Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hawaii, desember 2010

NYTT TEMA
protus
protusInnlegg: 3775
09.11.10 12:06

Ja, jeg har søkt i gjennom tidligere tråder.

Jeg (som bor i Berkeley, CA, til jul) har lyst til å ta en uke der i desember, må dog være hjemme i CA før den 22. da jeg resier hjem til Norge. Jeg har dog flere spørsmål:

1. Hvilken øy anbefales, og hvorfor ? De fleste tenker sikkert på Oahu, men er Honolulu et must, og er Pearl Harbour kanskje oppskryt ? Har tenkt litt på at en av de mindre kjente øyene kan virke mer eksotisk ?

2. Jeg vet ikke hvilke modeller som eksisterer for slik ferie i USA. Har de charterturer ala Norge ? Jeg ser dog at det er rikelig med flyvninger til ulike øyer (dog mest til Honolulu) fra vestkysten og Bay Area.

3. Hotellet bør være ok , men ikke luksus. Er greit med middelmådig, men frokost bør være selvfølge.

4. Jeg har lest at Hawaii får Norge til å virke dyrt, mens folk jeg har snakket med har tonet dette noe ned. Hva er i så fall dyrt ? Kan en få en ukestur som ikke blir altfor dyr ?

5. Har noen her et forslag til en kort skisse for et ukesopphold ? Evnt. link til gode tips ?

6. Kunne du tenkt deg en tur i samme tidsrom ? (kunne kanskje startet en egen tråd) (Må streve litt med å skaffe selskap) Enten du bor i USA/vestkyst eller ikke og det passet med en tur, nøl ikke med å ta kontakt !

(Innlegget ble redigert 09.11.10 12:11)

protus
11.11.10 08:20

Ingen respons her ?

Someone
SomeoneInnlegg: 23064
11.11.10 10:50

Å komme seg til Hawaii fra fastlandet er svært enkelt og det går drøssevis med flygninger. Bestill t/r med fly også hotell etterpå

Vet ikke om Honolulu anbefales, de jeg kjenner som har vært på Hawaii foretrekker andre steder på øyene

protus
12.11.10 02:45

Så det er ikke vanlig med charterturer ?

Har slektninger som anbefaler Honolulu, bl.a. på grunn av strand og ting å se. De avslappede stedene var mer for par.

caliblue
caliblueInnlegg: 5175
12.11.10 03:49
Someone: Å komme seg til Hawaii fra fastlandet er svært enkelt og det går drøssevis med flygninger. Bestill t/r med fly også hotell etterpå

En klassisk tabbe å bestille fly først. I dagens marked kan man spare en hel del på å bestille fly og hotell sammen. Jeg føler meg ganske sikker på at trådstarter vil finne de beste tilbudene om han bestiller sammen. Sjekk ut flyselskapepenes sider, orbitz.com og expedia.com. Vær også klar på at man ikke nødvendigvis trenger å bestille hotell for hele oppholdet om man bestiller en pakke.

Til trådstarter: Hawaii er spennende. Trenger du reisefølge? Det har stått på lista mi et par år nå, men har blitt utsatt og utsatt. Nå spørs det om det ikke begynner å bli for sent. Visumet mitt går ut ved nyttår. Fornyes det, blir det flytting til Bay Area asap. Får jeg ikke fornyet det, så må jeg ut av landet før nyttår. Og midt oppe i det hele prøver jeg å planlegge juleferie i Norge. Jeg går altså en usikker gremtid i møte.

Når det gjelder Hawaii, så flyr vel Alaska Airlines direkte dit fra flere av flyplassene i nærområdet ditt. Både fra Oaklandd og San Jose har de direkteflyvninger til flere av øyene noen dager i uken. Det første du burde å gjøre er å finne ut hvilken øy du vil til og hvilke datoer som er aktuelle. Sjekk deretter hva prisen for flybilletter ligger på, samt gjør noen hotellsøk for å danne deg et bilde av nivå både hva pris og standard gjelder.

Når du har gjort det, gå inn på f.eks. Alaska Airlines sine vaction-sider og gjør noen søk på pakke med både fly og hotell. Sammenlign prisene du får opp der med prisene på orbitz.com og expedia.com. Så fort du finner noe som kan være aktuelt, sjekk hva prisen kommer på om du bestiller hotell og fly hver for seg.

Det er også greit å holde et øye med på hva som er inkl. i tilbudene du får opp. Ofte kan man få resort credit inkl på $50-100. Det kan man vel få både ved å bestille hotell alene og ved å bestille pakker, men mitt inntrykk er at det oftere tilbys for feriepakker.

Mulig jeg har nevnt det i en annen tråd her inne, men nevner det igjen som et eksempel på hva man kan spare på å bestille hotell og fly sammen. For noen uker siden var jeg på utkikk etter en tur til Las Vegas. Reiselysten kom spontant, så det bestilling like før avreise. Ca 72 timer om jeg ikke husker helt feil. Avreise fredag og retur med første fly tirsdag morgen. Ved et tidspunkt holdt jeg på å gi opp hele turen, da flybillettene var såpass dyrere. Men det var før jeg fant ut hvor mye jeg kunne spare på å bestille fly og hotell sammen. Jeg fikk faktisk fly og to netter på 5* hotell for mindre enn hva flybillettene alene ville ha kostet meg.

Det er en forholdsvis lang flytur til Hawaii, men siden det er mulighet til å fly direkte, ville jeg også vurdert et noe kortere opphold. Mitt inntrykk er at hotell er forholdsvis dyrt på Hawaii, så 6-7 netter koster en hel del. Spesielt med tanke på at du da også er der over en helg. Mange drar til Hawaii fra fastlandet for en langweekend, så hotell såvel som fly koster nok mer i forbindelse med helg. Derfor kan du få mye mer for pengene ved å f.eks. reise søndag til torsdag eller fredag.

Kommer du tilbake etter nyttår forresten? Eller avslutter du studiene ved Berkeley nå?

protus
12.11.10 05:31
caliblue: Trenger du reisefølge? Det har stått på lista mi et par år nå, men har blitt utsatt og utsatt. Nå spørs det om det ikke begynner å bli for sent. Visumet mitt går ut ved nyttår. Fornyes det, blir det flytting til Bay Area asap. Får jeg ikke fornyet det, så må jeg ut av landet før nyttår. Og midt oppe i det hele prøver jeg å planlegge juleferie i Norge. Jeg går altså en usikker gremtid i møte.

Jeg leter etter selskap ja. Jeg avslutter Berkeley-oppholdet nå før jul, med bilett hjem 22 des.

Jeg har både penger of tid til en ukestur ditt, og det er vel delvis en slik "now or never"mulighet når en bor på vestkysten. Flyturen går greit uansett.

Jeg er fleksibel på det meste om du vil være med.

caliblue
12.11.10 06:05

Hehe, det passer nok ikke for meg denne gang. Jeg vet ikke hvor jeg bor og jobber få uker fra nå av, så jeg kan ikke planlegge noe som helst. Eneste som er klart er at jeg skal en snartur ned til Bay Area ved månedsskiftet, forhåpentligvis for å se meg om etter leilighet.

Jeg har fulgt en del av trådene dine her inne og må si jeg er imponert over reise- og opplevelseslysten din. Vi er jo litt i samme båt, begge på vestkysten i begrenset tid. Forskjellen er at jeg har vært her mer enn dobbelt å lenge som deg, og knapt har sett eller reist noe. Du har nok hatt en fordel i å vite hvor lenge du skule være her, mens jeg har det med å utsette alt. Sannsynligvis til det er for sent. Skulle det ordne seg med nytt visum, får jeg ta meg sammen. Kanskje burde jeg se meg om etter en leilighet like ved SFO så jeg ikke har noen unnskyldning for å gro fast.

protus
16.11.10 07:01
caliblue: Hehe, det passer nok ikke for meg denne gang. Jeg vet ikke hvor jeg bor og jobber få uker fra nå av, så jeg kan ikke planlegge noe som helst. Eneste som er klart er at jeg skal en snartur ned til Bay Area ved månedsskiftet, forhåpentligvis for å se meg om etter leilighet.

Jeg skjønner. Det spøker nok for turen om jeg ikke finner noen som kan joine.

Hvor i Bay Area kan du tenke deg å bo ? Var jeg deg ville jeg sett på om en kunne bosatt seg i SF å gjerne så sentralt i byen som mulig, fordi det neppe er få byer som er mer herlig. Men har en mistanke om at det er dyrt, en av grunnene er at selve SF etter mitt inntrykk er en god del mindre (folkemessig sett) enn mange tror, mao. pga stive priser.

Et annet viktig aspekt ved amerikansk boligmarked er visst at prisene har stor sammenheng med ryktet/rankingen til nærmeste (grunn?)skole. Mao, let i områder hvor du finner dårlige skoler.

caliblue
16.11.10 19:31

SF er aktuelt, men jeg er isåfall litt kresen til hvor. Skal jobbe i Silicon Valley, så da blir det pendling med Caltrain, noe som noe gjør SOMA til det eneste aktuelle for min del. Mye bra når det det kommer til leiligheter, men må nok opp i over $2k pr måned.

Jeg heller mot at SF er for dyrt, da jeg nok finner like bra standard nærmere jobb for $500 mindre pr måned. Spesielt om man ser på verdien av å ikke bruke ekstra 90-120 minutter pr dag på å komme seg til og fra jobb. Man vil jo også få en klimagevinst ved å bo lengre sør, forkjellene er store. Man snakker fort 4 el 5 grader varmere de fleste dagene om man kommer seg en liten time sør for downtown.

protus
26.11.10 03:41

Er det noen her nå som kunne tenke seg en tur?

Måtte bare spørre, se bort i fra det om det ikke er aktuelt.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg