Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Internasjonalt førerkort - Tull og tøys eller...

NYTT TEMA
IkkiS
IkkiSInnlegg: 1
27.08.09 16:54

Jeg leser at veivesnet, NAF, KNA fortsatt selger dette og sier de anbefaler kjøp, særlig utenfor EU. Mange selger dette produktet som egentlig er unødvendig. (jeg våknet når jeg leste dette:) Har du blitt lurt også?

There is no such thing as a ligitamate international drivers license. These are 100% scams. Bits of paper and plastic used to separate fools from their money. And the international driving permit is widely misunderstood. They are largely a scam as well, . The ones that aren't entirely a scam are grossly misrepresented as to their purpose and the rights they provide. Even "legitimate" IDP's give you no additional right to drive anywhere, are not legally required anywhere, although you will find claims to the contrary in the internets. IDP's are simply translations of your drivers license from your home country into 10 additional languages, (French, Spanish, Russian, Japanese, Chinese, Portuguese, German and Arabic) to make it easier if you need to use it in the country you are visiting, nothing more. They are very popular because people are tricked into thinking they need them because they just don't understand them. There is even an advert to one of the scam sites a few posts above this post on this very Thai Visa page you are reading!

As long as your home country and the country you are visiting are signatories to the 1929, 49 or 68 UN Conventions on Road Traffic, your drivers license is by definition already an international drivers license/permit.

Participating countries:
Afghanistan Albania Algeria Andorra Angola Anguilla Antigua and Barbuda Argentina Armenia Aruba Australia Austria Azerbaijan Bahamas Bahrain Bangladesh Barbados Belarus Belgium Belize Benin Bhutan Bolivia Botswana Brunei Darussalam Bulgaria Burkina Faso Cambodia Cameroon Canada Cape Verde Cayman Islands Central African Republic Chad Chile Colombia Comoros Republic of the Congo Congo, the Democratic Republic of the Costa Rica Côte d'Ivoire Croatia Cuba Cyprus Czech Republic Denmark Djibouti Dominica Dominican Republic Ecuador Egypt El Salvador Equatorial Guinea Estonia Fiji Finland France French Guiana French Polynesia French Southern Territories Gabon The Gambia Georgia Germany Ghana Gibraltar Greece Greenland Grenada Guadeloupe Guam Guatemala Guernsey Guinea Guinea-Bissau Guyana Haiti Holy See (Vatican City State) Honduras Hong Kong Hungary Iceland India Indonesia Iran, Islamic Republic of Ireland Isle of Man Israel Italy Jamaica Japan Jersey Jordan Kazakhstan Kenya Korea, Republic of Kuwait Kyrgyzstan Lao People's Democratic Republic Latvia Lebanon Lesotho Liberia Libyan Arab Jamahiriya Liechtenstein Lithuania Luxembourg Macao Madagascar Malawi Malaysia Mali Malta Mauritania Mauritius Mexico Moldova, Republic of Monaco Montenegro Montserrat Morocco Mozambique Myanmar Namibia Nepal Netherlands Netherlands Antilles New Caledonia New Zealand Nicaragua Niger Norway Oman Pakistan Panama Papua New Guinea Paraguay Peru Philippines Poland Portugal Puerto Rico Qatar Réunion Romania Russian Federation Rwanda Saint Kitts and Nevis Saint Lucia Saint Martin (French part) Saint Pierre and Miquelon Saint Vincent and the Grenadines Samoa San Marino Sao Tome and Principe Saudi Arabia Senegal Serbia Seychelles Sierra Leone Singapore Slovakia Slovenia South Africa Spain Sri Lanka Sudan Suriname Svalbard and Jan Mayen Swaziland Sweden Switzerland Syrian Arab Republic Taiwan Tajikistan Tanzania, United Republic of Thailand Togo Trinidad and Tobago Tunisia Turkey Turkmenistan Uganda Ukraine United Arab Emirates United Kingdom United States United States Minor Outlying Islands Uzbekistan Venezuela Viet Nam Virgin Islands, British Virgin Islands, U.S. Western Sahara Yemen Zambia Zimbabwe

In practice, Thai police don't look closely, don't care and/or can't read the foriegn language. (Certainly none of the 10 other languages on the IDP) I have used my California license here many times before I had a motorcycle endorsement on it and was always waved through, even when I was on a big bike. I have friends that continue to use expired licenses from back home with no problem. One even uses an I.D. card that isn't even a drivers license!! I don't recommend that, but an IDP's are mostly scams and an absolute waste of money, and IDL's are 100% scams.

Sources:
http://www.bluesheepdog.com/2007/10/30/int...-legit-or-scam/
http://www.consumeraffairs.com/news03/drivers.html (Ironicly many links to IDP's on that page as well)
http://www.snopes.com/inboxer/scams/license.asp

Good example of IDL scam website. For a laugh be sure to check out the "Homeland Security calls our IDL Exemplary" link.
http://www.internationaldriverspermit.com/
Are people really this gullible?   I forgot to add on exception, Hertz in China requires IDP only if your drivers license isn't already in English or Chinese.

And by law only AAA and NAC can issue IDP's in the states. Less than $10. But like I said, they are not necessary nor required, only a convenience.

bbonga
bbongaInnlegg: 3999
27.08.09 19:32

Stemmer sikkert det der. Har du et førerkort som ser offisielt ut så funker det nok over alt.

Kan bare skrive for min egen del, i USA så går mitt gamle laminerte gjennom over alt. Har leid haugevis med biler, brukt det som id, til og med blitt stoppet av snuten. De diskuterte fælt for å prøve å skjønne hva alt betydde, men bare vinka meg videre.

For mange år siden hadde jeg et sånt "internasjonalt førerkort" Det kan du like gjerne lage i Word og printe ut hjemme :)

annmag
annmagInnlegg: 5629
29.08.09 02:27

Vi opplevde akkurat nå at bilutleiefirmaet krevde internasjonalt førerkort.

bbonga: Dagens internasjonale førerkort har bilde og er i et mer hendig format enn den grønne a-4 papirhaugen vi fikk før.

monsanto3
monsanto3Innlegg: 2339
01.09.09 23:52
annmag: Vi opplevde akkurat nå at bilutleiefirmaet krevde internasjonalt førerkort.

Da bør du opplyse om hvilket firma det dreier seg om, og i hvilke(t) land, synes jeg.

Jeg har kjørt leiebil over store deler av verden, både i Afrika, Asia og Oceania samt mange land i Europa, og IDP har aldri vært påkrevet. I New Zealand, der NAF i sin tid påsto at man trenger dette "internasjonale førekortet", ba de om å få se mitt nasjonale førerkort i stedet. Sist høst ble jeg stoppet i to rutinekontroller i Namibia, og det norske førerkortet ble akseptert helt greitt. Og jeg har aldri opplevd at et leiebilfirma har bedt om IDP (jeg har stort sett brukt tre av de "store" - Europcar, Holiday Autos og Avis).

"Dette er reisen til Kina, gutt, det er klart du skal til Kina, bare synd at det vil ta adskillige måneder å komme dit"

annmag
02.09.09 00:07

Ser at det jeg skrev kan misforstås dithen at de krevde det av oss da vi kom for å hente bilen....sånn var det ikke.

Men da vi inngikk avtalen måtte vi gi tilbakemelding på nummeret på det internasjonale førerkortet.....så da skaffet vi oss det.  Også tar de en kopi av det når vi skal hente ut bilen.

Det er et utleiefirma i Sør-Afrika.  Ikke et av de vi er kjent med her hjemme. 

monsanto3
02.09.09 00:30
annmag: Det er et utleiefirma i Sør-Afrika.  Ikke et av de vi er kjent med her hjemme. 

Det vil jeg advare mot å bruke. Dere vil da risikere følgende:

a: Diverse småtillegg som dere _ikke_ blir gjort oppmerksomme på ved inngåelse av avtalen. Selv gjennomlesing av den "lille skriften" kan være mangelfull.

b: Et kjøretøy som ikke holder bra nok standard i forhold til det dere har tenkt dere å bruke det til. "Avstikkere"  ut i bushen kan være temmelig krevende.

c: Store direkteutlegg ved skade på understell/dekk. Disse omfattes normalt ikke av en lokal forsikring (som gjelder ved direkte bestilling fra et lokalt utleiebyrå). Jeg har aldri hatt en punktering før, selv ikke i Australia/NZ, men det fikk jeg i Afrika. Vi hadde en god bil med bra fjæring og kort kjørelengde (Hyuindai Tucson, 20.000 km), og det var vel det som reddet oss fra alvorligere skader ute i Damaraland - jfr. punkt b:

Ved utleie fra Norge, fra et selskap som er representert her, vil dere kunne forsikre dere mot slike feller. Jeg vil sterkt anbefale dette.

"Dette er reisen til Kina, gutt, det er klart du skal til Kina, bare synd at det vil ta adskillige måneder å komme dit"

annmag
02.09.09 00:58

Takk for info monsanto3. :o)

Jeg har sjekket det firmaet opp og ned (og opp igjen),  og er helt trygg på at de er veldig seriøse.  Vi er inneforstått med alle betingelser og klar over hva vi selv vil bli holdt ansvarlig for.

Da jeg sjekket rundt etter bil (og det gjorde jeg virkelig grundig), så fant jeg ikke noe bilutleiefirma med representant i Norge som hadde den type bil vi ville ha.  Bil: Toyota Hilux Bushcamper.

Men jeg er enig med deg i at man bør være kritisk i vurderingen sin når det gjelder leiebil.  Jeg så at mange utleiefirmaer f.eks. opererte med en egenandel på forsikringen på 3.000,- euro - og det kan jo virkelig svi hvis man kommer utfor noe.

Jeg vet også at det ikke er påbudt med forsikring på biler i Sør-Afrika, og at den forsikringen vi har på leiebilen vil måtte gjelde som dekning for skade på "vår" bil, selv om en eventuell ulykke ikke er vår skyld, hvis det viser seg at den ansvarlige for ulykken ikke har forsikring.

Jeg leste leiebiltilbud, betingelser, forsikringer m.m. til jeg holdt på å spy!!

a) Tror de skal slite lenge for å få lurt inn noe småtillegg som vi ikke har blitt enige om.  Med fortid i forsikringsbransjen vet man hva man skal spørre om + viktigheten av å ha svarene skriftlig. ;o)

b) Bilen vi har leid holder nok i bushen og vel så det. :o)

c) Kjører vi med innsiden av hodet, så tåler nok både vi og bilen en tur i Damaraland.  Punktering er vel obligatorisk?  Så det får vi bare ta med på kjøpet.

(Innlegget ble redigert 02.09.09 01:01)

monsanto3
02.09.09 22:18
annmag: c) Kjører vi med innsiden av hodet, så tåler nok både vi og bilen en tur i Damaraland.  Punktering er vel obligatorisk?  Så det får vi bare ta med på kjøpet.

Godt å høre at dere har forberedelsene i orden!

Ad c): Jeg vil ikke si at punktering er "obligatorisk". Men på flere av småveiene ut til interessante småsteder er "grusdekket" (gravel roads) ikke grus, men lavastein. Dette er småsteiner som er porøse - og skarpe som glass. Ta det rolig her. Vi kjørte nok litt fort...

Og angående understell: På distriktsveiene i Damaraland er det, med korte mellomrom. små elverenner - altså søkk i veien - for å slippe vannet over i regntiden. Disse kan være svært vinklet i bunnen, selv om det ikke ser slik ut. Så når dere ser et skilt med "bølgende vann"-symbol: Sett ned farten. De første par gangene var det nesten så jeg hørte at akslingene skrapte grusen.  Jeg har et hint til når det gjelder punktering, med det er ikke helt lovlig, tror jeg, i alle fall ikke forsikringsmessig. Så det får kanskje bli i en melding?

annmag
02.09.09 23:50

Takk igjen monsanto3. :o)

Den infoen du gir her er veldig verdifull for oss...og ja, takk...jeg tar gjerne i mot en melding med  litt sjuskete råd om punktering jeg....hehe.

startelver
startelverInnlegg: 24207
03.09.09 00:42

I Thailand er det ikke noe problem med mitt norske førerkort . 

Så lenge du er turist, skal du jobbe der nede må du registrere et  Thai førerkort .  

monsanto3
03.09.09 19:42
annmag: jeg tar gjerne i mot en melding med  litt sjuskete råd om punktering jeg....hehe.

Melding er sendt - sjekk under "min profil".

annmag
03.09.09 22:00

Takk.  Jeg er så glad for alle tips jeg får. :o)

BimmerFan
BimmerFanInnlegg: 23
04.09.09 03:15

Noen som vet hvordan dette funker i Brasil?

La bare merke til at de ikke stod på lista. Har enda ikke leid bil de gangene jeg har vært der, men aldri hørt noen nordmenn som har nevnt at det er nødvendig med dette internasjonale førerkortet.

boreda
boredaInnlegg: 9
27.09.09 18:57

Jeg måtte vise internationalt førerkort (IDP) når jeg skulle leie bil i Atlanta i april.

Regner med at det hadde gått bra også uten dette, men det første hun spurte meg om etter at jeg hadde vist henne mitt ordinære førerkort var om jeg hadde international driving permit.

Reiser tilbake neste mai og kommer til å ta med meg det da også for å være på den sikre siden.  Politiet bryr seg helt sikkert ikke, men leiebilselskapene og de forskjellige kundebehandlerne kan ha en annen oppfatning vedrørende dette.

bbonga
bbongaInnlegg: 3999
27.09.09 19:07
boreda: Jeg måtte vise internationalt førerkort (IDP) når jeg skulle leie bil i Atlanta i april. Regner med at det hadde gått bra også uten dette, men det første hun spurte meg om etter at jeg hadde vist henne mitt ordinære førerkort var om jeg hadde international driving permit. Reiser tilbake neste mai og kommer til å ta med meg det da også for å være på den sikre siden.  Politiet bryr seg helt sikkert ikke, men leiebilselskapene og de forskjellige kundebehandlerne kan ha en annen oppfatning vedrørende dette.

Hadde vært litt morsomt hvis man fikk spørsmål om internasjonalt førerkort, å bare rolig fortalt at Norge og USA har signert "The 1929, 49 or 68 UN Conventions on Road Traffic". Tipper det hadde blitt stille da :)

Tror jammen jeg må lære meg den setningen utenatt...

fabbeh
fabbehInnlegg: 756
15.09.11 23:28

Er tydeligvis ikke bare tull dette med internasjonalt førerkort, ihvertfall ikke i Alberta, Canada. Hadde planer om å kjøpe bil her borte, men ingen forsikringsselskaper vil gi forsikring uten internasjonalt førerkort i tillegg til det norske. Skulle kanskje tro man kunne slippe unna med å betale litt ekstra om det var dét det stod på, men de er veldig klare på at de ikke forsikrer uten int. førerkort i tillegg til norsk. Å leie bil byr heldigvis ikke på de samme problemene, utleierne krever kun norsk førerkort og pass.

monsanto3
16.09.11 10:07

Dersom man skal kjøpe bil i utlandet betyr vel det som regel at man skal oppholde seg der en viss tid, og gjerne med oppholdstillatelse?

I så fall bør man søke om det nasjonale førerkortet, synes jeg. Det gjorde i alle fall jeg, i Sri Lanka - en enkel og ubyråkratisk prosess gjennom det lokale "NAF".  Helt uten "internasjonalt førerkort" - men det må tillegges at jeg var medlem av det norske NAF.

startelver
startelverInnlegg: 24207
16.09.11 10:31

Jeg har kjørt bil i Thailand og brukte mitt vanlige norske førerkort. Holder i massevis.

VivaLV
VivaLVInnlegg: 22294
17.09.11 20:19
IkkiS: Jeg leser at veivesnet, NAF, KNA fortsatt selger dette og sier de anbefaler kjøp, særlig utenfor EU. Mange selger dette produktet som egentlig er unødvendig. (jeg våknet når jeg leste dette:) Har du blitt lurt også?

Har vært oppe tidligere, og som du ser varierer praksisen slik at "lurt" er vel ikke nødvendigvis helt dekkende.

Som nevnt må man også skille mellom politi og utleiefirma som ikke nødvendigvis har lik praksis.

Husk at det er vanskelig/umulig for ett utleiefirma å holde oversikt over 200 lands førerkort. Dvs. de har mulig en liten brukermanual, men allikevel er det altså tydeligvis noen som fremdeles krever/spør etter internasjonalt førerkort.

Ellers så er det jo litt med hvordan man også reiser. Reiser man jorden-rundt i ett år og skal leie bil i 10 forskjellige land, trur jeg heller jeg hadde tatt det med for å være på den sikre sidne. Kontra man kun skal til ett land og at det i worst-case ordner seg hvis man ikke får leiebil. Dvs. at man f.eks. går til annet selskap.

monsanto3
19.09.11 00:05
VivaLV: Husk at det er vanskelig/umulig for ett utleiefirma å holde oversikt over 200 lands førerkort. Dvs. de har mulig en liten brukermanual, men allikevel er det altså tydeligvis noen som fremdeles krever/spør etter internasjonalt førerkor

Sant nok.

Men vi her i Norge er altså med i Schengen-området, og her har vi et laminert førerkort som, på forskjellige språk, viser hva dette er.

Vi leide bil i Urugay og Argentina i fjor høst. Der kikket de på førerkortet mitt, og stusset litt over det på det ene stedet (i Uruguay, på et lite sted godt utenfor anløpsstedet for fergen fra BA). Pussig nok hadde de noe som heter "internett" på PCen, og i løpet av ca. 30 sekunder var førerlortet godtatt. Og ført inn i leiepapirene, selvsagt.

Med forhåndsbestilling hjemmefra har jeg aldri opplevd noe som helst krav om "internasjonalt førerkort", som ikke er noe førerkort i det hele tatt - bare en bekreftelse på at du faktisk har et. 

Og jeg har vært i kontroll ved veiposter både i Afrika (Namibia og Marokko), i Australia, og i Argentina, kun utstyrt med mitt Schengen-gyldige førerkort, uten noen problemer. Denne inntekskilden til NAF har utspilt sin rolle, tror jeg. Spesielt dersom du er NAF-medlem og kan flashe medlemskortet ditt ved bestilling.

torestre
torestreInnlegg: 3539
19.09.11 20:57

Husker jeg og faren min var på biltur i Østeuropa for mange år siden. Vi hadde flyttet til Sverige og jeg var den eneste med førerkort. Det min far hadde var en papirlapp på svensk som forklarte at han hadde levert inn det norske førerkortet for å bytte til svenskt.

Spiller ingen rolle sier min gamle far. De spør aldri etter førerkort her allikevel (Polen), de spør bare etter det grønne kortet (forsikring).

I Warzawa var jeg rimelig gåen, så han tok over rattet. Kjørte ikke mange hundre meterne før vi ble stoppet av politiet. Det første de spurte etter var førerkortet. Min far spilte dum og leverte det grønne kortet. Men det var ikke godt nok. Så tok han fram passet. Det var heller ikke tilstrekkelig. Til slutt fisket han frem denne sammenbrettete papirlappen fra lommeboken sin og overleverte den til politimannen. Han folden den ut tittet på den med spørrende blikk. Så tok han lappen og gikk bak til kollegaene som sto utenfor politibilen bak oss. I speilet kunne vi se tre politimenn i ring som tittet på denne lappen og ristet på hodet. Tydeligvis var det ingen av de som skjønte et skvatt.

Så kom politimannen tilbake igjen. Overleverte lappen til min far og ønsket oss god tur videre.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg