Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Boliglån ved overtakelse av butikk

NYTT TEMA
Thomas90
Thomas90Innlegg: 139
30.07.17 00:50

Heisann,

Vurderer å kjøpe en dagligvarebutikk og drive den selv, men må da starte aksjeselskap og stille med bankgaranti. Dersom jeg velger å kjøpe butikken, vil jeg i lederstillingen få høyere lønn enn det jeg har i min nåværende stilling. Vil jeg da stå sterkere når det gjelder å få boliglån, eller vil banken bruke bankgarantien og lignende på å gi meg et mindre lån?

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 7234
30.07.17 10:27
Thomas90: Vil jeg da stå sterkere når det gjelder å få boliglån, eller vil banken bruke bankgarantien og lignende på å gi meg et mindre lån?

Desverre må eg gi deg eit temmelig kjedelig svar: 

Dette må du diskutera med banken din. Der får du eit skikkelig svar. Heromkring kan vi bidra med litt synsing, men siden det uansett er banken som bestemmer, så er det likegodt å snakka med dei først som sist.

SUV
SUVInnlegg: 3422
31.07.17 04:55
Thomas90: Dersom jeg velger å kjøpe butikken, vil jeg i lederstillingen få høyere lønn enn det jeg har i min nåværende stilling.

Hvor høy lønn du får kommer vel litt an på om du klarer å drive butikken bra så den får et stort nok overskudd til å kunne betale en så god lederlønning. Husk på at hvis overskuddet er små (eller den kanskje drives med tap) så kan man ikke ta ut stor lønn og fortsette å drive, da blir det bare konkurs og du mister butikken. man kan bestemme hva lederlønninga skal være, men da er det ikke sikkert du kan bestemme at du skal få drive butikken særlig lenge hvis du ikke får den til å gå godt.

Husk på at det er mye som skal klaffe for å få godt overskudd, du må ha god omsetning og fortjeneste på varen i forhold til de utgiftene som må dekkes inn med husleie, lønninger osv. Svinn koster, men det koster tapte kunder om du er så redd for svinn at kundene stadig kommer til tomme hyller, for da velger de heller å handle et annet sted.

Thomas90
Thomas90Innlegg: 139
01.08.17 00:39
SUV: Hvor høy lønn du får kommer vel litt an på om du klarer å drive butikken bra så den får et stort nok overskudd til å kunne betale en så god lederlønning. Husk på at hvis overskuddet er små (eller den kanskje drives med tap) så kan man ikke ta ut stor lønn og fortsette å drive, da blir det bare konkurs og du mister butikken. man kan bestemme hva lederlønninga skal være, men da er det ikke sikkert du kan bestemme at du skal få drive butikken særlig lenge hvis du ikke får den til å gå godt. Husk på at det er mye som skal klaffe for å få godt overskudd, du må ha god omsetning og fortjeneste på varen i forhold til de utgiftene som må dekkes inn med husleie, lønninger osv. Svinn koster, men det koster tapte kunder om du er så redd for svinn at kundene stadig kommer til tomme hyller, for da velger de heller å handle et annet sted.

Takk for godt svar! Jeg har vært ansatt i butikken i syv år og er klar over problemstillingene du henviser til! Det jeg mente med høyere lønn var at jeg vil jo som "butikksjef" gå opp i stillingsprosent og jobbe fullt.

Foreløpig går butikken med et lite overskudd, men jeg tror dersom jeg skjerper inn på svinn, lønnskostnader (jobbe mer selv), varekostnader og økt omsetning, at jeg kan gjøre overskuddet større. Jeg kommer ikke til å ta mer lønn enn hva nåværende butikksjef har!

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg