Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Interrail - tips!

NYTT TEMA
bsmu
bsmuInnlegg: 14
28.01.12 17:39

Hei! 
vi er to jenter som planlegger interrail tur til neste sommar (2013). Vi er då 18 og 19 år.
Lurte på om nokon har noke tips? Alle tips blir tatt imot med glede.

Vi tenker å vere vekke i ein måne, og sjå mest mulig. 

Er det mulig å starte for eksempel reise nokon dagar før billetten virkar i for eksempel England, for så å reise vidare og begynne i Sør-Europa med billetten?

Takker på forhånd! 

shabelle
shabelleInnlegg: 16789
28.01.12 20:26

Jeg har også lyst. Kan fortelle litt om hva jeg tenker da.

http://www.raildude.com/ . Denne siden er bra og dere finner ut absolutt alt om togene, og hvilke tog som går direkte. Før var denne siden også på norsk, men ikke nå lenger. 

Dere finner også en kalkulator hvor dere kan regne ut hvor mye penger dere bør ha med. 

Byer som jeg vil besøke er København (For å ha et sted og begynne, man kan f.eks lade opp med et rolig seilas med DFDS, her får man rabatt når man har interrail billett.)

Jeg og mine venninner vil videre til Amsterdam, Paris, Wien, Berlin, Krakow, Praha, Basel (Random rekkefølge) også andre byer i Frankrike og Tyskland. Spania og Barcelona bør også sees.

Men om jeg absolutt måtte ha valgt ville jeg valgt Amsterdam, Paris, Berlin, Praha og Krakow. 

Dere finner også mye informasjon hos nsb.no 

:)

bsmu
29.01.12 19:49

Tusen takk for tips og sider :)

Vi tenker å begynne ca ei veke før i England og Irland, for så å ta båt (eller noke anna) til Frankrike. Derfra blir det rundt i heile Europa. Einaste vi er bestemte på er at vi vil sjå alle deler (aust, sør og vest) av Europa. 
Vi er forberedt på å ta ein del natt tog, for å slippe reise på dagtid. Herberg ol, må det bestillast på førehand? 

tinytim
tinytimInnlegg: 8553
29.01.12 21:28
bsmu: vi vil sjå alle deler (aust, sør og vest)

OBS på at mens togstandarden i Vest-Europa er temmelig bra hva angår kupèstandard og punktlighet er ikke det like bra over hele fjøla i Øst-Europa. Tar du tog mellom f.eks Budapest og Zagreb - eller Zagreb og Sarajevo (som jeg gjorde i 2010) kan du regne med nedslitte tog, forsinkelser og lang ventetid på grensen, med besøk fra både tollere og grensepoliti (noe dere selvsagt slipper hvis dere holder dere innenfor EU). En drøy times stopp i en glovarm togkupe uten AC er ikke særlig festlig. Men på den andre side er både Zagreb og Sarajevo vel verd en visitt, spesielt sistnevnte.

Arggg
ArgggInnlegg: 404
29.01.12 22:20
bsmu: Einaste vi er bestemte på er at vi vil sjå alle deler (aust, sør og vest) av Europa.

Som en nevner over her, så er standaren myyyye bedre i vest. Interrail er veldig mye enklere i vest, men det kjedelige der er at man ofte må betale noen euro for å reservere plasser. 

Jeg var på interrail i fjor sommer og den absolutt morsomste delen av reisen var på balkan. Problemet der er at du må beregne god tid fordi togene er treige og dårlige. I tillegg er rutenettet dårlig utbygd. Jeg opplevde f.eks å sitte 13 timer på toget fra Bar til Beograd i vanvittig varme fordi kjerringa ved vinduet mente at det ble for kaldt med åpent vindu. Sånt må man regne med på Balkan!

professordrøvel
professordrøvelInnlegg: 21716
29.01.12 22:33

Prøv Island:)

bsmu
30.01.12 17:56

Ja, vi har høyrt at aust ikkje har så god standar på tog ol. Men vi vil gjerne sjå den delen av Europa og, som ikkje har så høg standar som vi. Nokon land som anbefalast? 
Dessuten, venting er jo ein del av turen, og ein kan fort oppleve ting då og :) Og det er jo heile vitsen, å oppleve nye ting :) 

Arggg
31.01.12 00:25
bsmu: Ja, vi har høyrt at aust ikkje har så god standar på tog ol. Men vi vil gjerne sjå den delen av Europa og, som ikkje har så høg standar som vi. Nokon land som anbefalast?

Jeg reiste ikke noe særlig i øst, men brukte en stund nede på Balkan. Det var utrolig moro og spennende. Problemet der er jo dårlig tognett, dårlig standard og lang reisetid. Mellom flere bye går det ikke tog i det hele tatt.

For oss ble det største problemet å komme seg til Skopje fra Thessaloniki. De krangler om hvem som har krav på Aleksander den store og tok det utover oss hehe. I Kosovo måtte vi f.eks ta buss istedenfor tog, men det betyr ikke så mye når bussturen koster 3 euro. 

Selv om Balkan er håpløst på interrail-tur egentlig, så var det den klart morsomste delen av reisen og en utrolig opplevelse. Det er jo litt av moroa at det er "eksotisk". Jeg kan absolutt anbefale å reise rundt der.

fargerik
fargerikInnlegg: 7888
31.01.12 13:20

Det er lenge siden jeg reiste med interrail. Det eksisterte f. eks. et land som het Jugoslavia :-)

Og det var mildt sagt en anderledes opplevelse å reise i Jugoslavia!!

Men vi reiste også mye med nattog. Det er ofte moro, litt party, nye venner osv.osv...og man kommer til et nytt sted om morgenen, og trenger ikke stresse etter overnatting.

Vi gjorde det for å spare penger. Det er smart å kjøpe godt med mat og drikke før en lang natt på toget. Med mange samlet, som har litt godt drikke hver, så blir det fest.

Jazzeron
JazzeronInnlegg: 6955
31.01.12 22:59

Vil vel egentlig anbefale deg å ikke høre på de over som sier at togene i øst-europa er helt krise dårlige. Stemmer på ingen måte ikke, fungerer helt kurant, men dog, forsinkelser og grensepasseringer er det jo. Noe av moroa for meg var hvertfall å dra til nye steder, hvor allt ikke skal fungere best mulig og være mest mulig likt som hjemme, er ikke det hele vitsen? ;) 

Balkan har dårlig utbygd tognett, så tok mest buss der. Kjempefin busstur fra Sarajevo til Dubrovnik! :) 

Forøvrig tenkte vi også å ta mest mulig nattog, men slo dette fra oss fort da det egentlig er litt ubehagelig og at man da ikke får muligheten til å oppleve nattelivet ved disse byene, så det ble med Krakow-Budapest på natta, + at jeg liker å se på landskapet på dagtid. Skip forresten Krakow, kjedelig by med altfor mange tyske gamle ektepar, og ikke allverdens bra utesteder. Ville heller dratt til Wroclaw da, eller Warzawa, men sistnevnte er jo litt usentralt om ruta er Praha,Budapest osv, men vel verdt ett besøk! 

bsmu
01.02.12 21:06

Tusen takk for flotte tips! 

Hovudpoenget med turen er å oppleve nye ting, som ikkje er likt her heime. Derfor ser eg mest fram til øst-europa!

Vi er ikkje redde for forsinkelsa osv, så det skal nok gå bra.

Som dei fleste nemner, så det er nattog vi planlegger å ta. Dette for å få mest mulig ut av dagen.
Men ja, ser jo at det kan vere litt ubehagelig og ikkje vil gje særlig mykje søvn, så vi kjem nok til å ta inn på herberg osv. Nokon som har gjort det, og som kan anbefale nokon? eller komme med tips om vi bør bestille på førehand osv?

Krakow har vi begge vore i, men då berre innom ein dag (Aktiv Fredsreise tur i 10.klasse). Då var det nydelig der, men etter ein halv dag på besøk i 2.verdskrig leira blir dei fleste byar nydelige. 

Igjen, tusen takk for mange råd. Vi vil gjerne ha så mykje som mulig, då vi er ute etter å få ein fantastisk tur med mykje opplevelser! :) 

Simeen
SimeenInnlegg: 66
04.02.12 00:11

Vil bare gi dere ett tips, ikke planlegg formye. Impulsiv Interrail er spennende.

Jazzeron
JazzeronInnlegg: 6955
04.02.12 01:24

enig med sistnevnte, man ender alltid med å vike fra ruten uansett!

bsmu
04.02.12 13:35

Vi har ingen planer om å planlegge ruta heilt nøyaktig. Vi skal ha ei lite oversikt over kor vi vil, for å unngå å reise fram og tilbake :) 

Det vi er ute etter, er tips til kor vi bør reise, korleis vi bør reise og andre praktiske opplysningar. For eksempel om ein må bestille herberg på førehand, eller om ein kan møte opp i døra :)  

bsmu
04.02.12 14:51

Ein ting til; er alle landa i Europa med i billetten? 

shabelle
shabelleInnlegg: 16789
04.02.12 17:49
bsmu: Herberg ol, må det bestillast på førehand?

Ikke nødvendigvis :)

http://www.hostelworld.com/

Simeen
SimeenInnlegg: 66
04.02.12 21:21

sjekk feks nsb,for det kryr av ulike type interrail billetter. Husk å ta med ett telt. ingenting slår å campe på en strand eller lignende. forresten en fin måte å spare litt penger på også

bsmu
06.02.12 17:58
Simeen: sjekk feks nsb,for det kryr av ulike type interrail billetter. Husk å ta med ett telt. ingenting slår å campe på en strand eller lignende. forresten en fin måte å spare litt penger på også

Telt er ein smart idé! Takker :) 

Rexwiller
RexwillerInnlegg: 5665
07.02.12 10:04
Jazzeron: Vil vel egentlig anbefale deg å ikke høre på de over som sier at togene i øst-europa er helt krise dårlige. Stemmer på ingen måte ikke, fungerer helt kurant, men dog, forsinkelser og grensepasseringer er det jo.

Enig. Standarden på tog på Balkan er ikke spesielt mye dårligere enn i Norge. Men mat og drikke må man sørge for å ha med, da dette ikke er å få kjøpt på togene.

tinytim
07.02.12 12:08
Rexwiller: Enig. Standarden på tog på Balkan er ikke spesielt mye dårligere enn i Norge. Men mat og drikke må man sørge for å ha med, da dette ikke er å få kjøpt på togene

Nedslitte gamle tog uten AC med virkelig skitne toaletter. Det er hvertfall det jeg opplevde mellom Budapest-Zagreb og Zagreb-Sarajevo. Men det behøver selvsagt ikke være sånn alle plasser.

Ang. drikke så var det en og annen driftig sjel som gikk rundt og tilbød brus og vann til salgs hvertfall.

Arggg
08.02.12 14:08
Rexwiller: Enig. Standarden på tog på Balkan er ikke spesielt mye dårligere enn i Norge. Men mat og drikke må man sørge for å ha med, da dette ikke er å få kjøpt på togene.

Nåja, standaren er ganske så varierende der nede. Jeg tror faktisk det ene toget jeg tok i Makedonia var et gammelt norsk tog. De fleste togene jeg tok på Balkan var stekende varme, stinkende (dette gjaldt ikke kun toalettene), treige og uten unntak på mine turer sterkt forsinkede. Dvs, de brukte mye lengre tid på turen enn det som stod i rutetabellen. Det var absolutt forventet, men i Norge så tror jeg ikke et tog som skulle ta 10 timer ville vært over 4 timer forsinket.

MEN, det kan så absolutt anbefales! Hvis man ikke kan reise der nede pga dårlig togstandard, så bør man holde seg hjemme fra interrail-tur. Noe av moroa med turen er jo å oppleve det eksotiske ved slike togreiser. Det var absolutt et av høydepunktene på turen å henge ut av en glodheit og insektsbefengt makedonsk togkupe for å prøve å kjøle seg ned og se på alle de stoppene toget tok ved noen skogholt som viste seg å være stasjoner. Bare husk rikelig med vann!

bsmu
08.02.12 20:54
Arggg: MEN, det kan så absolutt anbefales! Hvis man ikke kan reise der nede pga dårlig togstandard, så bør man holde seg hjemme fra interrail-tur. Noe av moroa med turen er jo å oppleve det eksotiske ved slike togreiser. Det var absolutt et av høydepunktene på turen å henge ut av en glodheit og insektsbefengt makedonsk togkupe for å prøve å kjøle seg ned og se på alle de stoppene toget tok ved noen skogholt som viste seg å være stasjoner. Bare husk rikelig med vann!

Ja, er akkurat det vi og meiner! Rekna med at det kjem til å bli nokon lange togturer som vil kreve mykje tolmodighet, men det skal vi takle! 

Rexwiller
RexwillerInnlegg: 5665
09.02.12 12:28
tinytim: Nedslitte gamle tog uten AC med virkelig skitne toaletter. Det er hvertfall det jeg opplevde mellom Budapest-Zagreb og Zagreb-Sarajevo. Men det behøver selvsagt ikke være sånn alle plasser.

Jeg har også kjørt disse rutene med tog, uten noe problemer annet enn litt forsinkelser. AC var det også, og renere toaletter enn på norske tog, men mulig det varierer fra tog til tog.

(Innlegget ble redigert 09.02.12 12:29)

tinytim
09.02.12 12:42
Rexwiller: mulig det varierer

(skulle sitere hele innlegget, men siteringsfunksjonen  er som vanlig ute og sykler)

Det er vel ikke usannsynlig at de har togsett med varierende standard.
Uansett så vil jeg på ingen måte anbefale TS å holde seg unna området, spesielt Sarajevo (men ikke bare, for all del) synes jeg er et must å se hvis man først skal reise Europa rundt. Men; det kan være greit å være forberedt på hva man kan møte. Venter man det verste er jo også muligheten der for å bli positivt overrasket, og det er jo alltid greit...

bsmu
09.02.12 13:10

Vi er forberedt på lange ventetider, og har ingen planener om å legge opp eit tett program! 

Kor mange land er det realistisk å komme innom i løp av ein månad, dersom ein skal unngå for mykje stress, er ute etter å nye turen og oppleve mykje? 

tinytim
09.02.12 14:39
bsmu: Kor mange land er det realistisk å komme innom i løp av ein månad

Vanskelig å si; jeg brukte 10 dager på en tur som tok meg fra Wien - Bratislava - Budapest - Zagreb - Sarajevo - Split. (Fly til Wien - tog til Bratislava - båt til Budapest - tog til Zagreb - tog til Sarajevo - buss til Split og fly tilbake igjen). Før returen ble det noen dager med bading på Brac i tillegg. Kunne med fordel ha brukt tre dager til (en ekstra i hver av de tre største byene).

fargerik
fargerikInnlegg: 7888
09.02.12 15:46
bsmu: Kor mange land er det realistisk å komme innom i løp av ein månad, dersom ein skal unngå for mykje stress, er ute etter å nye turen og oppleve mykje?

Prøv å starte hjemturen i god tid, slik at dere ikke opplever å få hele reisen tilbake til Norge som en sammenhengende transportetappe. Det er bedre å ta de lange etappene først, og komme så langt som dere ønsker, og deretter bruke god tid og ha en reise hjemover, på kryss og tvers gjennom Europa, med masse opplevelser og stopp, og fremdeles ha nok igjen av reisebudsjettet.

Jeg har selv opplevd å reise nonstop Hellas- Norge med tidsnød og tom reisekasse, og det er ikke å anbefale.

(Innlegget ble redigert 09.02.12 15:54)

bsmu
10.02.12 22:14

Takk igjen for flotte råd! 

Vi har alt for mange land vi vil innom, så vi prøver å kutte ned så godt som mulig :)
Tenker som sagt å begynne i Irland nokon dagar i førevegen, så vi kan vere der fram til turen skal starte :) Deretter blir det England før vi mest sannsynlig skal komme oss ned til Spania/Italia og begynne der.

No er det fortsatt ei god stund til reise, men fortsett å kom med råd og tips! Vi trenger all info vi kan få :) Setter størst pris påom dåke deler erfaring! :) 

Siste innlegg