Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Leie bil i USA?!

NYTT TEMA
petter12345
petter12345Innlegg: 201
28.02.09 15:21

Noen som har erfaring eller har noen gode tips når man skal leie bil i USA?

bbonga
bbongaInnlegg: 3999
28.02.09 19:15

Ja.

Som f.eks.?

Kengumamma
KengumammaInnlegg: 2738
28.02.09 19:38

Kjøp et ordentlig kart. Vi brukte en gang disse kartene som vi fikk rundt omkring. Og de stemmer ikke med virkeligheten. Vi har leid både en liten bil og litt større, det er vel egentlig det samme. I hvert fall hvis man ikke skal kjøre masse og langt.

Nixon
NixonInnlegg: 8723
28.02.09 19:48

Lei bil med GPS. Koster baren noen tilapper mer, og er verdt det, spesielt om du akter å kjøre i byer.

Kengumamma
28.02.09 19:56
Nixon: Lei bil med GPS. Koster baren noen tilapper mer, og er verdt det, spesielt om du akter å kjøre i byer.

Vi ble frarådet GPS da de ikke oppdateres fort nok..

Nixon
NixonInnlegg: 8723
28.02.09 20:08

Kommer bare an på kartinnstalleringen det. Jeg skulle ikke tro at kjøpekart var særlig mer oppdatert generelt sett.

Ribbentrop
RibbentropInnlegg: 1079
28.02.09 22:32

For det første drar du til et land som brur seg NULL om klima, og for det andre så tenker du å bruke bil der borte..!

Skam deg. Flesteparten av folk har nå fått øynene opp for klimakrisen vi står ovenfor og velger heller å bruke tog, buss og andre fremkomstmidler når de er ute og reiser. Hvorfor ikke ta sykkelen fatt? Da vil du få se enda mer av landet enn du gjør gjennom en bilrute. Du vil i tillegg møte folk og skikker som ikke ligger innenfor de verste turistløypene.

Ta tog eller sykkel er mitt tips.

Gaditano11
Gaditano11Innlegg: 3689
28.02.09 22:35

Er dette seriöst ment? Ta sykkelen fatt i USA?

Ribbentrop
RibbentropInnlegg: 1079
28.02.09 23:17
Gaditano11: Er dette seriöst ment? Ta sykkelen fatt i USA?

Hvorfor skulle det ikke være seriøst ment. Selv om man ikke rekker over like mange attraksjoner, så sitter man igjen med en bedre følelse. Man vet at man har bidratt til å redde verden. Jeg har ikke vært i USA, men regner med at de har et bra utbygd nettverk og gang- og sykkelstier der også, slik som i Norge.

svenna99
svenna99Innlegg: 5999
01.03.09 05:27
Ribbentrop: For det første drar du til et land som brur seg NULL om klima, og for det andre så tenker du å bruke bil der borte..! Skam deg. Flesteparten av folk har nå fått øynene opp for klimakrisen vi står ovenfor og velger heller å bruke tog, buss og andre fremkomstmidler når de er ute og reiser. Hvorfor ikke ta sykkelen fatt? Da vil du få se enda mer av landet enn du gjør gjennom en bilrute. Du vil i tillegg møte folk og skikker som ikke ligger innenfor de verste turistløypene. Ta tog eller sykkel er mitt tips.

Har du tid til aa sitte paa VGD da? Er vel noe som maa resirkuleres ett eller annet sted?

(Innlegget ble redigert 01.03.09 05:27)

stratoserdigg
stratoserdiggInnlegg: 999
01.03.09 09:38

Hvorfor skulle det ikke være seriøst ment. Selv om man ikke rekker over like mange attraksjoner, så sitter man igjen med en bedre følelse. Man vet at man har bidratt til å redde verden. Jeg har ikke vært i USA, men regner med at de har et bra utbygd nettverk og gang- og sykkelstier der også, slik som i Norge.

>Kan ikke være mulig og bli så dum at man faktisk påstår at dette er tingen når man skal på ferie i USA med familien sin> Fantastiskt dumt...

Se for meg en sykkeltur fra Orlando til miami el.l  

Kan overhodet ikke tro at vedkommende som skriver dette har vært i USA...

solitude
solitudeInnlegg: 4227
01.03.09 18:26
bbonga: Som f.eks.?

Jeg står i samme situasjon som trådstarter og må leie bil i Denver.  Såvitt jeg kan forstå skal det gå rimelig greit å finne vei der borte da alt er skiltet mye bedre end her, men er veldig usikker på hvordan man står hvis noe går galt, som f.eks. hvis nogen kjører inn i meg - ansvar for bil og skader osv..  Har enda ikke fått ordentlig overblikk over de ulike forsikringer og hva de rent faktisk dekker.  

solitude
solitudeInnlegg: 4227
01.03.09 18:29
Ribbentrop: Jeg har ikke vært i USA, men regner med at de har et bra utbygd nettverk og gang- og sykkelstier der også, slik som i Norge.

Ja sådan går det når man uttaler seg om ting man så åpenbart ikke har greie på.  Desuten har Norge et skamløs dårlig nettverk av sykkelstier (f.eks. sammenlignet med Danmark og Holland), men når du aldri har vært utenfor bygda vet du jo ikke det. 

bbonga
bbongaInnlegg: 3999
01.03.09 19:51
solitude: Jeg står i samme situasjon som trådstarter og må leie bil i Denver.  Såvitt jeg kan forstå skal det gå rimelig greit å finne vei der borte da alt er skiltet mye bedre end her, men er veldig usikker på hvordan man står hvis noe går galt, som f.eks. hvis nogen kjører inn i meg - ansvar for bil og skader osv..  Har enda ikke fått ordentlig overblikk over de ulike forsikringer og hva de rent faktisk dekker.  

Ja se der var det faktisk noe konkret :)

Reservér bil på nettet før du drar. Sjekk de største utleierne og finn det beste tilbudet. Så når du står ved skranka, så må du huske på å si at du skal ha forsikring. Det er nemlig ikke med! Du får antakeligvis 3 valg. Den dyreste dekker alt. Inkl. helseforsikring for deg selv hvis du skulle bli skadet. Den mellomste dekker skade på bilen, skade på andre, men ikke deg selv. Den billigste dekker vel kun ansvar (skade på andre). Da må du dekke skader på bilen selv. Sjekk hva din egen reiseforsikring dekker (deg selv). Jeg har gått for den mellomste. Dette kan du lese på hjemmesidene og de vil hjelpe deg i skranka.

Jeg har alltid brukt min HTC mobil med innebygd gps. Det fungerer perfekt. Har aldri hatt behov for noe annet. Har tilsammen kjørt over 1000 mil der uten å savne kart. Har bare printet ut et oversiktskart fra Google map. That's it. Hvis du ikke har egen gps som du kan ta med, så lei! Lei! Lei! Lei! Hvis du ikke leier, så ta med noen ekstra $$ så du kan kjøpe en. Det kommer du nemlig til å gjøre da :)

Joda det er skilta, men på en helt annen måte enn her. Det er skiltet til veier f.eks. i stedenfor til steder. Så hvis du ikke vet hvilken vei du skal ta for å komme dit du skal, så er du like lost... gps...

Fabolouso
FabolousoInnlegg: 439
02.03.09 00:02

Hva er den beste reisemåten innenfor USA prismessig/tidsmessig, reiseruta innenfor usa er tiltenkt  NY-LA-LasVegas-Miami

Someone
SomeoneInnlegg: 23217
02.03.09 06:55

NY-->LA og Vegas-->Miami = Fly. Noe annet er tull med mindre du er ekstremt glad i og kjøre bil som kjedelige motorveier. LA og Vegas derimot er i kjøreavstand fra hverandre

aoo7v-a
aoo7v-aInnlegg: 100
02.03.09 08:52

jeg har reservert leiebil på www.avis.no. jeg var usikker på det her med forsikring så jeg ringte for å spørre....De sa at når jeg bestilte gjennom norsk nettside var jeg godt dekket av forsikring...er også usikker på hvordan det virker hvis man er så uheldig å virkelig trenger det....Ihvefall var ikke prisen avskrekkende,og de har et godt tilbud på nord-amerika akkurat nå.... sjekk det ut...jeg betaler rundt 4000 for 2 uker leiebil i florida for en 7 seter..Jeg har sett at det finnes billigere på nett, men det er for meg mer ukjente utleier, og hvis det "baller på seg"med forsikringer osv, hjelper det jo ikke om det er billigere i utgangspunktet!!!!Et stort pluss er også at de har døgnåpent telefonservice med norsktalende personale....

VivaLV
VivaLVInnlegg: 22311
02.03.09 09:56
bbonga: Reservér bil på nettet før du drar. Sjekk de største utleierne og finn det beste tilbudet. Så når du står ved skranka, så må du huske på å si at du skal ha forsikring. Det er nemlig ikke med!

Hvor har du leid. Min erfaring er at alle norske har de nødvendige forsikringene og trudde det var "standard".

Jeg har leid på holidayautos.no og de har all informasjon på norsk og alle nødvendige forsikringer.

Det har vært utallige tråder her om dette og virker som det er lite/ingenting å spare å booke via amerikansk nettside, evnt. å ordne det når du kommer frem. Dvs. det finnes selvsagt sikkert muligheter for å få det litt billigere, men det er jo stort sett ganske billig å leie bil i USA (ca. 2000 pr. uke) slik at da kan det jo være greit å bestille fra norsk selskap slik at man er sikker på at man har de nødvendige forsikringer.

Når du kommer til USA så kommer de allikevel til å forsøke seg å prakke på ekstra forsikringer (de har selvsagt provisjon), da er det bare å si nei, nei, nei og at du har det du trenger.

Angående å finne fram så har jeg vært der 5-6 ganger og har ikke hatt noen problemer med GPS så det går selvsagt også helt fint uten. Men krever selvsagt litt planlegging og at man f.eks. pringer ut reiseruter på internett på forhånd.

Som nevnt så er mye skiltet (på hovedveiene) med north-south-west-east og exit så det viktige er å vite hvilken exit man skal ta for å komme fram.

Men mulig jeg er litt gammeldags å liker å finne fram på gamlemåten. Finner det sjarmerende og interessant å sitte å studere kart og kanskje oppdage steder som man ikke vet om på forhånd. Kart koster jo ikke all verden, samt at man for som regel gratis kart der man leier bilen som dekker byen/staten du er i.

Fygaren
FygarenInnlegg: 47147
02.03.09 09:59
Ribbentrop: Jeg har ikke vært i USA, men regner med at de har et bra utbygd nettverk og gang- og sykkelstier der også, slik som i Norge.

Det merkes at du ikke har vært i USA. Dette er ganske enkelt ikke tilfelle. Man er totalt avhengig av bil, og det er nesten en underdrivelse.

petter12345
02.03.09 17:41

Jeg skal til Miami, og har tenkt med til orlando og keys... Som det har blitt nevnt tidligere her, er det lurt å bestille fra noen store slik som avis?

og til den rødstrømpa som er redd for miljøet: jeg skal ha en bil med mer enn 300 hk :)

petter12345
02.03.09 19:31
Ribbentrop: For det første drar du til et land som brur seg NULL om klima, og for det andre så tenker du å bruke bil der borte..! Skam deg. Flesteparten av folk har nå fått øynene opp for klimakrisen vi står ovenfor og velger heller å bruke tog, buss og andre fremkomstmidler når de er ute og reiser. Hvorfor ikke ta sykkelen fatt? Da vil du få se enda mer av landet enn du gjør gjennom en bilrute. Du vil i tillegg møte folk og skikker som ikke ligger innenfor de verste turistløypene. Ta tog eller sykkel er mitt tips.

jeg skal ha en bil med mer enn 300 hk :)

-Joachim-
-Joachim-Innlegg: 4358
02.03.09 19:32
petter12345:  jeg skal ha en bil med mer enn 300 hk :)

da er vi to ;)

hufftyty
hufftytyInnlegg: 1028
02.03.09 19:34

Lei bilen fra Norge før du drar - oppgrader den i USA mot små tillegg.

SJUr
SJUrInnlegg: 1663
02.03.09 21:36
Ribbentrop: For det første drar du til et land som brur seg NULL om klima, og for det andre så tenker du å bruke bil der borte..! Skam deg. Flesteparten av folk har nå fått øynene opp for klimakrisen vi står ovenfor og velger heller å bruke tog, buss og andre fremkomstmidler når de er ute og reiser. Hvorfor ikke ta sykkelen fatt? Da vil du få se enda mer av landet enn du gjør gjennom en bilrute. Du vil i tillegg møte folk og skikker som ikke ligger innenfor de verste

Dette vet du selvsagt mye om, siden du ikke engang har vært i USA... Ja, den forrige regjeringen var en gedigen bremsekloss i miljøspørsmålet; bl.a. satte de en stopper for at tre (eller var det flere?) stater innførte langt strengere utslippskrav enn det regjeringen tillot.

Hva som foregår blant den vanlige amerikaner er imidlertid en annen sak, og regjeringen var en dårlig representant i så måte.  Mitt inntrykk er at den jevne amerikaner bryr seg omtrent like mye som folk ellers i verden.  Det finnes folk her som bare fnyser av problemstillingen, og det finnes folk som er minst like engasjert som Frederic Hauge.

Dessverre er det slik at USA er (og blir) et billand; det er enorme avstander og infrastruturen nærmest oppfordrer til bruk av bil.  Kollektivtilbudet er bra i de fleste byene, mens det mellom stater og forskjellige byer er så som så.
Men for turister er det bil som gjelder - i alle fall for de som vil farte rundt og oppleve dette fantastiske landet.

Så kan man selvsagt diskutere om turisme, bilisme (inkludert produksjon av biler, etterspørsel av type og reell bruk) er et gode eller onde for miljøet i den store, globale sammenhengen.
I så måte var dette innlegget feil tema til feil tid på feil forum.

steffenmac
steffenmacInnlegg: 3875
02.03.09 21:48

kollektiv trafikk i annet enn storbyene er så å si null. måtte kjøre tjue minutter hver dag bare for å komme meg på jobb, buss går ikke, tog går bare fra storby til storby, og sykkel... lol.

skal på tur dit i juli, leie blir litt smådyr siden jeg er under 25, men jeg får jo rabatter inni helvete uansett, så det blir vel normale priser, rundt 4000 for G6 med v6 motor i to uker.

for dere som lurer på hva du må gjøre hvis noe skulle skje (god forbid), så snakk med utleie representanten før du drar og finn ut prosedyrene. uansett så må du ringe politiet hvis noe skjer for å fylle ut skadeskjema, er ikke som i norge at du må fylle det ut selv, der er det politiet som må gjøre det. (i majoriteten av statene, har ikke sett/hørt noe annet i allefall)

gleder meg til turen, blir mye farting på meg, må kjøre opp fra tampa til south carolina, og rundt omkring der i et par uker, så ned til tampa igjen, vurderte å fly, men siden de billettene jeg har er så å si gratis er det bare ved åpne seter at jeg kan fly, og den sjansen tar jeg bare ikke når det er sommer, faen heller

Kengumamma
03.03.09 02:33

Vi bestillte gjennom selskap i Norge som også er der borte. Greit å snakke norsk med noen når det gjelder dette med forsikringer og slikt.

caliblue
caliblueInnlegg: 5539
03.03.09 04:47

Jeg har bodd 8 måneder her borte nå. I "suburban hell" hvor kollektivtrafikken er alt annet enn imponerende. Stedet jeg bor er blant de 96 stedene i USA som er regnet som sykkelvennlige, men jeg er alt annet enn imponert. Jeg kan ikke tenke meg noe sted i Norge som er mindre tilrettelagt for syklister (eller fotgjengere).

Jeg har forøvrig ikke bil. Men vil ikke anbefale noen å feriere her borte uten, såfremt de ikke kun skal oppleve downtown New York eller San Francisco.

VivaLV
VivaLVInnlegg: 22311
03.03.09 09:43

Kollektivtrafikk i USA har vi diskutert i en annen tråd. Synes fremdeles det er litt myter ute og går angående kollektivtrafikk i USA. Jeg har ihvertfall feriert der (Seattle, Los Angeles, Las Vegas, New York, Florida) og tatt ganske mye kollektivtrafikk uten de store problemene.

Men selvsagt ute på landsbygde er det jo dårlig med busser, men du skal ikke veldig langt unna de store byene i Norge heller så er det veldig dårlig med kollektivtrafikk....

Reiser du sammen med andre og har råd så er det selvsagt ingen grunn til ikke å leie bil, men det gjelder jo forsåvidt de fleste steder du reiser. Men reiser du alene og ikke ønsker å kjøre bil så har det altså de stedene jeg har vært godt helt greit uten bil.

Men selvsagt alt er jo litt avhengig av hvilken holdning du har og hvor flink du er til å finne korrespoderende kollektivtrafikk og å spørre om hjelp.

Canucks
CanucksInnlegg: 70139
03.03.09 10:39

Kollektivtransporten er etter min mening meget varierende fra sted til sted. Flere steder har meget god kollektivtransport som f.eks NY, Boston, Portland og Seattle, så har vi steder som Houston hvor dette er intet eksisterende.

Ett annet problem med kollektivtransporten er også distriktende utenom byene som har det. Det er greit med kollektiv i selve byen, og til forstedene til de som har et greit tilbud, men om man skal ut til de litt mindre stedene så er det heller dårlige greier, og da kommer man mye lenger med bil. 

ssuB
ssuBInnlegg: 770
03.03.09 10:43

Bestill bilen via en norsk side/byrå. Da får man med alle forsikringer etc. Gjør man dette skal man ikke la seg overtale til å kjøpe tilleggsforsikringer når man tar over bilen i USA, for man har rett og slett alt man fra før. Alamo og Avis er de mest brukte i USA fra Norge.

Man må være over 21 for å kunne leie bil. Er man mellom 21 og 25 må man betale ekstraavgift. (knapp tusenlapp i uken tror jeg)

Skal man levere bilen inn i en annen by må man betale one-way-fee på ca 500 dollar.

En tank bensin er som regel med (full tank når du starter), og man kan kjøre så langt man vil.

For GPS må du beregne ca 100 kr pr dag. Så hvis du skal på kjøreferie i en måned er det like greit å kjøpe sin egen (f.eks den nyeste til tomtom koster ca 3000). Har selv GPS på mobilen, og bruker ikke mer enn 500 kr på et kart.

Husk ellers at bagasjeplassen i amerikanske biler er elendig. Er man en familie på 3-4 personer må man opp i premium/fullsize suv minst for å ikke måtte stable koffertene i baksetet.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg