Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Erfaring med manglende pass innen Schengen

NYTT TEMA
gudrunkarl
gudrunkarlInnlegg: 40
16.01.12 23:05

Jeg har fått et problem.  Passet er sendt til den russiske ambassaden for visum.  Nå må jeg antakelig reise fra Barcelona til Norge før jeg får passet tilbake.  Er det noen som har reist fra flyplass innen Schengen til Norge uten pass.  (Har kopi av passet og ærten andre legitimasjoner med bilde).  Reiste i forrige uke fra Oslo til Barcelona og da ba de ikke om legitimasjon i det hele tatt.  NB. Jeg er klar over at regelverket sier at pass er eneste gyldige legitimasjon, men når vi er innen Schengen må det vel være mulig med noe fleksibilitet.  Skal i tilfelle reise med Norwegian

Larrek
LarrekInnlegg: 3140
17.01.12 00:07

Vet at både SAS og Lufthansa (sikkert flere også) godtar førerkort som legitimasjon ved flyvning innen Schengen.

Når jeg dro fra Berlin sist var det en mann foran i køa som slapp om bord med førerkort på Norwegian, men det tror jeg du kankje bør ringe og avklare på forhånd i så fall.

(Innlegget ble redigert 17.01.12 00:09)

Ljot
LjotInnlegg: 11904
17.01.12 00:16
gudrunkarl: det noen som har reist fra flyplass innen Schengen til Norge uten pass.

Jeg flyr mye med Norwegian. Sjekker du inn på automatene deres er det ingen som bryr seg med å sjekke legitimasjonen din i Norge. De ser på boardingkortet og thats it.

Til Norge er det litt annerledes, der sjekker de passet mitt i sikkerhetskontrollen hver gang, av og til også i gaten.

Jeg vil anbefale deg å ringe Norwegian i forkant, forklare situasjonen og spørre om råd.

Orishas
OrishasInnlegg: 39430
17.01.12 00:19

Reiste med Norwegian nå nettopp. Legitimasjon ble ikke sjekket hverken fra Norge eller Danmark. Tviler på at du får problemer. Førerkort burde ihvertfall holde i lange baner.

SaraNi
SaraNiInnlegg: 295
17.01.12 09:13

Skal vanligvis gå greit å fly. Kan være noe mer problematisk ved overnatting. 

gudrunkarl
gudrunkarlInnlegg: 40
17.01.12 14:58

Nå skal jeg som sagt reise fra Barcelona og der er det lokale folk som sitter i innsjekkingen.  Ikke alltid like lett å kommunisere med dem.  Har snakket med Norwegian og da bare ramset hun opp det generelle om at den eneste gyldige legitimasjon var pass.  Å forklare problemet, at jeg hadde kopi av passet, førerkort og div. kredittkort med bilde.  Hun bare fortsatte å lire av seg det om pass som eneste gyldige legitimasjon.  Da jeg gjorde oppmerksom på at jeg hadde reist to ganger fra Gardermoen til Barcelona uten at de krevde noen legitimasjon var svaret at da hadde det vært gjort en feil.  Vet ikke hvor i hierarkiet en kan komme i Norwegian for å snakke med noen som kan vurdere en sak.

Larrek
LarrekInnlegg: 3140
17.01.12 15:25

Visum til Russland kan man få på dagen bare man blar opp litt ekstra. Hvorfor ikke prøve den løsningen?

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 27160
17.01.12 15:57

Problemet er at ingen i Norwegian kan garantere for dette. Det er handlingselskapet i Barcelona som avgjør. De KAN kreve legitimasjon, og har du ikke pass med, så har du ikke GYLDIG legitimasjon. Du kan også komme ut for at det er er en ekstraordinær sikkerhetskontroll eller lingende.

I de fleste tifeller vil det går greit, men det kan også gå ugreit. I aller verste fall kan du bli nektet å reise. Du må vel da i så fall skaffe nytt pass selv og booke om flyet.

(Innlegget ble redigert 17.01.12 15:58)

rogerdrange
rogerdrangeInnlegg: 1
11.07.12 22:42

Jeg er i nøyaktig samme situasjon - passet mitt er stuck på et russisk konsulat i Tyskland, og jeg tenkte meg en tur hjem til Norge uten pass på fredag. 

Hvordan gikk det da du prøvde? Kom du deg hjem?

Klikk for å gå tilbake til toppen