En klassisk tabbe å bestille fly først. I dagens marked kan man spare en hel del på å bestille fly og hotell sammen. Jeg føler meg ganske sikker på at trådstarter vil finne de beste tilbudene om han bestiller sammen. Sjekk ut flyselskapepenes sider, orbitz.com og expedia.com. Vær også klar på at man ikke nødvendigvis trenger å bestille hotell for hele oppholdet om man bestiller en pakke.
Til trådstarter: Hawaii er spennende. Trenger du reisefølge? Det har stått på lista mi et par år nå, men har blitt utsatt og utsatt. Nå spørs det om det ikke begynner å bli for sent. Visumet mitt går ut ved nyttår. Fornyes det, blir det flytting til Bay Area asap. Får jeg ikke fornyet det, så må jeg ut av landet før nyttår. Og midt oppe i det hele prøver jeg å planlegge juleferie i Norge. Jeg går altså en usikker gremtid i møte.
Når det gjelder Hawaii, så flyr vel Alaska Airlines direkte dit fra flere av flyplassene i nærområdet ditt. Både fra Oaklandd og San Jose har de direkteflyvninger til flere av øyene noen dager i uken. Det første du burde å gjøre er å finne ut hvilken øy du vil til og hvilke datoer som er aktuelle. Sjekk deretter hva prisen for flybilletter ligger på, samt gjør noen hotellsøk for å danne deg et bilde av nivå både hva pris og standard gjelder.
Når du har gjort det, gå inn på f.eks. Alaska Airlines sine vaction-sider og gjør noen søk på pakke med både fly og hotell. Sammenlign prisene du får opp der med prisene på orbitz.com og expedia.com. Så fort du finner noe som kan være aktuelt, sjekk hva prisen kommer på om du bestiller hotell og fly hver for seg.
Det er også greit å holde et øye med på hva som er inkl. i tilbudene du får opp. Ofte kan man få resort credit inkl på $50-100. Det kan man vel få både ved å bestille hotell alene og ved å bestille pakker, men mitt inntrykk er at det oftere tilbys for feriepakker.
Mulig jeg har nevnt det i en annen tråd her inne, men nevner det igjen som et eksempel på hva man kan spare på å bestille hotell og fly sammen. For noen uker siden var jeg på utkikk etter en tur til Las Vegas. Reiselysten kom spontant, så det bestilling like før avreise. Ca 72 timer om jeg ikke husker helt feil. Avreise fredag og retur med første fly tirsdag morgen. Ved et tidspunkt holdt jeg på å gi opp hele turen, da flybillettene var såpass dyrere. Men det var før jeg fant ut hvor mye jeg kunne spare på å bestille fly og hotell sammen. Jeg fikk faktisk fly og to netter på 5* hotell for mindre enn hva flybillettene alene ville ha kostet meg.
Det er en forholdsvis lang flytur til Hawaii, men siden det er mulighet til å fly direkte, ville jeg også vurdert et noe kortere opphold. Mitt inntrykk er at hotell er forholdsvis dyrt på Hawaii, så 6-7 netter koster en hel del. Spesielt med tanke på at du da også er der over en helg. Mange drar til Hawaii fra fastlandet for en langweekend, så hotell såvel som fly koster nok mer i forbindelse med helg. Derfor kan du få mye mer for pengene ved å f.eks. reise søndag til torsdag eller fredag.
Kommer du tilbake etter nyttår forresten? Eller avslutter du studiene ved Berkeley nå?