Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Reise til USA med rulleblad uten visum?

NYTT TEMA
Cueva
CuevaInnlegg: 3
03.07.12 15:29

Hei

For snart to år siden ble jeg tatt for kjøring med promille og sonet 20 dager i fengsel for det året etter. 

Familien min og forhåpentligvis jeg skal på en tre ukers tur til usa nå i midten av juli. Jeg hadde opprinnelig ordnet time til visum intervju, men på intervju dagen var jeg desverre  så syk at jeg glemte passet mitt hjemme. spurte vakten om han trodde dette gikk fint og han sa han trodde det ville gå greit. Så etter å ha stått tre timer i kø med høy feber fikk jeg endelig komme inn på ambassaden. Var inne i ca fem minutter før damen i skranken fortalte meg at hun ikke kunne hjelpe pga at jeg manglet passet og ba meg booke ny time. Da jeg skulle booke ny time var det ingen ting ledig før i august, det er alt for sent med tanke på at jeg reiser i juli. Sendte ambassaden mail med forespøresel om haste møte men de kunne ikke hjelpe. 

Jeg vurderer nå å reise uten visum. Er det noen som har gjort dette som kan fortelle meg om dette kan gå bra? Hvis jeg krysser av for "no" når de spør om rullebald og slikt? 

Det er vel ikke slik at de får opp rullebald og slikt når de scanner passet? 

Har lest på diverese forum at det er flere som har reist uten visum med rullebald og at dette går fint så lenge de ikke mistenker deg for noe på grensen. Jeg er en ganske liten jente og slår vel ikke akkurat folk som farlig kriminell når de ser meg. 

Den siste bekymringen mine at de skal få opp det at jeg skulle på inervju på ambassaden og slikt, men at jeg aldri kom meg helt dit. Dette er jo en ubehandlet søknad så jeg vet ikke helt men...

Er det noen som har noen erfaringer eller kan gi meg svar på dette er jeg evig takknemlig. Begynner å bli rimelig desperat. 

Larrek
LarrekInnlegg: 4732
03.07.12 15:52
Cueva: Det er vel ikke slik at de får opp rullebald og slikt når de scanner passet?

Amerikanske myndigheter har i motsetning til hva mange inbilder seg intet innsyn i norsk strafferegister, med mindre forbrytelsen er av en slik art og karakter at opplysningene ligger hos Interpol.

Du kan med all sannsynlighet bare reise.

FFK1903_
FFK1903_Innlegg: 9446
03.07.12 18:44

Bare du har fylt ut dette obligatoriske skjemaet og har riktig pass (etter et visst årstall) så trenger du vel ikke visum uansett, eller må man ha det som straffedømt?

Larsabal
LarsabalInnlegg: 10908
03.07.12 18:53

På ESTA-skjemaet må du svare på et spørsmål som tar opp om du har vært dømt for noe. det lyder slik: Have you ever been arrested or convicted for an offense or crime involving moral turpitude or a violation related to a controlled substance; or been arrested or convicted for two or more offenses for which the aggregate sentence to confinement was five years or more; or been controlled substance trafficker; or are you seeking entry to engage in criminal or immoral activities?

Din promilledom vil dermed ikke rammes av dette og du kan trygt krysse av for "no". Contolled substance er ikke alkohol, siden det er et lovlig nytelsesmiddel i USA.

Larsabal
LarsabalInnlegg: 10908
03.07.12 18:54

Når jeg tenker meg om kjenner jeg til folk som har blitt tatt og straffet for promillekjøring i USA, som uten problemer reiser tilbake på ferie.

God tur!

Cueva
04.07.12 02:18

Nå ble jeg veldig lettet! Tusen takk for alle svar :) 

Larrek
LarrekInnlegg: 4732
06.07.12 23:12
Cueva: Nå ble jeg veldig lettet! Tusen takk for alle svar :)

Rapporter gjerne tilbake om hvordan det gikk, da dette er et tema som stadig vekk dukker opp.

(Innlegget ble redigert 06.07.12 23:13)

Cueva
08.07.12 14:48

Det lover jeg å gjøre :)

Coramk
CoramkInnlegg: 1
08.03.13 17:01

Hvordan gikk det? :)

hentop
hentopInnlegg: 1
25.07.13 15:01

ja, hvordan gikk det?

Anlos
AnlosInnlegg: 3
30.09.13 15:53

Hvordan gikk det?

startelver
startelverInnlegg: 38931
02.10.13 13:21

Trådstarter har kun 3 poster på VGD her og er neppe aktiv lenger. 

Så ikkek regn med noe svar. 

Aveirinha
AveirinhaInnlegg: 29336
07.10.13 14:42

Hvordan gikk det?!

LANGEMANN-1968
LANGEMANN-1968Innlegg: 7042
09.10.13 13:21

Han sitter fengslet i USA og kan ikke svare dere.

startelver
startelverInnlegg: 38931
12.10.13 12:21
LANGEMANN-1968: an sitter fengslet i USA og kan ikke svare dere.

LOL!

Han er nok bare ikke logget inn her. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg