Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Leie bil/Road Trip på Balkan

NYTT TEMA
Yapok
YapokInnlegg: 4669
08.02.12 16:15

Jeg sitter og vurderer å fly til Dubrovnik og leie bil der og reise i Kroatia, Bosnia Hercegovina, Serbia, Albania, Kosovo og Makedonia..

Noen som har noen tips til hva som er å se? Hvor det kan være greit å sove? (Trenger ikke være dyre hoteller) og andre ting som kan være av interesse?

På forhånd takk :)

FFK1903_
FFK1903_Innlegg: 8868
08.02.12 17:23

Jeg mener vi fikk noen restriksjoner på hvilke land vi kunne kjøre i og hvilke land vi ikke kunne kjøre i da vi leide bil i Kroatia. Jeg har mine tvil om at du får lov til å ta med leiebilen inn i Albania blant annet, så det kan kanskje være lurt å sjekke det først. Brått så har du planlagt hele turen og mangler bare bilen.

Jeg må si at du går glipp av mye om du reiser direkte til Dubrovnik. Zagreb er en fantastisk by, og det er veldig mye å se nedover derfra og til Dubrovnik. Plitvice blant annet. I tillegg til en del flotte småbyer langs kyster der og en fantastisk skjærgård. Har en tråd liggende et eller annet sted her der jeg gir en kort beskrivelse om alle byene jeg var innom da jeg tok turen for et par år siden.

Jeg regner med at også Montenegro er på listen din, selv om du ikke nevte landet. Kotor ser ut som et flott sted da i tilfelle.

Yapok
08.02.12 18:00

Montenegro glemte jeg.. Det er selvsagt en del av planen.. Hvor lenge er det siden du var der?

Mannegutt
ManneguttInnlegg: 18
08.02.12 18:27

Stemmer at det er noe "ekstra" når du leier bil i Kroatia og skal krysse landegrenser. Blir spurt om akkurat dette hver gang jeg leier bil i Kroatia. Mulig det bare er en ekstra forsikring som skal til, men har aldri spurt utleier. En kamerat av meg var i Mostar i fjor med leiebil fra Kroatia, så det er mulig at Bosnia-Hercegovina ikke er noe stort problem. 

Men, når du først er i Dubrovnik, så har du jo hele den lange kroatiske kysten foran deg i nord-vest. Her finner du vakre ferielandsbyer og lange strender langs Makarska-rivieraen, byene Split, Trogir, Sibenik, Zadar, muligheter for turer til øyene og nasjonalparker (for å nevne noe). Opplevelsene er mange og avstandene korte. 

FFK1903_
08.02.12 19:45
Yapok: Hvor lenge er det siden du var der?

Jeg var der i september 2009. En av de bedre turene jeg har hatt.

FFK1903_
08.02.12 19:46
Mannegutt: En kamerat av meg var i Mostar i fjor med leiebil fra Kroatia, så det er mulig at Bosnia-Hercegovina ikke er noe stort problem.

Mostar går greit, der var vi selv (man må jo igjennom Bosnia uansett om man skal til Dubrovnik fra resten av Kroatia), men jeg vil tro Albania har et noe mer frynsete rykte, men det kan jo bare være fordommer fra min side.

Da jeg leide bil i Sør-Afrika måtte det derimot en del dokumenter til ettersom jeg skulle innom tre andre land også.

(Innlegget ble redigert 08.02.12 19:47)

Forfun
ForfunInnlegg: 2749
08.02.12 23:24
Yapok: leie bil der og reise i Kroatia, Bosnia Hercegovina, Serbia, Albania, Kosovo og Makedonia

Jeg ville ikke tatt for meg så mange land på en tur. Fokuser og få mer utbytte av ett eller to land.

Yapok
08.02.12 23:45

Greia er at jeg har bekjente som bor i Albania, så en tur dit står veldig høyt på ønskelista..

Stevieboy
StevieboyInnlegg: 5487
12.04.12 12:19

Hei!

Litt seint svar, men regner med du skal reise om sommeren, så det går nok greit!

Var på bilferie i Kroatia, Bosnia og Montenegro i fjor sommer, og kan absolutt anbefale dette.

Vi startet turen med å hente bil på flyplassen i Split, etter å ha vært en uke på seilferie (anbefales også, men man bør ha bekjente som har peiling på seiling!). Split var allerede besøkt i forbindelse med seilturen, så vi kjørte til Mostar i Bosnia. Mostar var fortsatt veldig preget av kamphandlingene i byen under krigen på Balkan, men absolutt verdt et besøk. Vi bodde på et lite hotell/b&b som vi fant via hotels.com. Bilen parkerte vi ved hotellet, og vi spaserte rundt i gamlebyen, som er det å se i Mostar.

Neste dag kjørte vi mot Dubrovnik og Montenegro. Vi hadde ikke planlagt noe lengre stopp i Dubrovnik, og det angrer jeg på i ettertid. Vi var bare innom noen timer, i en veldig fin by. Anbefales å ha en dag eller to her. Overnatting denne dagen var planlagt i Budva i Montenegro. Budva er en badeby, med strender og strandbarer. Likte meg veldig godt her!

Siden vi allerede hadde vært en uke på seilferie, var dette en relativt kort tur, med korte besøk i de forskjellige byene. Vi skulle videre neste morgen, og da var stoppet Kotor. Jeg hadde lest her inne at fjellveien fra Cetinje mot Kotor var anbefalt (Takk, Abelsborg, hvis du leser dette!), og det var litt av en opplevelse. Cetinje er den gamle kongehovedstaden i Montenegro, så hvis du er interesert i historie bør du ta et stopp her. Vi var bare såvidt innom

Kotor er preget av gamlebyen / borgen og ligger fint til ved Bay of Kotor. Her kunne jeg nesten tenkt meg å fått meg feriehus. Idyllisk og rolig plass, og ikke den plassen man drar på partyferie!

Turen avsluttet vi neste dag, med å kjøre til Dubrovnik å ta direktefly tilbake til Norge herfra. Meget enkelt og greit!

Når det gjelder det praktiske var det ingen problemer med å ta med bilen til Bosnia. For å få bilen med til Montenegro måtte vi betale ekstra forsikring til leieselskapet, samt "visum" for bilen på grensa. Det var strengt forbudt (gjelder Avis, men sikkert de andre store selskapene også) å ta bilen med til Albania.

Det var ingen problemer å krysse grensene mellom Kroatia, Bosnia og Montenegro, men jeg har hørt at det kan være problemer med å komme inn i Montenegro hvis du kommer fra Serbia, så dette bør du undersøke nærmere.

Hotell ordnet vi greit gjennom hotels.com og booking.com. Grei standard på alle hotellene / b&b vi bodde på.

Alt i alt et meget behagelig område å reise i, som anbefales på det sterkeste!

(Innlegget ble redigert 12.04.12 12:22)

Spartana
SpartanaInnlegg: 4998
13.04.12 10:36
Stevieboy: Det var strengt forbudt (gjelder Avis, men sikkert de andre store selskapene også) å ta bilen med til Albania.

Høres ut som det landet er like korrupt som Russland og andre bandittstater.

Gullde
GulldeInnlegg: 115
21.04.12 17:38
Stevieboy: Var på bilferie i Kroatia, Bosnia og Montenegro i fjor sommer, og kan absolutt anbefale dette.

Hvordan er prisnivået i disse landene? Tenker på å leiebil, mat, øl og drivstoff. Er klar over at det er billig der, men hvor rimelig er det?

Siste innlegg