Når det gjelder London så kommer man nesten ikke utenom tuben, uansett hvor sentralt man bor. Kan selvfølgelig ta Taxi, men det koster litt mer og kan gå fryktelig tregt. Mange av de typiske turiststedene ligger også spredt.
Hvis man først skal oppleve London så syns jeg man faktisk må ta litt underground. Dette nettverket er på mange måter en stor del av Londons identitet.
Har desverre ikke noen hotelltips til deg, da jeg alltid har bodd på steder som ligger noen stopp unna sentrum med tuben. Men som VivaLV påpeker lengere oppe, finn deg noe i nærheten av Piccadilly Circus, Leicester Square, Covent Garden, Trafalger Square, Soho, Regent Street osv.
Av tips utenom de mest besøkte turistattraksjonene så vil jeg anbefale å ta en tur i Hyde Park. Ta en kaffe, sett deg ned på en benk og bare se på livet. Et god måte å ta en pust i bakken på når man er på storbyferie.
Hva med Brittish Museum? Her kan man fint gå en hel dag og titte på gamle koloniskatter osv. Gratis også.
Speakers Corner på hjørnet av Hyde Park ved Marble Arch. Hver søndag formiddag står det noen å kakler ut om et eller annet de mener er feil i verden og samfunnet. Noen er koko. Andre er festlige. I mine øyne en veldig London-greie, som samtidig ikke trekker veldig mange turister. Er et sånt sted man blir stående i 15 min, for å så gå igjen.
Hva med Royal Observatory, Greenwich? Altså der GMT har sitt utgangspunkt. Kanskje ikke så utrolig fartsfyllt osv, men er jo litt stilig å kunne si at du har stått på akkurat GMT 0.
Skal du på Madame Tussauds og Tower of London, så vil jeg absolutt anbefale deg å komme veldig tidlig. Her blir det laaange køer.
Det er forsåvidt også et must å bare hoppe bakpå en rød double-decker og la den ta deg med noen stopp.