Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tilbakebetaling av lån

NYTT TEMA
izi4ever
izi4everInnlegg: 2019
17.09.17 12:05

Hei

Jeg har lånt penger av en bekjent og skal nå betale tilbake. Men siden jeg ikke er flink med det juridiske kan noen hjelpe meg med å lage en kontrakt hvor begge skriver under slik at det ikke er en mulighet for han å komme tilbake til meg i fremtida for å kreve mer? Takker for all hjelp

JackNapier
JackNapierInnlegg: 618
17.09.17 13:03

Har dere skrevet kontrakt når du lånte pengene?

izi4ever
izi4everInnlegg: 2019
17.09.17 15:07
JackNapier: Har dere skrevet kontrakt når du lånte pengene?

Nei. følte ikke vi trengte det da. men nå har han mast i det siste så vil unngå noe i fremtida

CogitoErgoDoleo1
CogitoErgoDoleo1Innlegg: 5178
17.09.17 19:28
izi4ever: Nei. følte ikke vi trengte det da. men nå har han mast i det siste så vil unngå noe i fremtida

Virker meningsløst, det finnes jo ikke bevis for at du har lånt penger av han i utgangspunktet. 

petterG
petterGInnlegg: 9361
17.09.17 20:15

Oslo, 31.12.2017

Jeg, Ola Nordmann, bekrefter at iz4ever har tilbakebetalt hele beløpet på kr. 150.000,- han lånte fra meg.

Signert av Ola Nordmann

RogerMaar
RogerMaarInnlegg: 3144
17.09.17 23:44
izi4ever: Hei Jeg har lånt penger av en bekjent og skal nå betale tilbake. Men siden jeg ikke er flink med det juridiske kan noen hjelpe meg med å lage en kontrakt hvor begge skriver under slik at det ikke er en mulighet for han å komme tilbake til meg i fremtida for å kreve mer? Takker for all hjelp

Økonomisk regel nr.1..: Man låner penger fra/til venner/bekjente kun dersom man ønsker å avslutte vennskapet.

LaRedoutee
LaRedouteeInnlegg: 1407
21.09.17 10:49
RogerMaar: avslutte vennskapet.

Åh?

Torotto
TorottoInnlegg: 11894
21.09.17 21:44
izi4ever: Men siden jeg ikke er flink med det juridiske kan noen hjelpe meg med å lage en kontrakt hvor begge skriver under slik at det ikke er en mulighet for han å komme tilbake til meg i fremtida for å kreve mer? Takker for all hjelp

Det normale er vel å få en kvittering om at hele lånet er betalt tilbake?

Skulle jo ikke være så komplisert. 

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9128
09.11.17 00:17
RogerMaar: Økonomisk regel nr.1..: Man låner penger fra/til venner/bekjente kun dersom man ønsker å avslutte vennskapet.

Eller

En låner kun av venner om en har planlagt å betale tilbake.

KapteinMark
KapteinMarkInnlegg: 2840
09.11.17 06:22

Overfør beløpet via nettbank, slik at i alle fall transaksjonen ligger der dokumentert.

RogerMaar
09.11.17 18:21
LaRedoutee: Åh?

Hvis en venn vil låne penger av deg, må du anta at han

A) Har dårlig råd/lite penger (selvsagt).

og/eller

B) Ikke får lån andre steder fordi han har for lav inntekt / lite sikkerhet / høy gjeld.

Uansett, når pengene skal betales tilbake er det meget stor sjanse for at vedkommende ikke har disse pengene, eller han har en haug andre kreditorer som han MÅ prioritere først. Alle andre kreditorer går til formelle skritt for å drive inn pengene (Purring, inkasso, rettslig inndrivelse, etc.), så det er stor sjanse for å bli nedprioritert.

(Innlegget ble redigert 09.11.17 18:22)

RogerMaar
09.11.17 18:52
hillebillys: En låner kun av venner om en har planlagt å betale tilbake.

Selvsagt. Men mitt svar ovenfor prøver å forklare hvorfor dette ofte skjærer seg.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9128
10.11.17 11:38
RogerMaar: Men mitt svar ovenfor prøver å forklare hvorfor dette ofte skjærer seg.

Det er jeg enig i.

Selv har jeg lånt til venner, og mottat tjenester eller hjelp isteden om dem har fått problemer.

Har også lånt, og noen ganger betalt tilbake i form av hjelp til noe.

Men da må en værra gode venner, og da har slikt i løpet av årene stort sett rettet seg av seg selv. Enten ved hjelp eller tilbakebetaling.

LaRedoutee
11.11.17 12:02
RogerMaar: Hvis en venn vil låne penger av deg, må du anta at han

Ser jo den, men ser ikke som en regel nr 1 at vennskapet blir brutt. Nå skulle han bare ha en form for kontrakt for å sikre seg selv, så antar da at beløpet er av en stor sum. Selve beløpet skal ikke ha noe å bety for en tilbake betaling, men tvilen og troskapen på en 500 lapp eller 20.000,- er stor forskjell. 

Har selv lånt og ikke tenkt noe stort over det og aldri vært noe problem, også tilbudt og låne, men de har da ordnet seg selv. 

Men, at det er mange venn/bekjentskap som ryker pga lånte penger til ditt og datt, ja det tror eg det er. 

(Innlegget ble redigert 11.11.17 12:05)

KapteinMark
KapteinMarkInnlegg: 2840
11.11.17 13:01
LaRedoutee: Men, at det er mange venn/bekjentskap som ryker pga lånte penger til ditt og datt, ja det tror eg det er.

Trur jeg også.

Er ikke glad i verken å låne selv eller å låne ut til andre.

Lånte en gang ut rundt 3 000,- til en god kollega(og jeg trodde at det var et lån til neste lønn).

Der trodde jeg feil, og etter et par måneder måtte jeg begynne å etterlyse tilbakebetalingen. Det gikk ytterligere et par måneder før den endelig kom.

Vi har en særdeles god tone, men jeg kommer ikke til å låne vedkommende noe penger mer. Når man må begynne å etterlyse pengene, ligger det alltid en dårlig stemning i lufta.

LaRedoutee
12.11.17 11:00
KapteinMark: Når man må begynne å etterlyse pengene, ligger det alltid en dårlig stemning i lufta.

Det gjør det. Noen har mer sunn fornuft i seg en andre. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg