Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Trygdede

NYTT TEMA
Karten67
Karten67Innlegg: 3065
08.03.10 17:13

Hvordan vil det gå med alle de trygdede nå?, mange av disse vil vel komme til å bli ``tvingt`` hjem igjen p.g.a. av lovendringene som vil komme.

Dette vil bli en ``svart`` dag for alle de som har levd i sus og dus i varmere strøk, og ledd av alle dumme nordmennene som må slite helsa av seg for å få noen ``stakkars`` uker på sommerferien for å få noen varme.

Fint at de skal begynne med å behovsprøve trygden de får, og at de i tillegg må oppholde seg her i landet for å få den. Ellers må der vel en lege-erklæring til, at sykdommen en har blir best pleid i varmere strøk.

Synes dere synd på dem?

Mvh

Karten67

torestre
torestreInnlegg: 3539
09.03.10 19:43

Det er dessverre for mange som utmerket godt kunne ha vært i arbeid, men som har gråtet seg til trygd av ren latskap. Jeg unner de som virkelig har fortjent uførepensjonen sin noen siste gode år i syden, men det er alle de andre snylterne da...

Karten67
10.03.10 11:48
torestre: Det er dessverre for mange som utmerket godt kunne ha vært i arbeid, men som har gråtet seg til trygd av ren latskap. Jeg unner de som virkelig har fortjent uførepensjonen sin noen siste gode år i syden, men det er alle de andre snylterne da...

Har hørt at flere av de som har levd nedi Spania i mange år nå sliter litt, trygden strekker ikke helt til lenger, + at som sakt at flere nå blir tvingt hjem igjen p.g.a de nye reglene.

MaCuisine
MaCuisineInnlegg: 176
10.03.10 11:54

De stortrives vel i Thailand også formoder jeg?

sploinxx
sploinxxInnlegg: 6733
10.03.10 12:38
MaCuisine: De stortrives vel i Thailand også formoder jeg?

Kona mi er fra Thailand, har bodd i Norge i maange år, og stortrives i Norge. Vi kommer til å bo halve året i Thailand etter hvert, men det er ikke barebare, hun trives i jobben i Norge. Uansett spinker og sparer vi, og det vi sparer bruker vi på vårt eget lille hus på tomta vi har arvet fra hennes familie.

Gjett om vi skal skamme oss når vi gamlingene tilbringer vinteren i Thailand!! ;-)

(Innlegget ble redigert 10.03.10 12:39)

Karten67
10.03.10 13:21
MaCuisine: De stortrives vel i Thailand også formoder jeg?

Ja, sitter en god del av de i Thailand også, men er nok forsatt levelig å bo der på trygden.

Er en flink med penger der nede vil en klare seg med en plass mellom 150 - 200 kr. døgnet tipper jeg,dette vil dekke losje og kost, og det er jo milevis på hva en f.eks vil trenge i Spania.

Men som sakt i åpning`s-innlegget må nok en god del av disse folkene også komme hjem nå. Dette gjelder selvfølgelig ikke pensjonister som har valgt å bo der nede

(Innlegget ble redigert 10.03.10 13:22)

Karten67
10.03.10 13:40
sploinxx: Gjett om vi skal skamme oss når vi gamlingene tilbringer vinteren i Thailand!! ;-)

Nei, du er vel unt og kose deg på dine ``eldre`` dager akkurat hvordan det passer deg:) På sikt når jeg blir eldre vil jeg nok gjøre det samme, kanskje før også. Jobber pr. idag i N-sjøen, så kan jo pendle frem og tilbake, mange som faktisk gjør det, ikke bare Thailand med mange som bor andre plasser i Europa også, er en f.eks ifra Nord Norge vil jo det ikke skille så mye på biletten, sør Europa Nord Norge. Mange får også dekket biletten opp til en viss sum, så kan en velge om en vil hjem i friperioden eller reise en annen plass. Så sånt sett er vi jo litt heldige vi som jobber offshore:)

fullstendigavslappet
fullstendigavslappetInnlegg: 221
10.03.10 17:28

det er visse personer som låter bitre, sure og misunnelige her inne.
Desverre en lidelse mange er rammet av.

Om noen bor utenlands og mottar sin trygd der, og trives med det, så er vel det knekkende likegyldig etter min mening.

På samme måte som at en trygdemottaker i norge trives med sin situasjon og ønsker å oppholde seg der.
Ære være han/hun for det.

Oppgulp av eder og galle kalles sånt på godt norsk.
Hva har dette forresten å gjøre på et reiseforum?

Karten67
10.03.10 18:15
fullstendigavslappet: det er visse personer som låter bitre, sure og misunnelige her inne.
Desverre en lidelse mange er rammet av.

Viss du sikter til meg, så er det skivebom, jeg har jo 8 X 4 uker fri hvert år.

Men jeg har jo lov å mene at noen saker i det norske samfunnet har ``godt`` av og at det blir dratt ut av skapet og blir belyst.

Men i ettertid kan du kanskje prøve og bruke ``siter`` knappen så folk slipper og gjette seg til hvem og hva du sikter til.

sploinxx
10.03.10 19:33

Jeg måtte nesten flire litt nå. Leser lokalavisa, og der skriver de at Fredrikstad er en "sex-by" ...det har ikke vi lagt merke til..men det står jo i avisa, og da er det vel riktig. Så, vil du kjøpe sex? Ikke sløs bort pengene på utenlandsturer :-)

Men husk at sex svir på pungen, lommeboka og kanskje også på en syflittisk hjernebark.

http://www.f-b.no/nyheter/stort-sex-marked-i-fredrikstad-1.4781444

(Innlegget ble redigert 10.03.10 19:37)

Larrek
LarrekInnlegg: 4699
10.03.10 22:24
Karten67: Hvordan vil det gå med alle de trygdede nå?, mange av disse vil vel komme til å bli ``tvingt`` hjem igjen p.g.a. av lovendringene som vil komme.

Gode nyheter. Har du en link til disse lovendringene?

sploinxx
11.03.10 08:11

hmmm...nå må vi få dette klart.

Dersom man er i arbeid, opptjener man pensjonspoeng, og som pensjonist får man utbetalt pensjon når man blir pensjonist. Dersom man mister arbeidsevne får man uføretrygd. Hva er egentlig problemet her?

Karten67
11.03.10 10:22
sploinxx: Dersom man er i arbeid, opptjener man pensjonspoeng, og som pensjonist får man utbetalt pensjon når man blir pensjonist. Dersom man mister arbeidsevne får man uføretrygd. Hva er egentlig problemet her?

Reglene kommer til å bli forandret og at hvert tilfelle skal behovsprøves, i tillegg kan en ikke oppholde seg i utlandet mere enn 6 mnd, for da vil en falle utefor folketrygden. En må en søke NAV om opphold i lenge perioder i utlandet, så ja det er jo en forandring ifra dagen`s system.

Problem og problem....vil heller si at det blir en forandring, ikke for alle men for mange.

Karten67
11.03.10 10:25
sploinxx: Jeg måtte nesten flire litt nå. Leser lokalavisa, og der skriver de at Fredrikstad er en "sex-by" ...det har ikke vi lagt merke til..men det står jo i avisa, og da er det vel riktig. Så, vil du kjøpe sex? Ikke sløs bort pengene på utenlandsturer :-) Men husk at sex svir på pungen, lommeboka og kanskje også på en syflittisk hjernebark.

Hva har egentlig dette med denne tråden å gjøre? Offtopic

fullstendigavslappet
fullstendigavslappetInnlegg: 221
15.03.10 17:57
Karten67: Hva har egentlig dette med denne tråden å gjøre? Offtopic

dette hadde vel akkurat like mye å gjøre i denne tråden som den eder og galle oppgulpet du startet denne tråden med, inne på et reiseforum!
Utrolig!

P.S. Legg merke til at nå ble du sitert, håper du er fornøyd nå :D

VivaLV
VivaLVInnlegg: 27958
15.03.10 18:18
Karten67: Reglene kommer til å bli forandret og at hvert tilfelle skal behovsprøves, i tillegg kan en ikke oppholde seg i utlandet mere enn 6 mnd, for da vil en falle utefor folketrygden. En må en søke NAV om opphold i lenge perioder i utlandet, så ja det er jo en forandring ifra dagen`s system.

Vi får nå se hvordan de blir håndhevd i praksis. Min erfaring er at det som regel (NESTEN ALLTID) er store ord og så ender det ofte ut med veldig små endringer.

Er forøvrig disse 6 månedene sammenhengende, eller er det 6 måneder pr. 12 måned, 6 måneder pr. kalanderår.

Abelsborg
AbelsborgInnlegg: 19778
16.03.10 06:12

Når trygd utbetales i en norsk bank, og den trygdete har adresse i Norge, hvordan skal NAV få sjekket hvor en person befinner seg? De kan vel ikke akkurat overvåke hvor alle kontouttak er foretatt? Men jeg ser henikten med disse bestemmelsene og er selvsagt for at misbruk begrenses.

sploinxx
16.03.10 07:00
VivaLV: Vi får nå se hvordan de blir håndhevd i praksis. Min erfaring er at det som regel (NESTEN ALLTID) er store ord og så ender det ofte ut med veldig små endringer. Er forøvrig disse 6 månedene sammenhengende, eller er det 6 måneder pr. 12 måned, 6 måneder pr. kalanderår.

Det er vel knapt bedre sted enn Norge om sommeren, det kunne ikke falle meg inn å forlate sommeren her. Men vinteren er hard. Den vinteren vi lever i nå, er helt forferdelig, det går på helsa løs. Liker ikke snø, kulde, mørket og at alle stenger seg inne og alt er dødt.

For meg er det ikke noe merkelig ved det å ha familie og venner i et annet land, jeg håper ikke reglene blir sånn at det skal være boplikt i Norge om vinteren. Hvem tjener på det? Hva med de som velger å ha to hus i Norge? Miste pensjonen? Skal de som bor på hytta på Hvaler om sommeren miste pensjonen? Alle som flytter på hytta på fjellet? Miste trygd og pensjon? Skal man få lov til å ha hytte på Svinesund uten å miste pensjon, eller få avkorting fordi mat og røyk er billigere?

sploinxx
16.03.10 07:06

Kona er faktisk pensjonist i Thailand, og det er ikke noe tema i Thailand at hun skal miste noe av sin opptjente pensjon fordi om hun bor i Norge nå. Hun får altså ingen avkorting, selv om hun er en drømmeinnvandrer som har en jobb i Norge. Pensjonen har hun opptjent gjennom flere tiår i full jobb i Thailand, that`s it. Hva kan Norge gjøre med det? Trekke henne i lønn? Gi dobbel skatt på inntekt i Norge? Anullere de pensjonspoengene hun tjener opp når hun er i jobb i Norge? Kanskje nulle ut de pensjonspoengene JEG har tjent opp gjennom snart 40 år? Det er mange muligheter.

(Innlegget ble redigert 16.03.10 07:10)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg