Hei!
Litt seint svar, men regner med du skal reise om sommeren, så det går nok greit!
Var på bilferie i Kroatia, Bosnia og Montenegro i fjor sommer, og kan absolutt anbefale dette.
Vi startet turen med å hente bil på flyplassen i Split, etter å ha vært en uke på seilferie (anbefales også, men man bør ha bekjente som har peiling på seiling!). Split var allerede besøkt i forbindelse med seilturen, så vi kjørte til Mostar i Bosnia. Mostar var fortsatt veldig preget av kamphandlingene i byen under krigen på Balkan, men absolutt verdt et besøk. Vi bodde på et lite hotell/b&b som vi fant via hotels.com. Bilen parkerte vi ved hotellet, og vi spaserte rundt i gamlebyen, som er det å se i Mostar.
Neste dag kjørte vi mot Dubrovnik og Montenegro. Vi hadde ikke planlagt noe lengre stopp i Dubrovnik, og det angrer jeg på i ettertid. Vi var bare innom noen timer, i en veldig fin by. Anbefales å ha en dag eller to her. Overnatting denne dagen var planlagt i Budva i Montenegro. Budva er en badeby, med strender og strandbarer. Likte meg veldig godt her!
Siden vi allerede hadde vært en uke på seilferie, var dette en relativt kort tur, med korte besøk i de forskjellige byene. Vi skulle videre neste morgen, og da var stoppet Kotor. Jeg hadde lest her inne at fjellveien fra Cetinje mot Kotor var anbefalt (Takk, Abelsborg, hvis du leser dette!), og det var litt av en opplevelse. Cetinje er den gamle kongehovedstaden i Montenegro, så hvis du er interesert i historie bør du ta et stopp her. Vi var bare såvidt innom
Kotor er preget av gamlebyen / borgen og ligger fint til ved Bay of Kotor. Her kunne jeg nesten tenkt meg å fått meg feriehus. Idyllisk og rolig plass, og ikke den plassen man drar på partyferie!
Turen avsluttet vi neste dag, med å kjøre til Dubrovnik å ta direktefly tilbake til Norge herfra. Meget enkelt og greit!
Når det gjelder det praktiske var det ingen problemer med å ta med bilen til Bosnia. For å få bilen med til Montenegro måtte vi betale ekstra forsikring til leieselskapet, samt "visum" for bilen på grensa. Det var strengt forbudt (gjelder Avis, men sikkert de andre store selskapene også) å ta bilen med til Albania.
Det var ingen problemer å krysse grensene mellom Kroatia, Bosnia og Montenegro, men jeg har hørt at det kan være problemer med å komme inn i Montenegro hvis du kommer fra Serbia, så dette bør du undersøke nærmere.
Hotell ordnet vi greit gjennom hotels.com og booking.com. Grei standard på alle hotellene / b&b vi bodde på.
Alt i alt et meget behagelig område å reise i, som anbefales på det sterkeste!