Varna i Bulgaria kan ikke historisk sammenlignes med Istanbul, derfor nøyer meg med 5 punkter. Jeg vil ikke "kapre" den utmekrede Istanbul-tråden.
1. Varna er en av Svartehavets mest spennende byer. Til forskjell fra de fleste andre byer i Bulgaria har den et relativt bra internasjonalt preg, da det er en havneby med mange forbindelser. De har også skipsverft, noe som betyr at også nordmenn er der av og til i jobbsammenheng. Den har en flott beliggenhet, med en av Europas største grønne parker nede ved sjøen. I de velstående delene ser man mange flotte bygårder, og det finnes også en del andre bygninger fra storhetstiden. De fleste vil kanskje være mest begeistret for de to store, brede, flotte gågatene, med gode shoppingmuligheter - billig og med andrer varer enn man finner i Norge. Men selvsagt også svært mange merkervarer. F.eks. har man i sko et langt bedre utvalg enn i Norge. For turisten er kanksje det viktigste at Varna både er liten storby, men med en strand som er bedre, billigere og mindre befolket enn f.eks. Golden Sands.
2. Det er særdeles rimelig i Bulgaria, vel og merke utenfor turistområdene. Varna er utenfor turistområdene. Prisene på mat og drikke er særdeles lave. En halvliter øl koster aldri mer enn 10 kr. Man spiser en treretters middag med vin, avec og alt som hører med for 150 kr. Kvaliteten på maten er bra. I Varna vil jeg spesielt trekke fram blåskjell, som fås i mange varianter. I hele Bulgaria spises det mye salat, og grønnsakene er særdeles velsmakende. Salatene er varierte og gode. Hotell er også svært rimelig. Bodde på trestjernes hotell mitt i sentrum, med utsikt til gågata, parken og selvsagt havet. Balkong, badekar og det som hører med. Kun 300 kr for et dobeltrom alene. I minibaren kostet en øl 10 kr.
3. Hyggelige mennesker ! Bulgarerne er meget gjestfrie og åpne. De er interessert i å treffe folk fra forskjellige land. I Varna snakker de fleste noenlunde engelsk, dette er dårligere mange andre steder i landet, er min erfaring. Generelt er de noe tilbakeholdne til å begynne med, litt slik som nordmenn, men kommer først praten i gang, er de meget hyggelige. Jeg så en amerikansk blogger rangerte Varna som nr 3. i verden mht hvem som har de peneste damene. Han hadde København og Stockholm på topp. Jeg tror jeg ville strøket de to første. Ikke bare at de er pene, men når man sitter på en utkafe i gågata om kvelden føles det som om man har kommet til en annen planet.
4. Historien er nærverende i Varna. Det hevdes at verdens første bearbeidede gull ble funnet i Varna. Dette kan man se på det Arkeologiske museet. Byen har også flere romerske ruiner spredt runt i byen. Her har det bodd mennesker i flere tusen år. Varnas innbyggere har grunn til å være stolt av sin historie.
5. Avslappende stemning. Det er uhyre avslappende i Varna. Folk promenerer i gågatene, tar seg noe timer på stranden, og hygger seg på de utallige restaurantene langs strandkanten. Jeg hadde en god følelse av velvære de fleste dager. Spesielt en dag der jeg stod opp ved 10-tiden, slappet av med en god brunsj til ca 25 kroner. Deretter labbet jeg ned på stranden, fant meg først en solseng til ca 15 kr. Deretter lusket jeg over en strandbar med gode soler spredt litt utover stranden. Det ble spilt jazzmusikk og Zagorkaen kostet 10 kr. Rundt om satt det en blanding av lokale, inkludert meget vakre og meget lettkledde damer, og noen turister. Hadde bl.a. en meget hyggelig prat med en lokal forretningsmann og en eldre amerikaner på tur. Deretter trakk jeg meg over mot en strandrestaurant og spiste en meget god blåskjellrett. Da jeg gikk hjem til hotellet den sene ettermiddagen var jeg overbevist om at Varna er en av verdens beste byer. Stakk oppom hotellrommet, tok et bad, og nøt deretter at mørket falt på, med en god sigar og en konjakk i hånden.
Generelt er jo kulturen spennende. Her får man en slags blanding Øst-Europa, det ottomanske, ja Varna var lenge under Tyrkia, samt andre nasjoner. I tillegg er jo Varna i ferd med å bli vestlig, og denne blandingen synes jeg er uhyre spennende. Man får litt "kommunistfølelse" på hotellet, man aner Varnas historie når man ser ruinnene, man ser det moderne og frigjorte i gågatene. Når man i tillegg får en svært billig ferie, så har jeg i grunnen lyst til å ha denne hemmeligheten for meg selv...