Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Reise med Street View

NYTT TEMA
han_Pelle
han_PelleInnlegg: 6418
17.06.12 13:38

Dette kan nok oppfattes som en nerdete tråd, men jeg er altså i gang med å besøke en rekke steder, først i Norge, med Google Street View. Jeg sorterer stedene i tre kategorier:

A: Ønsker definitivt å besøke stedet

B: Kunne godt ha tenkt meg å besøke stedet

C: Fikk ikke noe umiddelbart behov for å besøke stedet

For ikke å fornærme innfødte og med min traveller's spirit som sier at alle bebodde steder i utgangspunktet kan være verd å avlegge et besøk, har jeg valgt å behandle alle stedene med respekt, og ikke avfeie noen av dem med fraser som "Jeg kommer aldri i livet til å sette min fot i dette hølet!"

Hvem som helst står fritt til å kommentere innleggene mine, og jeg setter gjerne pris på innspill om steder jeg eventuelt har gått glipp av, eller severdigheter som kan være av interesse på de stedene jeg har vært innom. Husk at mine vurderinger kun er basert på visuelle inntrykk.

Vi starter selvsagt i det høye nord!

han_Pelle
17.06.12 13:42

Kommune: Sør-Varanger

Sted: Bugøynes

Jeg har hørt at Bugøynes skal være ett av de få stedene i Finnmark som ble uberørt av tyskernes brente jords taktikk i 1944. Likevel fant jeg stedet å være et helt ordinært fiskevær, og det hadde like mye kjedelig etterkrigstids-arkitektur som mange andre steder.

Kategori: C

han_Pelle
17.06.12 13:44

Sted: Hesseng og Bjørnevatn

Veikrysset Hesseng og gruvesamfunnet Bjørnevatn er nok helt greie steder å bo på, men det var ellers lite interessant å feste blikket på.

han_Pelle
17.06.12 13:47

Sted: Kirkenes

Kirkenes er på mange måter en interessant og viktig by, med sin status som "Porten til Russland". Byen har en fin kvadratur i sentrum. Kresne Pelle lot seg likevel ikke sjarmere.

han_Pelle
17.06.12 13:48

Sted: Jakobsnes

Ei helt ordinær, trivelig bygd. Med andre ord veldig lite interessant.

(Innlegget ble redigert 17.06.12 13:48)

han_Pelle
17.06.12 13:57

Sted: Pasvikdalen

Det eneste stedet i kommunen som får kategori B. Dette er en nydelig dal, og man får en følelse av å bevege seg inn i uendelig villmark, noen man jo også gjør. Den 10 mil lange veien fra Hesseng og sørover ender i ødemarken, og likevel i en smal "landtunge" av Norge mellom to naboland. Og på andre siden av elva lurer den russiske miljøtrusselen, og minner om at idyllen kan være forgjengelig. Jeg kunne tenkt meg å gå lange turer i denne villmarka.

Kategori: B

han_Pelle
17.06.12 14:00

Kommune: Vardø

Sted: Vardø

En av Norges ytterste utposter, og likevel en by - en by med mye historie. Byen sliter med fraflytting og man ser tegn til forfall her og der, men jeg ble likevel sjarmert i senk.

Kategori: A

han_Pelle
17.06.12 14:06

Kommune: Vadsø

Sted: Vadsø sentrum

Den eneste delen av Vadsø som gir deg ordentlig byfølelse, men jeg fikke egentlig ikke noen spesielle følelser for byen. Kommer sikkert til å besøke byen uansett, i samme slengen som Vardø. Men likevel..

Sted: Vadsø vest

Stort boligområde nordvest for sentrum. Her finner du blant annet Finnmarks fylkeshus. Ellers uinteressant.

Sted: Vadsø øst/Melkevarden

Det er i dette området du faktisk kan få litt utsikt over byen, og jeg er en person som setter pris på utsikt, men likevel..

han_Pelle
17.06.12 14:08

Kommune: Vadsø

Sted: Vestre Jakobselv

Bygda har fin beliggenhet, men utover det fant jeg ikke noe særlig av interesse.

han_Pelle
17.06.12 14:14

Kommune: Båtsfjord

Sted: Båtsfjord

Jeg hadde visse forventninger i forkant når det gjelder Båtsfjord. Det er jo et sted av en viss størrelse. Likevel fikk jeg ikke noen spesielle inntrykk av stedet, verken negativt eller positivt.

han_Pelle
17.06.12 14:16

Kommune: Nesseby

Sted: Varangerbotn

Et helt allminnelig lite tettsted, som bærer preg av at det er et veikryss.

han_Pelle
17.06.12 14:18

Kommune: Tana

Sted: Rustefjelbma

Jeg tok turen fra Boftsa skole til Landbruksskolen, og fant lite som vekket min interesse.

han_Pelle
17.06.12 14:20

Kommune: Tana

Sted: Tana bru

Stedet virker pregløst og kjedelig, mer som et boligfelt eller en forstad enn et kommunesenter. Minner litt om Hesseng.

han_Pelle
17.06.12 14:24

Kommune: Berlevåg

Sted: Berlevåg

Det som slo meg når det gjelder Berlevåg var forfallet og mangelen på estetikk. Så godt som annethvert hus bar preg av at det var lenge siden noen brydde seg om hvordan det så ut, og mange av disse var til og med bebodde. I sentrum så jeg vel nesten ikke et eneste fortau, og mange av bygningene også der bar sterkt preg av forfall. Dette var både trasig og nedbrytende å se.

han_Pelle
17.06.12 14:29

Kommune: Gamvik

Sted: Mehamn

Etter å ha sett forfallet i Berlevåg, var det med lave forventninger jeg entret Mehamn. Og jeg ble positivt overrasket. Stedet virket svært velordnet og bygningene var pene og godt tatt vare på. Det var fortau gjennom hele sentrum og et skjønt lite torg i midten. Dessuten var det faktisk flere eldre hus med stillaser foran, noe som viser at man bryr seg om å holde fasadene ved like. Dette er et sted jeg absolutt kunne tenke meg å besøke.

han_Pelle
17.06.12 14:35

Kommune: Lebesby

Sted: Kjøllefjord:

Som sin "nabo", Mehamn, var Kjøllefjord en positiv overraskelse. Her er kanskje noe mer forfall, men det tar stedet igjen med sin sjarm. Dette er et ekte fiskevær, med bratte gater og tett bebyggelse. Sentrum er kanskje ikke så spesielt, men videre utover langs Strandveien ligger det noen morsomme små butikker.

han_Pelle
17.06.12 14:38

Kommune: Karasjok

Sted: Karasjok

Stedet har et veldig nord-skandinavisk innlandspreg, med åpent landskap og furuskog, og minner meg om mange steder jeg har vært i Sverige. Karasjok er sete for Sametinget, noe som i seg selv gjør stedet verdt et besøk, men ellers var det lite som fanget min interesse. Dessverre blir det bare..

han_Pelle
17.06.12 14:48

Kommune: Porsanger

Sted: Børselv

Bygda er luftig, i et svært åpent landskap og under en enorm himmel. Dessuten er det langt mellom husene. Det åpne landskapet ga meg en slags trang til å besøke stedet, og for eksempel bestige Hestnesfjellet, hvor jeg innbiller meg at det er en fantastisk utsikt, til tross for at det bare er 190 meter over havet. I bygda står en av vegvesenets kuriositeter: Et avstandsskilt langs fylkesveien opplyser ikke hvor langt det er til Veidnes, men hvor langt det er til Veidnes og tilbake.. Er det noen som kan forklare meg grunnen til dette, så setter jeg pris på det..

(Innlegget ble redigert 17.06.12 15:00)

han_Pelle
17.06.12 16:46

Sted: Lakselv

Jeg lot meg på ingen måte imponere av det Lakselv hadde å by på. Nå kan det være at stedet er egnet som utfartsted/basested for villmarksopplevelser, og landskapet er dessuten åpent og vennlig. Sentrum derimot ser ut som en blanding av industriområde og næringspark, med andre ord helt uten sjel. Det nyere boligfeltet vest for flyplassen virket trivelig, men det er vel de færreste som reiser til et sted kun for å oppsøke et boligfelt.

Johnsli
JohnsliInnlegg: 11368
17.06.12 17:42

Har vært på en del av disse plassene. I stor grad ikke så veldig lenge, men dog.

Vardø slo meg som den plassen med kanskje størst forfall på bygningene. Er vel sammen med Vadsø den største plassen jeg besøkte når jeg var der, og man har jo ei festning og ei ganske pen/spesiell kirke, men likevel kan jeg ikke si at det var noe stort minne sånn sett. Mulig det ufyselige været vi hadde når jeg var der har sitt å si også. Syns ellers Vadsø var penere, men ikke noe spesiell ifht. andre byer på samme størrelse.

Varangerbotn, veikryss som du sier, Tana bru, kjedelig. Båtsfjord, helt kurant men ingenting spesielt. Båtsfjord, det samme, men jeg syns veien inn mot Berlevåg var fin å kjøre, helt langs kysten, fjellskrenten på en side og med bølgene som slår inn på andre siden.

Mehamn slo meg ikke som noe mer spesielt enn Båtsfjord, men så var vi i praksis kun gjennom hovedgata og tilbake igjen før vi satte kursen over "fjellet" igjen.

Larrek
LarrekInnlegg: 3129
17.06.12 18:25
han_Pelle: Vi starter selvsagt i det høye nord!

Bra intitiativ. Lurte på en biltur til Troms og Finnmark i sommer, fortrinnsvis ute ved kysten. Sjekk ut området Hammerfest, Alta og øyene utenfor for å se om det er noe å bruke tid på.

(Innlegget ble redigert 17.06.12 18:26)

han_Pelle
17.06.12 21:29

Takk for innspill. Vi kommer til Hammerfest og Alta om ikke lenge :-)

han_Pelle
17.06.12 21:31

Sted: Olderfjord

Føyer seg inn på den lange listen over veikryss. Bygda er riktig nok omgitt av et idyllisk landskap, men hvis det var det eneste kriteriet, så kunne jeg ha skrytt hemningsløst av alle stedene så langt.

han_Pelle
19.06.12 00:04

Kommune: Nordkapp

Sted: Honningsvåg og Nordvågen

Denne byen "has got some nerve". Først tok de fra Hammerfest tittelen som verdens nordligste by. Nå er det vel slik at denne tittelen muligens hører hjemme på et annet kontinent. Men dessuten har man frarøvet Mack tittelen som verdens nordligste ølbryggeri. Spørsmålet er om byen er verd et stopp på din vei mot Nordkapp, og mitt svar er definitivt ja!

Det golde og forblåste landskapet gir byen et tydelig arktisk preg, og sentrum, med sine brygger rundt vågen, er ikke bare et hyggelig maritimt miljø, men gir deg også ordentlig byfølelse. Storgata, med sine røde lyktestolper, og bygårder og butikker tett i tett, er en ekte bygate. Det virker som om dette er det stedet som har mest å by på hittils på reisen, både når det gjelder uteliv og kultur.

Bygda Nordvågen er miniatyrutgaven av Honningsvåg, men det er også av miniatyrmessig interesse å besøke stedet..

Nordkapp: Jeg valgte ikke å besøke Nordkapp nå, i og med at det er et sted folk besøker uansett, av ingen annen årsak enn stedets geografiske beliggenhet. Nordkapp er vel dessuten ubebodd.

(Innlegget ble redigert 19.06.12 00:04)

han_Pelle
23.06.12 14:24

Kommune: Nordkapp

Sted: Gjesvær

Fiskeværet kan by på fuglesafari og restaurant, og ligger selvsagt i nydelige omgivelser. Men er stedet verdt å ta denne to mils avstikkeren (4 mil fram og tilbake) fra Nordkappveien? Etter min mening er det ikke det.

(Innlegget ble redigert 23.06.12 14:25)

han_Pelle
24.06.12 00:33

Kommune: Måsøy

Sted: Havøysund

Denne utposten ligger i enden av en nasjonal turistvei, så det sier seg selv at landskapet er vakkert. Stedet er dessuten ikke så verst arkitekturmessig heller. Likevel fikk jeg ikke noen spesielle følelser for Havøysund etter min gjennomfart, så da havner stedet i samme kategori som Båtsfjord, Vadsø og Kirkenes:

han_Pelle
24.06.12 18:41

Kommune: Kvalsund

Sted: Kvalsund

Denne bygda må man gjennom om man kjører til Hammerfest. Spørsmålet er om det er verdt det å gjøre et stopp her. Bygda i seg selv virker kjedelig, men det som slår meg er at det tilsynelatende er fantastiske turmuligheter her.

For eksempel virker det innbydende å ta en topp-til-topp-tur over fjellene mellom Kvalsund og Neverfjord. Her ligger de som perler på en snor langs vestsiden av dalen. Terrenget ser ut til å være behagelig og ikke altfor myrlendt eller bratt, ingen av toppene er høyere enn 600 meter og det bør være fantastisk utsikt både mot Kvaløya og Seiland. Kunne jeg tenkt meg å ha tatt en slik tur? Absolutt!

Katergori: B

(Innlegget ble redigert 24.06.12 18:41)

han_Pelle
26.06.12 13:20

Kommune: Hammerfest

Sted: Hammerfest sentrum

Bill Bryson tilbrakte flere dager i Hammerfest (Verken her eller der: Fra Hammerfest til Istanbul). Han ventet seg en liten landsby med noen få hus, en kirke, en dagligvareforretning og, hvis han var heldig, en bar. Han ble overrasket. Dette var en ordentlig by, ja han kalte den "a little city".

Hammerfest er en ordentlig by, med bygater, bygårder og kvartaler, med puber, restauranter og små butikker, og med både trivelige sidegater og 8-etasjes boligblokker. Jeg har vært i Alta, og selv om den byen er nesten dobbelt så stor som Hammerfest, kommer den ikke i nærheten av den samme byfølelsen.

Tar man med den idylliske beliggenheten, blir inntrykket komplett. Hit skal jeg!

han_Pelle
26.06.12 18:43

Sted: Hammerfest - Rairo/Baksalen

Denne bydelen ligger på sør/vestsiden av Storvannet, og bebyggelsen brer seg oppover de golde liene. Her finnes blant annet campingplass, stadion og hotell. Boligkomplekset Bybo preger utsikten ved Storvannet.

Følger du Turistveien helt til enden ved Salsvannet, kommer du til byens egen "make-out-spot", med fantastisk utsikt over både sentrum, fjorden og mot Sørøya. Her ligger dessuten restauranten Turiststua. For å gjøre inntrykket komplett på street-view-bildene, står det fem rein og beiter i fortauskanten utenfor Turiststua.

(PS: Det går sti fra sentrum rett opp til Turiststua)

(Innlegget ble redigert 26.06.12 18:49)

han_Pelle
28.06.12 01:43

Sted: Hammerfest - Fuglenes

Denne bydelen, som ligger nord for sentrum, huser blant annet flyplassen og sykehuset. Dessuten må du gjennom Fuglenes for å komme til Melkøya. Området består til en stor del av boliger, men her er også skoler, industri og diverse forretninger. Med unntak av et par utesteder og noen flotte utsiktspunkter, fant jeg lite av interesse i bydelen.

Sted: Hammerfest - Fuglenesdalen m/Prærien og Reindalen

Dette området, som ligger langs veien mot Forsøl, består nesten utelukkende av boliger.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg