Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

10 vakreste utsiktspunkter i Norge

NYTT TEMA
Kjetil_e
Kjetil_eInnlegg: 18809
07.07.10 12:41

Ja folkens hva mener dere er de 10 vakreste utsiktspunktene i Norge?

Her er min liste.

1. Ørnesvingen (Ørneveien Geiranger)
2. Dalsnipa (Geiranger)
3. Fjellheisen (Tromsø)
4. Jetta (Blåhø)
5. Vestkapp (Kjerringa på Stadt)
6. Fløyen (Bergen)
7. I svingen ved Ekeberg camping. (Oslo)
8. Ulrikken (Bergen)
9. Hanguren (Voss)
10. Toppen av Trollstigen

Mchansern
MchansernInnlegg: 44
08.07.10 01:38

Prekestolen? Det er vel det mest kjente.

wwwMeihackOrg
wwwMeihackOrgInnlegg: 2047
08.07.10 10:42

Lysefjorden MÅ med HØYT oppe

Prekestolen...

Kjerag...

muligens Sognefjorden oxo ( har ikke vørt der selv)

Kjetil_e
Kjetil_eInnlegg: 18809
08.07.10 19:08
wwwMeihackOrg: Lysefjorden MÅ med HØYT oppe Prekestolen... Kjerag...   muligens Sognefjorden oxo ( har ikke vørt der selv)  

Sikkert rett, men tok her med utgangspunkt utsiktspunkt man har vært på selv. Og jeg har aldri vært på Prekestolen eller Kjerag.

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 26957
08.07.10 19:12

En eller annen plass må utsikten mot Lovund og området rundt (Helgeland) være med !

mashadar2
mashadar2Innlegg: 12550
08.07.10 21:46

Fint i Geiranger og ved Trollstigen, ja.

Ellers har man jo en rekke fjelltopper i Jotunheimen (Galdhøpiggen m.fl.) som burde være høyt på en slik liste.

wwwMeihackOrg
wwwMeihackOrgInnlegg: 2047
09.07.10 00:10
Kjetil_e: Sikkert rett, men tok her med utgangspunkt utsiktspunkt man har vært på selv. Og jeg har aldri vært på Prekestolen eller Kjerag.

da blir det vel feil å kalle tråden "10 vakreste utsiktspunkter i Norge"   - om det kun gjelder plasser du har sett?   -   evt om det kun gjelder plasser du har sett - er det jo fånyttes å komme med andre forslag / påminnelser om argumentet mot dem er at du ikke har vært der?? -

jeg antar at 98% vil ha preikestolen/Kjerag på topp 3 om de har vært der på en ok dag - og mange vil sette den på lista selv om de ikke har vært der....

(Innlegget ble redigert 09.07.10 00:12)

VivaLV
VivaLVInnlegg: 17278
09.07.10 23:31
Kjetil_e: Ja folkens hva mener dere er de 10 vakreste utsiktspunktene i Norge? Her er min liste. 1. Ørnesvingen (Ørneveien Geiranger)
2. Dalsnipa (Geiranger)
3. Fjellheisen (Tromsø)
4. Jetta (Blåhø)
5. Vestkapp (Kjerringa på Stadt)
6. Fløyen (Bergen)
7. I svingen ved Ekeberg camping. (Oslo)
8. Ulrikken (Bergen)
9. Hanguren (Voss)
10. Toppen av Trollstigen

Jeg har en veldig interesse for utsiktspunkter. Samme hvor jeg er så er det stort sett enting som gjelder, hvor er det best utsikt.

Når det gjelder Oslo så bør Voksenkollen/Kragstøtten også nevnes.

Det er også noen veldig fine plasser rundt Ekebergsiden som man har en fantastisk fjordutsikt. Tenker da på Sjømannskolen, samt der det ihvertfall tidligere var en liten cafe lengre opp i samme vei. Også flere andre fine steder der.

caliblue
caliblueInnlegg: 3908
10.07.10 01:12

Gudskjelov må man ikke nødvendigvis opp i høyden for å nyte god utsikt. Fra pulten på jobb ser jeg Seattles skyline med Olympic Mountains i bakgrunn når jeg ser ut et vindu, mens jeg ser mektige Mount Rainier ut et annet.

Ikke rart de beste leilighetene med den riktige utsikten her koster vanvittig mye. Så en til leie, $17 500 måneden. Det får bli en annen gang... :)

corvettezr01
corvettezr01Innlegg: 1143
16.07.10 22:37

Lyngsalpene nordpå. Fantastisk mye flott å se i Nord-Norge. 

Sikkert flere som kvalifiserer seg til denne listen, men ikke hva jeg vet om:P

Drømmeulv
DrømmeulvInnlegg: 18439
17.07.10 00:20

Spiralen - Drammen

sespela
sespelaInnlegg: 6
17.07.10 09:52

Personlig synes jeg Prekestolen er enormt oppskrytt. Fin utsikt, men får for liten følelse av naturen når det er så mye folk og alt er så tilrettelagt. 
Lårdalstigen burde prøves! Fantastisk flott utsikt over Bandak og Dalen!

fishnet
fishnetInnlegg: 4146
17.07.10 11:27

Trollstigen och Geiranger är mina favoritplatser. Bland de vackraste platser jag kan tänka mig. Ställen jag gärna återvänder till.

Forfun
ForfunInnlegg: 3076
18.07.10 17:39

Stort sett er de peneste utsiktspunktene i Norge langt fra bilvei. Det krever ofte slit og svette for å komme dit. Kjørt Trollstigen to ganger forrige uke, det var ikke verdt en stopp. 800 høydemeter høyere er utsikten vesentlig bedre! Når en har vært på noen av toppene i området blir trollstigen kjedelig. Geiranger har noe mer, kjørte sist der i sol og der er det pent. Galdhøypiggen har bra utsikt, men en ser til mange andre høye topper, så det viktigste er følelsen av å være høyest i Norge, ikke selve utsikten. Noen topper i randsonen av jotunheimen har etter min mening bedre utsikt (ser mer ned).

Lyngsalpene er utrolig bra, noen av mine favoritt utsiktspunkt er i det området. Tror det er mer spennede i nord norge, må tilbake dit. Uventede outsidere er også bra, opp fra Aurdal i delvis sol, delvis tåke var magisk. En annen outsider, Gaustadtoppen ligger høyt alene, når en er på toppen der er en virklig på toppen, alt annet er mye lavere.

Kjerag er fint, men kommer ikke helt opp hos meg. Simulerte baklengs basejump med helikopter der en gang, det var ett bra kick, datt noen hundre meter ned langs fjellveggen før piloten rettet opp.

Konklusjon; det er utrolig mange fine utsiktspunter i norge. De ti mest besøkte er etter min mening mest besøkt pga lett adkomst, ikke utsikten.

VivaLV
VivaLVInnlegg: 17278
18.07.10 19:52
sespela: Personlig synes jeg Prekestolen er enormt oppskrytt. Fin utsikt, men får for liten følelse av naturen når det er så mye folk og alt er så tilrettelagt. 

Nå er det vel ikke så veldig tilrettelagt, er det vel......

I mange land i verden hadde man vel hatt bilvei helt opp med hotell og restaurant rett bak toppen.

Når det er sagt så er jeg 100% enig. Prekestolen i fellesferien er nærmest latterlig. Man går jo bokstavelig talt i kø med folk fra alle land.

Blir jo nesten latterlig når man ser japanere med full påkledning og paraply gå oppover stien. Samt turister med crocks, sandaler, slippers, høyhelte sko etc. etc.

aegi2
aegi2Innlegg: 20933
20.07.10 00:17

klikk på fotokonkuranse 2009 og bla dere ned til "knubben"

Dette er på skarsøya , aure kommune og når du sitter oppe på dette fjellet, så ser du  over til hitra , frøya og det som ligger bak og til venstre så ser man smøla , tusna , veidholmen og hadde øya din vært skarpe så hadde du nok set over til USA....

Det er en megautsikt

http://www.google.no/imgres?imgurl=http://www.aureforum.no/wwbilde/27333/27333.jpg&imgrefurl=http://www.aureforum.no/33917/37/33918-11653.html&usg=__WaIfC42kKu4GsSQ09n-T5EwOYYo=&h=224&w=300&sz=39&hl=no&start=21&um=1&itbs=1&tbnid=7S8Mx2Flk1wS0M:&tbnh=87&tbnw=116&prev=/images%3Fq%3Dbilder%2Bfra%2Bskars%25C3%25B8ya%26start%3D20%26um%3D1%26hl%3Dno%26sa%3DN%26rlz%3D1R2ACAW_noNO367%26ndsp%3D20%26tbs%3Disch:1

Jemimia
JemimiaInnlegg: 899
24.07.10 03:18

Utsikten over Flatdal, på veien like ved Nutheim (Telemark)

sankaa
sankaaInnlegg: 3759
26.07.10 08:40

Syntes det er rart ingen har nevnt Hardanger, er vel mange fine utkikksplasser der?
Ved Mobødalen innerst ved Hardangerfjorden er det vel fint..?

Xiophyria
XiophyriaInnlegg: 883
26.07.10 09:45
sankaa: Syntes det er rart ingen har nevnt Hardanger, er vel mange fine utkikksplasser der?
Ved Mobødalen innerst ved Hardangerfjorden er det vel fint..?

På toppen av Hårteigen på en solskinnsdag er flott og majestetisk...

timespa
timespaInnlegg: 25
28.07.10 22:23

Lofoten i midnattssol ingen tvil - klatre opp på fjelltoppene som omkranser Svolvært, Henningsvær etc og du kan nyte utsikten over nydelige fiskevær, solen, havet og kritthvite strender.

Larrek
LarrekInnlegg: 3129
30.07.10 16:11
timespa: Lofoten i midnattssol ingen tvil - klatre opp på fjelltoppene som omkranser Svolvært, Henningsvær etc og du kan nyte utsikten over nydelige fiskevær, solen, havet og kritthvite strender.

Støttes etter hva jeg har sett av bilder, for det er veldig synd at ingen av toppene har bilvei opp slik at vi late også får sett utover:)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg