrakpant for din gamle bil.

(Innlegget ble redigert 26.07.17 03:21)

JohannesRyum
26.07.17 15:38

Sjønner helt klart at å spare opp penge vill være det smarteste. Jeg er en person som er ganske langt over gjennomsnitte interessert i bil og er ikke særlig gira på å vente 6 månder, kan godt være det vill si jeg er unge og dum, men føler det er verdt det. ville egentlig bare få en klarhet på om det var mulig og få lån på denne summen og ha mulighet til og betale det. takk for svar :) 

(Innlegget ble redigert 26.07.17 15:39)

fargerik
fargerikInnlegg: 45032
27.07.17 09:57
JohannesRyum: Sjønner helt klart at å spare opp penge vill være det smarteste. Jeg er en person som er ganske langt over gjennomsnitte interessert i bil og er ikke særlig gira på å vente 6 månder, kan godt være det vill si jeg er unge og dum, men føler det er verdt det. ville egentlig bare få en klarhet på om det var mulig og få lån på denne summen og ha mulighet til og betale det. takk for svar :)

Handler du i en bilbutikk, får du vel billån nærmest kastet etter deg? De konkurrerer om slike som deg.

franzsigel
franzsigelInnlegg: 14862
27.07.17 11:45
JohannesRyum: kan godt være det vill si jeg er unge og dum, men føler det er verdt det

Det er absolutt lov å være ung og dum. Og det er betydelig mindre dumt å bruke 60.000 på bil når man er ung, enn 600.000 på det samme når man er 40 (for å ha en trygg bil å kjøre ungene i)... :-)

Beste tipset da er vel å sørge for at du betaler så mye avdrag som du klarer, og betaler ned lånet så fort som mulig.

Lykke til med bilkjøpet!

fargerik
fargerikInnlegg: 45032
27.07.17 11:57
franzsigel: Beste tipset da er vel å sørge for at du betaler så mye avdrag som du klarer, og betaler ned lånet så fort som mulig.

Amen!!!

Johannes bor hjemme, og får alt gratis av foreldrene. Tut og kjør, sier jeg!

(Innlegget ble redigert 27.07.17 11:59)

JohannesRyum
29.07.17 14:06

Heheh, får vell tenke litt på det da ;) 

ieinar
ieinarInnlegg: 4
22.08.17 11:13

Siden du belåner bilen så kommer forsikringen til å forlange kasko på bilen.. Du vil få skyhøy forsikring. Jeg kan tenke meg det vil koste 12-14000kr året. Jeg ville kanskje spart og kjøpt en bil kontant og kun hatt ansvar forsikring. Jeg ville reforhandlet/byttet forsikring etter hver 6 måned med mål om å få opp bonusen fortest mulig. 

Vil du ha en dyrere bil så finnes det også måter du kan lease bil i dine foreldre sitt navn, de setter alt på seg og du betaler dem. Noen forsikringer tilbyr at du tjener opp bonus som bruker av bilen, selv om den står på dine foreldre. 

For eks hos privatlease får du en ny Skoda rapid diesel til 2800kr mnd, års forsikring for dine foreldre hadde vert ca 5600kr. Bilen har Bluetooth osv for sikker kjøring. 

Per måned blir dette 3266kr. Men du har da en bil med garanti og ingen uforutsette utgifter. du kan da spare opp ved siden av til å kjøpe en bil senere når du har opptjent bonus. 

Jeg ville kostnadsmessig så og si garantert gått for å lease en rapid. En dritt bil har sine vedlikeholdsutgifter som fort kan beløpe seg til over 20000kr året. Da er det slettens ikke dyrt å heller ha en leasingbil. For far så ville leasingbilen ihvertfall spart han for hodebry når bilen din ikke virker, din sikkerhet osv. 

(Innlegget ble redigert 22.08.17 11:13)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg