Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Sikkerhetskontroller på flyplasser

NYTT TEMA
Abelsborg
AbelsborgInnlegg: 19778
16.05.11 08:48

Da jeg kom fra Tyrkia til Værnes lørdag 14.5 måtte vi ved entring ankomsthall før passkontroll gjennom en sikkerhetskontroll. Jeg tenkte "hva i all verden, jeg skal da hjem og skal ikke fly mer". Men da jeg var først i køen, hadde ikke røkt på 6 t., lot jeg nåde gå for rett og spanderte de få sekundene det tok å komme gjennom. I ettertid angrer jeg meg for dette, da det så vidt meg bekjent ikke finnes noen hjemmel for å ransake folk på denne måten. Er det andre som har erfart noe lignende, sjøl har jeg kommet med fly fra Tyrkia over 20 ganger uten at jeg har blitt tvunget gjennom noen sikkerhetskontroll ved ankomst tidligere. Dette er sykt, da det er strengere sikkerhetskontroll i Tyrkia før en får entre et fly enn det er her i landet.

(Beklager, ikke akkurat reisetips, men passer ikke i noe annet forum)

nagrom
nagromInnlegg: 6520
16.05.11 09:20

Se info på høyre side i denne linken.

(Innlegget ble redigert 16.05.11 09:20)

Abelsborg
16.05.11 10:05

Takk for det, men dette gir da ingen grunn for hvorfor det er en sikkerhetskontroll. Kontroll når en forlater flyet før en får reise hjem? Hvorfor har de denne kontrollen på Værnes og ikke på andre flyplasser i Norge? (Det var ingen på Gardermoen i april). Dette er å regne som en ransakning av norske borgere som jeg etterlyser hjemmelen til.

Har sendt mail til Avinor og bedt om en begrunnelse for denne kontrollen og etter hvilken hjemmel den blir utført.

(Innlegget ble redigert 16.05.11 10:10)

bbonga
bbongaInnlegg: 3999
16.05.11 11:08

Nå har jeg aldri vært på Værnes, men kan det være for de som skal videre? Når man har landet så kan man gå direkte til gaten? Men det er jo også en dum måte å gjøre det på. Har aldri vært borti å gå gjennom sikkerhetskontroll etter at jeg har landet.

Abelsborg
16.05.11 11:14

Nei, kan ikke gå direkte til noen gate på Værnes etter ankomst fra utenfor Schengen. Liten flyplass uten transitmulighet, må gjennom ord. sikkerhetskontroll for å fly videre.

titan_sable
titan_sableInnlegg: 60238
16.05.11 11:50
Abelsborg: Takk for det, men dette gir da ingen grunn for hvorfor det er en sikkerhetskontroll. Kontroll når en forlater flyet før en får reise hjem? Hvorfor har de denne kontrollen på Værnes og ikke på andre flyplasser i Norge? (Det var ingen på Gardermoen i april). Dette er å regne som en ransakning av norske borgere som jeg etterlyser hjemmelen til.

Tidligere var det slik at hvis man reiser fra flyplasser som har har fått anmerkninger ved EU's sikkerhetsjekk ("urene" flyplasser), så kreves det ekstra sikkerhetskontroll av passasjerer ved ankomst.

Abelsborg
16.05.11 12:02

Hvis dette med "urene flyplasser" er reelt, hva oppnår en med å sjekke passasjerer som har forlatt flyet og skal hjem? Dette er så ulogisk som mulig. Greit at sikkerheten i lufta skal ivaretaes, men når en kommer fra en flyplass hvor det er strengere sikkerhetsrutiner enn i Norge kan ikke dette stemme. Fra det området en blir sjekket til utgangen er det 30 meter på Værnes. Er det oppholdet på disse 30 m. som er problemet?

Abelsborg
16.05.11 12:09

Har fått svar fra Avinor som oppklarer,

Beklager at du utsettes for en kontroll som forståelig nok oppleves som unødvendig. Årsaken ligger i at lufthavna i Tyrkia du kommer fra ikke har et godkjent Security-regime. Da det her på Værnes er muligheter for å blande ankommende passasjerer fra Tyrkia med avreisende Security-godkjente passasjerer, må vi kontrollere disse ankommende passasjerene. Vi ser på, slik de har fått til på Gardermoen, løsninger for å unngå dette. Med vennlig hilsen Johan Vemundstad Kvalitet- og sikkerhetssjef Trondheim lufthavn Værnes Avinor AS
Muku
MukuInnlegg: 588
16.05.11 14:52

Dette er det dummeste jeg har hørt. På Atatürk lufthavn må man gjennom 2 kontroller, så jeg tipper at sikkerheten er ivaretatt. Istanbul lufthavn er også et stort transit-lufthavn for resten av asia, tviler på at de ikke har et godkjent Security-regime.

Dette hørtes meget rart ut. Jeg skal til Istanbul i sommer, da skal spørre om dette.

titan_sable
16.05.11 15:56
Muku: Dette er det dummeste jeg har hørt. På Atatürk lufthavn må man gjennom 2 kontroller, så jeg tipper at sikkerheten er ivaretatt. Istanbul lufthavn er også et stort transit-lufthavn for resten av asia, tviler på at de ikke har et godkjent Security-regime.

Hvorfor skal dette frigjøre alle flyplasser i Tyrkia?

sentry4
sentry4Innlegg: 3748
16.05.11 23:19
Muku: Dette er det dummeste jeg har hørt. På Atatürk lufthavn må man gjennom 2 kontroller, så jeg tipper at sikkerheten er ivaretatt.

Nå er det vel ikke antallet kontroller, men heller kvaliteten som er avgjørende...

Ellers skjønner jeg ikke at folk orker å irritere seg over sikkerhetskontrollene. De er kommet for å bli. Vi vet alle hvorfor. Og det er mye enklere å akseptere at slik er det, og så ta det med et smil. Jeg mener meg forøvrig meningsberettiget, for jeg reiser nok mer enn de aller fleste av dem som sutrer.

ehall
ehallInnlegg: 18512
17.05.11 00:43
Abelsborg: Har fått svar fra Avinor som oppklarer,

Utrolig at ikke Værnes klarer dette lille problemet. Tenkt de summene Avinor skal betale sikkerhetskontrollørene for å gjøre fullstendig meningsløse kontroller.

Abelsborg
17.05.11 05:26
sentry4: Nå er det vel ikke antallet kontroller, men heller kvaliteten som er avgjørende...

Innbiller du deg at kvaliteten på kontrollene er dårligere i Tyrkia enn i Norge? Tyrkia er langt mer på tå hev enn Norge når det gjelder mulige terroranslag, av forståelige grunner. Å sikkerhetskontrollere personer som ankommer Norge fra Tyrkia er  meningsløst og plagsomt.

Muku
MukuInnlegg: 588
17.05.11 12:53

I Istanbul er det først sikkerhetskontroll når du skal inn på selve flyplassen. Der blir alle, også de som ikke skal reise grundig kontrollert.

Deretter er det sikkerhetskontroll ved gaten. Derfor kan det være lurt å ankomme gaten litt tidlig da kontrollen her kan ta litt tid.

Og som Abelsborg sier, IStanbul er et knutepunkt for hele Asia. HEr tar dem ingenting lett.
Tydelig at du og flere her ikke har vært i IStanbul.

sentry4
17.05.11 14:52
Muku: Tydelig at du og flere her ikke har vært i IStanbul.

Nei, jeg har ikke vært i Istanbul. Men hvis Avinor forklarer det som skjer med at "Årsaken ligger i at lufthavna i Tyrkia du kommer fra ikke har et godkjent Security-regime.", ja, da stoler jeg faktisk mer på deres bedømmelse enn på tilfeldige passasjerer som har vært innom denne flyplassen.

Og - igjen: hva er problemet? Sikkerhetskontroller hører til vår nye hverdag, og det er bortkastet energi å ergre seg over dem.

Altimeter
AltimeterInnlegg: 3840
17.05.11 16:43
sentry4: Og - igjen: hva er problemet? Sikkerhetskontroller hører til vår nye hverdag, og det er bortkastet energi å ergre seg over dem.

Poenget med en sikkerhetskontroll er at du ikke skal ta med deg noe på flyet som ikke skal være der. Å ha en sikkerhetskontroll når du har gått av flyet er komplett tullerusk.

Hva vil de forhindre med å ha denne sikerhetskontrollen? At du ikke tar en flaske vann med deg inn til Trondheim?

sentry4
17.05.11 20:27

Altimeter skrev "Poenget med en sikkerhetskontroll er at du ikke skal ta med deg noe på flyet som ikke skal være der. Å ha en sikkerhetskontroll når du har gått av flyet er komplett tullerusk.

Hva vil de forhindre med å ha denne sikerhetskontrollen? At du ikke tar en flaske vann med deg inn til Trondheim?"

Det er vel ikke primært for å finne vannflasker at man har sikkerhetskontrollene? Og det er da ikke vanskelig å komme på saker og ting som man gjerne ser blir stoppet FØR det kommer inn i landet?

Altimeter
17.05.11 20:52
sentry4: Det er vel ikke primært for å finne vannflasker at man har sikkerhetskontrollene? Og det er da ikke vanskelig å komme på saker og ting som man gjerne ser blir stoppet FØR det kommer inn i landet?

Primært er sikkerhetskontrollen til for at du ikke skal ha med deg noe  flyet som du ikke skal ha med deg på flyet . Å ha en sikkerhetskontroll ved andkomst er og blir tullerusk.

Det du tenker på er tollkontrollen du må igjenom. Dette er ingen sikkerhetssjekk.

sentry4
17.05.11 22:03
Altimeter: Det du tenker på er tollkontrollen du må igjenom. Dette er ingen sikkerhetssjekk.

Jeg vet forskjell på tollkontroll og sikkerhetskontroll, og jeg har intet problem med noen av delene. Og det er nok en grunn til at Avinor gjør som de gjør...

Altimeter
17.05.11 22:24

Så hvilken sikerhetsfaktor ivaretar en sikkerhetskontroll ved ankomst?

Sakset fra avinor sine sider.

"Vi vil med dette gjøre deg oppmerksom på at når du skal returnere til Trondheim lufthavn Værnes må du igjennom en sikkerhetskontroll ved ankomst. Vi ber deg derfor om å ta hensyn til følgende:

Pakk mest mulig flytende væske i innsjekket bagasje.

Flytende væske må ved ankomst Værnes leveres for oppbevaring før sikkerhetskontroll. Annen håndbagasje kan også oppbevares.

Dette vil beklageligvis medføre noe venting for levering- og utlevering. Utlevering vil skje i tilknytning til bagasjeutlevering.

Ved oppbevaring av håndbagasje før sikkerhetskontroll – husk pass, billett og penger for passkontroll og eventuell handling i duty free butikk."

Her ser man at dette er en sikkerhetskontroll på linje med en slik man må igjenom når man skal ombord på flyet. og som kun har en nytteverdi ved utreise og ikke innreise. dette er en bortkastet sikkerhetssjekk og tilsynelatende bare Værnes som opererer den også. 
Grunnen avinor oppgir er jo at flyplassen i Tyrkia ikke har grundig nok kontroll. Men hva hjelper det med en slik sikkerhetskontroll ved ankomst på Værnes når bomben gikk av over Svartehavet? 

(Innlegget ble redigert 17.05.11 22:24)

onetogo
onetogoInnlegg: 91
17.05.11 22:35

Avinor svarer på det i brevet til Abelsborg: "Da det her på Værnes er muligheter for å blande ankommende passasjerer fra Tyrkia med avreisende Security-godkjente passasjerer, må vi kontrollere disse ankommende passasjerene."

(Innlegget ble redigert 17.05.11 22:36)

annmag
annmagInnlegg: 6371
18.05.11 01:27

Sikkerhetskontroller er vel nå like vanlig som å måtte vise reisedokumenter?  Jeg ofrer det iallefall ikke en tanke....jeg gjør som jeg får beskjed om, i trygg forvissing om at vi kontrolleres for vår egen sikkerhets skyld.

potetlada
potetladaInnlegg: 3418
18.05.11 07:37

Dette bestemmes vel uansett ikke av Avinor? Avinor følger en liste som utarbeides et sted i EU, som hensyntar selve sikkerhetskontrollen, bagasjesjekken, osv., og dersom sikkerhetskontrollen finnes å ikke være tilfredsstillende, så må en slik ekstrakontroll utføres dersom det er mulig å reise videre.

Tromsø lufthavn var vel i risikosonen til å bli underkjent lokalt av Avinor, altså hadde passasjerer fra Tromsø vært nødt til å underkaste seg sikkerhetskontroll i Tromsø OG på Gardermoen om man skulle videre derfra.. Det hadde vel blitt rabalder, tenker jeg.

niila
niilaInnlegg: 3210
18.05.11 07:39
Altimeter: Primært er sikkerhetskontrollen til for at du ikke skal ha med deg noe PÅ flyet som du ikke skal ha med deg på flyet . Å ha en sikkerhetskontroll ved andkomst er og blir tullerusk.

Er du tullerusk?

Avinor sier da tydelig i sitt svar at sikkerhetskontrollen på Værnes gjøres fordi passasjerene som lander har tilgang til Værnes sin sikre sone - altså området etter Værnes sin normale sikkerhetskontroll.

Abelsborg
18.05.11 07:47

Hadde vært morsomt å ha nektet denne kontrollen ved ankomst. De har jo ikke sanksjonsmidlet med å nekte deg å fly. Jeg anser fortsatt denne kontrollen som en ulovlig ransakning da kontrollen er fullstendig meningsløs og bortkastet. Avinor opererer med en A og en B klasse av reisende for å gjennomføre denne kontrollen, hvor de som kommer fra Kroatia og Tyrkia er potensielt farlige og ikke sikkerhetsklarerte til tross for at det er grundigere sikkerhetssjekk i Tyrkia enn i Norge.

Altimeter
18.05.11 07:56
niila: Er du tullerusk?

Nei er ikke det skjønner du.

I svaret fra avinor står det da også "Årsaken ligger i at lufthavna i Tyrkia du kommer fra ikke har et godkjent Security-regime"  Hva dette skulle bety for blanding av reisende på Værnes  burde de (avinor) da nesten forklare.

Det som er også rart er at dette gjelder kun for flyvninger fra Tyrkia og Kroatia.
Jeg går ut i fra at det også er andre utenlands flyvninger som ankommer Værnes, Så hva er det som gjør at disse slipper en ny unødvendig sikkerhetskontroll ved ankomst. 

(Innlegget ble redigert 18.05.11 08:01)

titan_sable
18.05.11 08:16
Altimeter: I svaret fra avinor står det da også "Årsaken ligger i at lufthavna i Tyrkia du kommer fra ikke har et godkjent Security-regime" Hva dette skulle bety for blanding av reisende på Værnes burde de (avinor) da nesten forklare. Det som er også rart er at dette gjelder kun for flyvninger fra Tyrkia og Kroatia.
Jeg går ut i fra at det også er andre utenlands flyvninger som ankommer Værnes, Så hva er det som gjør at disse slipper en ny unødvendig sikkerhetskontroll ved ankomst.

Kommer man fra en flyplass som, av en eller annen grunn, ikke har godkjent sikkerhet så må man ta en sikkerhetskontroll av passasjererene ved ankomst. Dette gjelder alle flyplasser i Europa. For ikke lenge siden var Københavns lufthavn "uren", og da måtte alle som kom fra CPH gjennom en sikkerhetskontroll ved ankomst.

Så enkelt er det,  og det er ikke noe som kun skjer ved Værnes.

titan_sable
18.05.11 08:18
Abelsborg: Hadde vært morsomt å ha nektet denne kontrollen ved ankomst. De har jo ikke sanksjonsmidlet med å nekte deg å fly.

Flyselskapene kan vel nekte deg å fly i fremtiden hvis de anser deg som en sikkerhetsrisiko?

Altimeter
18.05.11 08:21
titan_sable: ommer man fra en flyplass som, av en eller annen grunn, ikke har godkjent sikkerhet så må man ta en sikkerhetskontroll av passasjererene ved ankomst. Dette gjelder alle flyplasser i Europa. For ikke lenge siden var Københavns lufthavn "uren", og da måtte alle som kom fra CPH gjennom en sikkerhetskontroll ved ankomst. Så enkelt er det,  og det er ikke noe som kun skjer ved Værnes.

Men hva er poenget? Som tidligere nevnt så er sikkerhetskontrollen ment for å stoppe ting fra å komme ombord på flyet. Dette stopper man ikke ved ankomst. Derfor høres det helt banalt ut med en ny sikkerhetskontroll ved ankomst. 

titan_sable
18.05.11 08:29
Altimeter: Men hva er poenget? Som tidligere nevnt så er sikkerhetskontrollen ment for å stoppe ting fra å komme ombord på flyet. Dette stopper man ikke ved ankomst. Derfor høres det helt banalt ut med en ny sikkerhetskontroll ved ankomst.

Jeg vet ikke hvordan det er på Værnes, men på de fleste flyplasser så befinner jo ankommende passasjerer seg i samme sone som avreisende. Regelen skal hindre at en person fra en flyplass som ikke er sikker skal kunne overlevere våpen til en passasjer som skal reise.

Jeg regner med at regelen er generell, og dermed litt firkantet, for å slippe å lage egne regler for hver flyplass.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg