Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hva er forskjellen på as og A/S?

NYTT TEMA
Ashtrey
AshtreyInnlegg: 7193
13.01.05 13:34
Har det noe med aksjeselskapets oppbygging? eller?
trackdogg
trackdoggInnlegg: 1882
13.01.05 13:38
asa du mener ?

jeg har ikke peiling :-P

Lyrics: Wasted time between guitar solos
CaputMundi
CaputMundiInnlegg: 2468
13.01.05 14:08
Det er ingen forskjell mellom A/S eller as som du skriver; det er bare ulike måter å forkorte aksjeselskap.

Det er forskjell mellom AS og ASA derimot.
AS = Aksjeselskap
ASA = Allmennaksjeselskap

I et AS kan man ha en lukket eiergruppe, slik at eierne i stor grad bestemmer hvem som skal få kjøpe aksjer og få innflytelse i selskapet. I et ASA er aksjene allmenne og dette gjelder som oftest de store børsnoterte selskapene. Det er også andre forskjeller som krav til aksjekapital etc. (AS og ASA er dekket av ulike lover).

13.01.05 14:13
Jeg vet bare at i det firmaet jeg jobber i, sa daglig leder at det var viktig at jeg skrev as og ikke AS eller A/S når jeg skrev firmanavnet. Kom bare til å tenke på om det er noen grei grunn for dette.
CaputMundi
CaputMundiInnlegg: 2468
13.01.05 15:10
Det har vel enkelt og greit med "typografiregler" i bedriften; hvordan de vil portrettere seg uttad. På samme måte som Telenor har klare regler for hvilke farger logoen skal benyttes i og så videre.
Juridisk eller praktisk sett er det ingen forskjell mellom as, AS, a/s eller A/S.

13.01.05 15:20
okey. da takker jeg for hjelpen.
superted81
superted81Innlegg: 747
13.01.05 15:58
Det finnes faktisk enkelte regler for hvordan man skriver AS o.l., og det er at det alltid skal skrives i versalier (store bokstaver) og uten strek, enten den er skrå eller rett, ei heller med punktum e.l.!

Men det er har ingenting å si ift firmaets struktur å gjøre... Og ikke mange bryr seg heller. Det blir litt som at reglene sier at telefonnummere skal skrives 22 22 22 22 og mobil skal skrives 999 99 999 altså 2 2 2 2, og 3 2 3. Det er den rette måten å skrive det på iflg "regelboka" men man gjør som man vil!
18.01.05 22:44
A/S er vel bare en eldre skrivemåte for AS
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg