Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Quiz: Hvilket sted?

NYTT TEMA
Kjetil_e
Kjetil_eInnlegg: 21951
24.11.10 11:21

Skal lage en quiz, hvor jeg vil beskrive et sted. Den som først kommer med rett svar for en tommel i premie. Hvis det går en tid og ingen kommer med rett svar vil det komme flere hint. Det vil og komme ny oppgave når den forrige er løst.

Jeg skal frem til et tettsted i Norge. Stedet ligger inne i en meget trang dal. Og gjennom tetstedet går det strengt tatt bare en vei. Og den går fra øst mot vest. Litt øst for selve stedet går det dog en vei sydover. Den går bratt oppover i mange slyng, og fører blant annet til en plass som besøkes av mange både hyttefolk og hotellgjester.

(Innlegget ble redigert 30.01.12 16:38)

puma1
puma1Innlegg: 18778
24.11.10 11:25

Kan høres ut som Rjukan.

Kjetil_e
24.11.10 12:20
puma1: Kan høres ut som Rjukan.

Jepp, tommel er avsendt som premie.

Ny oppgave kommer

Kjetil_e
24.11.10 12:45

Jeg skal frem til et lite Norsk tursitsted. Selv om det er lite er det meget populært. Både blant fotturister og syklende. Men hvis du skal reise fra dette stedet og til kommunesentret i den kommunen dette stedet ligger i. Må du innom tre andre kommuner, du må sågar innom et annet fylke. Ihvertfall hvis du ikke skal gå på beina. Hvilket Norsk turiststed er dette?

puma1
24.11.10 12:49

Finse

Kjetil_e
24.11.10 12:51
puma1: Finse

Jupp

puma1
24.11.10 13:04

Samler tomler. Nærmer meg 3 stjerner.

Kjetil_e
24.11.10 13:59

Okei, jeg skal frem til et sted i Norge. Idag har stedet kun en gjennomgående jernbanelinje. Men for mange år siden var stasjonen her utgangspunkt for hele 3 sidebaner i tilegg til den linja som fortsatt går der. Dog var det kun på en av de tre sidebanene det var regulær persontrafikk.

JODDEMM
JODDEMMInnlegg: 9015
24.11.10 14:02

Hønefoss ?

Kjetil_e
24.11.10 14:11
JODDEMM: Hønefoss ?

Ser tanken, men nei. Sporet over Jevnaker til Roa er fortsatt i drift. (Dog stort sett gods)

Et par hint til. Stedet har en stor fabrikk som lager et velkjent produkt innen bygningsindustrien. Intill for få år siden hadde de og en annen fabrikk, og den var faktisk den eneste i hele Norge som laget det produktet den lagde. Men den ble lagt ned for en del år tilbake.

puma1
24.11.10 15:00

Askim?

Kjetil_e
24.11.10 15:51
puma1: Askim?

Jepp, men nå må du vente til i morra med å få tommel. Har ikke fler å gi idag. Derfor blir det heller ikke fler oppgaver før imorgen.

Canucks
CanucksInnlegg: 73385
24.11.10 15:53
Kjetil_e: Jepp, men nå må du vente til i morra med å få tommel. Har ikke fler å gi idag. Derfor blir det heller ikke fler oppgaver før imorgen.

Du kan jo blåse i tomler, og bare gi oppgaver da :-)

Kjetil_e
24.11.10 16:17
Canucks: Du kan jo blåse i tomler, og bare gi oppgaver da :-)

Ja kan jo det. Her blir det oppgaver ute tommel.

Jeg skal frem til et lite tetsted på Vestlandet. Dette stedet ligger like ved et av Vestlandets mest kjente landemerker. Tettstedet er ikke kommunesnter, men det bærer samme navn som en kommune et annet sted i samme fylke.

puma1
24.11.10 18:57

Leikanger

Kjetil_e
24.11.10 21:57
puma1: Leikanger

Jepp, men som sagt disse blir uten tommel. Men du skal få for Askim.

Vi skal til et lite sted, på østsiden av en stor innsjø. Selv om det rundt denne innsjøen ligger flere større tettsteder og kommunesentre. Ligger ikke kommunesentret i den kommunen dette stedet ligger i. Ved denne innsjøen. Helt i sydenden av innsjøen ligger en meget kjent fabrikk forøvrig. Og til det stedet jeg skal frem til, gikk det i sin tid faktisk jernbane

(Innlegget ble redigert 24.11.10 22:03)

Forfun
ForfunInnlegg: 5190
24.11.10 22:22

Hov??? Har du studert norske jernbaner forresten? Ikke helt enkle spørsmålene dine. Rjukan var enkel, Askim tok jeg ikke selv om jeg kjenner stedet litt.

Kjetil_e
24.11.10 22:27
Forfun: Hov??? Har du studert norske jernbaner forresten? Ikke helt enkle spørsmålene dine. Rjukan var enkel, Askim tok jeg ikke selv om jeg kjenner stedet litt.

Jeg er nok rimlig inntresert i tog ja. Glemte å si at dette stedet var endeholdeplass for jernbanen faktisk. Uansett blir Hov feil siden kommunesentret her ligger ved innsjø. Noe som kommunesentret i den kommunen stedet jeg skal frem til ikke gjør. Det stedet jeg skal frem til ligger ved en innsjø, men ikke kommunesentret i den kommunen. Selv om du har flere kommunesentre ved denne innsjøen.

Hint Hov var forøvrig ikke så veldig dumt tenkt egentlig

(Innlegget ble redigert 24.11.10 22:28)

Canucks
24.11.10 22:32

Nordre Land har jo Dokka som vel ligger litt nord for Randsfjorden i alle fall, så Åvella kanskje som ligger helt i utmunningen med nordsiden av Randsfjorden, og som også samme togbanen hadde stopp på.

(Innlegget ble redigert 24.11.10 22:33)

Kjetil_e
24.11.10 22:35
Canucks: Nordre Land har jo Dokka som vel ligger litt nord for Randsfjorden i alle fall, så Åvella kanskje.

Nå gikk jo Valdresbanen mye lengre enn til Dokka, så siden det var endeholdeplass jeg skal frem til er Åvella feil. Jernbanen det her er snakk om er nok langt mindre kjent blant folk idag enn det Valdresbanen var. Forøvrig var startpunktet på denne banen det som er kommunesentret i omtalte kommune idag.

Canucks
24.11.10 22:38
Kjetil_e: Nå gikk jo Valdresbanen mye lengre enn til Dokka, så siden det var endeholdeplass jeg skal frem til er Åvella feil. Jernbanen det her er snakk om er nok langt mindre kjent blant folk idag enn det Valdresbanen var. Forøvrig var startpunktet på denne banen det som er kommunesentret i omtalte kommune idag.

Ah, endeholdeplass ja, Randsfjordbanen da? for vi skal i det området? og er det riktig innsjø? 

Jeg tenkte en god stund på Tyrifjorden også, samt Mjøsa som innsjø.

Edit: Kan ikke være den banen heller.

(Innlegget ble redigert 24.11.10 22:40)

Kjetil_e
24.11.10 22:41
Canucks: Ah, endeholdeplass ja, Randsfjordbanen da? for vi skal i det området? og er det riktig innsjø? Jeg tenkte en god stund på Tyrifjorden også, samt Mjøsa som innsjø.

Randsfjorden er rett ja, men ikke Randsfjordbanen. Siden den varianten av Randsfjordbanen som hadde endeholdeplass der, stoppet i Jevnaker. Som er kommunesenter og det stedet vi skal frem til er jo ikke et kommunesenter.

Banen som gikk til dette stedet var kun 7 km lang. Og hadde totalt 3 stoppesteder, med nevnte start og endested.

(Innlegget ble redigert 24.11.10 22:43)

Canucks
24.11.10 22:48

Brandbu eller noe sånt, må vel være i Gran? i alle fall? Røykenvik hadde jo et endestopp på Røykevinbanen så der skal vi vel kanskje da.

(Innlegget ble redigert 24.11.10 22:52)

Forfun
24.11.10 22:53

Det ligger ingen andre steder verdt å nevne på østsiden av Randsfjorden:-) Selv Hov mener jeg er for ubetydelig til å nevne, herfra blir det enten gjetting eller googling, og da er jeg ute.

Edit; venter på neste oppgave.

(Innlegget ble redigert 24.11.10 22:54)

Kjetil_e
24.11.10 22:54
Canucks: Brandbu eller noe sånt, må vel være i Gran? i alle fall? Røykenvik hadde jo et endestopp på Røykevinbanen så der skal vi vel kanskje da.

Røykenvik er faktisk helt korekt. Men nå må jeg ta kvelden, da jeg er stuptrøtt. Blir flere oppgaver i morgen. God natt alle sammen.

Hint for dere som vil lese litt om gamle nedlagte jernbanelinjer så kan jeg annbefale boka Glemte spor.

(Innlegget ble redigert 24.11.10 22:55)

Canucks
24.11.10 22:57
Kjetil_e: God natt

God natt, og takk for noen artige oppgaver, ser frem til å prøve meg på flere av disse :)

Forfun
24.11.10 23:38
Kjetil_e: Røykenvik er faktisk helt korekt.

Ikke akkurat verdens navle... 10 hus? Men jeg har faktisk vært der en gang, enten på en badestrand eller ut med båt. Gleder meg også til flere oppgaver, men usikker på om jeg blir på nett de neste dagene.

Kjetil_e
25.11.10 09:48
Forfun: Ikke akkurat verdens navle... 10 hus? Men jeg har faktisk vært der en gang, enten på en badestrand eller ut med båt. Gleder meg også til flere oppgaver, men usikker på om jeg blir på nett de neste dagene.

Vet det, men den gang Røykenvikbanen gikk, var dette stedet faktisk litt større. Med blant annet et eller 2 hotell. For da var det er knutpunkt, med omlasting av passasjerer og gods mellom jernbanen og dampbåtene på Randsfjorden. Forøvrig var det vel på badestranden her, Se og Hør i sin tid fotograferte Arne Treholts kjæreste mens hun solte seg toppløs.

Det blir konkuranse uten tommel.

Nå skal vi til et sted/kommune hvor det aldri har gått jernbane. Men derimot gikk det i en del år flyrute hit. Men idag går det kun helikoptertrafikk.

casadetucuman
casadetucumanInnlegg: 1328
25.11.10 09:51

Værøy?

Kjetil_e
25.11.10 09:55
casadetucuman: Værøy?

Jepp, etter ulykken i Påsken 1990 ble flyplassen stengt.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg