Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ta inn mat i USA.

NYTT TEMA
oyvindhull
oyvindhullInnlegg: 59
20.05.10 12:45

Jeg skal til USA i sommer for å besøke noen amerikanske venner der borte, og jeg kunne tenke meg å ta med meg litt norsk mat som de kunne smake på.

Jeg tenkte noe i den dur som brunost iallfall. Er det lov å ha med over grensen? Jeg ser på U.S Customs and border protections at det står:

Bakery items, candy, chocolate, and cured cheese are generally admissible. Canned goods and goods in vacuum packed jars (other than those containing meat or poultry products) are also generally admissible if being imported for personal use.

Hva er cured cheese?

Er det noe annet typisk norsk mat - som jeg lovlig kan ta med over grensen, og som tåler å ligge i en koffert i x antall timer - som dere anbefaler at jeg tar med?

Link til siden om importregler

(Innlegget ble redigert 20.05.10 12:45)

Someone
SomeoneInnlegg: 23116
20.05.10 12:54

Så lenge de erklærer den på tollskjema så går det bra. Hadde med både ost, leverpostei og majones inn til USA i fjor. Erklærte det på tollskjema og ble tatt inn til en liten ekstra kontrol, men hadde ikke noe problemer å få det med meg inn

sentry4
sentry4Innlegg: 2900
20.05.10 14:31

Cured cheese er vel modnet ost.  Ost bruker generelt ikke å være noe problem.  Brunost kan være litt bortkastet, for det selges overalt. Ski Queen heter den, og det er vanlig brunost produsert av Tine. Norsk Jarlsberg får man også over alt.

Regelen er at man ikke kan ha med frisk frukt eller grønnsaker.  Ikke kjøttprodukter.  At noen har fått lov til å ta inn leverpostei er nok tilfeldig, for regelen er klar. Fisk og sjømat er OK å ha med seg, men det er vel begrenset hva som kan passe til dette formålet. Røykelaks, kanskje?

Min erfaring er at det enkleset ofte er det beste. Norsk sjokolade er alltid populær, og en blanding av f.eks. Melkesjokolade, Firkløver, Helnøtt og Smil pleier å gjøre susen og vel så det. Husk forresten at amerikanere generelt ikke er veldig glade i lakris og lakrisprodukter, så lakrisbåter og tyrkisk pepper er vanligvis ikke vellykket.

Å ta med majones til USA blir omtrent som å importere sand til Sahara.  Det finnes dusinvis av majonesvarianter her borte, og flere av dem er til forveksling lik den vi er vant med fra Norge.

(Innlegget ble redigert 20.05.10 14:32)

VivaLV
VivaLVInnlegg: 21705
20.05.10 14:43

Beklager at jeg er litt negativ her.

Men har aldri forstått det at man absolutt skal ta med matvarer til utlandet og "tvinge" amerikanere og andre folkeslag til å smake på norske varer. Føler at det er litt "typisk norsk". Dvs. at vi trur alt som produseres i Norge er det beste, typisk sjokolade som nevnt her på tråden.

Amerikanere flest er vel ganske konservative og liker sin egen mat og relativt lite åpne for nye matvarer og smaker.

I tillegg er generelt sjokolade noe som man spiser relativt lite av i USA. Spesielt om sommeren og strøk det er varmt. Det er val ganske vanskelig å få sjokoladen hel frem uten at den smelter og også ofte grisete når den skal inntas.

oyvindhull
20.05.10 14:50
sentry4: Cured cheese er vel modnet ost.  Ost bruker generelt ikke å være noe problem.  Brunost kan være litt bortkastet, for det selges overalt. Ski Queen heter den, og det er vanlig brunost produsert av Tine. Norsk Jarlsberg får man også over alt. Regelen er at man ikke kan ha med frisk frukt eller grønnsaker.  Ikke kjøttprodukter.  At noen har fått lov til å ta inn leverpostei er nok tilfeldig, for regelen er klar. Fisk og sjømat er OK å ha med seg, men det er vel begrenset hva som kan passe til dette formålet. Røykelaks, kanskje? Min erfaring er at det enkleset ofte er det beste. Norsk sjokolade er alltid populær, og en blanding av f.eks. Melkesjokolade, Firkløver, Helnøtt og Smil pleier å gjøre susen og vel så det. Husk forresten at amerikanere generelt ikke er veldig glade i lakris og lakrisprodukter, så lakrisbåter og tyrkisk pepper er vanligvis ikke vellykket. Å ta med majones til USA blir omtrent som å importere sand til Sahara.  Det finnes dusinvis av majonesvarianter her borte, og flere av dem er til forveksling lik den vi er vant med fra Norge.

Takk for veldig godt svar.

Jeg fortsetter med spørsmål ang sjokolade da - er den norske sjokoladen så veldig mye mer annerledes enn den amerikanske sjokoladen at det er noen stor høydare? :)

Og når du sier at brunost selges overalt - betyr det at det er viden kjent produkt som de aller fleste amerikanere spiser?

oyvindhull
20.05.10 14:51
VivaLV: Beklager at jeg er litt negativ her. Men har aldri forstått det at man absolutt skal ta med matvarer til utlandet og "tvinge" amerikanere og andre folkeslag til å smake på norske varer. Føler at det er litt "typisk norsk". Dvs. at vi trur alt som produseres i Norge er det beste, typisk sjokolade som nevnt her på tråden. Amerikanere flest er vel ganske konservative og liker sin egen mat og relativt lite åpne for nye matvarer og smaker. I tillegg er generelt sjokolade noe som man spiser relativt lite av i USA. Spesielt om sommeren og strøk det er varmt. Det er val ganske vanskelig å få sjokoladen hel frem uten at den smelter og også ofte grisete når den skal inntas.

Mine venner viser en stor entusiasme ang dette - så jeg kjører på.

(Innlegget ble redigert 20.05.10 14:52)

Someone
20.05.10 14:53
sentry4: Ikke kjøttprodukter.  At noen har fått lov til å ta inn leverpostei er nok tilfeldig, for regelen er klar

Den var hermatisk, så var kanskje det som gjorde det....kalte det for pate ;)

Og angående majonesen......det var kke til meg, men til en utflyttet nordmann som absolutt skulle ha Mills. Men det værste var vel at jeg også måtte ta med en flaske Idun Partydressing :p

nagrom
nagromInnlegg: 6435
20.05.10 15:10
oyvindhull: Er det noe annet typisk norsk mat - som jeg lovlig kan ta med over grensen, og som tåler å ligge i en koffert i x antall timer - som dere anbefaler at jeg tar med?

Pakker med klippfisk.

(så kan du jo f.eks. servere bacalao)

sentry4
20.05.10 15:57
oyvindhull: Jeg fortsetter med spørsmål ang sjokolade da - er den norske sjokoladen så veldig mye mer annerledes enn den amerikanske sjokoladen at det er noen stor høydare? :) Og når du sier at brunost selges overalt - betyr det at det er viden kjent produkt som de aller fleste amerikanere spiser?

Svaret mitt var basert på at du ønsket å ta med deg et eller annet fra Norge.  VivaLV har helt rett i at amerikanerne er jevnt over relativt konservative i matveien, og at det derre med å ha med seg mat over dammen er veldig norsk...

Den norske sjokoladen er god.  Bedre enn annen sjokolade? Nei. Utvalget i USA er enormt, og det finnes veldig mye veldig god sjokolade dersom man ønsker det. Både amerikansk og importert.

Brunost er vanlig å finne i butikker men langt fra vanlig på amerikanske bord.  jeg vet da søren hvem det er som kjøper osten - bortsett fra utflyttede nordmenn. Amerikanere flest vil nok synes at den er for søt til å være ost og for lite søt til å være søt, selv om de gladelig prøver den på vafler med litt søtt syltetøy på.

Som sagt - mitt svar var basert på at du ønsker å ha med et eller annet. Egentlig er det like greit å la være. 

Leverpostei...  Ikke så godt som en god pate, og det siste får man uten problem her borte. Igjen: bortkastet å drasse med seg og attpåtil risikere at den blir konfiskert.

Og, for Guds skyld: ikke ta med akevitt! Ingen liker akevitt utenom nordmenn og hollendere som er vant med genever! ;-)

VivaLV
20.05.10 17:52
sentry4: Og, for Guds skyld: ikke ta med akevitt! Ingen liker akevitt utenom nordmenn og hollendere som er vant med genever! ;-)

He-he...

Skulle jeg absolutt ta med noe, så trur jeg faktisk jeg hadde tatt med akevitt.

Det å tvinge i seg mat (brunost, melkesjokolade etc. etc. etc.) som man kanskje ikke liker er jo enting. Men å tvinge i seg litt alkohol er jo noe som er greit for mange, siden man får en fin premie (god og full og i godt humør).

VivaLV
20.05.10 17:57
sentry4: Leverpostei...  Ikke så godt som en god pate, og det siste får man uten problem her borte. Igjen: bortkastet å drasse med seg og attpåtil risikere at den blir konfiskert.

Det er jo også litt av poenget mitt som jeg nevnte tidligere.

Men trur at norsk mat er i verdensklasse, mens det stort sett er ganske stusselige greier.

Både leverpostei og majones er jo masseprodusert og de fleste land har vel utallige merker som overgår Stabburet og Mills.

Det blir litt som å ta med en Pizza Grandiosa til Italia.....

Men selvsagt, hvis du tidligere har hatt god respons på det du har tatt med tidligere så er det jo bare til å kjøre på. Men i utgangspunktet ville jeg stort sett droppet den matgreie å ta med seg når man skal på besøk i USA og andre land.

Skal man absolutt ha med noe, så ville jeg stort sett tatt med godteri til barn og en flaske sprit (ikke nødvendigvis akevitt) til far i huset. Så kan man jo ta med ett eller annet "husting" eller klær til mor i huset.

Someone
20.05.10 18:08
VivaLV: Både leverpostei og majones er jo masseprodusert og de fleste land har vel utallige merker som overgår Stabburet og Mills.

Enig, men det er utrolig hva utflyttede nordmenn klarer å savne :p

sentry4
20.05.10 18:19
Someone: Enig, men det er utrolig hva utflyttede nordmenn klarer å savne :p

Ja, men DET er en helt annen diskusjon! Da snakker vi om leverpostei og kaviar og gulost og makrell i tomat og rømmegrøt og ertestuing og fiskeboller og fiskekaker og fiskesuppe og jordbærsyltetøy og multesyltetøy og tyttebærsyltetøy og solbærsaft og Toro Meksikansk og Orientalsk gryte og vaniljesukker og lys sirup og grønnsåpe og...og...

Nei, VivaLV har et godt poeng.  Godteri til ungene, en flaske scotch til far, og en blomsterbukett til mor.  Sistnevnte trenger du ikke engang drasse på på flyet.

torestre
torestreInnlegg: 3539
20.05.10 21:59

Sjokolade pakker du inn i kofferten din. I en plastpose for sikkerhets skyld, men det burde egentlig ikke være nødvendig. Har med hell fraktet mye sjokolade til Filippinene. Blir ikke stort varmere enn der, og sjokoladen har aldri noengang smeltet før jeg har tatt den ut av kofferten. Alle klærne isolerer nemlig ganske godt.

Norsk sjokolade er alltid populært. Det er riktig at det finnes god sjokolade fra før i USA, men den norske melkesjokoladen og firkløveren er alltid populær. Nesten uansett hvor du kommer.

Akevitten skal vi heller ikke skamme oss over. Presenter den som en norsk "cognac" og server den på en liknende måte. Dvs ikke iskald og gjerne som et glass man kan nippe til etter maten og ikke til maten. Har aldri presentert den for amerikanere i og for seg, men har noen kjente fra New Zealand som synes akevitt er svært så godt.

SJUr
SJUrInnlegg: 1663
22.05.10 18:26

Det er egentlig ikke så mange "norske" matvarer man ikke får tak i USA. De få tingene som kan være litt kuriøse og spennende (f.eks. pinnekjøtt) er ikke tillatt. (Tok selv med pinnekjøtt for noen år siden, til stooor suksess!)

Når det er sagt synes jeg personlig en del av tingene som nevnes her er verdt å ta med tilbake når jeg har vært på besøk i Norge:

- Sjokolade. Den norske sjokoladen er overlegen den "typiske" amerikanske, og vanligvis tar jeg med 12-15 plater fra Freias utvalg. Den er også veldig populær blant amerikanere som hovedsaklig er vant med grapset fra Dove og Hersheys.

- Majones. Har aldri tatt med dette selv, men den norske er langt bedre enn den kremete, tykke fra Hellman's o.a.

- Marsipan. Ja, faktisk... Godt som godteri, og kan du lage en god marsipankake har du en sikker vinner.  Mandelpastaen man vanligvis får her suger...

- Akevitt. Litt småkuriøst, og for mange amerikanere blir det for sterkt. Men jeg har også opplevd mange som synes det er godt hvis de får det servert sammen med f.eks. spekemat.

Dette er jo selvsagt personlige smakspreferanser; generelt synes jeg f.eks. Norge (vel, hele Europa egentlig) er langt bedre enn USA på meieriprodukter.

Men om noe er verdt å ta med for å "presentere" det for amerikanere er jeg mer tvilende til...

sentry4
22.05.10 23:24

Jeg er forsåvidt enig i mye av det du skriver.  Norsk sjokolade er veldig god, men det er også sveitsisk sjokolade som man finner over alt her.  Og en del av de lokale variantene, bl.a. See's Candy fra California. Og på Sjømannskirken her i Houston har de rikelig med norsk sjokolade, så jeg handler det jeg trenger der. Marsipan gidder jeg ikke ta med fra Norge så lenge jeg finner Anthon Berg marsipan i butikken - i kvartkilos pølser som er ypperlige både til marsipanlokk eller til å lage marsipanfigurer selv. Majones: sjekk noen av de dyrere variantene i en av de bedre butikkene, så finner du majones som går utenpå den norske.  Akevitt får vi i den lokale vinhandelen, men det er kanskje bonusen for å bo et ted med mange nordmenn? Pinnekjøtt produseres både i Florida og New York, så det bestiller jeg på nettet eller kjøper på Sjømannskirken.  Og fenalår får jeg også fatt i her borte.

Tutte_67
Tutte_67Innlegg: 7
22.12.11 10:10

Se på:   http://norway.usembassy.gov/irc_faqs.html

”We often get questions about what types of food are allowed past US Customs. These rules are decided by the US Customs and Border Protection, (often in cooperation with the US Department of Agriculture.)

As a general rule, fish is usually allowed in most forms (raw, smoked, cured, frozen, haphazardly packed, vacuum packed, etc). Soft cheeses such as brie and camembert are not allowed, but hard cheeses such as brown goat cheese (brunost) are. Currently, meat from Norway is not allowed in any form, and all fruits and vegetables must be declared and are most likely not allowed. Chocolate and other candies are allowed. 

Please consult www.cbp.gov to be completely sure!”

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg