Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Din gjerrigste opplevelse ...

NYTT TEMA
kitzeruts
kitzerutsInnlegg: 2205
22.08.07 12:50
>>>Jeg tror han du svarte hadde passet ypperlig i den butikken jeg var i, høres ut som han er av samme ulla som eieren ;)

Har jobbet litt i butikk og ja jeg er ganske hard på hele det der "ta riktig pris for varene som jeg selger" - greiene....

Hvordan du klarer å blande gjerrighet eller sosial intelligens inn i det får være din sak.
chico
chicoInnlegg: 6837
22.08.07 15:17
Tenkte jeg ikke skulle mate trollet, men du har vel venta lenge på et svar, så jeg skjønner at du ikke klarte å la vær etter nesten to ukers venting :p
_________________________________
What We Do In Life Echoes In Eternity

kitzeruts
kitzerutsInnlegg: 2205
24.08.07 11:35
Ok, ser at du er redusert til å kalle meg for navn og hinte om at jeg ikke har noe liv, og konkluderer derfor med at jeg har rett og at du innser innerst inne at du har feil. Gratulerer med et bredere syn på hvordan verden fungerer og lykke til videre!
chico
chicoInnlegg: 6837
24.08.07 22:20
Å "mate trollet" er et uttrykk, ikke en personkarakteristikk.

Du skal få et skikkelig svar siden du tydeligvis er opptatt av "rett og galt" i denne saken.

Hvis du leser forbrukerartikler, eller har greie på kundebehandling generelt, så vet du kanskje hva som anses for å være normal og profesjonell service overfor kunde når en vare er feilpriset, og der kunden handler i god tro, dvs at prisen likevel er innenfor normalen av det man kan forvente.

Varen var betalt, jeg hadde fått kvittering og handelen var avsluttet.
Så går alarmen når jeg er på vei ut, og jeg må tilbake til kasse hvor han oppdager at de har satt feil pris på skiltet utenfor, og vil da ha kr 200,- i tillegg til det jeg allerede har betalt.
Hvor du får krokodilletårer fra aner jeg ikke, poenget mitt var at jeg tok det med et smil og ikke laget noe poeng utav alarmen. Shit happens, liksom. Noen ville vel kanskje reagert annerledes, når de blir utsatt for mistenksomme blikk fra personer i nærheten.
Når jeg spør om han syns det høres rimelig ut at han skal ha mer penger, og han ikke ser poenget med verken alarmen eller at de selv har satt feil pris på varen, så er jeg ikke interessert i å gjøre noen handel med personen.

Og ja, det handler om både sosial intelligens og gjerrighet. Hvorfor? Fordi han ikke var i nærheten av å tenke følgende:
- Oisann, vi har feilpriset varen, vår feil. Kunden har betalt og fått kvittering.
Og, ooops, i tillegg gjorde jeg enda en feil slik at alarmen ble utløst. Men jeg SKAL ha kr 200,-ekstra fra denne kunden.

Vi har sikkert forskjellig syn på kundebehandling og etter flere år i servicebransjen selv, ville ikke jeg valgt hans løsning.
Men hvis du syns du har "rett", så er det kanskje like greit at du bare har jobbet "litt" i butikk.

Takk for gratulasjonen og lykkeønskingen, og likeså ;)
_________________________________
What We Do In Life Echoes In Eternity

kitzeruts
kitzerutsInnlegg: 2205
27.08.07 12:38
Pleier ikke å lese så mye forbrukerartikler nei, men det jeg mener er at du som ansatt i en bedrift har et ansvar ovenfor din overstående å ta riktig pris for varene du selger. Noen ganger har daglig leder vært tilstede, og for han er det lettere å handle etter skjønn når slike situasjoner oppstår, men for en vanlig ansatt, slik jeg har jobbet som, er det helt naturlig å rette opp sin egen feil når den blir oppdaget og kreve at kunden betaler det varen koster. Man er jo ikke på jobb for å skaffe seg nye venner blant kundekretsen. I ditt tilfelle har du fått kvittering og da kunne du kanskje med loven på din side bare si "glem det" og ta med deg varen å gå, men da mener jeg at du ville oppføre deg som en idiot uten sosial intelligens.
Slike situasjoner faller i mine øyne utenfor hele begrepet "kundeservice".

F.eks: To slitne eurorail-turister kommer inn på ett hotell kl 3 om natten og har lyst på et hotellrom. Den ansatte i respsjonen tar imot betaling for 1000 kr, og får passene til gjestene og skal til å levere ut nøkler i det han ser at han har gjort en feil og at rommet egentlig koster 1500 kr. Dette er det siste ledige rommet og de to eurorail-turistene har ikke råd til de 500 kr ekstra. I mine øyne er det da verken gjerrig, dårlig kundeservice (fordi man er ikke kunde før man har betalt det tjenesten koster!!!) eller mangel på sosial intelligens å vise dem døren og selvfølgelige beklage så mye for tabben du selv har gjort. Det handler enkelt og greit om å gjøre jobben som du får betalt for å gjøre. Hvis jeg derimot hadde hatt en autoritet som følgte med jobben til å la dem bo for 1000 kr på et tidspunkt hvor det er sannsynlig at rommet kommer til å stå tomt uansett så ville jeg gjort det med glede..
ZyberZone
ZyberZoneInnlegg: 1857
27.08.07 16:31
kitzeruts skrev:
Man er jo ikke på jobb for å skaffe seg nye venner blant kundekretsen. I

> Øh, nei, muligens ikke. Men du er ihvertfall ikke på jobb for å skaffe deg fiender. Du er der for å yte god service.


zyberzone(a)gmail.com
illomedine
illomedineInnlegg: 1380
27.08.07 18:31
kitzeruts skrev:
Pleier ikke å lese så mye forbrukerartikler nei, men det jeg mener er at du som ansatt i en bedrift har et ansvar


Det er pga sånne som deg som gjør at man skyr firmaer...Hadde holdt på at genseren var min! Har jobbet nesten hele livet i servicebransjen.
illomedine
illomedineInnlegg: 1380
27.08.07 20:49
Vet ikke om denne historien er sann, men jeg vet at vedkommende det handler om er ekstremt gjerrig. Det blir sagt at han tenkt å ta inngangspenger i bryllupet for å dekke utgiftene til drikkevarer.
J Nissen
J NissenInnlegg: 46560
27.08.07 20:52
kitzeruts skrev:
F.eks: To slitne eurorail-turister kommer inn på ett hotell kl 3 om natten og har lyst på et hotellrom. Den ansatte i respsjonen tar imot betaling for 1000 kr, og får passene til gjestene og skal til å levere ut nøkler i det han ser at han har gjort en feil og at rommet egentlig koster 1500 kr. Dette er det siste ledige rommet og de to eurorail-turistene har ikke råd til de 500 kr ekstra. I mine øyne er det da verken gjerrig, dårlig kundeservice (fordi man er ikke kunde før man har betalt det tjenesten koster!!!) eller mangel på sosial intelligens å vise dem døren og selvfølgelige beklage så mye for tabben du selv har gjort. Det handler enkelt og greit om å gjøre jobben som du får betalt for å gjøre. Hvis jeg derimot hadde hatt en autoritet som følgte med jobben til å la dem bo for 1000 kr på et tidspunkt hvor det er sannsynlig at rommet kommer til å stå tomt uansett så ville jeg gjort det med glede..
---

Som resepsjonist regner jeg med du har myndighet til å ta slike avgjørelser. Jeg hadde iallefall forventet en viss selvstendighet og egen vurderingsevne av mine ansatte..
brosmeraad
brosmeraadInnlegg: 11134
27.08.07 21:56
illomedine skrev:
Vet ikke om denne historien er sann, men jeg vet at vedkommende det handler om er ekstremt gjerrig. Det blir sagt at han tenkt å ta inngangspenger i bryllupet for å dekke utgiftene til drikkevarer.

------------------

Heldig kjerring!
rbkbv
rbkbvInnlegg: 596
29.08.07 20:04
jokkalin skrev:
Jeg har en kamerat som er så gjerrig at han blir drit forbanna hver gang dama hans har bursdag og når det er jul for da hinter hun om gave, noe hun ikke får.

Da er dert bare en ting å gjøre; Stikke, makan til grådighet
rbkbv
rbkbvInnlegg: 596
29.08.07 20:25
IneCha skrev:
Hva hvis du er jente, og er på date? En 17. mai for endel år siden ble jeg hentet av en frier med bil til en 'romantisk' dag. I løpet av få timer hadde jeg ikke bare måttet betale halvparten av middagen, men også min egen 'kjørebrus' og tilmed bensinpenger! Slå den, du..



Kjip type, håpe du kvitta deg me han kjapt
rbkbv
rbkbvInnlegg: 596
30.08.07 18:07
Cmon77 skrev:La oss si det gjenstår 2% til eier. 2000,- kr altså, av en omsetning på 100.000,- den dagen. Er det da rart at han vil ha tilbake kostnadene for posene?



2000 * 365 = 730 000 Er det overskuddet til butikken? på et helt år???
solitude
solitudeInnlegg: 4618
31.08.07 08:10
illomedine skrev:
>Vet ikke om denne historien er sann, men jeg vet at vedkommende det handler
>om er ekstremt gjerrig. Det blir sagt at han tenkt å ta inngangspenger i bryllupet
>for å dekke utgiftene til drikkevarer.

Det er jo i praksis det gaverne er.
illomedine
illomedineInnlegg: 1380
31.08.07 15:40
solitude skrev:Det er jo i praksis det gaverne er.

Dette var snakk om å betale for å komme inn. Trodde ikke det var så vanskelig å forstå.
Cmon77
Cmon77Innlegg: 32
31.08.07 21:11
Til rbkvb.
Brukbart regnestykke, men butikken har ikke åpent i 365 dager i året.
ca 300 dager, og i et godt år så er nok overskuddet på 400-650k.
Butikksjeflønna er da på kun ca 250k brutto.
Etter skatt på overskuddet så blir vel totallønna på noe sånt som 400-500 netto.
Ikke spes god lønn for 60 timers arbeidsuke og 3 uker ferie i året.....

Nok Off topic. Kom med flere historier folkens!
Valtra6850
Valtra6850Innlegg: 1013
01.09.07 01:42
J Nissen skrev:
...(fordi man er ikke kunde før man har betalt det tjenesten koster!!!)

Tullprat, avtalen er sluttet når kunden har akseptert (f.eks. ved å betale de 1000kr..) tilbudet selgeren (resepsjonisten i ditt eksempel) kom med. Da er selgeren forpliktet til å levere varen/tjenesten, og kjøperen er likeledes forpliktet til å betale den avtalte kjøpesummen. Selgeren kan ikke ombestemme seg og trekke tilbudet tilbake etter at det er akseptert av kjøper, med mindre kjøper innså eller burde innsett at selger har gjort en feil.. (avtalelovens §32)
J Nissen
J NissenInnlegg: 46560
01.09.07 10:45
Valtra6850 skrev:

Tullprat, avtalen er sluttet når kunden har akseptert (f.eks. ved å betale de 1000kr..) tilbudet selgeren (resepsjonisten i ditt eksempel) kom med. Da er selgeren forpliktet til å levere varen/tjenesten, og kjøperen er likeledes forpliktet til å betale den avtalte kjøpesummen. Selgeren kan ikke ombestemme seg og trekke tilbudet tilbake etter at det er akseptert av kjøper, med mindre kjøper innså eller burde innsett at selger har gjort en feil.. (avtalelovens §32)
-------

Jeg vet det, om du leser en gang til så ser du at det ikke var jeg som kom med den påstanden du siterte!
Valtra6850
Valtra6850Innlegg: 1013
01.09.07 21:23
J Nissen skrev:
Jeg vet det, om du leser en gang til så ser du at det ikke var jeg som kom med den påstanden du siterte!

Uffda, tabbe, det var ikke meninga. Unnskyld... :)

J Nissen
J NissenInnlegg: 46560
01.09.07 21:26
Ingen fare :) :)
kitzeruts
kitzerutsInnlegg: 2205
12.09.07 09:57
Nå skrev jeg dette innlegget fordi hybelkameraten min mente at man burde bruke tallerkener om igjen, slik at det ikke ble nødvendig å bruke vaskemaskinen hele 3 ganger i uken, fordi det ville bli veldig dyrt. Jeg var uenig fordi:

1) Hva er vitsen med å ha oppvaskmaskin hvis man bruker alt om igjen
2) Det sklir veldig fort ut og blir uryddig hvis man hele tiden skal bruke bestikk, glass og tallerkener igjen,
3) En vask med en oppvaskmaskin kan da umulig være så dyrt????

Da jeg fikk bekreftet 3 argument så taler jo de to første for seg selv.
johnnyGG
johnnyGGInnlegg: 31975
12.09.07 18:28
hehe, da passer hybelkameraten din her da. Har du andre historier om ham?
dory35
dory35Innlegg: 704
16.10.07 08:32
Flaut, men noen et stykke ut i slekta er ekstremt gjerrige. Bruker bilen kun når de skal pante flaskene de samler langs veien når de går til og fra jobb. Hvis de er invitert ut i spesielle anledninger rapper de med seg tannpirkere, sukkerbiter, sukkerposer og alt annet som står på bordet som er til gjestene. Er noe gratis, så tar de ikke 1 men fyller lommene. Er det prøvesmaking spiser de seg mette. De lever på kiwis datogaranti og har fortsatt sofa fra 1970 tallet.
De dyrker grønnsaker og fruen hadde med seg noen på jobb for å selge de. De aller fleste kjøpte noen men det ble allikevel noen til overs. Disse ble lagt på lunsjbordet sånn at folk bare kunne spise de, men da hun ene som tidligere hadde kjøpt tomater ville forsyne seg med en tomat fra bordet, fikk hun beskjed fra min gjerrige slektning at hun kunne da fint hente sin egen tomat som hun hadde betalt for....
rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 34971
04.11.07 23:27
OK, her var en gjerrig-artikkel:


http://www.na24.no/naeringsliv/article1423917.ece


Moro å høre om gjerrighet, men ikek fullt så gøy å oppleve det selv ......
gourmande
gourmandeInnlegg: 12577
05.11.07 17:36

Den artikkelen om svensk gjerrighet var god. Min første mann ville gjerne at jeg skulle benytte gifteringen etter hans avdøde far. Jeg nektet dengang, fordi jeg syntes det var utrolig lite romantisk. Senere utover i ekteskapet oppdaget jeg selvsagt at han var gjerrig, og at dette var årsaken til "gjenbruk".

Jeg tror at de som er gjerrige på penger også er gjerrige på følelser.
solitude
solitudeInnlegg: 4618
06.11.07 20:01
gourmande skrev:
>Jeg tror at de som er gjerrige på penger også er gjerrige på følelser.

Det er nok hellere motsatt. Vi menn spanderer jo ofte hellere på gaver til fruen da det oftest er den nemmeste måten å gjøre henne fornøyd igjen, men du trodde kanskje at gaverne uttrykker våre følelser? Beklager å måtte skuffe deg mon ami.
rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 34971
02.12.07 22:51
http://www.ba.no/nyheter/article3163972.ece


Hva med denne saken?

Er det noe gjerrighet her?


".......Da 45-åringen skulle betale, mente han at regningen var ti kroner for høy, og ba kelneren å se på det. Briten som eier baren svarte med pepperspray og bank......."


kansas00
kansas00Innlegg: 19008
03.12.07 22:49
Noe av mine gjerriste opplevelser opplever jeg rett som det er.. Kan hende man har handlet for 6-700 kr på en matbutikk.. Så ber man om 4 bæreposer, men så er ikke dette nok.. og man ber om å få en til.. Når da gutten/jenta i kassa ber om 1 kr da for en ekstra pose synes jeg det går på grensa til det latterlige når man allerede har lagt igjen flere hundre kroner i butikken.
kennis82
kennis82Innlegg: 11032
03.12.07 22:59
Hører folk fortelle om dette kansas00, jeg jobber selv i butikk, men har ikke opplevd noe slikt i min butikk og heller ikke i andre butikker. Når man har handlet mye, og allerede har betalt for et par-tre poser er det unødvendig å ta betalt for flere.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg