Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

AVANSERT SØK

Lukk

Voyager Reiseklubb?

[ Trådet ] NYTT TEMA
JohnnyK3
JohnnyK3Innlegg: 4
14.03.09 21:00

Er det noen som har positive/negative erfaringer med en reiseklubb ved navnet Voyager?. Ble haiet på gaten i Puerto Rico. Skal Betale inn en større sum men er litt betenklig. Håper på masse tilbakemeldinger som kan hjelpe.

Emol
EmolInnlegg: 10613
15.03.09 12:58

At folk går på slikt tull fremdeles er for meg en gåte.
Ps. Nigeriabrevene er fremdeles uekte

laaaaaangtbrukernavn
laaaaaangtbrukernavnInnlegg: 2384
16.03.09 00:11

Hehe, skip it! Det er garantert svindel og bedrag.

Emol
16.03.09 22:16

Fått meldt deg inn i klubben da?

rosare
rosareInnlegg: 1
13.12.09 18:41

mine foredre opplevde det samme nå i desember 2009....og vil at jeg skal finne ut om det er en scam eller ekte....

ikke lett å finne noe om denne reiseklubben på internett....gjør meg litt skeptisk - noe nytt fra noen kant mhp denne ???

:)

NorLat
NorLatInnlegg: 133
14.12.09 08:33
Shangala_9
Shangala_9Innlegg: 1389
14.12.09 12:04

Voyager?? Hva skal du eventuelt betale for, da?

For meg fungerer det bra nok å kjøpe billett dit jeg skal og ta inn på et hotell dersom jeg ønsker det. Uten å betale noen stor sum.

ramboturid
ramboturidInnlegg: 11
30.01.10 16:54
Jeg ønsker med dette å belyse den svindel (Voyager reiseklubb) som finner sted på Gran Canaria.   Mange turister er desverre naive og godtroende ovenfor personer de møter. Derfor er det desverre slik at mange av oss blir lurt.  Når du får et tilbud som er for godt til å være sant, ja så er det helt sikkert det.   På Gran Canaria finnes det et såkalte "Kidnappere" som tar kontakt med deg på gaten, stranda, etc. Disse "Kidnapperne" begynner virkelig å bli et problem her nede. De ødelegger ferieidyllen. Det er på tide at noen rydder opp !!! Du kan ikke lenger gå i fred. Min samboer og jeg har vært her 1 mnd. nå. Hver dag må vi "tråkle" oss forbi disse "Kidnapperne". Det er slitsomt. Jeg tror det er på tide med et kurs  for turister, hvordan de skal unngå "å gå i fella". Første gangen vi ble "kidnappet" sa min intuisjon at "kidnapperen" representerte en meget lyssky forretning. Senere har jeg fått bekreftet at min intuisjon var riktig. Turister lures til å kjøpe kjempedyre medlemskap i ferieklubber. Medlemskapet vil selfølgelig gi deg noen fordeler, men det står ikke i forhold til hva det lover. Lokketilbud med gratis opphold på luksushotell etc, er ett av mange lokketilbud. Med sunn  fornuft og enkel matematikk skulle det ikke være noe problem å gjennomskue denne svindelen.  Desverre er virkemidlene så etisk og moralsk forkastelig at mange går i fella. Det hele starter med "Kidnapperen" som får deg til å skrape feltene på et skrapelodd. Skrapeloddene er fikset, slik at du vinner en premie. Denne premien må hentes umiddelbart. Skarploddet viser at du har 3 premiealternativer. A= 601 €, B= en gratis ferie til Kanariøyene for 2 og C=et videokamera.  (Bokstaven skal skrapes frem av en ansatt ved kontoret hvor premien skal hentes. "Kidnapperen" sørger deretter at du får gratis taxi til kontoret hvor svindlerne sitter. Vel fremme blir man motatt av en representant som har til oppgave å  presentere medlemsfordelene. Representanten skraper frem bokstaven B på skraploddet, og gir ikke skjul på at du selvfølgelig har vunnet en ferietur. Allerede i starten får du manglende opplysninger. Representanten opplyser at medlemsprisen er ca NOK 450,- pr. år   Videre kan ikke representanten opplyse den eksakte prisen for medlemskapet som bare opplyses av "sjefen". Rundt omkring smeller det champagnekorker. En bemerkning fra representanten forteller at salget går meget godt. Gratis champagne til nye lykkelige medlemmer. (De har desverre kjøpt værdens dyreste champagne uten å vite det!)  Etter tilbud om gratis drikke fra en bar (litt alkohol hjelper jo på folks dømmekraft) og fri lunsj, blir man vist rundt i en visningslelighet av høy standard (standarden viser bo-alternativene du er i besittelse av gjennom et evt. medlemskap). Så får man også mulighet til å se hvordan medlemskapet fungerer via internett. Til slutt blir "sjefen" (en closer) tilkalt. Du blir endelig presentert (etter flere timer) den riktige prisen. PRISEN ER NOK 60.000,- og må innbetales umiddelbart !   Dersom din dømmekraft er riktig, forlater du lokalet noen timer senere med en premie. Du har vunnet et 7 dagers opphold på et hotell på Gran Canaria. Flyreisen må du betale selv! Med små skrift bak på premiebeviset blir det opplyst at det tilkommer en bookingavgift på €65,-. Altså ingen premie, bare utgifter !   Dette bekrefter at "Kidnapperen" har løyet.  Du har ikke vunnet noe som helst. Du har blitt et offer for svindlere. Svindlere som har stjålet en hel dag av din ferie! Hva er prisen for din tid og hvem skal betale for denne. "Kidnapperen"?...   Hilsen en nordmann på Gran Canaria.
Emol
30.01.10 17:04
ramboturid: Jeg ønsker med dette å belyse den svindel (Voyager reiseklubb) som finner sted på Gran Canaria.  

Sikkert interessant lesning, men orker ikke..
Gjør det litt mer leselig.. Kanskje avsnitt?

ramboturid
30.01.10 17:24

Ja, det er slitsom å lese.

Inlegget er selvfølgelig ikke ment for dem som ikke orker å lese. Men for dem som er interessert i temaet !

(Innlegget ble redigert 30.01.10 17:26)

annmag
annmagInnlegg: 781
30.01.10 19:35

Ingen andre en oss selv kan gjøre noe for å forhindre at sånt skal få utvikle seg.  Det har nå vært så mye fokus på dette i forskjellige varianter i media gjennom mange år, at jeg forstår ikke at det fremdeles finnes noen som i det hele tatt vurderer om det er seriøst. 

Eller...jo det er seriøst....seriøs svindel og ikke noe annet.

Hvis det oppleves som så påtrengende at man føler det som et problem, så bør man rett og slett vurdere å reise på ferie et annet sted neste gang.  Hvis turisttrafikken svekkes kraftig av dette, vil nok myndighetene der nede sette inn noen virkemidler for å få turistene tilbake, MEN dette avgjør turistene selv.

Merkelig hvilken virkning ordene "gratis" og "premie" har på oss mennesker. 

"Det er ikke noe som heter gratis lunsj"!!

petlok1
petlok1Innlegg: 113
31.01.10 18:51

Slutter heller aldri og forundres over at folk fortsatt går på dette.

caliblue
caliblueInnlegg: 1280
31.01.10 19:42

Problemet er vel at aggressive selgere har noenlunde samme arbeidsmetoder både når produktet er bra og når de er ute etter å lure folk.

Ideen bak timeshare er det jo ikke noe i veien med og det finnes hundretusenvis (sannsynligvis muillioner) av fornøyde kunder man sjelden hører noe om. At noen blir lurt, får så være. Folk kjøper jo ikke å kjøpe bruktbil fordi noen har gjort dårlige kjøp.

At man selger en ferieform som ikke tiltaler reisejournalister gjør nok også sitt for at man aldri hører noe fra de som har valgt denne ferieformen og er strplende fornlyde med det.

ramboturid
31.01.10 21:13

Kjære lesere.

Vi snakker om Voyager Reiseklubb på Gran Canaria !

(CLUB PUERTO ATLANTICO i Arguineguin)

Da må vi holde oss til saken, hva driver de med ???

En ting kan vi vel eniges om. DET ER SVINDEL!!!

Tar man selgere og taktikk, moral og etikk i betraktning, så er det vel ingen tvil om at totalintrykket er FORKASTELIG. DE LURER FOLK. DE HOLDER IKKE HVA DE LOVER. DET ER IKKE EN GRATIS FERIE!!!!!!!!

DET ER SVINDEL

Dersom noen fortsatt er i tvil, ta en kikk på premebeviset som blir utstedt hos Voyager Ferieklubb.  Dette koster 69 engelske pund !!!  Dvs. dere må betale en bookingavgift på 69 pund for å fortsette.  Videre må du signere blanketten og sende den pr. post !  E mail eller fax er ikke GODTATT.  Motakeradressen er på Tenerife.

FIRMAET heter   blue wave travel

Dette er også svindel.  De tjener 69 pund hver gang noen henter premie, uten å gå i FELLA.

HAR DERE HØRT OM NOEN SOM HAR FÅTT UTBETALT 601 euro ( premie A på skraploddet)....

Er der noen som har hørt om det....

caliblue
31.01.10 23:49
ramboturid: En ting kan vi vel eniges om. DET ER SVINDEL!!!

Jeg kjenner ikke til Voyager eller dette stedet i Arguinguin, men jeg ser ingenting her i denne tråden som skulle tilsi at dett er svindel. Ja, de har lovet en premie de ligger visse betingelser ved, men i bunn og grunn svindler de ikke til seg annet enn ferierendes tid. Noe man lett unngår om man har et snev av sunn fornuft. There ain't no such thing as a free lunch, det er lov å tenke selv.

ramboturid
01.02.10 16:58

Sjekk denne linken...

http://www.canarylife.com/canarylife/main.asp?article=006387F3AB

Det er vel ingen  tvil.

Det eksisterier ingen premie.

"Kidnapperne" sier at du har vunnet en reise. DE LYVER.

Du har ikke vunnet noe. Flybilletten må du selv betale!

For å benytte kupongen må du betale en bookingavgift på 69 britiske pund.  Dette må innbetales innen 28 dager. 

Dette er jo bare utgifter etter min vurdering.

Et vinnerlodd er et vinnerlodd, det er gratis!

Dette skraploddet er starten på en elendighet !

Styr unna!!!

annmag
01.02.10 17:37

Kidnapperne??

Så stakkarslige er vel ikke folk, at de ikke klarer å si nei til dette?

VivaLV
VivaLVInnlegg: 8447
01.02.10 17:50
annmag: Kidnapperne?? Så stakkarslige er vel ikke folk, at de ikke klarer å si nei til dette?

Tja....

Det er vel faktisk det som er problemet. Dvs. at endel mennesker (typiske eldre) ikke klarer å si nei til dette. For å slippe maset så blir de sikkert presentert for at de kan skrive under ett eller annet, selvsagt helt uforplikgende og så er det altså løgn. Dette ment som en generell kommentar.

Dessverre trur jeg nordmenn er i ferd med å bli ett folkeslag av lettlurte folk, og hvis man blir lurt så springer man til media eller klarer å karre til seg annen økonomisk kompensasjon.

annmag
01.02.10 18:03
VivaLV: Det er vel faktisk det som er problemet. Dvs. at endel mennesker (typiske eldre) ikke klarer å si nei til dette. For å slippe maset så blir de sikkert presentert for at de kan skrive under ett eller annet, selvsagt helt uforplikgende og så er det altså løgn.

Sikkert, men de har strengt tatt ikke andre enn seg selv å klandre...kidnapping/"Kidnapping" er det iallefall ikke.

Nå har det vært advart mot slik agressiv salgsmetode (spesielt på spanske feriesteder) siden 80-tallet...så jeg undres virkelig over at noen fremdeles lar seg lokke...uansett hvor gamle de har blitt.

caliblue
01.02.10 18:54

Salg av timeshare og medlemsskap i reiseklubber er forholdsvis aggressivt, og opp gjennom historien har det vært en del en aktører som som har tøyd grensene.

Utfordringen til selgerne er å få ferierende inn gjennom dørene, for så snart de har lyktes med det, er de trygge på at produktet deres er såpass godt at de får solgt en del andeler eller medlemsskap.

For å få folk med på omvisninger, er man villige til å ta noen snarveier og de anser det også en god investering å bruke en del penger på potensielle kunder. I form av måltider, taxi-turer, "skrapelodd-premier" eller gratis opphold.

Med sunn skepsis, vil ikke dette være noe problem. De som blir "lurt" er de samme som i sin tid virkelig trodde at de kunne kjøpe en mobiltelefon for en krone uten at det kom på andre kostnader. Folk som må beskyttes for sine egne handlinger, noe som i dag gjøres gjennom reguleringer fra EU samt advarsler fra Forbrukerrådet.

I sikkert 15 år har norsk media med Forbrukerrådet i spissen drevet en svertekampanje mot denne ferieformen. Noe som har resultert i to ting; 1) en rekke kunder får kalde føtter etter at de kommer hjem og får lese om skrekkhistorier eller når de hører andres oppfatninger om denne ferieformen, og 2) alle de som bruker denne ferieformen og er fornøyde med det, velger gjerne å holde kjeft om det. Har man timeshare-leilighet, så anses man jo som idiot per definisjon av norsk media og Forbrukerrådet.

Om representanter fra et leilighetskompleks lover meg en gratis ferie, så tar ikke jeg det for gitt at flybilletter er inkludert. Hvorfor i all verden skulle jeg gjøre det? Og skulle det være et skjult bestillingsgebyr for å få oppholdet, ville jeg vurdert om det fortsatt var et tilbud jeg er intressert i. Er det ikke det, takker jeg høflig nei og legger andre ferieplaner. Har jeg kastet bort 2-3 timer av ferien min på å høre på selgere, vil jeg bare laste meg selv for det.

Hva som virker å være skjult for mange, er at på samme måte som selgere utnytter systemet, så kan man også utnytte det som ferierende. Når komplekser har mye ledig kapasitet, vil man kunne få opphold til svært fordelaktige priser (ofte gratis). Innfrir man visse krav (gjerne at man er et par eller en familie) tror selgerne at om du velter deg i deres 5-stjerners luksus ei uke, så vil en stor nok andel av de besøkende kjøpe en andel til at dette er god butikk. Eneste betingelsen er at man dukker opp på et møte eller to, gjerne over frokost eller lunch. Tro meg, dette er det mange som utnytter rått. Folk ned null interesse for å kjøpe noe legger feriene til disse resortene og nyter godt av å være potensielle kjøpere.

Det siste tilbudet jeg fikk som minner om dette, var i november når jeg var en tur i Las Vegas. På skyssen fra flyplassen til hotellet ble vi tilbudt showbilletter og måltider til en verdi av oppunder 2000 kr for en omvisning på 45-60 minutter. Dessverre reiste jeg alene og kun par var kvalifiserte, hvis ikke hadde jeg selvsagt hoppet på tilbudet. Selv om jeg har null interesse av å kjøpe en av leilighetene.

Bare så det er sagt, så har jeg ingen interesser i denne saken selv. Jeg jobber ikke i bransjen og har heller ikke noen leilighet til rådighet. Jeg har derimot vært gjest på et timeshare-kompleks et par ganger, jeg kjenner folk med fortid i bransjen og vet om en del som er strålende fornøyd med denne ferieformen. Nok til å ville påstå at denne ferieformen er langt bedre enn sitt rykte. Det finnes dog useriøse aktører i bransjen, så en viss skepsis er sunn. Og er man usikker på at dette er det rette, bør man nok følge magefølelsen å styre unna.

caliblue
01.02.10 19:00
ramboturid: Sjekk denne linken... http://www.canarylife.com/canarylife/main.asp?article=006387F3AB Det er vel ingen  tvil.

Denne fire år gamle artikkelen viser jo bare at markedet overvåkes og at myndighetene gjør jobben sin som vaktbikkje. Markedet er regulert og EU har i flere omganger kommet på banen med nye regelverk for å beskytte forbukere.

Forfun
ForfunInnlegg: 1846
01.02.10 19:16
caliblue: Nok til å ville påstå at denne ferieformen er langt bedre enn sitt rykte.

Det tror jeg stemmer, 99% av det norske folk tror dette er ren svindel, så det er vel omtrent umulig å få dårligere rykte. 

Vet om flere som er fornøyd med timeshare, men de har ikke gått inn via tvilsomme gateselgere. Hvis produktet er så dårlig at det trenger signatur der og da, styr langt unna.

ramboturid
02.02.10 11:13

I dette tilfellet er pengene tapt dersom du lar deg lure. DET FINNES INGEN KOMPENSASJON FOR SLIKT. Heller ikke for Normenn. 

Det er derfor beundringsverdig at noen går til media for å advare andre.

Det finnes desverre mennesker her i verden som lever av å lure andre!

En dag i fremtiden er så mange mennesker blitt lurt, men da er det jo for sent.

De som tjente seg rike på denne løgnen er borte.

Det finnes tre slags løgn: løgn, forbannet løgn og statistikk

VivaLV
VivaLVInnlegg: 8447
02.02.10 11:19
Forfun: Vet om flere som er fornøyd med timeshare, men de har ikke gått inn via tvilsomme gateselgere.

Så kan man vel også føye til:...."tvilsomme telefonselgere og pop-up annonser på internett....."

ramboturid
02.02.10 11:46
caliblue: Salg av timeshare og medlemsskap i reiseklubber er forholdsvis aggressivt, og opp gjennom historien har det vært en del en aktører som som har tøyd grensene.

Ja, salgsmetodene forespeiler svindel. I dette tilfellet ble jo ledelsen ved "ferieklubben" arrestert.  Da har de ikke bare tøyd grensen, men gjort noe ulovlig.

Selskapene ansetter såkalte "kidnappere" som jobber på gaten.  Disse lever av godtroende mennesker. Vi må akseptere at ikke alle mennesker er kloke. Det er fortsatt mange som er på Kanariøyene for første gang. De er kanskje ikke så reisevante som mange andre. Disse menneskene er et lett bytte for svindlerne.

Å kjøpe en mobiltelefon til 1 krone blir noe, helt annet. Da blir du informert av annonsen evt. selgeren om at du må tegne et abonement. Du får da også opgitt kostnadene!  Det er ikke svindel.

caliblue
02.02.10 12:01
ramboturid: Selskapene ansetter såkalte "kidnappere" som jobber på gaten.  Disse lever av godtroende mennesker. Vi må akseptere at ikke alle mennesker er kloke. Det er fortsatt mange som er på Kanariøyene for første gang. De er kanskje ikke så reisevante som mange andre. Disse menneskene er et lett bytte for svindlerne.

Jeg har både slekt og bekjente som har blitt både "kidnappet" og "svindlet" første gang på Kanarieøyene. For å være ærlig, så var jeg ikke nådig når jeg hørte det, da jeg hadde lest mye negativt om bransjen. Men hva jeg mente hjalp lite, for de har blitt "svindlet" av de samme folka igjen senere også og kjøpt seg noen ekstra uker. Enkelte lærer åpenbart aldri.

ramboturid
03.02.10 14:20
caliblue: Problemet er vel at aggressive selgere har noenlunde samme arbeidsmetoder både når produktet er bra og når de er ute etter å lure folk.

I dag var jeg vitne til noe underlig på min spasertur ned til starnden i Puerto Rico.

"Kidnapperen" som for noen dager siden delte ut skrapelodd for ferieklubben Voyager, hadde skiftet jobb!  Han hadde begynt i ny jobb som kidnapper for Anfi (Timeshare).

Jeg ble vitne til noe meget interessant. Etter at "kidnapperen" hadde overtalt et par til å besøke Anfi, gikk de bort til en taxi på holdeplassen. Taxisjåføren sa pent nei takk på " kiidnapperens" forespørsel. om å kjøre paret til Anfi ! 

Så kan man jo selvfølgelig si at dette var en ren tilfeldighet, men det er vel tilfeldigheter som har ført til alle oppdagelser her i verden.

Jeg vet selvfølgelig ikke om "kidnapperen" forsatt arbeidet for Voyager Ferieklubb, men uniformen viste ihverfall at han arbeidet for Anfi.

CV14200
CV14200Innlegg: 3709
03.02.10 20:21

Folk som går på dette, til og med folk som spør om dette er seriøst, de er så dumme at jeg ikke finne medlidenhet selv om jeg leiter bakerst i hjerterota mi.

De eneste det er synd på er ungene, som mister en viss del av arven sin.

Noen mennesker er så dumme at det ikke er håp. Har du enda ikke fått med deg at sånne ting er svindel er du rett og slett så dum at du burde hatt egen verge.

Så Johhny, har du betalt inn noen penger enda?

Vet du hva du betaler for? Du betaler masse penger for å ha en mulighet til å sette deg på en liste for å kunne leie en leilighet. Du er bundet til å feriere på det samme stedet år etter år. Mens vi andre oppdager nye steder hvert år sitter du på den samme stranda med de samme lettlurte menneskene hver år.

God tur. Håper inderlig du tar til fornuft før det er forsent...

caliblue
04.02.10 08:19
CV14200: Noen mennesker er så dumme at det ikke er håp. Har du enda ikke fått med deg at sånne ting er svindel er du rett og slett så dum at du burde hatt egen verge.

Hva er svindel? Timeshare-ferie? Isåfall tar du nok feil. Veldig feil.

Folk er forskjellige og har forskjellige ønsker for hvordan de ønsker å bruke ferien sin. Det er noe jeg syns folk burde respektere.

Alle har ikke noen trang til å oppleve noe under ferien sin. For mange er det å ha tilgang på en flott leilighet, overdådig luksus, fantastisk klima, gode restauranter og trygge omgivelser en kort flytur unna, alt de ønsker. Hvor man bare kan slappe av og få et avbrekk i en ellers hektisk hverdag.

Personlig har jeg minst like store problemer med å skjønne meg på folk som investerer store summer i en hytte de bruker i påskeuka (samt ei helg om sommeren, når hytta må males). Som likevel stikker til Syden et par ganger i året og er mer der enn på hytta som står og forfaller.

Hva den økonomiske biten gjelder, så er det mange investeringer og valg som ikke er lukrative. Veldig mange er nok dårligere enn timeshare. Folk bor jo i Oslo-området og betaler mer for å leie en parkeringsplass enn hva man kan ha i husleie i grisgrendte strøk uten at lønna nødvendigvis er mye lavere. Folk har dyre og nye biler, selv om det koster dem flere titusener i året. Folk går ut og spiser middag i Norge, selv om man stort sett får dårlig og overpriset mat uansett hvor man går. Hadde jeg bodd i Norge, hadde sigarettforbruket mitt kostet meg 30 000 i året. Noe som er lite i forhold til hva jeg brukte på byen når jeg bodde i Oslo.

CV14200
CV14200Innlegg: 3709
04.02.10 16:24
caliblue: Hva er svindel? Timeshare-ferie? Isåfall tar du nok feil. Veldig feil. Folk er forskjellige og har forskjellige ønsker for hvordan de ønsker å bruke ferien sin. Det er noe jeg syns folk burde respektere. Alle har ikke noen trang til å oppleve noe under ferien sin. For mange er det å ha tilgang på en flott leilighet, overdådig luksus, fantastisk klima, gode restauranter og trygge omgivelser en kort flytur unna, alt de ønsker. Hvor man bare kan slappe av og få et avbrekk i en ellers hektisk hverdag.

Jeg ser poengene dine.

Men for meg er det uansett det gale vanvidd å være med i ferieklubber og time-share. Du er bundet til "dine" uker, du har altså ikke noe valgfrihet. Og med dagens priser på reiser er det mye dyrere med time-share enn å bare bestille seg en flybillett og hotell, evt. charter hvis man ikke liker/ønsker å styre med å bestille selv.

Når det gjelder hytte, så har jeg en hytte jeg eier sammen familien. 2 mill delt på 4 stk. er 500k hver oss. Dette på på fjellet, ved et skisenter. Vi leier ut for ca 200k i året, noe som dekker renter og avdrag og andre løpende utgifter. Hele somemren har vi hytta til fri disp, og kan også bruke den selv om vi ønsker ila vinteren. Sett at vi selger om 10 år (nor vi neppe kommer til å gjøre) vil den ha en mulig større salgsverdi enn vi betalete, samt at lånet er delvis nedbetalt. På 3 år har vi betalt ned omkring 400k uten å spytte inn penger selv, annet enn noe til løpende utgifter første året. Men det er klart, dersom man ikke leier ut vil hytte være dyrt dersom man har lån på den og bruker den 2-3 uker i året.

Alle er forskjellige, og det respekterer jeg, men time-share er det vel kun utbygger som blir rik av, alle andre sitter i saksa.

Samfunn

Forbruker

Sport

Helse, sex og livsstil

Musikk, TV og film

Kultur og Fritid

Utdebattert

Siste innlegg