Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Franske riviera

NYTT TEMA
Klemmie
KlemmieInnlegg: 7631
30.01.12 23:20

2  kompiser skal planlegge sommerens eventyr. Er litt lei disse vanlige sydenstedene.

Nice, Monte Carlo, Cannes og franske berter på stranda i Saint Tropez. Oh la la.....

Men rivieraen er kanskje forbeholdt fiffen med feit lommebok?

Tenker i forhold til spisesteder, overnatting, leiebil, shopping etc. 

Vil gjerne ha tips fra noen som har vært der.

Hvilke steder foruten ovenstående er verdt et besøk? Hadde egentlig tenkt oss å kombinere opplevelser med slaraffenliv på deilige strender (strender å anbefale?)

(Innlegget ble redigert 30.01.12 23:21)

Shrooms
ShroomsInnlegg: 3263
31.01.12 01:05
Klemmie: Nice, Monte Carlo, Cannes

Var på alle 3 steder i sommer. Vel, det er flott bevares, men for min del er prisnivået såpass høyt at det svir på pungen. Når en øl koster 70 kroner der jeg bodde i Nice, så er det ikke slik at man går ut uten å tenke på lommeboken. Stranda i Nice suger virkelig, det er ikke strand - men strandpromenade med stein. Cannes derimot var fantastisk.

KimuraMasahiko
KimuraMasahikoInnlegg: 536
31.01.12 01:45
Shrooms: Når en øl koster 70 kroner der jeg bodde i Nice,

Bør ikke være spesielt avskrekkende for en nordmann. Men klart det er ikke noe sted for en gnier. Det er bare to ting som gjelder der nede: Heftig vors på forhånd og lommelerke på innerlomma.

Abelsborg
AbelsborgInnlegg: 15156
31.01.12 07:02

Ta den korte turen til den italienske rivieraen i stedet. Rimeligere og mer avslappende. Men lei bil i Frankrike, langt billigere

(Innlegget ble redigert 31.01.12 07:03)

Pernillel
PernillelInnlegg: 1357
31.01.12 09:13

Rivieraen er absolutt verdt et besøk og det er ingenting i veien for å gjøre det uten en feit lommebok. Det er ikke avskrekkende dyrt der medmindre dere booker inn på de feteste hotellene og går på de dyreste klubbene og restaurantene. Strendene fra Nice til Antibes består for det meste av rullestein (supert for de av oss som ikke liker å få sand overalt) mens Juan le Pins, Cannes, St. Raphael og St. Tropez kan by på fine sandstrender. Juan le Pins har også et veldig bra natteliv og er litt billigere enn i Nice, Cannes og Monaco.

Å komme seg rundt er helt kurant. Enten kan dere ta tog som stopper over hele rivieraen mellom Cannes og Italia, ta buss eller leie bil som koster ca. 1500-2000 i uka.

Noen anbefalte steder:

- Monaco for å se på fiffen og fine båter.
- Fottur langs sjøen fra Monaco til Cap de Ail.
- Gamlebyen i Nice og strandpromenaden.
- Leie vannscooter mellom Villeneuve-Loubet og Antibes.
- Den samme stranden er super hvis man ønsker å være litt for seg selv.
- Snorkle/dykke ved Le Trayas og "Calanque" litt vest for Theoule Sur Mer.
- Clubbing i Juan le Pins.
- Se på utsiken i Eze village.
- Se og bli sett i St. Tropez.
- Spise is i Italia.  
- Dra på fjelltur i Mercantour.

Det fine med Riveriaen er at man har absolutt alt innenfor en forholdsvis liten radius, det er enkelt å ta seg frem og selv om det er mange turister der i høysesongen, føles det ikke som en turistmaskin eller at man nødvendigvis må ligge oppå hverandre.

Klemmie
31.01.12 15:10

Takker for dette Pernille. Da er det bare å planlegge videre. Iskremen smaker best i Italia altså :) Det er jo ikke langt til grensen nei. Blir nok en tur dit også.

Satser på at franskfolkets motvilje til å bable engelsk har avtatt noe med årene. Husker i Paris en gang på 90-tallet hvor jeg spurte et eldre ektepar om veien, da fikk jeg så hatten passet, de ble dødens fornærma og skjelte meg ut så det sang etter.

Vel, jeg får ta med en parlør da kanskje,  kan jo bare ett ord på fransk:  NØFF :P

(Innlegget ble redigert 31.01.12 15:19)

skikko
skikkoInnlegg: 395
31.01.12 16:29

Ta turen til Antibes. Det var det fineste stedet jeg var innom på min reise fra Nice til St. Tropez. 

Tinkler
TinklerInnlegg: 5521
31.01.12 18:45

Det finnes noen mindre og rimeligere byer og landsbyer langs rivieraen der du nok kan spare litt penger. Mange flotte strender, bo- og spisesteder utenom de verste turistmagnetene Saint Tropez, Cannes, og Nice.  Men da går du jo også litt glipp av "livet" de nevnte byer gir deg. Går vel eventuelt an å kombinere litt.

Myggbalsam
MyggbalsamInnlegg: 8425
31.01.12 20:23

Jeg liker meg mye bedre i Antibes, Juan les Pins og Cannes enn Nice som på en måte er "storbyen". Strandliv, uteliv (dyrt, men gøy) og utflukter er det mye av. Om du ikke har vært der før, kan jeg absolutt anbefale en dagstur til Monaco, men én dag holder. Det samme forsåvidt med St. Tropez, hvertfall for min del. Alle disse stedene er jo i realiteten steder du kan nå med bil/tog, så jeg ville kanskje anbefalt å bo ett sted og heller reise på turer til de forskjellige byene. Men det er min mening, da.

Klemmie
31.01.12 22:40
Myggbalsam: Alle disse stedene er jo i realiteten steder du kan nå med bil/tog, så jeg ville kanskje anbefalt å bo ett sted og heller reise på turer til de forskjellige byene. Men det er min mening, da.

Har tenkt å leie en leilighet som base sentralt på kysten ja. Takk for tips :)

(Innlegget ble redigert 31.01.12 22:41)

Avery
AveryInnlegg: 2198
01.02.12 11:12

Nice er ikke Frankrike som du nevner, det er en blanding av alle mulige slags impulser og alle jeg pratet med der kunne nok engelsk til at samtalen gikk greit. Som overalt vil du ha dyre og mindre dyre plasser å gå ut på. Veldig god pizza...

Monaco er fint for en dagstur, men ingen vits å sove en natt der. Dyrt og jævlig kjedelig. Virker som de fleste bare har en leilighet der som de besøker nå og da. Men kult å gå langs brygga og se på båtene som er 10 ganger større enn leiligheten min, samt gå gatelangs hvor formel 1-bilene freser gjennom en gang i året. 

Dette området er en av mine favoritter i Europa så jeg vil gratulere dere med et godt valg av feriested!

Klemmie
01.02.12 18:30
Avery: Dette området er en av mine favoritter i Europa så jeg vil gratulere dere med et godt valg av feriested!

Spennende, bosteder å anbefale? Trenger litt tips på bosteder rundt omkring. Har sjekket litt på nettet, men mye er faktisk okkupert allerede.

EmilE_1
EmilE_1Innlegg: 468
01.02.12 22:35

Dra innover i landet!

Grand Canyon du Verdon er verdens nest storste, og ligger faa mil innover fra stripen. Imonerende natur, vakkert med en stri elv som ender det hele i en virkelig turkisblaa, deilig sjo.

Rafting, koselige (ekte franske) landsbyer, lunch med 10 forskjellige oster ved elven. Kos.

Stranden i Nice er en steinstrand ja, men heerlige bolger og fin promenade med parties du vil elske, bruk noen dager der!

I Antibes ligger flere av verdens storste yacher ytterst paa moloen, mer imponerende enn i Monaco, sjekk de ut!

Party i St.Tropez kan bli en skuhffelse da de aller fleste klubber krever medlemsskap eller invite for events, og to x gutter hjelper heller ikke, med mindre dere er homofile.

Apropo penger kan dere selvfolgelig bruke saa mye dere vil her, men spesielt Nice har ogsaa gode restauranter og barer med langt billigere prisnivaa en fedrelandet Norge. 

Arweno
ArwenoInnlegg: 11415
01.02.12 23:38
Klemmie: Vil gjerne ha tips fra noen som har vært der.

Ser du har fått menge bra tips og har egentlig ikke så mye mer å tilføye, for her har du fått de beste stedene som jeg også kunne anbefalt.

Min bekymring er at du må få noen til å se etter Dolly-Halvparten mens du sjekker ut damene på rivieraen. La deg ikke bli så bergattt at du glemmer den skjønnheten du har hjemme.

Jeg bare tuller, men det er du vant til. God tur når du kommer så lengt og nyt livet. Det er deg vel unt:)

Klemmie
01.02.12 23:44
Arweno: noen til å se etter Dolly-Halvparten

Ne vous inquiétez pas snuppa :P

Jobber med saken, gode kollegaer er tingen :)

Arweno
ArwenoInnlegg: 11415
02.02.12 00:01
Klemmie: Ne vous inquiétez pas snuppa :P Jobber med saken, gode kollegaer er tingen :)

:)

Shrooms
ShroomsInnlegg: 3263
03.02.12 22:12
Avery: Veldig god pizza...

He he, ikke ofte jeg kjøper pizza som middag på ferie, men når pizza er det eneste man får under 15euro, så fant man jo et par gode :-)

eagle56
eagle56Innlegg: 1010
04.02.12 08:24

Franske riviera er vårt årlige reisemål og valget er om man skal bo i innlandet eller ved kysten. begge deler har sin egen sjarm ! Men for norske partygutter er stripa fra Menton til St Tropez mest interessant. Det virkelige partylivet her krever ikke bare at du er godt bemidlet, " riktig tryne " er vel så vktig.I august er det utstillingsvindu for alt fra storkjendiser til bortskjemte drittunger fra Europas rikeste familier. Inkludert norske pappagutter som spruter 5000 kroners champis på småbertene.

For oss er det maten, vin og stemningen som er greia. Oppsøke småsteder, markeder, vingårder osv. Og alt kan gjøres i de fleste prisklasser, men " gammeldags " Sydenbillig er det jo ikke. Value for money syns nå vi etter mange reiser. Men som sagt, for vanlige folk er det alt annet enn party som gjelder.

Det er mange norske som har leiligheter ute på Finn. Google et firma som heter Norsk Megling, både salg og utleie. Og et seriøst nettsted med mye dansker er palmesus.no. Nei, det er ikke kødd, dette er en safe formidling vi har brukt flere ganger.

Klemmie
04.02.12 19:09
eagle56: Inkludert norske pappagutter som spruter 5000 kroners champis på småbertene.

Tenker vi tyr til andre spruteflasker, takker for gode tips

MissAnna
MissAnnaInnlegg: 58
05.02.12 21:43

Hvorfor ikke dra litt lengre mot vest,nærmere den spanske grensen ? Ryanair flyr nå billig og greit fra Rygge til Beziers. Har dere hørt om  Cap d'Agde ?

Men_at_work
Men_at_workInnlegg: 112
06.02.12 22:19

MissAnna har et MEGET godt poeng. Denne andre Rivieraen, vest for Rhone-deltaet har en mengde fine byer, som ligger en håndfull kilometer inn i landet - med knallefine strender kun 10-15 minutter unna. Byer som Beziérs, Narbonne, Perpignan, Sete, Montpellier er kanonfine. Merk deg også Nimes, Avignon, Arles og Aix-en-Provence. Flere av dem er dessuten på Unescos liste over Verdensarven.

Bansen
BansenInnlegg: 407
07.02.12 10:17
MissAnna: Cap d'Agde ?

Det finns to "avdelinger", et stykke fra hverandre. Med og uten klær. Sistnevnte er en hel "by"  med flere tusen turister der man kan sole seg og bade naken. Til og med naken i butikkene. Og mye rimeligere enn stedene på den østre siden av den franske rivieraen.

Men det spørs jo om man våger...

MissAnna
MissAnnaInnlegg: 58
07.02.12 17:46
MissAnna: Har dere hørt om Cap d'Agde ?

Har du vært der ? I så fall : fortell !

Abelsborg
AbelsborgInnlegg: 15156
08.02.12 08:05
EmilE_1: I Antibes ligger flere av verdens storste yacher ytterst paa moloen, mer imponerende enn i Monaco, sjekk de ut!

Småtteri i forhold til San Remo som ligger like i nærheten.

Bansen
BansenInnlegg: 407
09.02.12 10:38
MissAnna: Har du vært der ? I så fall : fortell !

Cap d'Agde er det største naturistsenteret i verden. Det kan være opptil 40 tusen turister der samtidig og du går naken uti vannet og i butikkene.

Men det finns også et annet Cap noen kilometer bortenfor med strand og hoteller.Her er man vanlig påkledd. Og etter det jeg husker så er begge disse stedene en del rimeligere enn Nice. Monaco osv.

EmilE_1
EmilE_1Innlegg: 468
09.02.12 14:16
Abelsborg: Småtteri i forhold til San Remo som ligger like i nærheten.

Lol, nei. Antibes yaachts har helikopterdekk, ubaater og San Remo baater paa dekk. Lover.

Pernillel
PernillelInnlegg: 1357
09.02.12 14:33
EmilE_1: Lol, nei. Antibes yaachts har helikopterdekk, ubaater og San Remo baater paa dekk. Lover.

Eclipse måtte ankre opp utenfor havnen i Antibes i hele fjor sommer fordi en annen mega-yacht (Kingdom KR5) hadde tatt plassen til Abramovich.

Selv de rike har sine problemer å slite med. :)

Klemmie
09.02.12 18:06
Bansen: du går naken uti vannet og i butikkene

Shopping i bare nettoen, såpass ja...Frigjorte disse franskmennene.

Nå  har vi landet på Juan les Pins. Trur jeg blir bra :)

Columbus_3
Columbus_3Innlegg: 2371
09.02.12 18:50
Klemmie: Shopping i bare nettoen, såpass ja...Frigjorte disse franskmennene.
Nå har vi landet på Juan les Pins. Trur jeg blir bra :)

Har vært i Juan les Pines  to ganger på ferie, og kommer garantert til å dra tilbake.

Siste innlegg