Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Beste søkemotor fly?

NYTT TEMA
KongOlav2
KongOlav2Innlegg: 17090
16.03.10 14:27

Noen som har anbefalinger når det gjelder beste søkemotor for flyreiser? Planlegger en tur over til USA i sommer og det kan være noen kroner å spare på flyturen. Selv har jeg blandede erfaringer med expedia, mens gotogate og supersaver virker klart bedre. Noen som kan komme med tips?

Bodil65
Bodil65Innlegg: 1
16.03.10 14:42
KongOlav2: Noen som har anbefalinger når det gjelder beste søkemotor for flyreiser? Planlegger en tur over til USA i sommer og det kan være noen kroner å spare på flyturen. Selv har jeg blandede erfaringer med expedia, mens gotogate og supersaver virker klart bedre. Noen som kan komme med tips?

Prøv: www.skyscanner.no den har jeg gode erfaringer med :-)

Boeing_fan
Boeing_fanInnlegg: 2197
16.03.10 14:47

www.finn.no/reise

Den er best i bransjen.

mvh

Boeing_fan

KongOlav2
16.03.10 15:26
Boeing_fan: www.finn.no/reise Den er best i bransjen. mvh Boeing_fan

Denne virker brukbar. Ser også ut til at de jeg brukte i utgangspunktet; gotogate og supersaver, nesten alltid gir gode resultater.

theserenity
theserenityInnlegg: 106
16.03.10 18:09

Har vært innom alt, og faller alltid tilbake til "basicen", altså finn.no
Den er uten tvil den beste!

Chiruru
ChiruruInnlegg: 65
16.03.10 18:31

Jeg pleier alltid å bruke www.kayak.com. Men jeg flyr ikke hovedsakelig fra Norge.

Dessuten syntes jeg Kilroy har en bra søkemotor på sin side, som er...ehem...

www.kilroytravels.com

Kanskje?

michi88
michi88Innlegg: 10
21.03.10 20:44

www.momondo.no har fått best i test. =) personlig liker jeg restplass.no og kilroy

Northridge
NorthridgeInnlegg: 2812
21.03.10 21:08

Husk at det kan lønne seg å søke på flere steder, samt å søke på det billigste selskapet sin egen side til slutt.

gammel_dame
gammel_dameInnlegg: 710
21.03.10 22:07

Direkte på flyselskapet eller fly2.no (best i test hos Forbrukerrådet).

VivaLV
VivaLVInnlegg: 20367
21.03.10 22:33

Mulig jeg tar feil. Men beste søkemotor har jo vært oppe flere ganger og jeg mener det ikke finnes noen beste. Når jeg søker på flyreiser så søker jeg 90% direkte hos flyselskapene. Det er tross alt ikke så veldig mange flyselskaper som er aktuelle for reiser til USA.

Jeg tar som regel utgangspunkt i 2-3 stk. søkemotorer og så sjekker jeg videre direkte på flyselskapenes hjemmesider.

Forsøk det frem med alternative utreise/hjemreise. Prisene kan variere enormt bare med noen få dager forskyvning. Noen flyselskaper er veldig flinke til å ha lavpriskalendere og slikt, mens andre igjen ikke er så flinke.

Hvor skal du forøvrig. Mange her på forumet som har god oversikt over hva som er aktuelle flyruter.

I tillegg må man også ta med i betrakning at man helst bør reise samme flyselskap og ha færrest mulig strekninger.

Jeg synes det f.eks. blir litt tullete å ha 3 flyvninger istedenfor 2 flyvninger for å spare 500 kr. hver vei. Det går fort noen kroner hvis man blir sittende på en flyplass 4-5 timer og i tillegg så har man jo en dramatisk økning i at det kan bli noe feil med bagasje og selve flyvningen. Samt at man kanskje også reduserer selve ferien med en halv dag.

KongOlav2
22.03.10 10:26
VivaLV: Mulig jeg tar feil. Men beste søkemotor har jo vært oppe flere ganger og jeg mener det ikke finnes noen beste. Når jeg søker på flyreiser så søker jeg 90% direkte hos flyselskapene. Det er tross alt ikke så veldig mange flyselskaper som er aktuelle for reiser til USA. Jeg tar som regel utgangspunkt i 2-3 stk. søkemotorer og så sjekker jeg videre direkte på flyselskapenes hjemmesider. Forsøk det frem med alternative utreise/hjemreise. Prisene kan variere enormt bare med noen få dager forskyvning. Noen flyselskaper er veldig flinke til å ha lavpriskalendere og slikt, mens andre igjen ikke er så flinke. Hvor skal du forøvrig. Mange her på forumet som har god oversikt over hva som er aktuelle flyruter.

Jeg kjørte gjennom flere ulike søkemotorer og fant at gotogate og supersaver  nesten alltid gav gode resultater. Jeg skal etter planen til Miami og ha en treukers roadtrip gjennom den sørlige delen av USA til LA. Planlagt utreise er første halvdel av juni med tilbakekomst tre uker senere.

Hittil har jeg funnet billigste alternativ på 3700 kr til Miami og 5300 kr tilbake fra LA. Dette inkl reise til og fra Oslo fra den lokale flyplassen vi benytter.

VivaLV
22.03.10 10:35

Nå har ikke jeg full oversikt, men reisefeber har en veldig god +/- 3 dager søkefunksjon.

Prisene du nevner høres ganske gode ut. Man må huske at det er BETYDELIG dyrere spesielt i juli/august. Min samboer har kun muligheter til ferie i juli og tur/retur for 2voksne+2barn til Miami om sommeren koster fort nærmere 25.000 kr.

KongOlav2
22.03.10 10:59
VivaLV: Prisene du nevner høres ganske gode ut. Man må huske at det er BETYDELIG dyrere spesielt i juli/august. Min samboer har kun muligheter til ferie i juli og tur/retur for 2voksne+2barn til Miami om sommeren koster fort nærmere 25.000 kr.

Litt mer behagelig temperaturer og mindre turister gjør at vi planlegger tur senest i starten av juni, så tur i juli/august er vel neppe sannsynlig.

caliblue
caliblueInnlegg: 5025
22.03.10 11:08

Tror jeg har postet denne linken før, men hva gjør vel det når tjenesten er såpass bra?

http://matrix.itasoftware.com/cvg/dispatch

Det er en søkemotor brukt av både flyselskaper og reisebyråer. Man kan ikke kjøpe billetter der, men den gir en veldig grei oversikt over hvilke billetter som er tilgjengelige samt til hvilke priser.

Jeg har stort sett søkt på billetter til/fra USA eller innenlands i USA, så jeg tar forbehold om at tjenesten muligens ikke er like bra i andre markeder.

Jeg har sett flere eksempler på reiseforslag som man sannsynligvis ikke finner online. Hvor man flyr med ulike flyselskaper på sammenhengende billett, men hvor reiserute ikke kommer opp om man søker direkte på nettsiden til flyselskapene det gjelder. I de tilfellene vil det opplyses om det, samt at man får de kodene som er nødvendig for at reisebyråer eller flyselskapene selv manuelt kan gjøre en bestilling.

Det beste av alt? Siden er ikke-kommersiell. Ingen reklame. De selger ikke billetter. De tjener ikke på at du velger visse tilbud. Og de gir informasjon om hvor man skal henvende seg for å kjøpe billettene til angitt pris.

Dessverre har denne søkemotoren den samme begrensingen som de fleste andre, at billigselskapene ikke alltid er med.

Jeg har ikke testet den selv, men har hørt at denne funker greit for billigselskaper i Europa:

http://www.qfly.nl/en/

VivaLV
22.03.10 12:01
caliblue: Tror jeg har postet denne linken før, men hva gjør vel det når tjenesten er såpass bra? http://matrix.itasoftware.com/cvg/dispatch

Jeg har ikke fått sjekket denne før nå. Har sett den før, men nå måtte jeg sjekke den.

Men min umiddelbare reaksjon er at denne er must for enhver som synes det er artig å finne billige billetter (og det gjør jo de fleste av oss).

Det skjedde imidlertid ett eller annet når jeg søkte på kun en strekning. Prisene der var veldig høye.

Men mulig jeg gjorde en eller annen feil avkrysning.

Jeg sjekket imidlertid Oslo-Miami/Los-Angeles-Oslo. 10 juni og retur 1. juli.

Fikk der opp $846 (5025NOK) med US Airways, men advarsel "long layover". Men hhv. 2 1/2 time og 1 1/2 time er vel ikke "long layover" så det er jo absolutt godkjent.

Gikk deretter direkte inn på US Airways sider og fikk pris 4920NOK. Dvs. omtrent det samme hvis man tar høyde får svingninger i valutakursen.

Slik at jeg må trekke tilbake det jeg skrev 10:35 og at det var gode priser. Trudde faktisk ikke man fikk så lave priser såpass langt inn i sommeren. Ellers så er kanskje dette den geniale siden "alle" etterspør.

Akkurat nå føler jeg faktisk at jeg har oppdaget det, dvs. det er selvsagt caliblu som har oppdaget det og skal ha all æren.

VivaLV
22.03.10 12:08

Nå ble det mange innlegg her.

Selv om jeg tok feil i 10:35 så ser det ut som jeg har litt mer riktig når det gjelder priser i juli.

Jeg gjettet jo på 25.000 for 2 voksne+2 barn med både utreise/hjemreise i Juli og til Orlando (skrev Miami, men mente egentlig Florida generelt, dvs. også Orlando).

Søkte på http://matrix.itasoftware.com/cvg/dispatch og fikk pris kr. 27350 til Orlando og 21500 til Miami. Utreise 1. juli og hjemreise 22. juli.

VivaLV
22.03.10 13:57
caliblue: Jeg har ikke testet den selv, men har hørt at denne funker greit for billigselskaper i Europa: http://www.qfly.nl/en/

En superbra linke (http://matrix.itasoftware.com/cvg/dispatch).

Men testet

http://www.qfly.nl/en/ og fikk den ikke til å fungere på Oslo (inkl. rygge/torp) til London.

Kan være at det er noe jeg har krysset av feil for. Evnt. at det rett og slett er fullt.

Prøvde også deres "all destinations" funksjon og fikk opp kun 2 muligheter.

sploinxx
sploinxxInnlegg: 6733
22.03.10 14:51

Gå direkte på flyselskapene, bruk også alle søkealternativene ellers. Prisene forandrer seg fra dag til dag, søk derfor rundt med jevne mellomrom. Plutselig ramler du over et tilbud eller en kampanje.

Jeg fikk billett til Thailand billigst (11.april) når jeg ringte Ticket.

(Innlegget ble redigert 22.03.10 14:52)

oyvindhull
oyvindhullInnlegg: 59
22.03.10 15:30
caliblue: Jeg har sett flere eksempler på reiseforslag som man sannsynligvis ikke finner online. Hvor man flyr med ulike flyselskaper på sammenhengende billett, men hvor reiserute ikke kommer opp om man søker direkte på nettsiden til flyselskapene det gjelder. I de tilfellene vil det opplyses om det, samt at man får de kodene som er nødvendig for at reisebyråer eller flyselskapene selv manuelt kan gjøre en bestilling.

Så det du sier er at den koden som kommer frem helt nederst på siden etter å ha søkt på billettene, kan jeg gi til reisebyrået for å få den prisen som kommer frem når jeg søker hjemmefra?

gammel_dame
22.03.10 15:31
VivaLV: En superbra linke (http://matrix.itasoftware.com/cvg/dispatch).

Testet denne linken mot direkte søk på flyselskap nettopp.  Fikk opp at jeg måtte overnatte på retur mens på flyselskapets side gikk det greit samme dag.

Kan sikkert brukes i noen tilfeller, men en bør undersøke direkte på flyselskapet først.

VivaLV
22.03.10 16:30
gammel_dame: Kan sikkert brukes i noen tilfeller, men en bør undersøke direkte på flyselskapet først.

Det var vel det jeg og bl.a. caliblue også skriver.

Dvs. jeg synes det naturlige er å gjøre det omvendt, først sjekke denne siden for å få oversikt over flyselskapene som frekventerer ruten og så går man direkte til flyselskapet.

Det er jo også nettopp deg jeg skriver at jeg 90% av gangene sjekker direkte hos flyselskapene.

Slike søkemotor både på hotell og fly er for meg ett unødvendig ledd sånn sett og trur jeg enda har tilgode og ha bestilt hotell, bil eller fly hos en slik søkemotor.

caliblue
23.03.10 00:38
oyvindhull: Så det du sier er at den koden som kommer frem helt nederst på siden etter å ha søkt på billettene, kan jeg gi til reisebyrået for å få den prisen som kommer frem når jeg søker hjemmefra?

Med forbehold om at disse kodene er standardiserte og virker på tvers av reisebyråers interne systemer, så burde det være mulig ja.

Jeg vet jeg har vært inne på treff som ikke kunne bestilles online, og da var det mulighet å få de nødvendige opplysningene sendt via e-mail til ønsket adresse. Eller ta utskrift for fax.

Prisene kan nok variere noe, spesielt med tanke på valutaforskjeller.

caliblue
23.03.10 00:50
gammel_dame: Testet denne linken mot direkte søk på flyselskap nettopp.  Fikk opp at jeg måtte overnatte på retur mens på flyselskapets side gikk det greit samme dag. Kan sikkert brukes i noen tilfeller, men en bør undersøke direkte på flyselskapet først.

Uten å vite hvilket søk duhar gjort og hvilke resultater det ga, vil jeg gjette på at du fikk opp begge alternativene. Men til ulik pris. Var transit med overnatting billigere, kom det nok høyere opp på lista over treff. Isåfall var vel treffet merket med 'long layover'.

Det er alltid viktig å ikke se seg blind på pris. I veldig mange tilfeller kan avgangstider, antall mellomlandinger og samlet reisetid gjøre at det billigste alternativet ikke alltid er å foretrekke.

Først og fremt er denne søkemotoren et kraftfullt verktøy for søk etter flybilletter. Dette er noe jeg personlig har savnet. Bruk den for å få en oversikt over hvilke reiseruter som er tilgjengelige og hvilke flyselskap som flyr de. Finner man en reise man ønsker å kjøpe, går man et annet sted for å sluttføre handelen.

gammel_dame
23.03.10 15:35
caliblue: Uten å vite hvilket søk duhar gjort og hvilke resultater det ga, vil jeg gjette på at du fikk opp begge alternativene. Men til ulik pris. Var transit med overnatting billigere, kom det nok høyere opp på lista over treff. Isåfall var vel treffet merket med 'long layover'.

Nei, mitt alternativ kom ikke opp i det hele tatt. Jo, dvs. med overnatting etter den første strekningen på returen. Den var rimeligere. Fant ikke min reiserute selv om jeg betalte mer. Til gjengjeld synes jeg siden var veldig grei med hensyn flyselskaper og reiseruter. Kommer nok til å paralellkjøre denne med direktesøk.

Tusen takk til den som tipset:-)

gammel_dame
23.03.10 15:38
VivaLV: Det var vel det jeg og bl.a. caliblue også skriver. Dvs. jeg synes det naturlige er å gjøre det omvendt, først sjekke denne siden for å få oversikt over flyselskapene som frekventerer ruten og så går man direkte til flyselskapet. Det er jo også nettopp deg jeg skriver at jeg 90% av gangene sjekker direkte hos flyselskapene.

Unnskyld:-). Leste ikke godt nok igjennom svarene.

gammel_dame
23.03.10 16:11
VivaLV: Jeg sjekket imidlertid Oslo-Miami/Los-Angeles-Oslo. 10 juni og retur 1. juli. Fikk der opp $846 (5025NOK) med US Airways, men advarsel "long layover". Men hhv. 2 1/2 time og 1 1/2 time er vel ikke "long layover" så det er jo absolutt godkjent. Gikk deretter direkte inn på US Airways sider og fikk pris 4920NOK. Dvs. omtrent det samme hvis man tar høyde får svingninger i valutakursen.

Ganske bra priser dette. Kommer kanskje litt i tillegg siden du ikke bor i Oslo.

Gikk for moro skyld inn på Lufthansa og sjekket prisen fra min by som ikke er Oslo.  

6.juni Stavanger - Miami via Frankf. / 29.juni Los Angeles - Stav. via Frankf. kr.6201. Grei reiserute med liten ventetid.

Har ikke kjørt den opp mot den tidligere nevnte "matrixside".                          

VivaLV
23.03.10 18:01
gammel_dame: Ganske bra priser dette. Kommer kanskje litt i tillegg siden du ikke bor i Oslo.

Jeg bor i Oslo, dvs. Mjøndalen utenfor Drammen.

Hvor mye tillegg det blir ifht. utgangspunkt Oslo varierer jo veldig. Det viktigste er jo at man klarer seg med 3 strekninger. Dvs. at hvis man kommer til en aller annen hub fra Bergen/Stavanger/Trondheim etc. så trenger det vel ikke nødvendigvis bli så mye dyrere.

Jeg sjekket forøvrig "matrix-siden".

Jeg får forøvrig opp $939 som billigste. Det er da nettopp Lufthansa som du nevner til Tyskland.

Men det er da flyvninger både med Lufthansa og US Airways. Går jeg inn på USAirways får jeg pris kr. 5474.

På samme oversikten står også Lufthansa oppgitt med $1055 som vel er den prisen du har fått oppgitt.

Slik at her varierer prisen altså ifht. hvilket flyselskap man går inn for å booke flyreisen.

Jeg får forøvrig opp SAS/Virgin Atlantiv hvis man kun vil ha ett stopp. Prisen der er $954.

Ulempen her er at det er nesten hhv. 5 og 8 timer venting i London. Men total reisetid er omtrent det samme som det første alternativet.

Det kanskje beste alternativet er til $951 med SAS til Oslo og så Continental New York/LA. Tilbake så er det kun 2 flyvninger (Lufthansa/SAS). Reisetid 18 og 15 timer.

Og det er selvsagt også flere andre alternativer.....

For meg så ser denne siden mer og mer GENIAL ut.

gammel_dame
23.03.10 18:53
VivaLV: For meg så ser denne siden mer og mer GENIAL ut.  

I agree :-)

gammel_dame
23.03.10 19:21
VivaLV: På samme oversikten står også Lufthansa oppgitt med $1055 som vel er den prisen du har fått oppgitt.

Er det bevisst at du ikke skriver utreisestedet/hjembyen som salgsplass siden du får prisene i US dollar? Bruker du Multi-Segment for open-jaw ticket? 

VivaLV
23.03.10 19:41
gammel_dame: Er det bevisst at du ikke skriver utreisestedet/hjembyen som salgsplass siden du får prisene i US dollar? Bruker du Multi-Segment for open-jaw ticket? 

Det er ikke mange timer siden jeg begynte å bruke denne selv.

Dvs. jeg brukte bare det som var forhåndsutfylt. Men ser at det går greit å skrive Oslo, Stavanger etc. og så får man prisene i NOK.

Skal man søke på open-jaw ticket, så bruker man vel Multi-segment ja.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg