Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Å komme seg inn på boligmarkedet

NYTT TEMA
Supply
SupplyInnlegg: 9817
31.01.05 00:28
Hvordan har alle dere klart å komme dere inn på boligmarkedet? Kjøpt deres første hus/leilighet?

Ifjor var jeg lærling, da tjente jeg bare 150 000, men i år har lønna gått opp til rundt 320 000.
Men alle leiligheter som er beboelige her i området koster rundt 1.5 mill, og det er altfordyrt for meg. Det blir nesten 8000 i måneden, i 30 år fremover. Og jeg klarer snart ikke bo hjemme, rett ved å fly på veggen. Og jeg kan ikke leie noe sted, det er bortkastede penger, for det er nesten like dyrt, og det er penger ut av vinduet.

Fristende å be om tips, men det er jo ikke så mange tips å gi, for markedet er jo som det er, og har man ikke penger så har man ikke penger.

Det er ikke lett å være ung i dag.
RosejentaInnlegg: 3465
31.01.05 00:34
Enkleste rådet er faktisk å kjøpe deg noe som ligger utenfor sentrum!

Ta f. eks Trondheim;
For at folk er så toskete at de må bare bo på nedre elvehavn, koster det der 1,5 millioner for et kott på 33m2.

For samme pengene får du et rekkehus på Kattem, som tross alt er bare ei lita mil.

I Bjugn, eller to mil unna får du en enebolig til akkurat samme pris!

Hvis du tjener 300", bør du egentlig finne deg til noe selveiende under 1mil.
Da blir det enten et bøttekott i sentrum, eller luksus i utkanten;)

Jeg er så glad for at jeg kjøpte meg både hus og utleieleiligheter under det forrige krakket, og slik var det jeg kom inn på boligmarkedet;)

Forresten, det var sikkert ikke disse råd du var ute etter, men slik er desverre realitetene i dagens boligmarked;)

Hilsen Rose;)

31.01.05 00:38
Leter etter leilighet selv for dagen, og for meg er det helt uaktuelt å ikke bo sentralt.

Har ikke råd til å kjøpe noe tror jeg, så det blir nok leie til cirka 5000 i måneden.

Hysteria
Rosejenta
31.01.05 00:41
Hvis du bare må bo i sentrum er du nok en av dem som driver prisene opp på boligmarkedet:)

Hva med å bo litt utenfor sentrum? F. eks kvarter med buss så slipper du mye rimligere unna. Du får større boplass, og du kommer deg allikevel kjapt til byen.

De fleste sentrumsleiligheter som bygges i dag ligger på mellom 28m2 og 33m2. Vet du hvor lite dette egentlig er?
Supply
SupplyInnlegg: 9817
31.01.05 01:29
Jeg bor et stykke fra bygdesentrumet, og enda lenger fra oslo. Men jeg må bo sånn i en omtrentlig nærhet til der jeg kjenner folk, og der jobben er.

Jeg skal prøve så hardt jeg kan å spare sammen 150 000 iløpet av året, det blir tungt, men det skal gå. Så har jeg i allefall litt mer å slå i bordet med.

Kommer det ikke et boligkrakk snart?
HedonInnlegg: 38103
31.01.05 01:33
Rosejenta skrev:
I Bjugn, eller to mil unna får du en enebolig til akkurat samme pris!"

Bjugn to mil unna Trondheim?

Inkludert ferge tar det omtrent to timer å kjøre fra Bjugn til Trondheim.

Rosejenta
31.01.05 02:38
Beklager Hedon, jeg har sagt det før og jeg sier det igjen; Jeg har dysleksi;)
Og samtidig så lurer jeg på hvor jeg hadde hjernen hen i sted???

Selvsagt mente jeg BUVIKA!!!!!!!!!!!!
Eller for den sags skyld også Klett, Spongdal, Trolla eller Flakk;)

Bra at noen er våkne;)
Rosejenta
31.01.05 02:48
Du Supply, akkurat nå er rentene kunstige lave, for de laveste rentene er nå like under 3%, og det er lang sikt ikke bra for økonomien i landet generelt heller, i følge dem som forstår seg på det.

Jeg antar at renta i løpet av et par over vil nærme seg 5%.

Nærmer den seg 6% får vi nok et lite krakk. Eller rettere sagt en vridning i boligmarkedet.
Da vil førstegangsetablerere, unge, de som på pokkers død og liv bo i sentrum, og de med få og ingen buffere nli nødt til å selge til langt under det de ga for det. Og de eneste som tjener på det er mer profesjonelle utleiere. Men, de er bare ikke er onde, for de vil jo være med å stagnere prisfallet til en hvis grad.

Forresten, hvis du klarer å spare 150" er dette kjempefint. Siden du bor "på landet" regner jeg med at du bruker en skikkelig bondebank som kjenner både deg og familien din? Snakk med rådgiveren der og prøv å få til en deal med banken som følger;
* Kjøp deg et plass å bo som du liker, og hvor du har råd til å låne HELE beløpet. Ikke bruk av de 150" men sett dem i samråd med banken din inn på en sperret rentebærende konto som såkalt sikkerhet. Den dagen renta har gått rett til himmels og avbetalinga di har økt så mye at du holder å gå på dukken, bruker du de 150" til å betale ned på lånet.
Dermed får du lavere nedbetalinger igjen, og slipper å miste hjemmet ditt:) Samtidig som greier deg over kneika.

manitu
manituInnlegg: 185
31.01.05 07:02
Begynn å spare i BSU. Det gir skattefradrag. Det er bare en liten begynnelse...

baldviking
baldvikingInnlegg: 22288
31.01.05 09:23
Jeg arvet hus med gjeld i 1986. Da var husbankrenten ca 14 %...

Så vi får nok ikke noe krakk om rentene stiger til 6 prosent.

Jeg vet ikke helt hvordan forholdene er der du bor, men på bondelandet, som du skriver i et senere innlegg, kan det ikke være, for der får du lett en hel kåk for 500-750.000,-. Det er bare å ta et kjapt søk på FINN. Så spørs det såklart hvordan du definerer bondelandet... ;-)

Å leie er ikke dumt om du holder på å fly på veggen. Det er en myte at man kaster bort penger på å leie. Den som leier står fritt og kan flytte når det passer. Jeg har stort sett vært leietaker hele livet. At man legger seg opp penger ved å betale ned på et huslån er en sannhet med modifikasjoner. Å ha hus betyr f.eks vedlikeholdsutgifter (vannlekasje -> nytt bad -> 100.000 flagrende ut vinduet...), forsikring, kommunale avgifter o.s.v. Skaffer du deg dame/type vil de kanskje ikke bo der du har kjøpt eller dere får unger/grønnlandshunder og så er det å flytte. Ofte bedre å vente med huskjøp til du vet hvordan du kommer til å bo i flere år fremover.

BSU er smart. Cluet med BSU er å starte sparingen før du kjøper bolig. For da kan du fortsette å spare også etter at du har kjøpt bolig. BSU gir fort 30 prosent avkastning på innbetalt beløp første året p.g.a den enorme skattefordelen.

Har du normalt rike foreldre kan de kausjonere for deg. Da får du lån uten egenkapital.

Jeg tjener nøyaktig det samme som deg og har ingen normalt rike slektninger og bor i by/pressområde. Jeg har ikke råd til å kjøpe en normal leilighet. Men jeg burde kanskje ha vært flinkere til å spare... ;-)
Hysteria3
Hysteria3Innlegg: 40109
31.01.05 09:28
"Hva med å bo litt utenfor sentrum? F. eks kvarter med buss så slipper du mye rimligere unna. Du får større boplass, og du kommer deg allikevel kjapt til byen."

Jeg bor et kvarter utenfor sentrum nå, og liker det ikke.

Hysteria
Prudi
PrudiInnlegg: 6598
31.01.05 13:14
Supply skrev:
Hvordan har alle dere klart å komme dere inn på boligmarkedet? Kjøpt deres første hus/leilighet?"

- Bodde ett år i utlandet der jeg hadde en meget gunnstig finansiell situasjon. Klarte å spare 150 000 på ett eneste år og kjøpte leilighet med 20% egenandel i Bergen sentrum da jeg kom tilbake til Norge. På den tiden (2001) lå en sentrumsnær leilighet på skyggesiden av byn på rundt 2-2,5 ganger normal årsinntekt så lånet var overkommelig på bare 4000 i måneden.

For å vri kniven litt rundt i såret så solgte jeg denne leiligheten for noen uker siden med 550 000 kroners fortjeneste (minus meglerhonorar). Det innebar en verdistigning på 76% på 3,5 års. Noe av det mer ekstreme jeg har hørt om, men leiligheten var såklart finere da jeg solgte enn da jeg kjøpte.

Kombinert med at jeg har blitt samboende i mellomtiden så var det rimelig enkelt å skaffe seg ny bolig nesten uten mellomlegg og venter i disse dager på at en splitter ny halvdel av en tomannsbolig skal bli ferdig til innflytting. Et stykke utenfor Bergen sentrum såklart.

Og råd til deg? Få deg en samboer. Kutt kostnadene dine. Lev nøkternt. Spar penger. Dropp byturene. I dag må man leve eller bo. Det er nesten umulig å gjøre begge deler.
syrre
syrreInnlegg: 568
31.01.05 14:29
dette med å "kaste penger ut vinduet", nest etter janteloven, er det teiteste "oppleste og vedtatte budskapet" vi nordmenn får tredd ned over hode av våre forfedre.
det er ikke noe særlig mer bortkastede penger ved å leie enn å betale renter på lån (vi er i en spesiell situasjon akkurat nå - hvor det skiller noe mer), og det er ingen grunn til at du med en inntekt på kun rett i overkant av 300 skal ta på deg en så stor risiko som et lån på 1,5M. hverken du eller noen andre vet hva verdien på den evt. leiligheten er om et år eller to... kanskje 1M?
finn deg en ok leilighet å leie. du trenger jo ikke leie resten av livet, men feks et år?
så kommer du vekk fra folka dine og slipper å stange huet i veggen.
uans. ikke kjøp.
mvh syrre
october
octoberInnlegg: 41111
31.01.05 14:35
Supply skrev:
Hvordan har alle dere klart å komme dere inn på boligmarkedet? Kjøpt deres første hus/leilighet?

--> Jeg og samboeren min kjøpte for ca 1 000 000 kroner i fjor vår. Det var det lite problemer med. Hun er i fast jobb, og jeg studerer og har deltidsjobb. Vi fikk sågar tilbud om avdragsutsettelse (bare betale renter) til å begynne med mens jeg studerte, men med den lave renten ville det vært dumt. Dette er en toromsleilighet med boareal på 55 kvadratmeter. Ikke stort, men på alle måter tilstrekkelig for oss t

"Det er ikke lett å være ung i dag."

--> Det var nok ikke så mye lettere før heller, men de krevde kanskje mindre før i tiden. Nå som jeg har kjøpt mitt første hjem, så har jeg det i hvert fall mye mer romsligere enn hva mine foreldre hadde det på tilsvarende tidspunkt.

Du får få deg en potensiell samboer ;-)

Med vennlig hilsen 0ctober (ottobre@gmail.com)
--> Under skyene er himmelen alltid grå.
october
31.01.05 14:38
Hysteria3 skrev:
Leter etter leilighet selv for dagen, og for meg er det helt uaktuelt å ikke bo sentralt.

--> Og da er det jo ikke rart at prisene blir svært høye i sentrumsnære områder, når alle jo tenker slik!

nudie
nudieInnlegg: 3329
31.01.05 15:07
Om du bor alene, er det fult mulig å få en 1 roms på ca 30 kvm til en mill. I sentrumsnære områder.
Alternativet er å kjøpe en 3 roms til mellom 1.6 og 2, også leier du ut det ene rommet til noen.
Får en fin 60kvm 3 roms til 1.8!
Anbefaler på det sterkeste å kjøpe! Kjøp gjerne i et brl, da det gjerne innebærer lave omkostninger!
I tillegg får brl generelt veldig gode lån, som du nyter godt av!
nudie
31.01.05 15:08
Hysteria3 skrev:

Har ikke råd til å kjøpe noe tror jeg, så det blir nok leie til cirka 5000 i måneden.

Hysteria

---

Har du muligheten til å legge ut 5000,- i mnd, bør du seriøst heller kjøpe!
nudie
31.01.05 15:12
syrre skrev:
dette med å "kaste penger ut vinduet", nest etter janteloven, er det teiteste "oppleste og vedtatte budskapet" vi nordmenn får tredd ned over hode av våre forfedre.
det er ikke noe særlig mer bortkastede penger ved å leie enn å betale renter på lån (vi er i en spesiell situasjon akkurat nå - hvor det skiller noe mer), og det er ingen grunn til at du med en inntekt på kun rett i overkant av 300 skal ta på deg en så stor risiko som et lån på 1,5M. hverken du eller noen andre vet hva verdien på den evt. leiligheten er om et år eller to... kanskje 1M?
finn deg en ok leilighet å leie. du trenger jo ikke leie resten av livet, men feks et år?
så kommer du vekk fra folka dine og slipper å stange huet i veggen.
uans. ikke kjøp.
mvh syrre

---

Ikke enig!
Har men en inntekt på 300' bør en fint klare å håndtere et lån. Men man trenger ikke kjøpe for 1.5 med engang..
Blurb
BlurbInnlegg: 12212
31.01.05 15:17
En to-roms på 55kvm til 1 mill??? Er det i Bergen og langt utenfor sentrum?
october
31.01.05 15:27
Blurb skrev:
En to-roms på 55kvm til 1 mill??? Er det i Bergen og langt utenfor sentrum?
_

15 minutt å gå. 4 Minutt å sykle. Plenty med busser.

Enorm prisforskjell bare om du orker å traske over Puddefjordsbroen, som tar fem minutt. (Da er det plutselig ikke "sentrum" lengre, og er dermed mye billigere enn leiligheter som defineres å ligge i "sentrum" men som er minst like langt unna :-D

Men i Bergen, ja. Det gjør jo en viss forskjell.

october
31.01.05 15:27
Dobbeltpost
Prudi
PrudiInnlegg: 6598
31.01.05 15:41
Det må ha vært noen år siden du kjøpte Octo.

Solgte nettopp min 2-roms leilighet rett overfor Gyldenpris for 21 500 pr kvadrat. God utsikt men ellers en helt vanlig borettslagsleilighet fra 60-tallet.

Nå venter ny bolig på Askøy til omtrent samme prisen men med varmekable i alle gulv, boblebad, hage med sol hele dagen og kort vei til nærmeste strand :-)

Helvetes lang tur hjem fra byn rettnok, men litt må man da ofre....
Rosejenta
31.01.05 15:42
Jeg synes det er så trist å se på alle "barna" her som tydeligvis ikke har opplevd at renta har vært over tredobbelt så høy som er i dag:/

For kun 5 år siden hadde jeg SYV% rente, og det var faktisk -råbillig- da.

For et lån på 1 500 000,- betalte jeg ----9 199kr ----- hver eneste måned!
I tilegg kom det da, som nå forsirking, fellesutgifter, kommunale avgifter osv. i tillegg......

Hvor mange av dere her er så blonde at dere ikke har vurdert om dere greier dere den dagen renta går opp igjen?

Å ja, den går opp igjen, helt garantert, og du verden hvor mange det kommer til å bli av dere som på pokkers død og liv må bo i sentrum og som er med å presser opp prisene som enten går konkurs, må tvangsselge, eller ender opp med ris og nudler til middag hver dag året rundt i årevis;/

Hvis flere bosetter seg bare litt i utkantene vil prisnivået ikke bare stagnere men faktisk gå litt ned på sikt;)

Men, bare fint for meg at karusellen holder på å gå av hengslene. Når krakket kommer skal jeg kjøpe meg noen billige leiligheter som jeg kan leie ut;)
october
31.01.05 16:10
Prudi skrev:
Det må ha vært noen år siden du kjøpte Octo.

--> Det nærmer seg et år. Velholdt blokk bygd i 1980, med hverken særlig luksus eller særlige oppussingsbehov.

"Solgte nettopp min 2-roms leilighet rett overfor Gyldenpris for 21 500 pr kvadrat. God utsikt men ellers en helt vanlig borettslagsleilighet fra 60-tallet."

--> Nå blir jo ikke 55 kvadrat og knappe millionen så veldig langt unna 20 000 i kvadratmeterpris. Lite fellesgjeld, men forholdsvis høy husleie i borettslaget.

"Nå venter ny bolig på Askøy til omtrent samme prisen men med varmekable i alle gulv, boblebad, hage med sol hele dagen og kort vei til nærmeste strand :-)
Helvetes lang tur hjem fra byn rettnok, men litt må man da ofre...."

--> Skal man bygge nytt så må man et stykke ut i perifierien, ja :-)

001olebrum
001olebrumInnlegg: 5703
31.01.05 16:47
Hei Rosejenta

Du skriver:Jeg synes det er så trist å se på alle "barna" her som tydeligvis ikke har opplevd at renta har vært over tredobbelt så høy som er i dag:/

>
Bind renten. Innenfor 60 % får man fra ca 4,3% nom i 5 år, og ca 6% på 10år,

Jeg er enig i at renten kan stige, men det er absolutt ikke sikkert. Japan har hatt tilnærmet 0 rente i 10 år. Og fordi den har væenrt høyere er det absolutt ingen garanti for at den blir det igjen. Men mrk at jeg sier ikke at den ikke stiger.

At mange går på en skikkelig smell hvis den stiger igjen. Det er jeg helt enig i.
Da får du ringe meg, så kan vi starte et eiendomsselskap....He - he...
Rosejenta
31.01.05 17:30
Hei oo1 olebrum:)

* Hvis du sjekker hjemmesiden til Norges Bank på http://www.norges-bank.no/front/pressemelding/no/2004/2004-12-15T12-27-18.fgen.html, så ser at dem skriver følgende;
Inflasjonen har i det siste tatt seg opp i samsvar med anslagene i inflasjonsrapporten, men er fremdeles vesentlig lavere enn målet. Styringsrenten er derfor lav.

Det er en meget klar indikasjon på at styringsrenten vurderes fortløpende, og at den egentlig kan settes opp når som helst;/

Jeg regner ikke med at den kommer til å gjøre det første halvår i år, men vi skal ikke være for sikker;/

* Det som også folk "glemmer " av er at går renta opp, så går også rentene opp billånet, forbrukerlånet til siste sydentur, samt at også fellesutgifter i borettslag går opp pga boretslaget får økte låneutgifter;/

* Du anbefaler å binde lånet og skriver; Bind renten. Innenfor 60 % får man fra ca 4,3% nom i 5 år, og ca 6% på 10år.
Desverre har du rett, og bare de rentesatsene der som stemmer indikerer at rentenivået er på vei opp igjen;)
Det som du her IKKE tenker på, er at "barna av i dag" kjøper lån med flytende renter til under 3%. Skal dem binde seg må dem allerede nå tenke på at dem må betale doble utgifter for sitt lånekjøpt!!!!

* Og med barn mente jeg både unge og voksne som ikke tenker lenger enn til at med
2,9% rente og 8 års AVDRAGSFRIHET så greier jeg minst to millioner og kan kjøpe meg et kott i sentrum. Hva hjelper det å bo på 28m2 i sentrum hvis du ikke har råd en gang til å kjøpe deg en kaffe på nærpuben? Det som barna heller ikke tenker på er hva 28m2 egentlig er? Hva hvis dem får forhold som blir seriøst og skal bli to på samme areal? Er artig å bo to på en studenthybel når alt du trenger er ei seng, noe annet er når hverdagen kommer;/ For ikke å snakke om hvis to plutselig blir til tre?

* Og hva tror dem skjer den dagen dagens boligkjøpere med 28m2 skal selge pga andre behov?

* Kan være litt lønnsomt å bruke noen hjerneceller før man kjøper;)

* Boligselskap? Jepp, det ordna jeg meg i -88 da det forrige krakket kom. Ikke noe stort, bare tre gårder. Kun nok til at jeg får en behagelig pensjonsinntekt, og kan pensjonere meg som 50-åring;)
Hysteria3
31.01.05 17:50
"Har du muligheten til å legge ut 5000,- i mnd, bør du seriøst heller kjøpe!"

Jeg har ikke kapital å kjøpe med.

Hysteria
nudie
31.01.05 17:55
Man får 100% lån.
Riktignok med en dårlig rente på det over lånetakst.
Men kjøp en liten 1 roms, eller en liten 2 roms.
Mye bedre det. Da de 5000,- du leier for er penger du kaster bort, mens penger du nedbataler på en leilighet er penger du delvis betaler til deg selv. Og oddsen for at en leilighet synker i pris er relativt liten!
Hvor kunne du tenkt deg å bo?
Hysteria3
31.01.05 18:10
"Hvor kunne du tenkt deg å bo?"

Sentralt i Oslo, helst i området rundt slottet.

Jeg er foreløpig bare på utkikk, så vi får se hvordan det går. Er ikke sikker på hvor lenge jeg vil ha råd til 5000 i måneden heller.

Hysteria
001olebrum
001olebrumInnlegg: 5703
31.01.05 18:36
Hei rosejenta

Tror egentlig vi er ganske enige jeg.

Men at renten nødvendigvis skal opp er jeg ikke enig i. Mange økonomer som mener den ikke skal opp, og svært mange er usikkere. Hadde man med sikkerhet visst hvilken vei renten gikk, så er det bare å spekulere i rentepapirer, - og vips RIK..., og så enkelt er det ikke. Er andre ting en inflasjonen som styrer renten, og NB sitter ikke på fasitsvaret og markedsutviklingen de heller.

For å sikre seg så kan man binde renten, det har jeg selv gjort, men jeg tror ikke det lønner seg. Det er forskjell på fastrenet og flytende rente, men at fast rente er høyere er jo fordi det ligger en "forsikringspremie" i avtalen. Men jeg har "såå" mye boliglån(og litt leieinntekter da), samt et litt usikkert inntektsbilde (ansatt i eget deleiet firma) at jeg har funnet det furnuftig å sikre meg den veien HVIS renten stiger til feks 10%..Jeg ønsker ikke å være rentespekulant, og jeg skjønner ikke at ikke flere binder noe av beløpet(ihvertfall det innefor 60%) hvis man har en litt anstrengt likviditet.

Et av problemene med førstegangskjøpere er at man ikke har egenkapital. Er en fin måte å skaffe dette på er: SPARE, heter det.He - he....Da har man også bedre margin hvis renten skulle stige, og boligprisene synke(både du og jeg vet at det fint kan skje). og da fortsatt også ha litt sikkerhet i boligen ovenfor banken.

Regne gullgruven å shoppe bolig i 88(bra timet), men det er jo alltid lett for andre å være etterpåklok, he -he.. Og til min unnskylding så tror jeg jeg tjente ca 40 tusen i 88., og var under 20år..

Fortsatt lykke til med boliginnvisteringen

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg