Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Førerkort i USA

NYTT TEMA
LordNelson
LordNelsonInnlegg: 4
16.03.09 14:22

Leier bil i USA i mai. Kan jeg bruke mitt norske førerkort eller er et internasjonalt påkrevd? Noen som har erfaring med dette?

Gulletkomhem
GulletkomhemInnlegg: 75
16.03.09 14:53

Hei.

For å kjøre der borte trenger kun ditt eget førerkort. Har hørt at noen leiebilfirmaer krever internasjonalt førerkort for at du skal få leie, men har selv ikke opplevd dette. Leide bil der borte i sommer, og det eneste de ville se var mitt førerkort.

Internasjonalt førerkort tar imidlertid kun to minutter på din lokale NAF-stasjon og koster 200 kr eller noe, så hvis du vil være på den sikre siden...

bbonga
bbongaInnlegg: 3978
16.03.09 17:51

Ditt norske duger i massevis. Har leid bil mange ganger og kjørt over tusen mil. Til og med blitt stoppa av snuten. "Good as any" sier de alle.

Tut og kjør!

VivaLV
VivaLVInnlegg: 20374
17.03.09 07:54

Som allerede nevnt så heter det vel seg offisielt at man skal ha ett slikt internasjonalt førerkort. Men trur heller aldri jeg har hatt bruk for dette.

Det internasjonale førerkortet så jo for noen år siden også utrolig hjemmesnekra ut så det kunne jo nesten enhver lagd hjemme med litt mekking.

Men for å være på den sikre side.......

startelver
startelverInnlegg: 23347
08.12.10 15:11

Hei jeg tar opp denne gamle tråden igjen.

Skal leie bil i Los Angeles i Januar og lurer på om norsk førerkort er godkjent hos AVIS ?

Larsabal
LarsabalInnlegg: 10268
08.12.10 15:17
startelver: Skal leie bil i Los Angeles i Januar og lurer på om norsk førerkort er godkjent hos AVIS ?

Ja, standard norsk førerkort holder. 

Lypyl
LypylInnlegg: 41
10.12.10 00:29

Man trenger ikke internasjonalt førerkort, da den rosa plastsaken ER et internasjonalt førerkort

Larsabal
LarsabalInnlegg: 10268
10.12.10 07:47

Det rosa er ikke internasjonalt, men det er gyldig i EU/EØS-området.

Uansett, amerikanerne godkjenner det også, så for bruk i USA er det helt i orden.

Columbus_3
Columbus_3Innlegg: 3616
10.12.10 08:06

Skjønner egentlig ikke hele diskusjonen.

Alle anbefalinger går ut på å ha internasjonalt førerkort når man skal kjøre i utlandet. Mange plasser er det ikke nødvendig, men hvorfor tulle med dette?

Koster en bagatell og man slipper å engste seg.

Hvorfor skal noen hele tiden tøye grenser og kanskje havne i trøbbel. Tenker på hva som kan skje ved uhell/ulykker. Kan være en drømmesituasjon for forsikringsselskapet for å slippe store utbetalinger.

Ser samme diskusjonen når det gjelder nødvendigheten av pass.

Hvorfor lage mulig trøbbel når det er så unødvendig?

VivaLV
VivaLVInnlegg: 20374
10.12.10 09:42
Columbus_3: Alle anbefalinger går ut på å ha internasjonalt førerkort når man skal kjøre i utlandet. Mange plasser er det ikke nødvendig, men hvorfor tulle med dette?

Tja....

Det er vel der vi er uenige.

Hvem er "alle". Det er vel først og fremst NAF som sier dette. Delvis fordi de selv selger disse internasjonale førerkortene.

Så er det kanskje noen aviser/blader som bruker NAF som kilde og hevder at det er nødvendig.

Men det er vel viktige å høre på folks erfaringer. Mange av de som har postet her på forumet er hyppige besøkende til USA og hvis man her har 50 erfaringer med utleie og ingen av de gangene har man trengt internasjonalt førerkort, så er vel det viktigere enn hva NAF/avisene sier.

(Innlegget ble redigert 10.12.10 09:44)

startelver
startelverInnlegg: 23347
10.12.10 17:54

Takk da blir det vanlig rosa kort som tas med ;)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg