Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hawaiiøyene

NYTT TEMA
Isissolares
IsissolaresInnlegg: 11
02.02.12 11:16

Jeg har vært ute og reist endel, men et sted som jeg fortsatt lengter tilbake til er Hawaii og de tre andre store øyene. Oahu,  Kauai og Maui. Min reisefelle og jeg kom i kontakt med et lokalt reisebyrå mens vi var på Oahu og ble tilbudt en reise som inkluderte alle de forannevnte øyene. Vi leide bil og utforsket alle øyene. En fantastisk reise hvor vi opplevde fantastiske ting. Jeg vil spesielt fremheve Maui hvor vi reist mot turiststrømmen - med hårnålssvinger og fossefall i nesten hver sving. Utrolige opplevelser. Også "Grand Canyon" på Kauai var fantastisk. Anbefales på det varmeste. 

toao
toaoInnlegg: 3710
02.02.12 18:10

Det høres lovende ut. Jeg drar faktisk til Kauai i overimorgen. Det blir nok mer bading (og jobbing) enn sightseeing, men skrik gjerne ut om du har noen tips som passer for en barnefamilie (dvs ingen lange fotturer). Vår base blir Poipu.

Isissolares
03.02.12 12:46

Lucky you! Jeg ser at dere skal bo på sydspissen av øya. Hvis dere har råd og anledning så vil jeg absolutt anbefale dere å dra til øyas "Grand Canyon" d.v.s. Waimea (Waimea Canyon). Litt vest for Poipu. Det går bilvei helt inn til utsiktsposten over nordspissen av øya. Et aldeles utrolig landskap. Har  tilknytning til gamle Lemuria. Da vi var der var det mange løse høner der (på utsiktsposten),  men de kan jo være borte nå. Det er tross alt noen år siden vi var der.

Jeg kan jo bare nevne - for jeg vet jo at andre også leser innleggene - at Ken Carlson (www.starmen.com) har et aldeles utrolig sted på nordspissen (Hale Honua Lami).

God tur!

arkles
arklesInnlegg: 6448
03.02.12 15:49

Pussig sammentreff. Sitter og leter etter "hawaii" på reiseforumet og får ingen treff. Samtidig dukker dette innlegget opp på toppen.

Leker med tanken om en tur i løpet av sommeren. Familie på fire som har reist en del, men hawaii fremstår forlokkende.

Hvis mulig, kunne dere gitt noen tips angående øyene og hva som er en grei førstegangs tur - rutefly til en av de største byene også videre; pakketur kontra egen bestilling - kombi mellom øyene osv osv.

alt interessant egentlig hvis dere har tid ;-)

Isissolares
04.02.12 00:19

Vil gjerne hjelpe. Vet at det ikke er så lett å finne en reiseoperatør. Vi måtte til Sverige for å finne en. Tok kontakt med  www.swansons.se og fikk tilsendt katalog. Vår reise gikk fra Oslo til Gøteborg. Derfra gikk turen til  USA (Los Angeles og/eller  San Fransisco) til Oahu, hvor vi bodde i nærheten av Waikiki Beach. Jeg vil nok anbefale Oahu for en barnefamilie. Det er mye å se på øya. Zoologisk Hage og Akvarium i nærheten av stranda. Vi dro på sightseeing - dagstur - i en turistbuss rundt hele øya. På nordsiden av øya ligger en stor botanisk hage. Bassenget var ganske tørrlagt da vi var der, men området skal visstnok være fantastisk rundt juletider. På nordsiden opplevde vi også oppvisning av polynesisk kultur. Mye sang og dans. Veldig bra. Flotte strender. På Oahu finnes også et sted hvor man kan bade med delfiner.

Forøvrig er jo Waikiki Beach en opplevelse i seg selv. Da vi var der var det oppvisning av hula - representert av forskjellige skoler - hver kveld - gratis, på stranda. Kjempestemning. Mange forretninger og veldig rent.

Vi var også i Hilo - på nordsiden av Hawaii - som var et kjempekoselig sted, med butikker og markeder.

Hawaii har jo også den store vulkanen hvor Pele holder til. Og de har dessuten et stort senter med utallige forskjellige typer orkideer.

Den andre store byen på Hawaii - Kona - virket litt stillere enn Hilo. Men er et kjent turiststed.

Håper at jeg kan ha hjulpet deg litt på veien. Lykke til!

arkles
arklesInnlegg: 6448
06.02.12 09:07

Takk for hjelpen. Bestilt katalog og langt inne i planleggingen..

Er redd sparegrisen går en usikker tid i møte.

Så litt på prisene dere. Det er jo snakk om el del penger, men syns de virket ganske sympatiske egentlig ?

Johnsli
JohnsliInnlegg: 13358
23.10.16 03:12

Har lest gjennom alle trådene som omhandler Hawaii, og har prøvd å oppsummere litt:

Oahu:

Polynesian Cultural Center
Dole-plantasje?
Pearl Harbour
Diamond Head
Kailua/Lanikai beach/Kaneohe
Nasjonalpark
Honolulu/Waikiki beach (turistifisert)

Kauai:

Waimea canyon/natur

Hawaii/Big Island:

Vulkaner/nasjonalpark/flytende lava/natur

Maui:

Strender/natur

De fleste tipsene omhandler naturlig nok Oahu, men for de som har vært på flere av øyene; hvor mye tid må man regne på en sånn tur? Det var lite beskrevet av det jeg så. Nå er jo ikke øyene så store, vil et par dager på hver øy holde (Oahu kanskje en dag i tillegg)? Da ser jeg bort fra strandliv og avslapning. Er drøyt to uker nok for å oppleve øyene på Hawaii, og få tid til å ha noen dager i solstolen?

Kauai og Hawaii er vel de øyene som bør prioriteres i tillegg til Oahu sånn jeg skjønner det, er det noe på Maui som spesifikt må oppleves? Er det bil som gjelder på alle øyene (utenom at man kan ta buss på Oahu)?

Er det fly som gjelder, evt. hvor lang tid vil båt/ferge ta mellom øyene?

(Innlegget ble redigert 23.10.16 03:13)

vif_support
vif_supportInnlegg: 4252
23.10.16 19:14

Sikkert litt kjedelig, men som førstegangsreisende til Hawaii til vinteren blir det Honolulu/Waikiki. Har tenkt å kombinere strandliv, byferie og opplevelsesferie. Satser på å ta dagsturer fra Honolulu. Bestilte turen gjennom Ving.

(For min egen del blir det store å se Perl Harbour)

Johnsli
24.10.16 00:54

Hørtes ikke kjedelig ut i det hele tatt :).

Utgangspunktet mitt for ferietur i vinter var egentlig bare å slappe av. Noen småaktiviteter bare. Men jeg er særdeles dårlig til å bare ligge og sole meg dag ut og inn. Har sett på Maldivene bl.a., men tror jeg ville blitt rastløs der.

Hawaii virker som en bra kombo, men så er det det å vite hvor mye tid som går med til opplevelse og derav hvor mye tid man kan sette av til å bare slappe av. Det er jeg usikker på. Det vil være dumt å planlegge for kort tid, det er ikke akkurat en plass som er rett rundt hjørnet.

vif_support
29.12.16 10:41
Johnsli: Det vil være dumt å planlegge for kort tid, det er ikke akkurat en plass som er rett rundt hjørnet

Da er ferien så og si lagt opp, en uke med planer, en uke uten(Steke i eget fett på Waikiki). Skulle kanskje hatt en uke til, men men.... :)

http://www.gohawaii.com/

annmag
annmagInnlegg: 7272
31.12.16 01:46
Johnsli: Har sett på Maldivene bl.a., men tror jeg ville blitt rastløs der.

Jeg kan ikke begripe at noen reiser til Maldivene hvis de ikke dykker.....må jo være helt forferdelig kjedelig å bo tett i tett i de fuglekassene de har plassert uti vannet.

Johnsli
02.01.17 16:41

2 uker er sikkert ok om du hovedsakelig skal være på oahu. Når er du der forresten?

vif_support
23.01.17 11:18

Tilbake i gamlelandet. To flotte uker på Waikiki. Vi hadde bra vær stort sett hele tiden. Noen skyer av og til som stort sett løste seg opp utpå dagen. I går, når vi skulle hjem, høljet det ned :)

(Innlegget ble redigert 23.01.17 11:18)

Johnsli
24.01.17 09:11

Jaggu, da var vi der samtidig. Jeg dro videre til kauai i forgårs, også samtidig som det begynte å hølje ned. Vært bra heldig med været her, noen drypp innimellom, men da har jeg stort sett vært i bilen. Gått noen turer her, knallvær.

du var ikke over på østkysten av oahu altså... Finere strand der fant jeg ut.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg