Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Gran Canaria tidlig i februar

NYTT TEMA
eagle56
eagle56Innlegg: 1145
17.11.10 09:35

Her har vi aldri vært før og er ingen drevne Syden farere, derfor ønsker vi noen tips !

Vi skal ha det varmere enn hjemme, liker kombinasjon sol/strand/farte litt rundt (leiebil?) og er veldig nysgjerrige på mat og vin.

Har sett det er rimelig tid å reise på. Primært ønsker vi en leilighet for å ordne oss selv, tar vi det via charter eller er det alternativer for å finne et bosted ?

Alt av info takker vi for

tronkr
tronkrInnlegg: 37
17.11.10 11:10

GC i tidlig februar er varmere enn hjemme, men ikke akkurat deilig varmt. Jeg var der i den tiden for ett par år siden. Ble vel over 20 grader midt på dagen, men var veldig kaldt morgen, kveld og natt... Var ikke til å sitte ute og spise frokost for å si det slik. Vi var helt på sydspissen i Playa del ingles, som vel regnes for blant de varmeste stedene på GC.

Leiebil er rimelig på GC. Mange flotte steder innover på øya. Der er det færre turister og mulighet for å oppleve andre ting enn kun turistmaskinen. Bensin er også halv pris av hjemme, så leiebil er en god ide. Men kjør forsiktig. Kjørekulturen er ikke som hjemme. Mange steder er det trangt rundt svingene, og dype kløfter utenfor veien. Bussene tuter når de kjører full fart rundt svingen... Da er det smart å holde seg i ro med bilen til bussen er forbi. F.eks.

Får du tak i billige flybilletter ville jeg ha reist uten å ha booket hotell på forhånd. Februar er ikke høysesong, så det er masse ledig overalt.

Som ellers i verden er det masse god vin på GC. Maten er heller så som så... Er mye crap, men med litt leting kan du sikkert finne en ok restaurant. Er mange typiske norske, svenske, danske, tyske, engelske, osv. restauranter. Ikke akkurat såå spennende å spise kjøttkaker i brun saus når man er på ferie.

Som et alternativ ville jeg heller valgt Sharm El Sheikh. Mye mye varmere, og mulighet for masse kulturopplevelser. Stort sett god og spennende mat, men ikke fullt så bra på vin...

Evt. ventet et par måneder og valgt Italia, spesielt mtp. mat og vin.

Trond

enzo328
enzo328Innlegg: 1402
17.11.10 15:10
eagle56: Her har vi aldri vært før og er ingen drevne Syden farere, derfor ønsker vi noen tips ! Vi skal ha det varmere enn hjemme, liker kombinasjon sol/strand/farte litt rundt (leiebil?) og er veldig nysgjerrige på mat og vin. Har sett det er rimelig tid å reise på. Primært ønsker vi en leilighet for å ordne oss selv, tar vi det via charter eller er det alternativer for å finne et bosted ? Alt av info takker vi for

Jeg er heller ingen bereist mann på GC, men har vært der to ganger for å besøke venner som bor der i perioder. Har også bestilt tur igjen i januar.

Jeg har valgt å fly med SAS eller Norwegian ned, har enten bodd privat hos venner, eller de har ordnet leilighet som jeg leier. Bla. på finn.no kan du finne leiligheter til leie. Charterselskapene tilbyr også leiligheter, så det er bare å søke etter beste/billigste alternativ.

GC har mye å by på, alt fra det verste av det verste på "charterfronten", til eksotiske omgivelser nord på øya og storbyliv i Las Palmas. De fleste velger dog å bo sør på øya grunnet klima. Det kan regne en uke sammenhengende i Las Palmas, mens de som bor i sør kun har opplevd blå himmel. Dette til tross for små avstander. Nord på øya er det da også langt frodigere nettopp på grunn av langt mer nedbør. Et tips til bosted sør på øya kan være Puerto de Mogan, er vel det stedet jeg synes har mest særpreg i sør. En veldig hyggelig havn med mange spisesteder, kan faktisk få riktig så god tapas et par steder der.

Mat og vin kan du absolutt nyte på GC. Naturlig nok er det mye dårlig (som på alle charterdestinasjoner), men du kan også finne utmerkede representanter for det spanske kjøkken. Dette er smak og behag selvfølgelig, men personlig mener jeg Spania står for noe av det beste innen rustikk mat. Selv er jeg stor fan av det franske og italienske kjøkken, men når det virkelig skal være rustikk kan spansk ofte være bedre. To tips på gode steder er Casa Martell og Casa Montesdeoca.

eagle56
eagle56Innlegg: 1145
17.11.10 15:33

Takk for to gode og informative svar !

Tror vi skal få  oss en bil og ta sørover fra flyplassen og ta det på sparket.  Alternativt  leilighet på Finn. Chartermål kan vel ofte være utvannet, vi leter definitivt ikke etter korv og frikadeller. Men alt til sin tid, når unga var mindre måtte en jo ofte justere litt i matveien og kunne være glad for noe kjent.

Det finnes sikkert perler på C G også og vi gidder å lete for å si det sånn. Klimaet i vintertida  er perfekt for å farte litt rundt.

Vi er vanligvis en Frankriketur på tidlig høst for å strekke sommeren litt og nå tenkte vi å knekke litt av vintern.

Frankrike er jo mat og drikke, vi er "bortskjemt" derfra selvfølgelig. Men har innmari lyst på litt spansk nå

Tortelini
TorteliniInnlegg: 1292
17.11.10 16:04

Har kun vært på GC på høsten og i påsken. Sist bodde vi i San Augustin, innen gangavstand langs sjøpromenaden til Playa del Ingles og Maspalomas (miniørkenen). San Augustin er et forholdsvis lite og rolig sted, også er det ikke så mange nordmenn der som i de andre turistghettoene. Det er absolutt å anbefale å leie en bil og se seg rundt. Jeg kan anbefale Fataga i "de tusen palmers dal", med en fantastisk utsikt over fjellene. Kjør videre til Tejeda (1450 m o h) ogTeror, en veldig typisk kanarisk by og med spisesteder som ikke er så preget av turismen. Ta en tur til Caldera de Bandama , et 200 meter dypt vulkankrater. Vær obs på at veien opp dit er omtrent som Trollstigen, bare noen hakk værre. Mye flott natur på GC.

Maten er desverre blitt veldig turistpreget, men hvis man beveger seg litt utenfor de typiske turistbostedene, kan man finne noen bra steder med spansk mat. Når det gjelder vin er det jo bare å velge å vrake. Og i kolonialbutikkene kan man få det meste av både mat og vin, også makrell i tomat og fiskeboller for de som ikke kan være det foruten i en liten ferieuke eller to.

annmag
annmagInnlegg: 5629
17.11.10 23:03

Jeg skal et eller annet sted i siste halvdel av desember.  Finnes det en liten koselig landsby oppe i "fjellene" som er å anbefale?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg