Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tilstanden i Sunny Beach?

NYTT TEMA
Fornes50
Fornes50Innlegg: 11
23.02.11 12:37

Hei!

Jeg og kjæresten har bestilt to ukers tur til Sunny Beach i juli/august. Men etter å ha lest litt rundt på nettet om plassen (visste jo om "Bloody Beach" på forhånd, men trodde kanskje det hadde bedret seg?), så begynner jeg å bli veldig skeptisk. Leser om falsk politi som får deg til å betale "bøter", prostituerte, barnetiggere som henger rundt bena dine, organisert lommetyveri (10 sigøynerdamer som stjeler lommeboken din når du går på bussen), svindel (vekslingsstasjoner), matforgiftning, voldtekter (ikke minst) +++

Jeg er spesielt bekymret fordi jeg har hørt mye om disse voldtektene, om pepperspraybokser som blir solgt i klesbodene - fordi kjæresten min er en 19 år gammel blond jente.

Vi ønsker oss en rolig, koselig ferie - med soling og bading og god mat om kveldene. Ikke noe festing. Vi har booket oss inn på et lite, billig, leilighetshotell et lite stykke fra stranden.

Er det noen som vet hvordan tilstanden der nede er nå? Er det så dårlig som jeg leser rundt omkring, eller er det mulig for et ungt kjærestepar å nyte en rolig og koselig ferie på Sunny Beach?

Takk for all hjelp!

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 2608
23.02.11 14:39

Jeg trodde norske reisearrangører nærmest hadde sluttet å sende folk dit...?

Figo8921
Figo8921Innlegg: 15872
23.02.11 14:40

For å si det slik så er det en grunn til at stedet kalles "Bloody beach". Overfall, ran, voldtekter osv. er hverdagslige ting, i tillegg er politiet korrupt som få og jeg har lest om folk der nede som betaler for "beskyttelse" fra den lokale mafiaen. Ser du forresten nevner mat, vel gjør deg i så fall klar for x-antall matforgiftelser. 

Til gjengjeld er det et feststed uten like hvis man greier å følge jungelens regler, altså ta nødvendige sikkerhetsforhold. 

Jeg vil nå tro at Sunny Beach og Magaluf er to av de verste stedene man kan sette en ferie til som nyforelsket par, som ønsker fred og ro.

Når det er sagt vil du nok møte på folk som har hatt fantastiske opplevelser i Bulgaria.

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 32346
23.02.11 15:56
Fornes50: Jeg er spesielt bekymret fordi jeg har hørt mye om disse voldtektene, om pepperspraybokser som blir solgt i klesbodene - fordi kjæresten min er en 19 år gammel blond jente. Vi ønsker oss en rolig, koselig ferie - med soling og bading og god mat om kveldene. Ikke noe festing. Vi har booket oss inn på et lite, billig, leilighetshotell et lite stykke fra stranden.
Er det noen som vet hvordan tilstanden der nede er nå? Er det så dårlig som jeg leser rundt omkring, eller er det mulig for et ungt kjærestepar å nyte en rolig og koselig ferie på Sunny Beach?

Hvor har du hørt dette fra? Norsk tabolidpresse med halvrasistiske fordommer?

Faktisk viser målinger at de som har feriert i Bulgaria er de mest fornøyde etter ferien. Og også den norske turismen har tatt seg opp igjen etter at en samlet norsk presse var ute etter å "ta" Bulgaria for noen år siden. Makan til "journlaistikk" har jeg ikke sett maken til. Det hele baserte seg på norske ungdommer som ikke kunne oppføre seg i utlandet.

Sunny Beach er som et hvilket som helst annet turiststed i Europa der alt er bygd opp fra grunnen av, uten noen opprinnelig by. Tilsvarende steder er Palma Nova/Magaluf, Agia Napa, store deler av Kaniarøyene etc. De fleste reiser det for sol og varme.

Jeg var i SB for et par år siden, men normalt søker jeg litt mindre steder med færre turismer. Men jeg så svært lite av det du never. Lommetyverier og annen kriminalitet er vel så utbredt i f.eks. Spania.

Dere for også bra mat og drikke om dere går på de rette stedene. Selv spiste jeg utmerket helgrillet lam på en en restaurant langs strandpromenaden. Se etter de som serverer den typen fersk grillmat - det er oftest det beste! Ellers er Bulgaria veldig bra på salater, grønnsaker og frukt (og fruktdrikker).

Det som er litt kjedelig med SB er det forholdsvis høye prisnivået sammenlignet med resten av landet. Det er vanlige "Syden-priser", eller litt under, men reiser dere ut av området blir alt mye biligere, ofte halv pris, og bedre kvalitet på mat.

Skal dere være 14 dager anbefaler jeg en del utflukter f.eks. inn til Burgas by, opp til Varna og rundt om kring.

Husk å legge hjemme angs, fordommer - ta med sunn fornuft, så får dere en utmerket ferie. Garantert!

DrSchwei
23.02.11 15:57
Figo8921: For å si det slik så er det en grunn til at stedet kalles "Bloody beach". Overfall, ran, voldtekter osv. er hverdagslige ting, i tillegg er politiet korrupt som få og jeg har lest om folk der nede som betaler for "beskyttelse" fra den lokale mafiaen. Ser du forresten nevner mat, vel gjør deg i så fall klar for x-antall matforgiftelser.  Til gjengjeld er det et feststed uten like hvis man greier å følge jungelens regler, altså ta nødvendige sikkerhetsforhold.  Jeg vil nå tro at Sunny Beach og Magaluf er to av de verste stedene man kan sette en ferie til som nyforelsket par, som ønsker fred og ro. Når det er sagt vil du nok møte på folk som har hatt fantastiske opplevelser i Bulgaria.

"Jeg har lest", javel, men har du vært der?

Jeg kjenner faktisk pensjonister som har dradd til SB hvert eneste år i nesten 10 år, så at det ikke finnes steder med relativt sett fred og ro stemmer ikke.

Som nevnt i posten over - de mest fornøyde charterturistene har vært i Bulgaria.

DrSchwei
23.02.11 15:58
xpoolman: Jeg trodde norske reisearrangører nærmest hadde sluttet å sende folk dit...?

Nei, norsk tabloidpresse klarer ikke å stanse folks lyst til å besøke land, heldigvis:

http://ferie1.no:81/NewsDetail.aspx?ID=42

Figo8921
Figo8921Innlegg: 15872
23.02.11 16:01
DrSchwei: "Jeg har lest", javel, men har du vært der? Jeg kjenner faktisk pensjonister som har dradd til SB hvert eneste år i nesten 10 år, så at det ikke finnes steder med relativt sett fred og ro stemmer ikke. Som nevnt i posten over - de mest fornøyde charterturistene har vært i Bulgaria.  

Basert på egne erfaringer + det jeg har lest fra andres opplevelser.

Forøvrig skrev jeg under at andre kan ha hatt en helt annen erfaring.

Draciger
DracigerInnlegg: 9096
23.02.11 16:08

Jeg var i SB ifjor med en del kompiser, vi var vel i SB i to uker. Under de to ukene skjedde egentlig ikke noe spesielt.

Var nok noen enkelepisoder vi hørte om, men som DrSchwel sier bare man bruker sunn fornuft så burde det gå greid. Som han nevner så burde dere dra på en del utflukter, hvis dere skal være der så lenge. Men hvis dere f.eks. reiser med charterselskap så har de vel arrangement som dere kan bare hoppe på.

Men jeg vet ikke helt om stedet passer for et par, var en del par som vi ble kjent med som endte opp som single etter turen -.-

Fornes50
23.02.11 18:17

Takk for mange gode svar, og tips (DrSchweis)! Jeg velger å dele DrSchweis oppfatning av at det hele nok har blitt blåst opp i media. Slike ting skjer jo overalt i verden - gjerne også på byen i Norge. Så lenge vi tar visse forhåndsregler og er klar over risikoer som finnes - som det er i alle land - tror jeg det får fint.

Og draciger: Jeg tror ikke parene har blitt single på grunn av plassen de var på. Det sier vel mer om parene enn om plassen.

(Innlegget ble redigert 23.02.11 18:18)

Hammerzeit
HammerzeitInnlegg: 467
23.02.11 21:51
Fornes50: Hei! Jeg og kjæresten har bestilt to ukers tur til Sunny Beach i juli/august. Men etter å ha lest litt rundt på nettet om plassen (visste jo om "Bloody Beach" på forhånd, men trodde kanskje det hadde bedret seg?), så begynner jeg å bli veldig skeptisk. Leser om falsk politi som får deg til å betale "bøter", prostituerte, barnetiggere som henger rundt bena dine, organisert lommetyveri (10 sigøynerdamer som stjeler lommeboken din når du går på bussen), svindel (vekslingsstasjoner), matforgiftning, voldtekter (ikke minst) +++
Jeg er spesielt bekymret fordi jeg har hørt mye om disse voldtektene, om pepperspraybokser som blir solgt i klesbodene - fordi kjæresten min er en 19 år gammel blond jente. Vi ønsker oss en rolig, koselig ferie - med soling og bading og god mat om kveldene. Ikke noe festing. Vi har booket oss inn på et lite, billig, leilighetshotell et lite stykke fra stranden.
Takk for all hjelp!

Hei,

Dette er en sann historie fra virkeligheten, i Sunny Beach, Bulgaria, eller "Very Bloody Beach" som jeg nå kaller det.

Jeg og min partner dro ned midt i juli i fjor. Han - en flott, høy og lys gutt på 18 år. Jeg - en kjekk kar på 44 år med sterk kjeve. Før reisen dro vi innom salongen min og frisket oss opp, jeg valgte å ikke bleike tuppene som vanlig, da jeg ville at solen skulle bleke det naturlig - planen var jo strand, sol, sex on the beach og kanskje noen drinker etterpå - Christopher valgte å plukke noen øyenbryn og bleke tennene sine.

Resultatet var perfekt.

Dagen etterpå fløy vi ned til Bvulgari. Det skulle vi aldri gjort...

Allerede i tollen ble vi stoppet av lystne bulgariske kvinz - de tvang oss inn på bakrommet hvor vi ble checked in/out. Christoph gråt sine modige tårer kan du tro. Så ville jeg kjøpe Ed Hardy-bukse på markedet, men der tok de ikke imot pound, men vi can make a deal - ok?
Inn på bakrommet igjen, der måtte jeg stå og støte, hun gliste og stønnet: Yes, yes! Mr. Hollywood! Gief Wood!

Etterpå på stranden kunne vi ikke bade pga. glassmaneter, så vi spiste is.

På hotellet bodde det mange scandies and so, svenske fintepikker med blikk som sa ja, men kropper som sa nei. Heldigvis sa ikke munnen noe - så jeg og Krystóf bandt en fast til sengen.

Dagen for avreise var kommet og vi kjøpte parfyme på tax-free.

Derfor drar jeg aldri ned til "very bloady beach" igjen!

(Innlegget ble redigert 23.02.11 21:58)

Fornes50
23.02.11 23:15
Hammerzeit: Hei, Dette er en sann historie fra virkeligheten, i Sunny Beach, Bulgaria, eller "Very Bloody Beach" som jeg nå kaller det. Jeg og min partner dro ned midt i juli i fjor. Han - en flott, høy og lys gutt på 18 år. Jeg - en kjekk kar på 44 år med sterk kjeve. Før reisen dro vi innom salongen min og frisket oss opp, jeg valgte å ikke bleike tuppene som vanlig, da jeg ville at solen skulle bleke det naturlig - planen var jo strand, sol, sex on the beach og kanskje noen drinker etterpå - Christopher valgte å plukke noen øyenbryn og bleke tennene sine. Resultatet var perfekt. Dagen etterpå fløy vi ned til Bvulgari. Det skulle vi aldri gjort... Allerede i tollen ble vi stoppet av lystne bulgariske kvinz - de tvang oss inn på bakrommet hvor vi ble checked in/out. Christoph gråt sine modige tårer kan du tro. Så ville jeg kjøpe Ed Hardy-bukse på markedet, men der tok de ikke imot pound, men vi can make a deal - ok?
Inn på bakrommet igjen, der måtte jeg stå og støte, hun gliste og stønnet: Yes, yes! Mr. Hollywood! Gief Wood! Etterpå på stranden kunne vi ikke bade pga. glassmaneter, så vi spiste is. På hotellet bodde det mange scandies and so, svenske fintepikker med blikk som sa ja, men kropper som sa nei. Heldigvis sa ikke munnen noe - så jeg og Krystóf bandt en fast til sengen. Dagen for avreise var kommet og vi kjøpte parfyme på tax-free. Derfor drar jeg aldri ned til "very bloady beach" igjen!

ok.

Forfun
ForfunInnlegg: 3773
23.02.11 23:31

Har aldri vært i Bulgaria, men stoler på DrSchwei her. Hvis man oppfører seg som en tulling er kanskje risikoen i Sunny Beach høyere enn andre steder. Oppfører en seg bra får en ett bra opphold. Jeg hadde helt klart gjort som DrSchwei anbefaler, dra noen dager inn i landet. Tror det meste av Bulgaria er mer spennende enn turistområdene (men jeg er litt sær også).

mathia
mathiaInnlegg: 160
05.06.11 20:28

Lurer på om det er flere som skal til Sunny i år?
Har selv vært der 2 ganger og reiser nedover i år igjen!
Mange vurderer det kanskje, men er skeptiske grunnet mediaoppslagene? Kommer derfor med en liten guide!

Vil først og fremst AVKREFTE hele det ufortjente "Bloody Beach"-ryktet stedet har fått!
Var der da det angivelig sto på som værst i 2007 og jeg opplevde NULL OG NADA.
Dette var i tillegg under den absolutte høysesongen midt i juli. Byen ER riktignok styrt av den lokale mafiaen, men som på så mange andre steder; de ser du ingenting av og de gjør deg overhode ingenting så lenge du fremviser normal folkeskikk. Vi har pr. def mafia i Oslo også, bare for å sette ting i perspektiv.
Derfor; Vis vanlig folkeskikk, ikke la drinken stå ubevoktet, pass på deg selv og pass på hverandre! 

Sunny er først og fremst en party-destinasjon, og er en av Europas mest intensive og pulserende sådan. Her finnes ALT, og MYE av alt.
De fleste har hørt at utelivet er bra, og det er så til de grader rett!

Når det kommer til øvrige opplevelser vil jeg anbefale en tur til Nessebar (Tar 10 min og koster 100 spenn med taxi)
Dette er en koslig liten by som faktisk er på UNESCO's verdensarv-liste!
Perfekt for romantiske middager, gåturer og er totalt blottet for barer, musikk og party.

Ellers finnes det go-kart bane, badeland, lokal basar og ikke minst flust av vannaktiviteter (Les: Jetski, bananaboats, sea-paragliding osv)

Om du/dere først og fremst skal på ferie for å OPPLEVE ting som severdigheter osv, vil jeg IKKE anbefale Sunny Beach.
Dette er som sagt primært en party- og strand-destinasjon, dog en utsøkt en i så øyemed.
Stranden er 6km lang, du får ALLTID plass, solen skinner fra morgen til kveld, det blåser lite, det finnes strandrestauranter for lunsj overalt og sist men ikke minst; den ryddes kontinuerlig og den fremstår som ren og pen. 

Videre kan man ikke omtale Sunny Beach uten å nevne prisnivået, som er særdeles hygglig sett med norske øyne!

Sist jeg var der var i 2009, da kostet:

- Lunsj - Ca 40-75kr
- Middag - Ca 60-150kr
- 0.5 Øl - Ca 7kr på restaurant
- 1 liter vodka: Ca 50kr i butikk
- Drink - Ca 15-20kr
- Alle klær e fake, så gidder ikke nevne pris.
- Nødvendigheter som solkrem, shades, slipperser, badeshorts, strandhåndkle osv er latterlig billig.

Taxi er faktisk forholdsvis dyrt, så finn et hotell nær sentrum.
Og husk for gudsskyld å avtale pris på forhånd! Viss ikke blir du lurt, dog ikke skutt som VG hevder

Anbefalte restauranter:

- Chilli Peppers (Western-tema, biff og den slags, live dansing og band, veeeldig god stemning, men likevel mer "dannet" atmosfære enn utestedene, naturligvis.
- "Den Mexikanske ved siden av" (Husker ikke navnet, men texmex-mat, Enchilladas, Quesidillas, Fajita og den slags, ikke like god stemning som overnevnte men GOD mat! 
- "Den over gata med neonlys og moderne design" (Husker heller ikke navnet her men maten er god og omgivelsene er fine)

Nattklubber:

- Den Glade Viking (Skandinavisk, plass til 2500stk, åpent så lenge det er folk.
- Lazur (Kjent over hele Europa, et enormt kompleks med alt fra strikkhopp til flere badebasseng.)
- Disco Orange (Noe mindre og mer intimt enn de over men stemningen er upåklagelig.
- IceBerg (Fantastisk sted, punktum!

Barer:

- Valhalla (Skandinavisk, ligger på stranden, allsang, dansing på bordene, tar helt av)
- Grabbarna Brus (Samme opplegget som Grabbarna GRUS i Ayia Napa, nough said!)
- Fenix (Fantastisk sted, velegnet for vors, typisk "shotte-sted", drikkeleker osv)
- Las Palmas (Rett over gata for Fenix, samme opplegget.

Finnes naturligvis eeeevig mange flere, ca 200 i tallet, men dette er det beste av det beste!

Håper dette var informativt, vel møtt!!

PS: Vil til slutt påpeke at det IKKE kun er 17åringer med tillatelse hjemmefra som ferierer her!
Finner mye folk godt over 20, så frykt ikke  

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg