Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ikke dra til Venezia.

NYTT TEMA
DrHofmann
DrHofmannInnlegg: 608
05.07.11 01:22

Jupp, enough said.

VicariousVagabond
VicariousVagabondInnlegg: 5152
05.07.11 01:30

Ikke dra lengre enn til nærmeste Joker med Post i Butikk.

Nuff said.

DrHofmann
05.07.11 01:33

"Liker Ikke" FB-style.

NorLat
NorLatInnlegg: 461
05.07.11 08:44

DrHofmann: Kan du utdype? Jeg skal til Venezia i slutten av august..

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 43553
05.07.11 09:51

Ikke hør på trådstarter. En av verdens mest fantastiske byer.

Men_at_work
Men_at_workInnlegg: 132
05.07.11 10:48

Du skal selvfølgelig dra til Venezia, men vær forbreredt, og orienter deg gjerne litt på forhånd. Marcusplassen er full av turister og dyre kafeer, men se deg godt rundt på plassen. Arkitekturen her er en severdighet i seg selv. Få med deg Marcus-katedralen og Correr-museet. En tur på Canal Grande er et must. Gå fra Marcusplassen over til Rialto og derfra ned til Campo Santa Maria. Da får du et inntrykk av hvertfall en representativ del av byen - også den levende delen.

DrSchwei
05.07.11 11:14
Men_at_work: dyre kafeer,

En kaffe på Cafe Florian, regnet som verdens eldste, bør man likevel unne seg, selv om den koster 100-lappen.

http://www.caffeflorian.com/

Harrys Bar er heller ikke helt feil. Man drikker da selvsagt Bellini. Eventuelt også en G&T, som jeg gjorde... :-)

http://en.wikipedia.org/wiki/Harry%27s_Bar_(Venice)

Når det gjelder restauranter ville jeg velge meg en trattoria litt utenfor de aller mest sentrale områder. Jeg spiste meget godt på en av dem, inkludert en fantastisk hummerpasta, til dette en flakske soave. Og jeg lot meg friste til en av de mørke sjokoladekakene som stod på et skap inne på restauranten. :-)

aggie_87
aggie_87Innlegg: 467
05.07.11 11:16
DrSchwei: En kaffe på Cafe Florian, regnet som verdens eldste, bør man likevel unne seg, selv om den koster 100-lappen.

Ligger det på selve øya eller på fastlandet?

Skal hente noen på flyplassen i Venezia men vi skal til Torino og har ikke tenkt oss inn i sentrum.

DrSchwei
05.07.11 11:22

Cafen ligger midt på Markusplassen.

aggie_87
05.07.11 11:29
DrSchwei: Cafen ligger midt på Markusplassen.

Så det, googlet det.

Har du noen erfaring fra omeråder rundt Torino? Plasser som bør besøkes?

DrSchwei
05.07.11 11:37

Beklager, har ikke vært i Fiat-byen.

jackblack
jackblackInnlegg: 12548
05.07.11 11:38
aggie_87: Torino

dra til Barolo! 

aggie_87
05.07.11 11:41
DrSchwei: Beklager, har ikke vært i Fiat-byen.

nessun problema

aggie_87
05.07.11 11:43
jackblack: dra til Barolo!

Interessant, noe spesielt du anbefaler der?

DrSchwei
05.07.11 11:53
aggie_87: Interessant, noe spesielt du anbefaler der?

Barolo, regner jeg med.

aggie_87
05.07.11 12:25
DrSchwei: Barolo, regner jeg med.

Og da regner jeg med at det er vinen du henviser til? Hehe..

Kanskje jeg hadde et litt for åpent spørsmål, er det noe vi bør gjøre der? Altså spesielle serverdigheter vi bør se på og lignende.. Spørsmål rettet til mr. jackblack.

Det står svært lite om Barolo på Wiki;

Barolo er en liten italiensk kommune i provinsen Cuneo i regionen Piemonte. I et område på 5 km² bor 679 innbyggere (2005). Stedet er berømt for vinmerket Barolo.

Forfun
ForfunInnlegg: 5235
05.07.11 12:33
aggie_87: Interessant, noe spesielt du anbefaler der?

Hvis du ikke vet hva Barolo er så kan du antageligvis kjøre forbi. En av verdens beste viner. Relativt kraftig og ikke billig selv handlet lokalt. Regionen er kjent for mat og vin (personlig mener jeg at begge er bedre enn Toscana). Alba er nærmeste by der det er en noe lettere og billigere vin (men fremdeles veldig god).

Mye lekemuligheter i området rundt Torino, stisykling, klatring, fjellvandring, kjøre fjellpass (som setter Trollstigen i skyggen). Jeg hadde fint klart å være der noen uker.

aggie_87
05.07.11 12:45
Forfun: Hvis du ikke vet hva Barolo er så kan du antageligvis kjøre forbi. En av verdens beste viner. Relativt kraftig og ikke billig selv handlet lokalt. Regionen er kjent for mat og vin (personlig mener jeg at begge er bedre enn Toscana). Alba er nærmeste by der det er en noe lettere og billigere vin (men fremdeles veldig god).
Mye lekemuligheter i området rundt Torino, stisykling, klatring, fjellvandring, kjøre fjellpass (som setter Trollstigen i skyggen). Jeg hadde fint klart å være der noen uker.

Selvfølgelig vet jeg hva Barolo (vinen) er, skal bo i Asti på en vingård med vinsmaking i 4 dager først (kompis som skal gifte seg). Så skal jeg levere noen kompiser og plukke opp dama fra Venezia (flyr fra USA) hvor vi skal besøke en del av slekta hennes i Torino. Så var etter vi har vært der jeg tenkte på.

Det jeg lurte på var aktiviter som de du har beskrevet:) Takker for infoen.

Muligens et litt rart spørsmål; men frakting av viner ut fra Italia vet du hvordan det er? Vi skal kjøre gjennom Sveits og Tyskland og jeg er ikke helt sikker på hvordan det er med tollsystemet der nede da mesteparten av mine reiser har foregått med fly. Tror ikke det skulle være noe problem og kommer til å spørre der nede men bare litt greit hvis du/noen her inne har peiling på det.

Forfun
ForfunInnlegg: 5235
05.07.11 13:09
aggie_87: Selvfølgelig vet jeg hva Barolo

Det er så mange på forumet med liten kunnskap at en må spørre. Barolo distriktet har lite å by på utenom vin. Noen hyggelige landsbyer, ett vinmuseum på ett slott, hyggelig å kjøre rundt men lite andre attraksjoner. Alba er en hyggelig by rett i nærheten. Mye hyggeligere enn Asti.

Stisykling har blitt sommeraktiviteten på mange skisteder. Hadde en plan om å dra til området i sommer, delegerte stisyklinginfo til en som skulle være med. Turen ble utsatt så jeg har ikke detaljene. Har gått en fottur sørvest for Torino i fjellene der. De lokale fjellstuene har god mat, men neste gang vil jeg prøve nord for Torino. Fjellovergangen mot Verbier er fin, slipper bompenger også. Rafting er også mulig i området, men de elvene jeg så var ikke mer spennede enn Sjoa. Vannet er dog varmere.

Å ta med vin med bil er bare ett problem inn i Norge. Her kan du stoppe på grensa og tolle inn vinen. Blir ikke veldig mye billigere enn å kjøpe på polet, men det er en sjarm i å ha kjøpt det på vingården. Usikker på hvor mye du kan tolle inn. Stort sett har jeg ikke stoppet. Innen EU tror jeg det er 100 flasker per person i bilen, så den grensen er stor. Usikker på hva det er inn i Sveits, men hadde ikke brydd meg om noen kasser. Det er grensekontroll der forresten.

aggie_87
05.07.11 13:25
Forfun: Det er så mange på forumet med liten kunnskap at en må spørre

Hehe.. Ja sant det.

100 flasker ja, tror nok det skal gå greit. Ja er jo selve sjarmen å ta med seg fra der en har vært. Har en vinkjeller (eller et vinrom i kjelleren er vel en bedre beskrivelse). Så har tenkt å kjøpe viner fra der jeg drar i sommer og ha i der. Er litt stillig å ta opp en som man har kjøpt lokalt, men foreløpig kan jeg bare skryte på meg California vin av plasser jeg har vært da de siste årene har jeg tilbringt i USA.

Men har tenkt å kjøre gjennom Tyskland så kunne godt tenkt meg noen derfra også, da det kan virke som om tyske (rød)viner er på vei fremover. Mens hvitviner har jo allerede et greit rykte.

Du har vel kanskje litt peiling på vin, noen tyske du kan anbefale?

Link-86
Link-86Innlegg: 9155
05.07.11 13:37

Må innrømme jeg syntes Venezia var en skuffelse. Byen hadde noen fantastiske områder og så datt murpussen av enkelte bygg ved siden av. Turistfelle av dimensjoner, men byen var nok bedre før. En opprydning i gateselgere og litt shining up så er nok byen betraktelig bedre. Men skal man først at turen og har tid ta vannbussen over til "ikke turrist" siden. Der synets jeg man så mer av det gamle enkle og mye flotte bygg og ikke minst hvordan folk lever med og rundt kanalen. 

Ranselen
RanselenInnlegg: 9313
07.07.11 02:36

Venezia er langt bedre mellom klokken 17:00 og 09:00 enn ellers på døgnet. Ellers bør det neppe komme som noen overraskelse for selv den mest uerfarne turist at byen er spekkfull av en selv.

DrHofmann
07.07.11 21:42

Folksomt. Uendelig varmt pga av lite vind inne i Venezia. Hauset opp, som igjen gir forventninger. Om du er spesielt interessert i arkitektur og historie så er det kjempefint. Jeg er ikke det, ble dermed ikke spesielt spennende for min del. Kom tilbake dag 2 og brukte 20 minutter på å finne meg og mitt reisefølge et sted å sitte og slappe av og bare observere. Mye bedre enn dag 1 hvor vi fulgte saueflokkene rundt. Anbefaler det!

God tur til deg uansett, det finnes lyspunkter og de forsterkes om du ikke sitter med store forventninger du har skapt deg fra bøker eller filmer. (siste film jeg så, var vel The Tourist" som foruten å glamourisere Venezia også brukte mye av sin tid på Depp og Vaginalina Jolie.)

sertono
sertonoInnlegg: 37608
07.07.11 21:46

Syns Venezia var aldeles guddommelig, mitt råd er å ikke følge saueflokken men tvert imot bevege seg i smågatene, gå seg vill, sitte ned på en fredelig benk og slappe av, nyte den fantastiske atmosfæren i byen som har stått nærmest stille siden den slo rot.

DrHofmann
07.07.11 23:10

Eksakt mitt poeng. Men noen skulle fortalt meg det før jeg var der. Eller jeg kommer jo ikke til å dra tilbake... hmmm, vanskelig.

(Innlegget ble redigert 07.07.11 23:11)

DrSchwei
07.07.11 23:11
Ranselen: Venezia er langt bedre mellom klokken 17:00 og 09:00 enn ellers på døgnet. Ellers bør det neppe komme som noen overraskelse for selv den mest uerfarne turist at byen er spekkfull av en selv.

Markusplassen mellom 05 og 07 er fantastisk!

Apropos film. Anbefaler "Døden i Venedig"

(Innlegget ble redigert 07.07.11 23:12)

Lpip
LpipInnlegg: 16
26.07.11 22:59

Jeg syns Venezia er fantastisk!!! Bare rusle rundt uten mål og mening og kikke. Sitte på en båt og bare se. Sette seg på en liten cafe med et glass vin og se på livet... Bare deilig og rolig!!! Nydelig, vakker by, med en flott atmosfære, er min opplevelse!!! :o)  

gammel_dame
gammel_dameInnlegg: 861
26.07.11 23:40
Lpip: Jeg syns Venezia er fantastisk!!! Bare rusle rundt uten mål og mening og kikke. Sitte på en båt og bare se. Sette seg på en liten cafe med et glass vin og se på livet... Bare deilig og rolig!!! Nydelig, vakker by, med en flott atmosfære, er min opplevelse!!! :o)

Enig!!!!!!

bjoro
bjoroInnlegg: 28305
26.07.11 23:51
Ranselen: Venezia er langt bedre mellom klokken 17:00 og 09:00 enn ellers på døgnet. Ellers bør det neppe komme som noen overraskelse for selv den mest uerfarne turist at byen er spekkfull av en selv.

Støttes veldig. De siste gangene jeg har vært der har vi reist inn til byen om kvelden. Og da holder vi oss unna "hovedgata" med de kaotiske gateselgerne og "gale" prisene.

Sist kaffekopp på Cafe Florian komRoger Moore og satte seg ned ved nabobordet. Det er også noe som krydrer turen;) Spurte om bilde, og han sa OK. Han ble litt forfjamset da jeg rakte ham kamera og satte meg ned smilende sammen med kona mi. Men bildet har jeg, tatt av Roger Moore;)

DrSchwei
27.07.11 01:06

Da var du heldigere med nabobordet. Dvs jeg var der to ganger. En gang var det fantastisk og rolig, og så hørte jeg på musikken.

Andre gangen var med en storfamiile, inkludert en brautende tenåringsdatter som var opptatt av å skravle og leke med en ball. Jeg hold på å slå til henne.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg