Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Garantiskjema for utenlandsk borger

NYTT TEMA
sesare
sesareInnlegg: 619
05.08.11 12:09

Er det noen maate aa kansellere et garantiskjema?

Vedkommende har faatt visa pga at jeg skrev under paa garantiskjema. Ser naa at at forholdet ikke gaar noe videre. Eller om dette var planen hele tiden aa bare komme til Norge.

Personen vil naa plutselig bare vaere venn og ikke noe mer. Jeg gidder ikke aa garantere for aa vaere venn.

Spor her da jeg ikke har faatt svar hos UDI enda og ikke funnet noe paa hjmmesiden dems.

Eller maa jeg vaere garantist saa lenge vekommende er i Norge?

Larrek
LarrekInnlegg: 4729
05.08.11 13:44
sesare: Eller maa jeg vaere garantist saa lenge vekommende er i Norge?

Vet ikke, men det får man da virkelig håpe.

Hvem skal liksom ta over det økonomiske ansvaret for dine mislykkede kjærlighetsaffærer? staten og skattebetalerne?

bbonga
bbongaInnlegg: 3998
05.08.11 14:13

Blir bare synsing fra min side, men syns det er rart hvis du kan oppheve det. Da vil det jo si at visumet må trekkes tilbake og ugyldiggjøres. I praksis kausjonerer du for visumet. Tekk parallell til kausjon for et lån. Man kan ikke, etter at lånet er utbetalt, gå til banken og si at man ikke gidder å være kausjonist lenger.

Men jeg regner med at du hadde tenkt å betale for oppholdet hennes her uansett, og da er det jo ingen stor risiko, bortsett fra disse kostnadene, så lenge flybilletten hjem er betalt. Da er det jo bare å sørge for at vedkommende kommer seg på det flyet.

fargerik
fargerikInnlegg: 45067
06.08.11 02:52
sesare: Eller maa jeg vaere garantist saa lenge vekommende er i Norge?

Du må betale for returbilletten. Å ha fått et visum er ikke det samme som å få oppholdstillatelse.

(Innlegget ble redigert 06.08.11 02:54)

saveshark
savesharkInnlegg: 196
06.08.11 03:01

tror du virkelig at damer utafor shengen/vestlige land kommer hit fordi de har funnet kjærlighten? kanskje 1% av dem men resten 99% kommer bare pga av penger og muligheten for et bedre liv.

håper det det ikke det går og trekke tilbake gaarantien og DU må være ansvarlig

MrMate
MrMateInnlegg: 1773
06.08.11 09:41

Et skudd i blinde, kanskje, men kunne det vært en ide å kontakte UDI eller politiets utlendingsenhet om dette spørsmålet. Vel er nok ikke ekspertisen så stor der som her på VGD, men kanskje verdt et forsøk ;)

lobotomist1
lobotomist1Innlegg: 4142
07.08.11 04:13

Ja, du kan kontakte det utenriksstasjonen som har utstedet VISUMET og de vil hjelpe deg.

Du kan blandt annet forklare at du er blitt ført bak lyset og er reglerett lurt, og var i god tro, da du stilte som garantist i dette tilfellet.

Og er du utsatt for en svindel, så skal du ikke kunne holdes ansvarlig.

Når det er sagt, så kjenner jeg ikke til noen tilfeller der noen faktisk har måttet økonomisk betale i ettertid, for en slik garanti, og den som reiser til Norge MÅ jo uansett være reiseforsikret.

Det er usansett ikke ditt ansvar om denne "gjesten" bryter Norsk lov eller ikke, så jeg trur du kan slappe av.

sesare
09.08.11 11:58

Mye svadasvar her så jeg gjorde det jeg egentlig burde gjort først, men ikke gadd da det koster penger å ringe utlandet.

Ikke mer komplisert enn å sende en e-post til visum kontoret å si jeg trekker garantien. Da sender de et brev med beskjed om at visumet er trukket tilbake.

Er litt usikker på om jeg skal gjøre det da. Hun betaler dessuten alt selv både her og der hun kommer i fra. Har ikke hatt noen utgifter på henne.Hun er også til å stole på sånn sett.

Har lyst til å reise tilbake og da er hun en venninne jeg kan ha kontakt med.

potetlada
potetladaInnlegg: 3418
09.08.11 12:59
lobotomist1: Og er du utsatt for en svindel, så skal du ikke kunne holdes ansvarlig.
Når det er sagt, så kjenner jeg ikke til noen tilfeller der noen faktisk har måttet økonomisk betale i ettertid, for en slik garanti, og den som reiser til Norge MÅ jo uansett være reiseforsikret.
Det er usansett ikke ditt ansvar om denne "gjesten" bryter Norsk lov eller ikke, så jeg trur du kan slappe av.

Feil. Se lenke, der det står å lese:

§ 3-5 Om kravet til tilstrekkelige midler til livsopphold og tilbakereise og transitt

Ved vurderingen av om kravet om tilstrekkelige midler til livsopphold og tilbakereise etter lovens § 10 første ledd bokstav b er oppfylt, kan det legges vekt på en garanti fra en person bosatt i Norge. Krav etter garantien er tvangsgrunnlag for utlegg, jf. lovens § 91 annet ledd. Utlendingsdirektoratet kan gi nærmere retningslinjer, herunder om at garantien skal dekke utgifter til vakthold mv. ved uttransportering og om veiledende beløp for tilstrekkelige midler, jf. grenseforordningen artikkel 5 nr. 3.

Larrek
LarrekInnlegg: 4729
09.08.11 13:50
sesare: Ikke mer komplisert enn å sende en e-post til visum kontoret å si jeg trekker garantien. Da sender de et brev med beskjed om at visumet er trukket tilbake.

Tviler jeg på av flere grunner.

NorLat
NorLatInnlegg: 461
09.08.11 15:19
sesare: Personen vil naa plutselig bare vaere venn og ikke noe mer. Jeg gidder ikke aa garantere for aa vaere venn.

dakkars deg.. Ble hun vrien? Uff, ja nei det vil du vel ikke garantere for. Litt andre forventninger kanskje?..

sesare
10.08.11 02:08
NorLat: dakkars deg.. Ble hun vrien? Uff, ja nei det vil du vel ikke garantere for. Litt andre forventninger kanskje?..

Larrek er du tjukk i hodet? jeg ringte visumkontoret å spurte.

Nei, hun hadde funnet en annen som hun hadde med på tur ca en uke tidligere. Jeg passet på tingene hennes på stranden da det kom inn en sms fra en mannsperson. Som et nysgjerrig individ åpnet jeg innboksen og så at de lå flere meldinger om at de hadde hatt seg og sendt bilder fra en ferietur en uke tilbake i tid.

Hun nekter for å ha møtt noen andre og nekter for at hun skal treffe denne personen når hun kommer til Norge. Selv om det sto på meldingene på telefonen hennes.

Jeg fikk også et innblikk i hvor han bodde da han skrev adressen i ene meldingen. Dit skal hun "når" hun kommer.

Hun lyver meg med andre ord rett opp i trynet.

Derfor trekker jeg garantien da jeg ikke gidder å garantere for jentene til andre.

NorLat
10.08.11 07:55
sesare: Som et nysgjerrig individ åpnet jeg innboksen og så at de lå flere meldinger om at de hadde hatt seg og sendt bilder fra en ferietur en uke tilbake i tid.

Du blir nok en morsom partner en gang i fjern fremtid, når du klarer å få lurt noen inn i et forhold...

sesare
10.08.11 09:33

Grunnen til at jeg åpnet meldingen var at vi satt å kikket på hverandres mobiler da vi traff henne der så jeg navnet hans i innboksen, men hun sa det var en fra et kurs for lenge siden.

Når det da tikker inn en ny melding fra samme person som hun sier hun ikke vet hvem er så har jeg lov til å lure og sjekke om garantien er gikk på feil eller riktig grunnlag.

solitude
solitudeInnlegg: 4605
10.08.11 11:25
NorLat: dakkars deg.. Ble hun vrien? Uff, ja nei det vil du vel ikke garantere for. Litt andre forventninger kanskje?..

Syns du er unødvendig grov mot TS.  

Selvsagt burde TS kunne avslutte denne garantien og få hende kastet ut av landet om hun ikke har funnet andre som vil overta ansvaret.  Hvorfor skal TS ha ansvar for hende til evig tid når hun tydeligvis har utnyttet hans naivitet for å komme hit?

NorLat
10.08.11 15:00
solitude: Hvorfor skal TS ha ansvar for hende til evig tid når hun tydeligvis har utnyttet hans naivitet for å komme hit?

La meg ordlegge meg på en annen måte siden MOD tydeligvis ikke likte forrige innlegg:

Ja, jeg burde skamme meg. Men jeg er ikke den eneste som bør skamme seg...

sesare
10.08.11 15:14
NorLat: La meg ordlegge meg på en annen måte siden MOD tydeligvis ikke likte forrige innlegg: Ja, jeg burde skamme meg. Men jeg er ikke den eneste som bør skamme seg..

Mener du at jeg har noe aa skamme meg over? Hva da? forelske meg i ei dame som desverre fant seg en annen mann rett foer jeg kom ned.

Tenker at du er ganske blaast for all fornuft.

NorLat
10.08.11 16:11
sesare: Tenker at du er ganske blaast for all fornuft

Det kan være.

Så du forelsket deg i henne altså før du traff henne? Wow..

(Innlegget ble redigert 10.08.11 16:14)

sesare
10.08.11 21:22
NorLat: Det kan være. Så du forelsket deg i henne altså før du traff henne? Wow..

Du må være ei av de norske kjærringene som føler seg truet av at noen finner kjærligheten utenlandsk. Makan til bitter framtoning har jeg ikke sett.

Har møtt henne i påsken da jeg var i landet og fikk en god tone med henne. Pratet jevnlig på Skype. Nå har hun valgt en annen fra Norge og det må hun få lov til, men da trekker garantien. Dette er ingen big deal og er noe som jevnlig skjer iflg. visa kontoret.Hadde gladelig stått som garantist for henne hvis hun kunne ville besøke Norge, men garanterer ikke for andre sine kjærester.

Så du får roe deg litt.

NorLat
11.08.11 07:46
sesare: Har møtt henne i påsken da jeg var i landet og fikk en god tone med henne. Pratet jevnlig på Skype.

Søtt! (Søtt er motsatsent til bitter..)

Og du bør gjøre litt research før du kaller folk kjærring.....

Mitt poeng er ikke mot deg personlig, men mot menn som oppfører seg som drittsekker mot utenlandske kvinner fra underpriviligerte land. Det er "bruk- og kast"-mentaliteten jeg vil til livs. Å være i et forhold er slett ingen menneskerett. Når norske menn drar til f.eks Ukraina eller Thailand for å finne seg kvinnfolk fordi de ikke finner det i Norge, og forventer at de skal følge hvert minste vink, så synes jeg det er mildt sagt trist.

Lykke til i jakten videre!

sesare
11.08.11 11:27
NorLat: Søtt! (Søtt er motsatsent til bitter..) Og du bør gjøre litt research før du kaller folk kjærring..... Mitt poeng er ikke mot deg personlig, men mot menn som oppfører seg som drittsekker mot utenlandske kvinner fra underpriviligerte land. Det er "bruk- og kast"-mentaliteten jeg vil til livs. Å være i et forhold er slett ingen menneskerett. Når norske menn drar til f.eks Ukraina eller Thailand for å finne seg kvinnfolk fordi de ikke finner det i Norge, og forventer at de skal følge hvert minste vink, så synes jeg det er mildt sagt trist. Lykke til i jakten videre!

Hva mener du jeg har gjort henne? hun som har valgt å dumpe meg til fordel for en annen og da gidder ikke jeg å garantere for henne.

Kan ikke se jeg har vært drittsekk mot henne, heller motsatt.

Foreslår du setter deg litt inn i ting før du uttaler deg, men har enda ikke møtt jenter i Ukraina som følger det minste vink.

Hva fikk deg til å tro det om meg at jeg dro dit for å finne jente fordi jeg ikke finner det i Norge?

Finnes kjærringer med utovertiss også, kalles femikladder.

NorLat
11.08.11 12:11
sesare: Hva fikk deg til å tro det om meg at jeg dro dit for å finne jente fordi jeg ikke finner det i Norge?

nei si det...

sesare
11.08.11 13:30

Hva er forresten galt med det aa finne ei i utlandet. Nok om det. Ringte ambassaden som bekreftet at hun vil faa brevet med kansellering av visa om et par dager..

NorLat
11.08.11 14:05
NorLat: Mitt poeng er ikke mot deg personlig, men mot menn som oppfører seg som drittsekker mot utenlandske kvinner fra underpriviligerte land. Det er "bruk- og kast"-mentaliteten jeg vil til livs. Å være i et forhold er slett ingen menneskerett. Når norske menn drar til f.eks Ukraina eller Thailand for å finne seg kvinnfolk fordi de ikke finner det i Norge, og forventer at de skal følge hvert minste vink, så synes jeg det er mildt sagt trist.

Jeg må tydeligvis sitere meg selv, og gjenta meg selv, da det tydeligvis er vanskelig å lese...

sesare
12.08.11 10:27

Bruk og kast mentaliteten er jeg enig i at vi må til livs, hørtes ut som du var i mot at menn finner seg damer i andre land. Ser jeg misforsto den.

Det der med bruk og kast går faktisk begge veier. Må være forsiktig med hva man drar meg seg. Flere av jentene er kun ute etter å finne seg en mann med penger for så å dumpe han etter en stund.

NorLat
12.08.11 13:50
sesare: Flere av jentene er kun ute etter å finne seg en mann med penger for så å dumpe han etter en stund.

Selvsagt er mange ute etter en mann som kan forsørge dem/gi økonomiske fordeler. Hvorfor ville de ellers falle for oss nordmenn fremfor lokale menn? Vi er jo ikke så forbannet attraktive:)

Jeg er ikke imot at norske menn finner seg damer i utlandet. Det ville i såfall være tidenes sten i glasshus, i og med jeg selv er samboer med ei som ikke er norsk. Selv bor og jobber jeg i utlandet (gjort det nå 4 år), og det er derfor jeg har fått ganske negativt syn på skandinaviske, italienske, tyrkiske, britiske og tyske menn på sjekkern i utlandet...

torestre
torestreInnlegg: 3539
12.08.11 16:47

Synes vel TS gjør helt rett i denne saken. Dersom hun ikke allerede har kommet til Norge vel å merke er det jo bare å dra tilbake garantien og la den nye kjæresten garantere istedet. Skulle jo bare mangle.

Ellers kjenner jeg til et tilfelle hvor mannen møtte den nye kjæresten på flyplassen. Han hadde garantert, betalt billetten og hele pakken. I det dama kommer haster hun forbi ham og forsvinner sammen men noen andre. Det var det siste han så til henne.

solitude
solitudeInnlegg: 4605
12.08.11 16:52
NorLat: Selvsagt er mange ute etter en mann som kan forsørge dem/gi økonomiske fordeler.

Med andre ord er de altså ikke så forskjellige fra våre egne damer. 

lobotomist1
lobotomist1Innlegg: 4142
12.08.11 17:24
potetlada: Feil. Se lenke, der det står å lese:

"sesare" gjorde tydeligvis som jeg anbefalte han.

- Kontakt utenriksstasjonen som har utstedt visumet, og snakk med dem...

var mitt råd.

Noe han tydeligvis gjorde, og dermed fikk trukket tilbake invitasjonen og dermed også garantien.

De aller fleste utenriksstasjone har mange slike saker årlig og de gjør sitt beste for å hjelpe.

NorLat
12.08.11 18:29
torestre: Ellers kjenner jeg til et tilfelle hvor mannen møtte den nye kjæresten på flyplassen. Han hadde garantert, betalt billetten og hele pakken. I det dama kommer haster hun forbi ham og forsvinner sammen men noen andre. Det var det siste han så til henne.

Utrolig bra! Antar han var rimelig lang i maska:)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg