Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

I Israel med leiebil

NYTT TEMA
Larrek
LarrekInnlegg: 4733
13.04.10 14:19

Tenkte på å ta en tur til Israel og farte rundt omkring med leiebil. Har ikke vært der på 22 år og er derfor ikke helt oppdatert på forholdene. Husker fra den gang at biler fra selve Israel hadde gule skilt, og at de var grønne i de okkuperte områdene. Resulatet var at turister bli pepret med steiner hvis de kjørte inn på palestinernes område.

Noen som vet om det er slik fortsatt? og /eller om det finnes noen trygg måte å ta seg rundt på vestbredden i det hele tatt på egenhånd?

(Innlegget ble redigert 13.04.10 14:20)

HSun
HSunInnlegg: 131
13.04.10 14:50

Jeg var der for 4 år siden. Da kjørte vi med buss med palestinske skilter grunnet sikkertheten i de palestinske områdene. Vi fikk høre det du sier: at man kan bli peppret med stein... Så er nok mye mulig det fortsatt er sånn :/ 

Larrek
13.04.10 15:56
HSun: Så er nok mye mulig det fortsatt er sånn :/ 

Ja, har vel i grunn en mistanke om at det heller har blitt verre enn bedre siden jeg var der sist.

Må vel basere seg på å parkere bilen og bli med på organiserte turer til de plassene vi ønsker å besøke som ligger på palestinernes område.

William S
William SInnlegg: 10189
13.04.10 21:42

Nå er det jo få israelske leieagenter som tillater sine leiebiler innpå palestinsk område med unntak av noen agenter basert i Øst Jerusalem. Har du et palestinaskjerf til å sette på dashbordet så er du trygg, finnes mange palestinere med biler med gule skilter. Har kjørt rundt på busstur i de palestinske områdene med gule skilter og var ikke noe problem. 

Drømmeulv
DrømmeulvInnlegg: 18454
19.04.10 22:08

Hvordan flyr du ned?

Larrek
20.04.10 21:00
Drømmeulv: Hvordan flyr du ned?

Planen, og rimligste alternativ (ca. kr 3400.- t/r) ser ut til å være SAS til Frankfurt med flybytte der, og EL-Al videre.

Drømmeulv
DrømmeulvInnlegg: 18454
20.04.10 21:07
Larrek: Planen, og rimligste alternativ (ca. kr 3400.- t/r) ser ut til å være SAS til Frankfurt med flybytte der, og EL-Al videre.

Det jeg tenkte. har lenge hatt lyst til å reise til tel-aviv, men foretrekker lavprisselskaper.

Larrek
20.04.10 21:18
Drømmeulv: Det jeg tenkte. har lenge hatt lyst til å reise til tel-aviv, men foretrekker lavprisselskaper.

Ja, det hadde vært å foretrekke. Man har nesten vent seg til at det skal være nesten gratis å fly:) Men sett i perspektiv er ikke prisen ille. Kostet omtrent det samme i kroner og øre for 20 år siden faktisk.

Larrek
19.11.11 19:37

Og bare hvis noen mot formodning skulle være interessert i dette emnet, så har jeg vært der nylig og fartet rundt på diverse hovedveier på vestbredden med israelske gule skilter uten å ha hatt problemer hverken med steinkastende ungdom eller noe annet.

Enklavene som er styrt av palestinske myndigheter. e.g. Bethlehem, Jeriko, Ramallah, Hebron etc. er det forbudt å kjøre inn i i henhold til leiekontrakten.

(Innlegget ble redigert 19.11.11 19:42)

tikk
tikkInnlegg: 26779
20.11.11 09:26
Larrek: Husker fra den gang at biler fra selve Israel hadde gule skilt, og at de var grønne i de okkuperte områdene. Resulatet var at turister bli pepret med steiner hvis de kjørte inn på palestinernes område.

Kanskje du skulle prøve å kjøre med grønne skilt da! (inn i de ulovlige bosetningene, he, he)

Forfun
ForfunInnlegg: 5105
20.11.11 09:57
Larrek: Og bare hvis noen mot formodning skulle være interessert i dette emnet

Lyst til å skrive noen ord om turen? Høydepunkt? Hva gikk galt?

Når noen på forumet reiser litt utenom normalt håper jeg på blest om det. Forumet trenger flere slike tråder! Har satt Israel og området rundt som en april/oktober tur, men vet ikke hvilket år det blir gjennomført.

Larrek
20.11.11 13:50
Forfun: Lyst til å skrive noen ord om turen? Høydepunkt? Hva gikk galt?

Jeg er helt talentløs på generelle reisebeskrivelser, men svarer gjerne på spørsmål etter beste evne.

Var bare borte i ei drøy uke, noe som raskt viste seg å være veldig lite med tanke på alt som er å se. Rakk derfor egentlig alt og ingenting føles det som. Foruten alt det velkjente historiske, er livet og menneskene i Israel/Palestina av i dag en gedigen attraksjon, med sine kontraster og sitt mangfold, sine synlige og usynlige grenser, og med alt man som oppvokst i trygge Norge vanskelig kan forstå.

Ingenting gikk egentlig galt. Hadde tre netter i Tel-Aviv og fire i Jerusalem, to svært forskjellige byer, og brukte bil ut fra dem litt rundt omkring, til Genesaret, Golan og Nazareth i nord, og Dødehavet i øst. Negev/Eilat ble det ikke tid til denne gang. Tok buss til Bethlehem og etterpå til Ramallah, siden det ikke gikk å kjøre dit på egen hånd.

Jeg var I Israel som charterturist i 88 og vil si at atmosfæren i dag er mer avslappet, med mindre security og militære enn den gang. Det overrasket meg positivt, sammen med at det ikke er tvil om at de palestinske områdene på Vestbredden er inne i en god politisk og økonomisk velstandsutvikling, noe som igjen muligjør at man ferdes trygt som turist der.

Folk flest var, med noe få unntak, vennlige og hjelpsomme over alt. Prisene er høye, men det var jeg klar over på forhånd og unngikk sjokkskader av den grunn:-)

Larrek
20.11.11 13:51
tikk: Kanskje du skulle prøve å kjøre med grønne skilt da! (inn i de ulovlige bosetningene, he, he)

Tror det er en fordel å la være:-)

Bogota
BogotaInnlegg: 403
06.12.11 18:04
Larrek: Og bare hvis noen mot formodning skulle være interessert i dette emnet, så har jeg vært der nylig og fartet rundt på diverse hovedveier på vestbredden med israelske gule skilter uten å ha hatt problemer hverken med steinkastende ungdom eller noe annet.

Skal til Israel på Søndag. Tenkte å leie bil i Eilat, kjøre til Jerusalem være der i to-tre dager og en-to dager i Tel Aviv. hva bør jeg prioritere å få med meg i løpet av fire - fem dager, det eneste som er spikra er at jeg drar fra Eilat til Jerusalem/Vestbredden. Hvordan var det å kjøre i selve Tel Aviv og Jerusalem?

Larrek
06.12.11 19:43
Bogota: Skal til Israel på Søndag. Tenkte å leie bil i Eilat, kjøre til Jerusalem være der i to-tre dager og en-to dager i Tel Aviv. hva bør jeg prioritere å få med meg i løpet av fire - fem dager, det eneste som er spikra er at jeg drar fra Eilat til Jerusalem/Vestbredden. Hvordan var det å kjøre i selve Tel Aviv og Jerusalem?

Hei, flate jeg misunner deg. Har i grunn bare tenkt på at jeg var der alt for kort tid, og fikk sett for lite siden jeg kom hjem. Vil tilbake:-)

I Jerusalem er det først og fremst gamlebyen med sine labyrintgater og basarer. Golgata med gravkirken, og en drøss andre. Forutsatt at du er mann bør du gå inn i "hullet" til venstre ved Klagemuren, der de aller mest ortodokse står og ber høyt med et samlet støynivå av en annen verden... en helt uforglemmelig atmosfære og opplevelse. Klippemoskeen var åpen for turister da jeg var der i 88, men er nå desverre stengt for ikke-muslimer. Gamlebyen er nesten 1 kvadratkilometer stor og du bør ta tid til bare til å rusle, sanse, lukte og se. Beregn en hel dag der.

Det mer moderne vest-Jerusalem gjør du unna på en formiddag, men ta en spasertur opp til kvartalene der de ordtodokse bor og hvor 9 av 10 er svartkledde, mange med de berømte krølleflettene..facinerede plass. Men helst ikke på sabbaten, da det kan være fort gjort å bryte en eller annen regel, slik at man påkaller seg vrede.

Er du ikke fed-up med informasjon om Holocaust vil jeg anbefale en tur til Yad-vassem, en minnepark og veldig grundig og godt museum/utstilling om den. Det er noe speiselt å gå på et slik sted i sammen med barn og unge fra det folk som var ofrene, fremfor et annet sted i verden.

Som nevnt er det mange steder det er ulovlig å kjøre med israelregistert bil, så besøk til de palestinske selvstyreenklavene på Vestbredden gjøres med buss. For å komme med et helt konkret tips: Ta blå buss nr. 21 fra Damaskusporten til Bethlehem og avtal på forhånd taxiguiding med den samme palestinske mannen som jeg brukte (traff han tilfeldig). Han er bare utrolig vennlig, munter og kunnskapsrik. Han kjørte rundt til hyrdenes kirke, opp til toppen av Herodes-palass, selvsagt til fødselskirken, og ikke minst ned til den 8-9 meter høye separasjonsmuren som Israel har bygd, slik at man virkelig får tatt den i skikkelig øyesyn. Jeg rakk og se berlinmuren i sin tid, men vil nesten si at denne dobbelt så høye gjør et nesten like sterkt inntrykk. Rundreisen tok 2-3 timer og han tar bare 100 shekel (160 kroner). Her er visittkortet, nummeret til høyre er hans.

Tel-Aviv er jo veldig annerledes enn Jerusalem, og derfor en fin kontrast. Desverre er det jo ikke årstid for noe særlig aktivitet i havet og langst den kilometervis lange stranda, men det tar du sikkert igjen i Eilat:-). Byen har etterhvert fått mange temmelig høye hus, og en tur på taket av det høyeste for å nyte utsikten hører med. Gå ned hele hovedgata Dizengoof fra nord mot sør som ender opp i et digert varemagasin nederst. På veien ned mot gamle Jaffa ligger "old station" hvor området rundt er utbygd med butikker restauranter og ymse forlystelser. Nå er jeg i en alder hvor det er natt klokka 23.00, men yngre forteller at Tel-Aviv har et særdeles heftig natteliv, hvor de fleste begjær kan bli tilfredsstilt:-)

Ellers er det verd å merke seg at det lønner seg å være morgenfugl på eventuelle utflukter. Sola går det allerede ca 16.30 på denne tiden av året, og det blir raskt stupmørkt.

Trafikken i Tel-Aviv og Jerusalem, er omtrendt som Oslo i rushtida, tettpakket store deler av dagen og da spesielt ved start og avslutting av sabbaten. Siksakkjøring er veldig utbredt, samt tohjulinger som fyker forbi på begge sider av bilen hele tiden. Filskifte går greit, men ikke hvis man bare blinker høflig, man må svinge også, og generelt bare være litt "tøffere" en her, så går det helt greit.

Ellers er det mye som står på lista hvis, eller jeg velger å si når, jeg skal dit igjen. Spesielt har Hebron blinket seg ut, hvor de politiske og religiøse motsetningen er ekstra tilspisset og synlige, med en halv million arabere og rundt 500 jøder som bor midt i byen, passet på av nesten 5000 soldater, og et stort antall checkpoints. Hver lørdag tar noen av dem seg en spasertur rundt omkring under stort sikkerhetsoppbud. Kunne helt sikkert vært spesielt og vært til stede på..

(Innlegget ble redigert 06.12.11 19:59)

Bogota
06.12.11 20:37
Larrek: Ta blå buss nr. 21 fra Damaskusporten til Bethlehem

Takk for et veldig utfyllende og godt svar(tommel gitt). Gleder meg bare noen dager igjen. Har printet ut Visitkortet veldig bra råd! Skal komme tilbake med en "Rapport" før Jul. Ja her var det mange gode tips!

Larrek
06.12.11 20:48
Bogota: Takk for et veldig utfyllende og godt svar(tommel gitt). Gleder meg bare noen dager igjen. Har printet ut Visitkortet veldig bra råd! Skal komme tilbake med en "Rapport" før Jul. Ja her var det mange gode tips!

Bare hyggelig. God tur!

og ja, forventer rapport:-)

Kjetil_e
Kjetil_eInnlegg: 21893
13.12.11 09:32
Larrek: Bare hyggelig. God tur!
og ja, forventer rapport:-)

Veldig inntresant lesning.

Jeg har et spørsmål, Tel Aviv, er det en forholdsvis ny by? Eller har den hatt et annet navn tidligere?

For når jeg leser bibelen og bibelhistorie så har jeg aldri vært borti det navnet.

Larrek
13.12.11 11:02
Kjetil_e: Jeg har et spørsmål, Tel Aviv, er det en forholdsvis ny by? Eller har den hatt et annet navn tidligere? For når jeg leser bibelen og bibelhistorie så har jeg aldri vært borti det navnet.

Det stemmer. Tel-Aviv ble ikke grunnlagt før i 1909 som en jødisk forstad til den eldgamle og velkjente havnebyen Jaffa som har vært befolket i snart 10 000 år.

Siden har den est ut i flere retninger, og er under konstant utvidelse med stadig nye boligområder og høye hus.

Kjetil_e
Kjetil_eInnlegg: 21893
13.12.11 12:04
Larrek: Det stemmer. Tel-Aviv ble ikke grunnlagt før i 1909 som en jødisk forstad til den eldgamle og velkjente havnebyen Jaffa som har vært befolket i snart 10 000 år.
Siden har den est ut i flere retninger, og er under konstant utvidelse med stadig nye boligområder og høye hus.

Tusen takk skal du ha

Larrek
02.01.12 12:50
Bogota: Skal komme tilbake med en "Rapport" før Jul.

Da er jeg klar ;-)

Noen spennede opplevelser på turen?

Bogota
02.01.12 18:54

Jepp var en bra tur. Ble riktignok ikke noe leiebil, følte at jeg trengte å slappe av kunne ta meg noen Øl osv. Eilat var relativt stille, litt utenfor sesong. Dro videre til Jerusalem med Buss etter en dag. Bodde i den nye delen av byen, men i gangavstand til gamlebyen.

Jerusalem er en utrolig spennede by, der er på en måte en by man må se og føle. Brukte vel en dag i gamlebyen en utrolig opplevelse å bare gå rundt, gidder ikke ramse opp alle severdigheter du kjenner de fra før. Første dagen var jeg nok den eneste i Jerusalem med t-shirt og shorts :-) var ikke spesielt varmt.

Dagen etter bar det i vei til Vestbredden, først Betlehem fødselskirken osv.. osv. senere kjørte vi med taxi/guide til Hebron. Helt utrolig å se disse stedene du bare leser/hører om i Nyhetene, manglet liksom bare at Odd Karsten Tveit kom frem med mikrofonen i gatene i Hebron :-). Taxi rundt på Vestbredden med guide var billig som du nevnte. Spesielt å gå gjennom de Israelsk checkpointene fikk virkelig følelsen av å være i en krigssone.

Ja du hadde rett muren var enorm. Dro videre til Tel-aviv, var digg å ta seg noen Øl og noe mat på stranda der, ikke så mye folk pga årstiden. Men en ting er sikkert Tel-Aviv rocker. Dro på byen da dama la seg, møte utrolig mange artige mennesker. Kom tilbake til frokost på hotellet kl 9 om morgenen. Det utrolige var at det var masse folk på den uteplassen jeg var da jeg dro...

Vi skulle dra tilbake til Eilat på Sabbaten for å rekke fly, det gikk ikke noe Buss, vi sjekket innenlands flyplassen som rett og slett var stengt. Selv på Ben Guiron er det så og si ikke noe aktivitet. Vi endte opp med å ta Taxi fra Tel-aviv til Eilat er vel ca. 400 km. Ganske utrolig og kjøre gjennom store deler av Israel og nesten ikke møte noen biler. Taxi-sjåføren var en veldig hyggelig Israelsk Araber, det var fem år siden han hadde fått en så lang tur... :-)

Fem dager var alt for lite muligens ok hvis du starter i Tel-Aviv. En annen ting passkontrollen i Israel gikk som en lek. Har vært i Israel før og blitt spurt om f.eks "What's the name of grandfather?" og alle mulige idiotiske spørsmål..... 

Fem dager var alt for lite, muligens ok hvis du starter i Tel-Aviv.

http://dl.dropbox.com/u/51658922/DSC_0297.JPG
http://dl.dropbox.com/u/51658922/DSC_0328.JPG
http://dl.dropbox.com/u/51658922/DSC_0363.JPG
http://dl.dropbox.com/u/51658922/DSC_0391.JPG
http://dl.dropbox.com/u/51658922/DSC_0395.JPG

(Innlegget ble redigert 02.01.12 18:56)

Larrek
02.01.12 19:45
Bogota: Jepp var en bra tur

Hørets veldig bra ut. Tror ikke folk vet hva de går glipp av, siden det er så få nordmenn som reiser dit i våre dager.

Flotte bilder, den dua i Bethlehem så jeg også, er visst nesten blitt en egen attraksjon den..

Gikk du inn i jødegettoen i Hebron? eller er den helt stengt for besøkende?

Macho-Morten
Macho-MortenInnlegg: 1655
25.01.17 23:20
Larrek: Tok buss til Bethlehem og etterpå til Ramallah, siden det ikke gikk å kjøre dit på egen hånd.

Hvor lang tid vil du anbefale å bruke i disse to? En dagsutflukt hver, begge på en dag, eller overnatting?

Larrek
26.01.17 00:27
Macho-Morten: Hvor lang tid vil du anbefale å bruke i disse to? En dagsutflukt hver, begge på en dag, eller overnatting?

Avstandene er små så man kan fint rekke begge på en dag hver, ja faktisk begge på samme dag også hvis man har det travelt. Så svaret blir i grunn hvor god tid du har til rådighet. Vil så avgjort anbefale å overnatte minst ei natt for å oppleve kveldsstemningen i en arabisk by.

Macho-Morten
27.01.17 16:28

Takk!

Grunnen til at jeg lurte på 2-i-1-varianten er at jeg ser byene er små (i innbyggertall), slik at hele dager kanskje ville være litt i overkant. Men når jeg tenker meg om er det helt sikkert mye køer, spesielt i Betlehem, så en trenger vel en del tid.

Larrek
27.01.17 21:32
Macho-Morten: Men når jeg tenker meg om er det helt sikkert mye køer, spesielt i Betlehem, så en trenger vel en del tid.

Ja, ellers er Betlehem en egnet plass og rusle rundt å ta separasjonsmuren i nærmere øyesyn. Dobbelt så høy som den som var i Berlin, og som snor seg rundt f.eks dette bolighuset. Et merkelig skue.. Det går faktisk an å overnatte der.

(Innlegget ble redigert 27.01.17 21:43)

Macho-Morten
29.01.17 16:27
Larrek: Det går faktisk an å overnatte der.

Oi! Den må vurderes.

annmag
annmagInnlegg: 7403
12.02.17 16:35
Larrek: men ta en spasertur opp til kvartalene der de ordtodokse bor og hvor 9 av 10 er svartkledde

Vet det er lenge siden du var der.....men har du en nærmere stedsangivelse?

Larrek
12.02.17 20:00
annmag: Vet det er lenge siden du var der.....men har du en nærmere stedsangivelse?

Ja, det er flere etterhvert, men området som ligger litt nord for bykjernen og som heter Mea Shearim er nok det eldste og mest kjente.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg