Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bordeaux

NYTT TEMA
gb11
gb11Innlegg: 4
17.03.10 21:16

Vurderer tur til Bordeaux neste år inkludert dagstur til st.emilion/Cognac. Lurer på om man kan ta tog til disse stedene og om de ligger i samme retning ? Tips om vingårder i st emilion, cognachus i cognac og evt andre forslag mottaes med stor takk :-)

enzo328
enzo328Innlegg: 1415
10.04.10 09:01

Jeg har vært noen ganger i Bordeaux nå, kun en gang i selve byen. Jeg synes området og byen er veldig hyggelig, skal garantert tilbake. Er du interessert i mat og vin, kanskje spesielt sistnevnte, er jo området en drøm. Jeg har alltid hatt bil som fremkomstmiddel i området, vil anbefale leiebil i hvert fall en dag for å kjøre nordover langs vestbredden av Gironde (Medoc). Her ligger de berømte vinområdene som perler på en snor: Margaux, St. Julien, Pauillac og St. Estephe. Veldig flott område å utforske, masse hyggelige småsteder, flotte vingårder etc. Ulempen med bil er jo at vindrikkingen må vente til etter kjøreturen er over.

Tog vet jeg lite om, men skal være mulig å komme til både St. Emilion (øst for Bordeaux) og Cognac (nord for Bordeaux). St. Emilion er en veldig pittoresk og og hyggelig småby, full av spisesteder og vinhandlere. Den er jo ikke akkurat uoppdaget, uansett årstid er det turister her, veldig mange i høysesong. Vingårder ligger overalt, også i umiddelbar nærhet av sentrum, et alternativ er Château La Gaffelière. Men her er det som nevnt mange alternativer. De mange vinhandlerne er også verdt et besøk, veldig bra utvalg. Ikke her du gjør de beste kjøpene kanskje (mye turister), men enkelte gode kjøp forekommer. Også muligheter for å smake selvfølgelig :-).

Cognac er en annen favoritt, jeg har vært innom her hver gang jeg har besøkt området. Stille, rolig og sjarmerende. De fleste store produsentene har destilleri/lager/utsalgssteder innenfor bykjernen, eksempelvis Hennesy, Martell og Otard. Remy Martin ligger et par km utenfor. Alle disse er rimelig kommersielle med arrangerte omvisninger, prøvesmakninger, muligheter for å kjøpe etc.

Jeg har noen tips om spisesteder også hvis du er interessert, litt avhengig av type, prisklasse etc. Et tips i Bordeaux by er La Tupina. Igjen ingen hemmelighet, her treffer du også mer enn bare franskmenn. Men stedet er fantastisk, det samme er maten. Dette er ikke gourmetmat, men bondekost. Kvaliteten er likevel topp. Selv pommes frites blir kulinarisk her, stekt i gåsefett i jerngryte over åpen flamme. Anbefales på det sterkeste!

(Innlegget ble redigert 10.04.10 09:07)

Dejan_Stankovic89
Dejan_Stankovic89Innlegg: 1924
29.09.11 23:08

Skal ned en tur i november for se fotballkamp. Noen som har noe å fortelle om byen? Noe man må oppleve? Shopping muligheter? Mat og drikke skal hvertfall ikke bli noe problem der nede;)

Men_at_work
Men_at_workInnlegg: 132
04.10.11 10:41

Her er litt informasjon om Bordeaux.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg