Kjetil_eInnlegg: 17401
Skal lage en quiz, hvor jeg vil beskrive et sted. Den som først kommer med rett svar for en tommel i premie. Hvis det går en tid og ingen kommer med rett svar vil det komme flere hint. Det vil og komme ny oppgave når den forrige er løst.
Jeg skal frem til et tettsted i Norge. Stedet ligger inne i en meget trang dal. Og gjennom tetstedet går det strengt tatt bare en vei. Og den går fra øst mot vest. Litt øst for selve stedet går det dog en vei sydover. Den går bratt oppover i mange slyng, og fører blant annet til en plass som besøkes av mange både hyttefolk og hotellgjester.
(Innlegget ble redigert 30.01.12 16:38)
Jepp, men som sagt disse blir uten tommel. Men du skal få for Askim.
Vi skal til et lite sted, på østsiden av en stor innsjø. Selv om det rundt denne innsjøen ligger flere større tettsteder og kommunesentre. Ligger ikke kommunesentret i den kommunen dette stedet ligger i. Ved denne innsjøen. Helt i sydenden av innsjøen ligger en meget kjent fabrikk forøvrig. Og til det stedet jeg skal frem til, gikk det i sin tid faktisk jernbane
(Innlegget ble redigert 24.11.10 22:03)
Forfun: Hov??? Har du studert norske jernbaner forresten? Ikke helt enkle spørsmålene dine. Rjukan var enkel, Askim tok jeg ikke selv om jeg kjenner stedet litt.
Jeg er nok rimlig inntresert i tog ja. Glemte å si at dette stedet var endeholdeplass for jernbanen faktisk. Uansett blir Hov feil siden kommunesentret her ligger ved innsjø. Noe som kommunesentret i den kommunen stedet jeg skal frem til ikke gjør. Det stedet jeg skal frem til ligger ved en innsjø, men ikke kommunesentret i den kommunen. Selv om du har flere kommunesentre ved denne innsjøen.
Hint Hov var forøvrig ikke så veldig dumt tenkt egentlig
(Innlegget ble redigert 24.11.10 22:28)
CanucksInnlegg: 51944
Nordre Land har jo Dokka som vel ligger litt nord for Randsfjorden i alle fall, så Åvella kanskje som ligger helt i utmunningen med nordsiden av Randsfjorden, og som også samme togbanen hadde stopp på.
(Innlegget ble redigert 24.11.10 22:33)
Kjetil_e: Nå gikk jo Valdresbanen mye lengre enn til Dokka, så siden det var endeholdeplass jeg skal frem til er Åvella feil. Jernbanen det her er snakk om er nok langt mindre kjent blant folk idag enn det Valdresbanen var. Forøvrig var startpunktet på denne banen det som er kommunesentret i omtalte kommune idag.
Ah, endeholdeplass ja, Randsfjordbanen da? for vi skal i det området? og er det riktig innsjø?
Jeg tenkte en god stund på Tyrifjorden også, samt Mjøsa som innsjø.
Edit: Kan ikke være den banen heller.
(Innlegget ble redigert 24.11.10 22:40)
Canucks: Ah, endeholdeplass ja, Randsfjordbanen da? for vi skal i det området? og er det riktig innsjø?
Jeg tenkte en god stund på Tyrifjorden også, samt Mjøsa som innsjø.
Randsfjorden er rett ja, men ikke Randsfjordbanen. Siden den varianten av Randsfjordbanen som hadde endeholdeplass der, stoppet i Jevnaker. Som er kommunesenter og det stedet vi skal frem til er jo ikke et kommunesenter.
Banen som gikk til dette stedet var kun 7 km lang. Og hadde totalt 3 stoppesteder, med nevnte start og endested.
(Innlegget ble redigert 24.11.10 22:43)
Brandbu eller noe sånt, må vel være i Gran? i alle fall? Røykenvik hadde jo et endestopp på Røykevinbanen så der skal vi vel kanskje da.
(Innlegget ble redigert 24.11.10 22:52)
ForfunInnlegg: 2749
Det ligger ingen andre steder verdt å nevne på østsiden av Randsfjorden:-) Selv Hov mener jeg er for ubetydelig til å nevne, herfra blir det enten gjetting eller googling, og da er jeg ute.
Edit; venter på neste oppgave.
(Innlegget ble redigert 24.11.10 22:54)
Canucks: Brandbu eller noe sånt, må vel være i Gran? i alle fall? Røykenvik hadde jo et endestopp på Røykevinbanen så der skal vi vel kanskje da.
Røykenvik er faktisk helt korekt. Men nå må jeg ta kvelden, da jeg er stuptrøtt. Blir flere oppgaver i morgen. God natt alle sammen.
Hint for dere som vil lese litt om gamle nedlagte jernbanelinjer så kan jeg annbefale boka Glemte spor.
(Innlegget ble redigert 24.11.10 22:55)