Er det en god idé å reise til Sør-Afrika i oktober-november? Tekte på en 14-dagerstur. Cape Town er vel et must. Ellers noe? Hva med kostnader, det er vel et relativt rimelig land å bo og spise i ? Tips mottas.
Du må være logget inn for å bruke denne funksjonen.
Logg inn Ny bruker? Registrer deg her.Ny bruker? Registrer deg her!
Er det en god idé å reise til Sør-Afrika i oktober-november? Tekte på en 14-dagerstur. Cape Town er vel et must. Ellers noe? Hva med kostnader, det er vel et relativt rimelig land å bo og spise i ? Tips mottas.
Hvor er Gard?
Tror ikke han er av den typen som er på VG 24/7 så om du venter litt kommer han nok innom og svarer deg. :)
Ja, det er jo starten av sommeren så kan absolutt anbefales. Så er spørsmålet hva du ønsker
Storby? Safari? Strand? Vin?
Hei
Ja, Cape Town er et must når man skal til Cape Town...vi var der sist for et par år siden og du finner reisebrevet mitt på http://gardkarlsen.com/Cape_Town_trip_report.htm . Her kan du besøke Table Mountain, gå til toppen av Lion's head, besøke Robben Island, leie en bil og kjøre ut til Cape Point og kanskje stoppe i Simon's town for å se på pingviner, kjøre (eller ta en tour) for å se vinområdene rundt Stellenbosch, Paarl osv. Jeg har også leid bil en gang i tiden og kjørt langs kysten på den såkalte Garden route...her finner du mange små, fine byer med masse flotte strender.
Johannesburg er også verdt et besøk synes jeg selv om de fleste bare assosierer byen med kriminalitet. Her kan du besøke Soweto, du kan ta en tur til Gold Reef city og få et ørlite innblikk i gruvedriften som har preget landet, besøke Apartheid museum, dra til Maropeng og Cradle of humankind osv. Jeg har lagt ut et Joburg reisebrev på denne siden http://gardkarlsen.com/johannesburg_south_africa_2004.htm .
Hvis du ikke har vært på safari før så er jo det et must - vi tok en flott safari da vi var i Sør-Afrika i slutten av 2004: http://gardkarlsen.com/djuma_vuyatela_safari.htm . Det var ganske dyrt men deat var en utrolig opplevelse.
Som du nevner er det ganske billig å leve i Sør-Afrika - hoteller kommer i alle prisklasser og vi måtte betale en del for vårt hotell midt i Cape Town nå sist. Men det å gå ut og spise er stort sett en fryd i Sør-Afrika ettersom en får god mat til en god pris og de har et veldig godt utvalg av vin - også til hyggelige priser.
Håper det gir litt info iallefall - ta kontakt hvis du har noen spørsmål :-)
Storby - ja.
Safari - tja, jeg er ikke noe naturmenneske. Men det er vel litt dumt å reise til Afrika uten å se ville dyr?
Strand - ja, gjerne tre-fire dager med avslapping ved en strand. I motsetning til en del andre er ikke ønsket "en strand for meg selv".
Vin - definitivt! En eller flere turer på vingårder er et must.
Fantastisk! Bare maten ser ut til å være turen verdt, og vinen selvsagt!
Jeg kommer nok tilbake med flere spørsmål når jeg er i ferd med å bestemme meg. Dette er foreløpig ganske løse planer, selv om SA står høyt oppe på ønskelista. Litt av årsaken til at jeg spør er at jeg ser muligheter for å kunne få reise på bussinessclass til en grei penge. :-D
Er det et godt tilbud som jeg bør vite om?? ;-)
Du bør oppsøke et annet forum, gjerne et flyforum og sjekke under reiser og tråden om "Diveded miles".. :-D
Jeg vet ikke hvor populært det er om jeg poster det for alle og envher. Men går altså ut på at man kan kjøpe seg bonuspoeng, som i praksis selges til halv pris, som kan gi en veldig god pris på business, og sågar på First.
(Innlegget ble redigert 13.06.10 16:18)
Bør man ikke helst ta en guidet tur inn i Soweto? Er man litt uerfaren er det vel lett å havne på feil steder til feil tid?
Om du vet om et området nord for East London som skal være veldig flott? "Transkai" var omtrent det vedkommende husket navnet var, men det skriver sikkert på en annen måte?
Gikk litt fort i svingen der ja ;-) Mente selvfølgelig at Cape Town er et must når man drar til Sør-Afrika :-)
Hei
Jo, tror det er best med en guidet tur inn i Soweto - det er nok sikrest og da for man også mye info meg på kjøpet.
Ser du skriver VED en strand og ikke på en strand.. Det er bra, for god bade tempratur finner du ikke i cape town området...
Tipper nord sjøen rundt norge er varmere i oktober enn cape town året rundt...
hvis du vil bade bring våtdrakt.. 5/4 mm bruker jg når jg surfer i Cape og på Stadt i Norge. Den er varmere på stadt.. Savner alltid varmere drakt i Cape...
Jeg trekker opp denne, for jeg har egentlig de samme spørsmålene som DrSchwei.
Ble det noen tur på deg Dr?
Jeg drar til Sør-afrika i desember og blir ca 2 uker. Flyr til Johannesburg, men har også lyst til Cape Town.
Mest interessert i storby, moderne historie og politikk, vin og mat. Men har også veldig lyst å få med meg litt dyreliv når jeg først er der, men ikke interessert i noe safari over flere dager.
Tips og forslag mottas med takk.
Er flust med dyreparker/nasjonalparker/reservater, både private og statlige. Så er bare å google litt, velge den som passer ditt komfortbehov/prisklasse/evt reiserute best :) Anbefaler Cape Town ja, absolutt. Ellers er Pretoria verdt et besøk i mine øyne og. Ta storby/historie/politikk/dyreliv i og rundt Joburg, så vin osv ved Cape Town ;) Men det er vanvittig mye å se/gjøre der nede, rekker ikke alt på 2 uker uansett.
Edit: Pilanesberg er en bra park relativt nær Joburg, der har de alle dyrene,dog ikke såå mye løver,men du får sett det meste annet, og i tillegg er Sun City rett i nærheten :)
(Innlegget ble redigert 16.07.12 01:42)
Var der i april og kan anbefale Cape Town på det varmeste.
Besøkte Table mountain, Kapp det gode håp og Robben Island og alle stedene må oppleves.
Forøvrig ville jeg også ha dratt på safari hvis vi hadde hatt tid, selvom vi så både zebraer og strutser ved Kapp Det gode Håp.
I Cape Town får du kombinert storbyliv med Long Street og Waterfront som gode shoppingsteder og villmark og eksotiske dyr med safari like utenfor byen.