Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kredittsjekk og kredittverdighet

NYTT TEMA
buyonline
buyonlineInnlegg: 354
06.04.05 16:01
Kredittsjekk og kredittverdighet.

Det heter så fint at ”Alle som blir kredittsjekket skal ifølge loven få melding om dette. Da får du oppgitt de samme opplysningene som firmaet som har bestilt kredittsjekken”.
Hvordan kan Du da som privatperson få ”Intet negativt registrert” tilsendt og samtidig oppfylle kravet til nettoårsinntekt, og på samme tid få ”Din kredittverdighet er ikkje godkjent” fra firmaet som kredittsjekker deg?

Svaret kan være Lindorff Decisions nye ”Decision Score Person”.

”Scoring er i korte trekk det å benytte statistiske fakta i kombinasjon med historiske data. Ved å trekke på erfaringer om hva som karakteriserer dårlige betalere, vil man kunne trekke en linje inn i fremtiden og danne et bilde av hvem de gode betalerne er, og hvilke kunder man bør skygge unna. Scoringen vises vanligvis på en skala fra 0 til 100, og forteller sannsynligheten for om en person vil bli en god eller dårlig betaler i fremtiden”

Har du nettopp fått avslag på en vare eller tjeneste pga ikke godkjent kredittsjekk kan det være du har havnet i en gruppe som statistisk sett kan bli en dårlig betaler. Uflaks? Ja. Lovlig? Neppe.

Har et firma lov å gi ut negativ informasjon om en person på grunnlag av noe som kan skje i fremtiden? og samtidig ikke informere den gjeldene person som lovgivningen sier?

”Lindorff Decision har tilbudt sine kunder personscorekort
i lengre tid, men har nå videreutviklet verktøyet. Foruten å ha gått over til «lyssignalet» med rødt, oransje og tre stadier av grønt, har
den nye løsningen også utvidet utfallsdefinisjonen. Det betyr at man også får med dem som har misligholdt uten å ha fått betalingsanmerkninger.”

Er vi registrert eller er vi ikke registrert?

Er lille meg så forsvarsløs mot systemet at eg også i fremtiden må belage meg på ukomfortable situasjoner. Som da eg skulle handle meg Canal Digital og ny parabol på Elkjøp, og fekk slengt i trynet høgt og tydelig at eg ikke var kredittverdig. Joa det var nok ganske så morsomt for dei 5-6 tilhørerne som stod i køen bak meg, men ikke for meg. Hadde ønska eg ikke stod med en tuner, x antall brosjyrer i handa og en parabolenantennen lenende inn mot kroppen, men en spade så eg kunne gravd meg ned på plassen.

Kilde http://www.lindorff.no/article.asp?p=59
buyonline
07.04.05 16:05
Ingen som har noen innvendinger?

Folk kan gå rundt og ane fred og ingen fare, men pga du har flyttet iløpet av dei 12 sist månedene eller har næringsinteresser, kan du bli erklært "ikke kredittverdig". Ikke pga at du har missligholdt noe, men pga profilen din i en statistisk undersøkelse kan en gang i fremtiden bli en dårlig betaler.

Er det sånn at folk skal gå rundt å kvie seg for å handle mobil i butikken fordi dei ikke er sikker på om dei blir godkjent.

Er du 27 år, har et enkeltmannsforetak (0/0), og har flyttet, blir du faktisk ranket i katergori 1, som gjør at du bla ikke får noe mobil bla hos tele2, du får ikke canal digital etc etc...

Er du ung gründer vil du i dei fleste tilfeller bli kredittvurdert som laveste rank, ergo lyset vil blinke rødt ved en eventuel kredittsjekk. Hva sier dette om norsk forettningsstrategi? Som gründer er det viktigste en god forretningside, nest viktigs er god kredittverdighet så du har en sjanse til å realisere planene.

Men mest av alt går dette på personvernet
trader80
trader80Innlegg: 423
07.04.05 16:15
For ikke å glemme de veldig "saklige" kategoriene, postnummer og geografisk region.
Antisosial
AntisosialInnlegg: 442
07.04.05 16:41

Er lille meg så forsvarsløs mot systemet at eg også i fremtiden må belage meg på ukomfortable situasjoner. Som da eg skulle handle meg Canal Digital og ny parabol på Elkjøp, og fekk slengt i trynet høgt og tydelig at eg ikke var kredittverdig. Joa det var nok ganske så morsomt for dei 5-6 tilhørerne som stod i køen bak meg, men ikke for meg. Hadde ønska eg ikke stod med en tuner, x antall brosjyrer i handa og en parabolenantennen lenende inn mot kroppen, men en spade så eg kunne gravd meg ned på plassen»

—Kreditt er ingen menneskerettighet. Det er et spørsmål om tillit. Finansvesenet er ikke noe jævla sosialkontor.
—Ønsker du deg luxusgoder som betal-tv-kanaler? Jobb og spar og så kjøper du.

Enkelt og greit.

Antisosial - sparer hver måned
VåIenggutt
VåIengguttInnlegg: 21807
07.04.05 16:50
Ettersom jeg vet så kredittsjekkes du ut fra siste ligningsår, så hvis du f.eks var student det året og inntekten deretter vil du sikkert få avslag.

The artist formerly known as Sinsengutt & Vålenggutt, with 12656 previous "signs".
http://www.vif.no ____ http://www.liverpool.no
buyonline
07.04.05 19:31
Antisosial eg trur du har missforstått poenget, her er det ikke snakk om å få kreditt, det er snakk om å bli stemplet som dårlig betaler når du faktisk alltid har gjort opp for deg og har en ryddig økonomi.

Dette er negativ informasjon som er gitt om deg til en 3 part, etter norsk lovgivning skal du motta samme info som er gitt ut.

Viss du lurer så har eg en OK inntekt på 270 000 i året og har en gjeld på ca det samme, med andre ord en meget trygg økonomi.

buyonline
07.04.05 19:38
VåIenggutt skrev:
Ettersom jeg vet så kredittsjekkes du ut fra siste ligningsår, så hvis du f.eks var student det året og inntekten deretter vil du sikkert få avslag.

Stemmer og siste likningsår (2003) var min nettointekt 189 000.- noe som f.eks er nesten 4 ganger mer en kravet til tele2 for å få mobil abb. En plass eg strøyk med glans :)
Sterkmening
SterkmeningInnlegg: 100
30.04.07 11:53
Helt på trynet, har opplevd dette selv og er meget forbannet
Carebear
CarebearInnlegg: 8049
30.04.07 15:53
Antisosial skrev:

—Kreditt er ingen menneskerettighet. Det er et spørsmål om tillit. Finansvesenet er ikke noe jævla sosialkontor.

Dette skal jeg ikke motsi deg på, og jeg er av den mening at å handle på kreditt ikke er særlig smart, alt du kjøper blir jævlig mye dyrere.

Enkelt og greit.

Jøss, får man virkelig *kjøpt* betal-tvkanaler? Dette er vel noe du kjøper et abonnement på, i likhet med telefoner? Så jeg tror neppe det hjelper med sparing...
Så det er ikke så enkelt og greit, for hvis du enten har hatt betalingstrøbbel før, eller befinner deg i en av disse "risikogruppene" så hjelper det ikke om du både jobber og sparer...

BilenBrum
BilenBrumInnlegg: 1774
30.04.07 16:00
Skjønner ikke problemet. Alt kredittopplysningsselskapet gjør er å utlevere fakta om deg, og en sannsynlighetsberegning om du kan "utvikle deg til å bli en dårlig betaler". Denne beregningen er basert på statistikk, og er jo ikke verre enn å si at hvis du gifter deg så er det x% sjanse for at du skiller deg.

Det er til syvende og sist den du søker kreditt hos som bestemmer om du skal få kreditt eller ikke

Sterkmening
SterkmeningInnlegg: 100
30.04.07 16:32
BilenBrum skrev:
Skjønner ikke problemet. Alt kredittopplysningsselskapet gjør er å utlevere fakta om deg, og en sannsynlighetsberegning om du kan "utvikle deg til å bli en dårlig betaler". Denne beregningen er basert på statistikk, og er jo ikke verre enn å si at hvis du gifter deg så er det x% sjanse for at du skiller deg.

Det er til syvende og sist den du søker kreditt hos som bestemmer om du skal få kreditt eller ikke

+++++++++++++++++++++++++++++++++++

Problemet er at kredittopplysningsselskapet er en 3dje part som utleverer negativ informasjon om Deg basert på skjulte kriterier. Dvs at kundene som bruker dette systemet får en fargekode som definerer din grad av kredittverdighet og ikke konkret hva som gjør at Du får den graden.

Det kjører det samme i systemet forsikringsbransjen, men det er 2 ting som skiller seg ut. I forsikringsbransjen er det dei selv som står for vurderingen og dei spiller med åpne kort ergo kriteriene dei baserer seg på er kjent (alder osv...)

BilenBrum
BilenBrumInnlegg: 1774
30.04.07 18:40
De utleverer ikke negativ informasjon basert på skjulte kriterier, de utleverer fakta pluss en sannsynlighetsberegning basert på statistiske data. Så er de opptil de som behandler kredittsøknaden å vurdere hva de vektlegger av dette. Noen ser kun på betalingsanmerkninger, andre ser på betalingsevne/inntekt, mens andre også tar hensyn til sannsynlighetsberegninger....det er helt individuelt fra selskap til selskap.
Bankkortkode
BankkortkodeInnlegg: 1139
30.04.07 21:11
buyonline skrev:
Ingen som har noen innvendinger?

Folk kan gå rundt og ane fred og ingen fare, men pga du har flyttet iløpet av dei 12 sist månedene eller har næringsinteresser, kan du bli erklært "ikke kredittverdig". Ikke pga at du har missligholdt noe, men pga profilen din i en statistisk undersøkelse kan en gang i fremtiden bli en dårlig betaler.

Er det sånn at folk skal gå rundt å kvie seg for å handle mobil i butikken fordi dei ikke er sikker på om dei blir godkjent.

Er du 27 år, har et enkeltmannsforetak (0/0), og har flyttet, blir du faktisk ranket i katergori 1, som gjør at du bla ikke får noe mobil bla hos tele2, du får ikke canal digital etc etc...

Er du ung gründer vil du i dei fleste tilfeller bli kredittvurdert som laveste rank, ergo lyset vil blinke rødt ved en eventuel kredittsjekk. Hva sier dette om norsk forettningsstrategi? Som gründer er det viktigste en god forretningside, nest viktigs er god kredittverdighet så du har en sjanse til å realisere planene.

Men mest av alt går dette på personvernet
---
Dette kunne vært meg. Er 27 år, og har så lenge jeg har jobbet aldri fått avslag på noen ting. Nå har jeg nettopp flyttet og startet eget firma. Det resulterte i negativt svart på Tele2 abb, selv om jeg tjener godt over gjennomsnittet og ikke har noen betalingsanmerkninger. Dit jeg flyttet er en leilighet jeg har leid ut en stund, med lav gjeld, og solgte den forrige med god fortjeneste. Alikevell fikk jeg ikke et mobilabb engang. Fikk tilbud om kontantkort...
adeline
adelineInnlegg: 2632
01.05.07 20:30
Tele 2 har i mange år vært så sære. Ellers har låneinst blitt bedt om å være mer edruelige i sine utlån. Så om det strammes inn her er bra, bortsett fra de som rammes. Men hverken Tele2 eller canal digital er låneinst. Så lenge det finnes alternativer får vi leve med at noen har strengere kriterier?
Bankkortkode
BankkortkodeInnlegg: 1139
01.05.07 20:33
adeline skrev:
Tele 2 har i mange år vært så sære. Ellers har låneinst blitt bedt om å være mer edruelige i sine utlån. Så om det strammes inn her er bra, bortsett fra de som rammes. Men hverken Tele2 eller canal digital er låneinst. Så lenge det finnes alternativer får vi leve med at noen har strengere kriterier?
---
Greia er at jeg er veldig mye i Sverige, og da er det best for meg å ha Tele2, da de har samme pris på samtaler til og fra Sverige som i Norge. Nå har jeg NetCom, noe som er langt dyrere for meg.
jrfrua
jrfruaInnlegg: 105
01.05.07 21:00
Har selv stått inne på elkjøp og fått slengt til meg at jeg ikke var kredittverdig av tele2.
Begrunnelen var at alle som var på attføring, var hjemmeværende, ikke hadde noe hos dem å gjøre.
Det var helt horribelt å høre. Og alt dette inne i en stor butikk med masse folk rundt meg.
adeline
adelineInnlegg: 2632
02.05.07 13:58
De jeg kjenner som ikke fikk tele 2 hadde vært studenter året før. Hadde vært interessant å se en statistikk om Tele 2 har svært mange færre dårligere betalere enn Telenor.
chico
chicoInnlegg: 6837
03.05.07 08:04
buyonline skrev:
Som da eg skulle handle meg Canal Digital og ny parabol på Elkjøp, og fekk slengt i trynet høgt og tydelig at eg ikke var kredittverdig. Joa det var nok ganske så morsomt for dei 5-6 tilhørerne som stod i køen bak meg, men ikke for meg.
-------------------------
Kan tenke meg hvordan det føltes!

Har selv hatt betalingsanmerkning og tar derfor alle forhåndsregler før jeg gir meg ut på slike "shoppingrunder" :)
Selv med over 15.000,- på konto ble Visa-kortet mitt avvist. Det var for noen uker siden da Postbanken hadde trøbbel med transaksjonene. Jeg liker best å handle med kontanter, men da tenkte jeg det måtte gå fint. Alltid litt pessimist ;) Og da skjedde selvsagt det der. Ikke noe helgehandel på meg gitt. Fullt samlebånd på Coop og kort avvist. Festlig.

Men om du enda ikke har fått deg parabol, du får hos Viasat!
Om du helst vil ha hos Canal Digital så er det kanskje ikke noen trøst. Men jeg er iallfall veldig fornøyd med de kanalene hos Viasat. Ikke har de noen kredittsjekk heller. Bestill og betal på nettet, så kommer det i posten.

Nå var det kanskje prinsippet du var mest opptatt av da, men bare et lite tips iallfall ;)

Det er vel opp til hvert enkelt firma hvilken linje de vil legge seg på, men det er et paradoks at Norge og nordmenn er rikere enn aldri før, også skal man bli fellt av slike bagateller.
Jeg foreslo faktisk til Canal Digital at jeg kunne betale for et helt år, altså hele bindingstiden, og deretter betale for nytt år om jeg ville fortsette. Alt på forskudd. Men neida.
Jeg klarte å overtale 3 andre kompiser til å satse på Viasat i stedet, så Canal Digital kan bare se langt etter oss som kunder. Ikke at de taper så veldig mye på det, men pengene våre får de iallfall aldri ;p

RatPack
RatPackInnlegg: 9283
03.05.07 09:26
chico skrev:
Det er vel opp til hvert enkelt firma hvilken linje de vil legge seg på, men det er et paradoks at Norge og nordmenn er rikere enn aldri før, også skal man bli fellt av slike bagateller.

Paradokset er heller at Norge og nordmenn er rikere enn aldri før, men har større og større problemer med å betjene sin gjeld. Tallet på inkassosaker har etter det jeg kjenner til gått bratt oppover. Så det var høyst påkrevd med strengere rutiner for kredittsjekk. Så kan man diskutere metoden som er valgt, slike statistiske beregninger er jo svært lite individuelt tilpasset. Jeg har selv fått merke regelen som sier at en med registrert firma som har byttet bostedsadresse får laveste vurdering.

HansM
chico
chicoInnlegg: 6837
03.05.07 18:42
Jeg ser at det kanskje var litt feil "ordbruk", men hadde han hatt inkasso så hadde han helt sikkert skjønt hvorfor avslaget kom. Men det var ikke tilfellet her :)

Så hvis man er i jobb, tener normalt og ikke har anmerkninger, så bør man pr definisjon komme i "sunn økonomi"-klassen.
Men det er visst ikke så enkelt? :)

RatPack
RatPackInnlegg: 9283
03.05.07 20:35
chico skrev:
Så hvis man er i jobb, tener normalt og ikke har anmerkninger, så bør man pr definisjon komme i "sunn økonomi"-klassen.
Men det er visst ikke så enkelt? :)

Næh, skal ikke være enkelt:) De nye vurderingene de gjør er basert på statistikk, og da blir det ofte uheldige utfall. Tror den nye praksisen har sammenheng med at man ikke lenger kan lagre kredittanmerkinger i ettertid. Dermed kan man ikke lenger følge de dårlige betalerne, men må forsøke å identifisere faremomenter på forhånd. Samtidig, innlegg i tråden tyder på at enkelte selgere ikke er klar over det, og henger igjen i tankegangen at dårlig kredittvurdering=dårlig betalingsevne, latsabb og trygdesnylter.

HansM
brosmeraad
brosmeraadInnlegg: 11134
09.05.07 01:08
Antisosial skrev:

---------------------

Koster ikke slikt vanligvis max. noen hundre kr. i mnd? Det har vel de fleste råd til på flekken om de har en noenlunde ordnet økonomi vil jeg tro!
Alarice
AlariceInnlegg: 171
13.05.07 13:29
brosmeraad skrev:
Koster ikke slikt vanligvis max. noen hundre kr. i mnd? Det har vel de fleste råd til på flekken om de har en noenlunde ordnet økonomi vil jeg tro!

* Det koster ikke mer enn at de aller fleste råd til det, som har ordnet økonomi. Problemet er at dette er en abonnementstjeneste. Du betaler stort sett via autogiro. Og er du registrert som "dårlig betaler" er det ikke sikkert du har penger på konto den dagen regningen skal trekkes. Derfor får mange avslag. Og derfor er det ofte veldig urettferdig. (Med mindre du er registrert med anmerkning, da har jeg forståelse for at de er usikre.)

Jeg fikk avslag hos Tele2 selv. Løste det ved at samboeren min registrerte et nytt abonnement som jeg brukte, og etter ca 2 mnd sendte han inn et eierskifteskjema. I dag har jeg abonnement hos Tele2, kort tid etter at jeg fikk avslag på grunnlag av kredittsjekk. Jeg hadde forøvrig ingen anmerkninger, men fikk allikevel avslag.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg