Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Roadtrip x 2, USA høst 2012

NYTT TEMA
AlexanderDGL
AlexanderDGLInnlegg: 24
28.01.12 18:48

Hei, og før du tenker "nok en USA-roadtrip tråd" så er denne ikke helt som de andre!

Etter å ha gått igjennom 50 sider på dette underforumet, har jeg også lest alle trådene som virker relevante til roadtrip generelt i USA, og fått mye nyttig info der. 

Litt info om meg og turen; 
Mann 22 år, reiselysten, liker å oppleve nye ting. Var i Mars 2011 i Miami og på cruise i østlig-Karibien, det gidde mersmak for å reise tilbake.
Har igrunn ikke lyst å planlegge turen så utrolig nøye, føler jeg går glipp av litt frihet da en slik tur skal representere frihet, men noe planlegging må det til. Liker nye inntrykk og ser på det meste med åpent sinn. 

Jeg prøver å få med meg noen til å reise på turen samme med meg, men det er ikke lett. Så ingenting er spikret ennå, men godt mulig det blir 1 reisepartner på ene turen og en annen på den andre turen. Kanskje du blir med? Trives godt i eget selskap, men føler det blir litt for mye alene der borte i 4-7 uker (treffer jo såklart folk, men...)

Ønsker å gjennomføre turen i September/Oktober. Hovedsaklig grunnet da har jeg mulighet til å ta ut lengre ferie (4-6 uker i allefall, kanskje lenger?), det er fortsatt passende varmt (20-30c) i store deler av USA, og ting som NHL/NBA/NFL/MLS begynner å starte opp igjen etterhvert.

Søker hver dag på forskjellige varianter av flybilletter, og finner gode priser på en open-jaw billett med alle flyturene hos Delta på mellom 7-8000 NOK.

Det jeg ønsker å gjøre, er følgende;

Fly fra OSL - YVR 
Være i Vancouver-området noen dager å besøke familie som jeg aldri har truffet, så transportere meg til Seattle å være der ett par dager.

Fly fra SEA - LAS 
Være i LV noen dager, leie bil for å starte på etappe 1.
Har delt opp i greier deler føler jeg, (3-6 timer kjøring i snitt) og i byer som jeg ønsker å besøke. 

Vest, etappe 1

http://i37.photobucket.com/albums/e95/AlexanderLarsen/USA1WEST-1.jpg

Etter vel gjennomført Vest-etappe, så leverer jeg inn bilen i LV. For å hoppe på flyet til Jacksonville (FL), syns dette ser ut som en veldig fin plass å starte/slutte på min neste etappe;

Sør/Sør-øst, etappe 2

http://i37.photobucket.com/albums/e95/AlexanderLarsen/USA2SOUTHEAST.jpg

Leie bil i JAX, for å så kjøre nordover til ATL og videre som linet opp på kartet.
Har også i tankene etter denne etappen er ferdig, å fly til NYC, å være der noen dager, men jeg tror jeg dropper det for heller å ha noen ekstra dager på de enkelte etappene eller og uten at turen skal bli ekstremt lang (40-50 dager). 

Q & A(?)

- Blir det for mye å gjennomføre begge turene etter hverandre? 
   Ligger an til 2,5 - 3 uker på hver tur.

- 10.000 NOK i uken (hotell, mat, drivstoff, litt shopping og andre severdigheter som idrettsarrangement og konserter) er det ett kurant budsjett?

- Ønsker å bestille ting ASAP, slik jeg blir kvitt 2 av de største enkelt-utgiftene, henholdsvis fly og leiebil. 

- Flere tips, tilbakemeldinger og anbefalinger ønskes. 
Som sagt, jeg har lest de første 50 sidene angående roadtrip-USA på forumet her. :)

(Innlegget ble redigert 28.01.12 18:53)

Avery
AveryInnlegg: 2198
29.01.12 10:26

Jeg ville tatt en tur innom Nashville og Memphis etter Atlanta, så kanskje kjørt ned Mississippi-deltaen til Vicksburg, MS. Fin liten by. Da jeg planla min sørstats-tur ble jeg anbefalt å holde meg unna Jackson, MS. En sa at i den byen så hender det at folk blir skutt uten noen som helst grunn. Overdramatisert selvsagt, men nok til å holde meg unna. 

Jeg hadde sjekka litt kalender og sånn for egentlig flere stater da det kan være noe kult du har lyst å se. Rodeo i Texas, demolition derby osv. Ting man ikke får sett i Norge. Kanskje en Friday Night Football-kamp også? 

Synes du kanskje gaper over litt mye, men det er ikke alt for mye. Kanskje spesielt sørstatsturen. Men det er jo ikke verre enn at dersom du innser at du har lyst å bruke mer tid underveis så kan du droppe øst-loopen på vestkysten (Tuscon, Roswell etc) og Florida på sørstatsturen. Jeg synes det kanskje er litt bortkasta å kjøre 4 timer ned til Key West fra Miami for å sove én natt der for så å kjøre 4 timer tilbake for eksempel.

Det eneste du må gjøre er å planlegge Grand Canyon-delen av turen. Man sier at hotellene inne på selve nasjonalparken blir utsolgt seks måneder før så her må du booke ganske med en gang. Du kan avbestille inntil 24t før uten kostnad. Hvis du bare skal ha én natt her vil jeg absolutt bo inne på selve parken. Du bør dog kanskje vurdere to netter da det ikke er noe å se der etter 5-6 om ettermiddagen etter at sola har gått ned. 

(Innlegget ble redigert 29.01.12 10:27)

caliblue
caliblueInnlegg: 3253
30.01.12 06:42

Du har åpenbart gjort hjemmeleksa di og ser ut til å være omtrent klar for tur.

Selv har jeg bare kjennskap til deler av Vestkysten + Las Vegas, og har forsåvidt knapt fått med meg turistattraksjoner der heller. Prøver meg likevel med et par kommentarer til reiserute.

- Vancouver og Seattle er spennende. Men når du først er i Pacific Northwest, tror jeg Portland også er verdt et besøk. Har ikke vært der selv, men det står høyt på lista mi over byer i USA jeg ønsker å besøke. Både her inne og fra amerikanere har jeg hørt veldig mye bra om Portland. Tar jeg ikke helt feil, har de de siste årene stadig tatt mer over for Seattle for de kreative kunstnersjeler og folk som ønsker å leve litt alternativt. Levekostnadene er såpass mye lavere at mange har tatt veien sydover - med lav inntekt er Portland også mer attraktivt skattemessig. Opplev sentrum, besøk mikrobryggeri/brew pubs etc. Det er jo ikke lange togturen fra Seattle og du kan fly direkte til Las Vegas fra Portland.

- Begge rundturene dine med bil kjører du i "ring" hvor du henter og leverer bil samme sted. Med mindre justeringer kan du spare inn en hel del på reisebelastningen, droppe noen overnattinger etc. som gjør at det fort kan bli verdt å betale noen kroner ekstra for å hente og levere bil forskjellige steder.

- Alle steder er ikke leiebil en nødvendighet. F.eks. Las Vegas og San Francisco ville jeg droppet å ha bil deler eller hele oppholdet der. Gjør du f.eks. som nevnt i forrige punkt og leier bil i San Francisco og leverer den i Las Vegas (eller motsatt) får du et par dager i hver ende av Vest-ruta du ikke trenger å betale for leiebil.

sentry4
sentry4Innlegg: 1965
30.01.12 21:29

Turen ser spennede og helt overkommelig ut.  Jeg ville muligens droppet en av dagene i Dallas, og heller lagt inn en dag ekstra i Austin. Houston kan v're aktuelt for overnatting og et sportsarrangement (NBA, MS, NFL, MBA), men det finner du ut av etter hvert.  New Orleans er fantastisk og verd de dagene du har lagt opp til. Jeg ville nok overnattet i Destin heller enn i Panama City, men det er smak og behag.  Og Nashville bør stå på listen.  Husk at kjøring i USA er mye mindre slitsomt enn i Norge.

toao
toaoInnlegg: 3421
31.01.12 19:16

Det ser ut som en spennende tur der du kommer til å se mye forskjellig. To forslag når det gjelder vestkysten, hvis du får tid:

Fra San Francisco til Las Vegas kan du få en mye mer spennende rute ved å kjøre østover til Lake Tahoe og deretter sørover på Hwy 395 før du kjører gjennom Death Valley. Det er også bare et par timer lengre enn ruta du har lagt inn på kartet. I-5 fra San Francisco til Bakersfield er dørgende kjedelig og det er overhodet ingenting å se på veien. 

Jeg planlegger selv en tur til Arizona i påsken og har ikke vært der før - men Sedona ser absolutt ut til å være verdt et besøk. Vest for Sedona langs Hwy 89A ligger også et par andre byer som virker spennende - Jerome og Prescott. Vi tenker oss også innom Lake Havasu City for å se på London Bridge, men det blir jo en lengre omvei for din del.

AlexanderDGL
01.02.12 17:34
Avery: Jeg ville tatt en tur innom Nashville og Memphis etter Atlanta, så kanskje kjørt ned Mississippi-deltaen til Vicksburg, MS. Fin liten by. Da jeg planla min sørstats-tur ble jeg anbefalt å holde meg unna Jackson, MS. En sa at i den byen så hender det at folk blir skutt uten noen som helst grunn. Overdramatisert selvsagt, men nok til å holde meg unna.  Jeg hadde sjekka litt kalender og sånn for egentlig flere stater da det kan være noe kult du har lyst å se. Rodeo i Texas, demolition derby osv. Ting man ikke får sett i Norge. Kanskje en Friday Night Football-kamp også?  Synes du kanskje gaper over litt mye, men det er ikke alt for mye. Kanskje spesielt sørstatsturen. Men det er jo ikke verre enn at dersom du innser at du har lyst å bruke mer tid underveis så kan du droppe øst-loopen på vestkysten (Tuscon, Roswell etc) og Florida på sørstatsturen. Jeg synes det kanskje er litt bortkasta å kjøre 4 timer ned til Key West fra Miami for å sove én natt der for så å kjøre 4 timer tilbake for eksempel. Det eneste du må gjøre er å planlegge Grand Canyon-delen av turen. Man sier at hotellene inne på selve nasjonalparken blir utsolgt seks måneder før så her må du booke ganske med en gang. Du kan avbestille inntil 24t før uten kostnad. Hvis du bare skal ha én natt her vil jeg absolutt bo inne på selve parken. Du bør dog kanskje vurdere to netter da det ikke er noe å se der etter 5-6 om ettermiddagen etter at sola har gått ned.

Hei Avery, og takk for tilbakemelding!

Nashville og Memphis etter Atlanta høres bra ut! Dette er noe jeg definitivt kan plotte inn på min rute, da jeg har inntrykket av det er to byer med mye kultur, særpreg og spesielle inntrykk, det liker vi. :) Jeg hadde ført opp Jackson som ett sovestopp mellom Atlanta og Dallas, men tar til etterretning ditt tips og dropper den. Vicksburg har jeg hørt om før, men ser det ligger noen mil vest for Jackson, og da tror jeg det blir litt zikk-zakk å kjøre dit for å besøke den byen.

Jeg er meget interresert i sport, musikk og mat, så dette er noe jeg ønsker å prege turen av, så fks. Rodeo i Texas, D-Derby og lignende ting som har særpreg i sine enkeltbyer, hadde vært meget tøft å fått med seg! 

Begge rutene har noe slingringsmonn på hvor jeg kjører, så de to jeg postet her i mitt første innlegg, er forslag, og de jeg ønsker å gjennomføre. Men det er jo såklart enkelte ting jeg ønsker mer enn annet, og da er fks. det å besøke New Orleans ett av de største ønskene, pga. musikk, kultur og mat. Har også lyst å kjøre Florida-ruten som er innlemmet i ene kartet, for når jeg var i Miami i fjor i bare noen dager, så har jeg helt siden da følt at jeg har noe "ugjort" der, iallefall blir det da ned til Miami. Key West blir vurdering.

GC er vel ett must, men ser det fort kan bli vanskelig å planlegge å bestille hotell o.l., når det er INGENTING av turen som er spikret. Ingen reisepartner, ingen flybilletter eller noe er bestilt. Så spennende kan dette bli, om det blir tur...

AlexanderDGL
01.02.12 17:42
caliblue: Du har åpenbart gjort hjemmeleksa di og ser ut til å være omtrent klar for tur. Selv har jeg bare kjennskap til deler av Vestkysten + Las Vegas, og har forsåvidt knapt fått med meg turistattraksjoner der heller. Prøver meg likevel med et par kommentarer til reiserute. - Vancouver og Seattle er spennende. Men når du først er i Pacific Northwest, tror jeg Portland også er verdt et besøk. Har ikke vært der selv, men det står høyt på lista mi over byer i USA jeg ønsker å besøke. Både her inne og fra amerikanere har jeg hørt veldig mye bra om Portland. Tar jeg ikke helt feil, har de de siste årene stadig tatt mer over for Seattle for de kreative kunstnersjeler og folk som ønsker å leve litt alternativt. Levekostnadene er såpass mye lavere at mange har tatt veien sydover - med lav inntekt er Portland også mer attraktivt skattemessig. Opplev sentrum, besøk mikrobryggeri/brew pubs etc. Det er jo ikke lange togturen fra Seattle og du kan fly direkte til Las Vegas fra Portland. - Begge rundturene dine med bil kjører du i "ring" hvor du henter og leverer bil samme sted. Med mindre justeringer kan du spare inn en hel del på reisebelastningen, droppe noen overnattinger etc. som gjør at det fort kan bli verdt å betale noen kroner ekstra for å hente og levere bil forskjellige steder. - Alle steder er ikke leiebil en nødvendighet. F.eks. Las Vegas og San Francisco ville jeg droppet å ha bil deler eller hele oppholdet der. Gjør du f.eks. som nevnt i forrige punkt og leier bil i San Francisco og leverer den i Las Vegas (eller motsatt) får du et par dager i hver ende av Vest-ruta du ikke trenger å betale for leiebil.

Hei Caliblue, og takk for tilbakemelding! 

Har lest mange av dine innlegg på lignende poster, og fått mye nyttig info der. :)

Portland har jeg lest at er definitivt en by å besøke. Og siden det da bare er en 3 timers kjøretur fra Seattle, så skal jeg ikke se bortifra det blir en tur innom der. Har dessverre ikke noe "referanse" til Portland, det er en "ukjent" by for min del, noe man sjelden hører om i forhold til LA, NYC og LV. Og med direkterute fra Portland til LV, så er det meget aktuelt, da ventetiden på en eventuell transfer-flight fra Seattle til Salt Lake City så til LV, tar omtrent like lang tid som kjøreturen fra SEA til PL.

"Ring-konseptet" er mest for det som du sier, pga. leiebil. Vet at VivaLV på sidene her kommeterer ofte at drop-off-fee er bare på noen hundrelapper, så det er godt mulig det blir en "open-jaw leiebil" der om det finnes rimlige tilbud. 

Om jeg starter på vestturen i LV, så tenker jeg å ikke leie bil før turen går videre FRA Las Vegas.

Avery
01.02.12 17:43

Hvis du er interessert i musikk er jo definitvt Nashville og Memphis høyaktuelle. Jeg har vært i Nashville et par ganger og liker meg stort der (ikke bare country!). I Memphis er det litt røffere, men helt greit. Ang Vicksburg så er det hvis du kjører ned The Blues Highway fra Memphis, langs Mississippi-deltaen. Eventuelt tar the Natchez Trace Parkway. På kartet ser det ut som du kjører over Vicksburg retning Texas så det blir ikke noe sikk-sakk. 

Book hotell i GC likevel, du kan alltids avbestille uten kostnader inntil 24t før er det vel. Venter du til 4-5 mnd før du reiser er det sannsynligvis for seint, og du må bo et stykke utenfor (noe som er kjipt ettersom du er der såpass kort tid).

AlexanderDGL
01.02.12 17:55
sentry4: Turen ser spennede og helt overkommelig ut.  Jeg ville muligens droppet en av dagene i Dallas, og heller lagt inn en dag ekstra i Austin. Houston kan v're aktuelt for overnatting og et sportsarrangement (NBA, MS, NFL, MBA), men det finner du ut av etter hvert.  New Orleans er fantastisk og verd de dagene du har lagt opp til. Jeg ville nok overnattet i Destin heller enn i Panama City, men det er smak og behag.  Og Nashville bør stå på listen.  Husk at kjøring i USA er mye mindre slitsomt enn i Norge.

Hei Sentry4 og takk for tilbakemelding!

Overkommelig ja, det er ordet jeg leter etter! ;)

Det jeg ønsker med turen er å ha planlagt en rute, men ha frihet til å være fleksibel. (Synd det ikke går an å bestille retur billett til Norge som kan brukes fks i løpet av 4-5 dager som slingringsmonn når en vil reise hjem) Så om en dropper en dag i Dallas, og legger til en i Austin, om der er mer å trakte etter, så høres det ut som en god plan.

Houston har mye å by på når det kommer til idrett, så en svipptur innom for å få med seg Houston Rockets er ikke å forakte! Var på Miami Heat mot LA Lakers når jeg var i Miami, og det ga definitivt mersmak til å være med på en slik kamp igjen! NHL var jeg også overrasket over, fantastisk gøy i forhold til å se det på TV.

Kjørte leiebil i Miami-området, og selvom det var by-område så gikk det som smurt, så kjøringen tror jeg skal gå fint. :)

AlexanderDGL
01.02.12 17:57
toao: Det ser ut som en spennende tur der du kommer til å se mye forskjellig. To forslag når det gjelder vestkysten, hvis du får tid: Fra San Francisco til Las Vegas kan du få en mye mer spennende rute ved å kjøre østover til Lake Tahoe og deretter sørover på Hwy 395 før du kjører gjennom Death Valley. Det er også bare et par timer lengre enn ruta du har lagt inn på kartet. I-5 fra San Francisco til Bakersfield er dørgende kjedelig og det er overhodet ingenting å se på veien.  Jeg planlegger selv en tur til Arizona i påsken og har ikke vært der før - men Sedona ser absolutt ut til å være verdt et besøk. Vest for Sedona langs Hwy 89A ligger også et par andre byer som virker spennende - Jerome og Prescott. Vi tenker oss også innom Lake Havasu City for å se på London Bridge, men det blir jo en lengre omvei for din del.

Hei toao, og takk for tilbakemelding!

Det stemmer, jeg har tidligere plottet opp en rute som IKKE gikk den SF til Bakersfield, så ønsker nok å ta en annen rute, og det er godt mulig den du nevner er tipp topp! Interstatene er vel som du sier, dørgende kjedlige!

Høres spennende ut med småbyene du planlegger! Lykke til og god tur! Reiser du alene?

AlexanderDGL
01.02.12 18:05
Avery: Hvis du er interessert i musikk er jo definitvt Nashville og Memphis høyaktuelle. Jeg har vært i Nashville et par ganger og liker meg stort der (ikke bare country!). I Memphis er det litt røffere, men helt greit. Ang Vicksburg så er det hvis du kjører ned The Blues Highway fra Memphis, langs Mississippi-deltaen. Eventuelt tar the Natchez Trace Parkway. På kartet ser det ut som du kjører over Vicksburg retning Texas så det blir ikke noe sikk-sakk.  Book hotell i GC likevel, du kan alltids avbestille uten kostnader inntil 24t før er det vel. Venter du til 4-5 mnd før du reiser er det sannsynligvis for seint, og du må bo et stykke utenfor (noe som er kjipt ettersom du er der såpass kort tid).

Hei igjen Avery!

Memphis til Dallas tar cirka 7 timer på korteste rute i Google Kart, og via Vicksburg på Natchez så tar det nesten 11 timer direkte, men da blir jo det med stopp i Vicksburg. Om jeg får veldig god tid, kan jeg muligens vurdere sistnevnte. Det blir en opplevelsestur, så det er bare å komme med anbefalinger. Ønsker å se mye, men å ha god tid. Som sagt i første post, om det blir for knapt, så kanskje istedenfor 2 x 3uker på hver av rutene, tar jeg heller 4-5 på èn av de.

Har du noen hotell å anbefale i GC? Der "hovedsentralen" og det beste er? Får opp flere forskjellige treff med store avstander imellom når jeg søker på Grand Canyon på Google kart.

sentry4
sentry4Innlegg: 1965
01.02.12 18:41
AlexanderDGL: Houston har mye å by på når det kommer til idrett, så en svipptur innom for å få med seg Houston Rockets er ikke å forakte!

Rockets er ikke mye å skryte av for tiden og mangler også en eller flere publikumsmagneter, men man kan jo alltids håpe at motstanderne er noen som er verd å se.  Texans gjorde det bra i år, og en tur på Reliant Stadium er en opplevelse i seg selv.

Avery
01.02.12 19:56

Ang tur til Dallas så tenkte jeg bare på den ruta du la opp. Ingen vits å dra til Vicksburg hvis målet er å komme seg til Dallas kjappest mulig. Jeg kjørte The Blues Highway fra Memphis og sørover, noe som ikke er spennende i seg selv, men fikk stoppet innom Clarksdale, MS, hvor jeg besøkte Blues Museum og tok en burger i baren til Morgan Freeman. Der finner man The Crossroads (hvor veiene 49/61 møtes og hvor bluesen visstnok oppsto. Tok så deler av Natchez Trace Parkway som var en nydelig veistrekning. 

Ang GC så sjekk denne linken http://www.grandcanyonlodges.com/Lodging-Overview-411.html Bruk søkemotoren til venstre. Tipper det er ganske hipp som happ hvem du velger. Jeg bodde på Yapapai Lodge som lå rett ved siden av butikken som var litt praktisk, men du kan også få plasser som ligger på selve kanten av stupet so to speak.

Det er haugevis av utsiktspunkter langs kanten, men det er forbudt med biler der. Det går imidlertid gratis shuttlebusser hele tida mellom dem.  Du kan selvsagt kjøre til motellet ditt, selv om det langs kanten kan være vanskelig å parkere (det er jo alltid utsolgt på disse hotellene og det er ikke mest parkeringsplasser). 

AlexanderDGL
01.02.12 20:44

Om DU skulle valgt èn av turene, med forbehold om at du er på en måte førstegangs reisende til USA (jeg har kun vært i Miami i 6 dager), hvilken tur hadde DU da valgt?

toao
toaoInnlegg: 3421
02.02.12 00:26
AlexanderDGL: Reiser du alene?

Nei, det blir med to barn og en kone, så vi prøver å begrense kjøringen litt og holde oss til maks to overnattingssteder. Men USA innebærer som regel mye kjøring uansett, så det blir nok likevel litt tid i bilen.

Interstatene er som regel kjedelige, ja, men det er forskjell på dem også. På I-5 ser man periodevis noe spennende mellom Seattle og Portland (bl.a. Mount Saint Helens, og byer som Tacoma og Olympia) og nordover fra San Francisco (bl.a. Mount Shasta). Selv strekningen fra Bakersfield til LA er spennende i forhold til stykket mellom San Francisco og Bakersfield. Men for all del, det går fort unna på interstatene, så vi ender som regel opp med å kjøre endel på dem uansett.

Canucks
CanucksInnlegg: 51944
02.02.12 15:00
caliblue: - Vancouver og Seattle er spennende. Men når du først er i Pacific Northwest, tror jeg Portland også er verdt et besøk. Har ikke vært der selv, men det står høyt på lista mi over byer i USA jeg ønsker å besøke. Både her inne og fra amerikanere har jeg hørt veldig mye bra om Portland. Tar jeg ikke helt feil, har de de siste årene stadig tatt mer over for Seattle for de kreative kunstnersjeler og folk som ønsker å leve litt alternativt. Levekostnadene er såpass mye lavere at mange har tatt veien sydover - med lav inntekt er Portland også mer attraktivt skattemessig. Opplev sentrum, besøk mikrobryggeri/brew pubs etc. Det er jo ikke lange togturen fra Seattle og du kan fly direkte til Las Vegas fra Portland.

Har du enda ikke tatt rådet mitt om en tur til Portland? :) Du må da få gjort noe med det snart! Byen er vannvittig kul, mye god lokal øl, samt at Whiffies Fried Pies er fantastiske også. Portland er et must.

Pacific Northwest er det vel uansett ingen hemmelighet at er min favoritt-region, og jeg skal garantert tilbake. Jeg studerte jo 3 år i Canada.

Når det gjelder Vancouver, og Canada-delen regner jeg riktignok med at TS får hjelp av sin familie der, hvis ikke kunne jeg nok skrevet en del tips om ting å gjøre i BC på den tiden :)

(Innlegget ble redigert 02.02.12 15:01)

caliblue
caliblueInnlegg: 3253
02.02.12 22:10
Canucks: Har du enda ikke tatt rådet mitt om en tur til Portland? :)

Det stod på todo-lista, sammen med alle andre steder jeg burde ha besøkt (laaang liste). Men så flytta jeg sørover igjen for et knapt år siden, så turen har blitt litt lengre. I tillegg er det jo alltids andre reisemål som frister. Til helga blir det Mexico.

Canucks
CanucksInnlegg: 51944
02.02.12 22:16
caliblue: Det stod på todo-lista, sammen med alle andre steder jeg burde ha besøkt (laaang liste). Men så flytta jeg sørover igjen for et knapt år siden, så turen har blitt litt lengre. I tillegg er det jo alltids andre reisemål som frister. Til helga blir det Mexico.

Er da ikke så langt fra bay-area til Portland heller, for er der du bor igjen nå? 

Men skjønner at nå som det er vinter så frister nok litt varme :)

AlexanderDGL
05.02.12 21:26
AlexanderDGL: Sør/Sør-øst, etappe 2 http://i37.photobucket.com/albums/e95/AlexanderLarsen/USA2SOUTHEAST.jpg

Om jeg skulle velge å KUN gjennomføre denne ruten her, i løpet av cirka 4 uker. Da lurer jeg litt på hvilken natur jeg treffer på da?

Kan jo selvfølgelig se litt på kart og søke, men er det noen som har kjørt i de områdene her å har noe å tilføye på natur, severdigheter og andre ting som er verdt å få med seg? Regner med jeg får det meste; Skog, ørken og kystliv.

Èn ting jeg iallefall skal, det er å kjøre over Lake Pontchartrain bruen inn til New Orleans. Dette er vel verdens lengste bro, så den er vel verdt å få med seg. ;-)

linderman
lindermanInnlegg: 6
09.02.12 20:39

Hei, 

Jeg var selv i Florida i fjor høst, og det var en veldig bra opplevelse. Vi var hele 16 dager rundt om kring i hele sør-Florida med bil.

Anbefaler deg å ta turen gjennom Everglades, og på vestsiden av Florida. Det er en veldig fin tur, og du får sett veldig mye. Og opplevd mye :).

Jeg driver selv å vurdere å ta en tur til Statene til sommeren eller noe, og 90% sikker på at det da blir en alene tur. For har ikke funnet noen som vil være (eller har mulighet). Da tenkte jeg selv å enten ta Seattle-San Francisco-Los Angeles eller Florida og områdene rundt der.

Hvis du trenger tips fra sør-Florida, så er det bare å si i fra :)

Avery
09.02.12 23:37
linderman: For har ikke funnet noen som vil være (eller har mulighet).

Det finnes jo nettsider hvor man kan finne reisefølge hvis du ikke vil reise aleine. Men nå er jo amerikanerne verdens enkleste folkeslag å komme i kontakt med så ikkeno problem å reise aleine heller. 

linderman
10.02.12 08:48

Aha. Kult!

Da må jeg sjekke ut det :). Hvis ikke blir det bare en 2-3 ukers alenetur :P

AlexanderDGL
10.02.12 17:43
linderman: Hei,  Jeg var selv i Florida i fjor høst, og det var en veldig bra opplevelse. Vi var hele 16 dager rundt om kring i hele sør-Florida med bil. Anbefaler deg å ta turen gjennom Everglades, og på vestsiden av Florida. Det er en veldig fin tur, og du får sett veldig mye. Og opplevd mye :). Jeg driver selv å vurdere å ta en tur til Statene til sommeren eller noe, og 90% sikker på at det da blir en alene tur. For har ikke funnet noen som vil være (eller har mulighet). Da tenkte jeg selv å enten ta Seattle-San Francisco-Los Angeles eller Florida og områdene rundt der. Hvis du trenger tips fra sør-Florida, så er det bare å si i fra :)

Hei!

Takk for svar!

Har som nevnt i første post, vært i Miami èn gang tidligere, og var da en tur til Everglades på safari på en av de mange krokodille-safariene som er der, så er litt usikker på om hvor "verdt" det er å stikke innom en av de safariene en gang til. Men å kjøre via Cape Coral og området på vest-florida er noe jeg absolutt vurderer!

Nå vet jeg ikke om du har reist alene før, men hvordan ser du på det å reise alene på en roadtrip i USA? Da tenker jeg på om du kanskje skulle havne i ett dårlig nabolag, komme i konfrontasjon med noen, bilen stopper midt på interstaten og andre situasjoner?
Er jo selvfølgelig greit å ha noen å kunne forholde seg med å føle seg trygg sammen med.  

AlexanderDGL
10.02.12 17:44
Avery: Det finnes jo nettsider hvor man kan finne reisefølge hvis du ikke vil reise aleine. Men nå er jo amerikanerne verdens enkleste folkeslag å komme i kontakt med så ikkeno problem å reise aleine heller.

Har du link til noen slike sider? Hørtes spennende ut. :)
Såklart er de enkle å komme i kontakt med, men gøy å ha noen å delt større deler av reisen med.

linderman
10.02.12 21:01

Ja da skjønner jeg godt at du kanskje dropper det. Men å kjøre igjennom vest-Florida, er så absolutt å anbefale. Mye rart å se :).

Vi var 4 stk som reiste til usa sist. Og hadde bil i 16 dager i Florida, noe som vi absolutt trengte for å gjennomføre alt det vi var med på..

Har kanskje tenkt på det å bare reise til 2-3 byer bare istede. Så man er liksom kun i de byene og rundt. For det er ganske risikabelt enkelte plasser der borte.

Vi får se hva det blir til. Har noe fryktelig lyst, og håper på å få med meg noen, men har ikke funnet noen enda. 

Hadde vært morsomt å høre hva du bestemmer deg for :).

Avery
11.02.12 21:55
AlexanderDGL: Har du link til noen slike sider? Hørtes spennende ut. :)
Såklart er de enkle å komme i kontakt med, men gøy å ha noen å delt større deler av reisen med.
AlexanderDGL
13.02.12 12:45
linderman: Ja da skjønner jeg godt at du kanskje dropper det. Men å kjøre igjennom vest-Florida, er så absolutt å anbefale. Mye rart å se :). Vi var 4 stk som reiste til usa sist. Og hadde bil i 16 dager i Florida, noe som vi absolutt trengte for å gjennomføre alt det vi var med på.. Har kanskje tenkt på det å bare reise til 2-3 byer bare istede. Så man er liksom kun i de byene og rundt. For det er ganske risikabelt enkelte plasser der borte. Vi får se hva det blir til. Har noe fryktelig lyst, og håper på å få med meg noen, men har ikke funnet noen enda.  Hadde vært morsomt å høre hva du bestemmer deg for :).

Hadde vært artig å høre hva du bestemmer deg for også!

Avery, tusen takk for linker! 

linderman
17.02.12 14:47

Ja jeg driver nå å heller vurdere å reise til seattle først, så bruke 1 uke der eller kanskje bruke opptil 2 uker. Så kanskje ta tog, til Portland for å oppleve denne fine byen(har jeg hørt). Så ta tog til San Francisco for så å være der i 1 uke. Og tilbake til Oslo.

Det kan være veldig skummelt å leie bil og ta en roadtrip alene i disse traktene.

Vi får se :).

AlexanderDGL
19.02.12 14:45
linderman: Ja jeg driver nå å heller vurdere å reise til seattle først, så bruke 1 uke der eller kanskje bruke opptil 2 uker. Så kanskje ta tog, til Portland for å oppleve denne fine byen(har jeg hørt). Så ta tog til San Francisco for så å være der i 1 uke. Og tilbake til Oslo. Det kan være veldig skummelt å leie bil og ta en roadtrip alene i disse traktene. Vi får se :).

Høres spennende ut uansett!
Roadtrip kan være litt ekkelt å gjennomføre alene ja, det tenker jeg på hver dag. Men så tenker jeg også på at det hadde vært deilig å bestemt all musikken som skulle spilles i bilen ;) 

Avery
19.02.12 19:01
linderman: Det kan være veldig skummelt å leie bil og ta en roadtrip alene i disse traktene.

Hvorfor det?

Siste innlegg