Kjetil_eInnlegg: 18805
Et hint til i dalen du krysser så ligger det også en flyplass. Jeg skrev vel litt feil da jeg skrev at dalen var opphav til navnet på fjellovergangen. Det er ikke selve dalen, men det lille stedet i bunnen av dalen som er opphavet til navnet på fjellovergangen.
Her er oppgaven en gang til
Jeg skal til en fjellovergang, overgangen er mellom to dalfører i samme fylke men forskjellige kommuner. Den ene dalen følger du oppover til du kjører opp på fjellet, mens den andre dalen bare krysser du. Dalen du krysser er forøvrig opphav til navnet på fjellovergangen. På begge sider av fjellovegangen har du alpinanlegg, det ene har norges lengste nedfartsløype. Mens det andre er det minste annlegget av flere i sin kommune.
(Innlegget ble redigert 16.01.11 21:25)
elinelleInnlegg: 4993
Gamle Strynefjellsvegen, mellom Grotli og Videsæter
1139 moh
(Innlegget ble redigert 16.01.11 23:20)
CanucksInnlegg: 64983
Er vel flere øyer i Boknafjorden som det går ferge til? eller er jeg ute og kjører nå? :-)
Jeg så på begge de to øyene som er foreslått selv, men har ikke fått det til å stemme om jeg har skjønt spørsmålet riktig.
Altså det er kun fra en bykommune som det går ferge til denne øyen, og dette er eneste øyen i fjorden som det faktisk går ferge til.
(Innlegget ble redigert 17.01.11 10:52)
Kjetil_eInnlegg: 18805
puma1: Kinkig denne. Har vært innom flere øyer (Huglo, Stord og Storfosna, Ørland) men de har det til felles at de har flere ferjeforbindelser. Og ikke bare fra bykommuner.
Nå blir det vel litt lett kanskje, men ferja til Storfosna regnet jeg ikke som inne i en fjord. Litt dårlig formulert fra min side, men da jeg skrev eneste ferje inne i fjorden, så tenkte jeg fra der fjorden har fastland på begge sider. Det går nok ferjeforbindelse til øyer utenfor. Men innenfor der man har fastland på begge sider er dette eneste øy det går ferje til.
(Innlegget ble redigert 17.01.11 11:05)