Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Spare for barn

NYTT TEMA
znurrezprett
znurrezprettInnlegg: 2
03.12.17 13:53

Hei,

Jeg fikk nylig i overkant av 200.000 i arv, og kunne tenkt meg å gi 100.000 til hver av barna som nå er 4 og 7 år. Noen som har noen tips på hvordan jeg bør investere dette? Bør være en forholdsvis trygg investering.

Har en venn som gjorde noe tilsvarende for sine barn, han kjøpte Krugerrand men usikker på om dette er en god investering. 

Setter pris på tips og råd.

Mikey666
Mikey666Innlegg: 663
03.12.17 15:08

Invester i et globalt indeksfond.

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 4665
RogerMaar
RogerMaarInnlegg: 3174
04.12.17 10:20
Mikey666: Invester i et globalt indeksfond.

Spar også i ditt eget navn, formue kan medføre at stipend omgjøres til lån den dagen det blir aktuelt.

https://lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Inntekt-og-formue-/formue-/

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 4665
04.12.17 10:47
RogerMaar: Spar også i ditt eget navn, formue

vil også føre til at overformynderiet tar hånd om formuen til barnet er 18 år.
Dette er jo for så vidt riktig, men ungene kan aldri bruke noe av formuen før de fyller 18 år.

mf_6
mf_6Innlegg: 3607
04.12.17 20:33
RogerMaar: Spar også i ditt eget navn, formue kan medføre at stipend omgjøres til lån den dagen det blir aktuelt.

Å spare pengene i dine vs barnas navn har sine fordeler og ulemper.

Mye kan skje på 15 år. Spares pengene i barnas navn forsvinner de ikke i en stor pott som skal fordeles ved et eventuelt dødsfall/arveoppgjør, foreldrenes skilsmisse  eller ved personlig konkurs. 

KapteinMark
KapteinMarkInnlegg: 2877
04.12.17 20:54
znurrezprett: Jeg fikk nylig i overkant av 200.000 i arv, og kunne tenkt meg å gi 100.000 til hver av barna som nå er 4 og 7 år.

Betal ned på evt. egen gjeld heller!

Barna blir jo arvinger uansett og du/dere kan jo tilgodese dem når det måtte passe.

Ulemper i forhold til overformynderiet og stipend er også nevnt i tråden.

kennethnilsen
kennethnilsenInnlegg: 1395
06.12.17 15:36

Er enig med forrige, betal ned event. egen gjeld. Da nyter ungene godt av at du har bedre råd når renta stiger, og så vil de jo som nevnt arve. Og skulle de trenge egenkapital når de skal flytte ut, har du bedre muligheter for å hjelpe til med det.

Har du ikke gjeld, anbefaler jeg globalt indeksfond, f.eks klp. indeksIV.

Mikey666
Mikey666Innlegg: 663
08.12.17 10:55

Med et rentenivå på 2-2,5% så betaler du ikke ned gjeld. 
MSCI global så har de hatt 4,81% annualized return siste 10 åra som inkluderer en finanskrise. 7,92% siden 1987.

Om renta økes så er det pga. for høy vekst som fører til økte returns. Det at renta vil stige er nok ganske naturlig, men disse skremselsspådommene om at de kommer til å stige til over 5 og 7% innen få år er bare tull og tøys. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg