Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Split - Leiebil eller ikke leiebil?

NYTT TEMA
Fishstick
FishstickInnlegg: 24639
26.03.13 16:25

Skal en tur ned til Split i mai og lurer på om det er noe poeng i å leie bil - eller om vi bare skal basere oss på beina vi er utstyrt med, kollektivtransport og båter? Er det i det hele tatt noe vits i å stikke på dagsturer med leiebil i området? Gidder ikke reservere en bil om den ikke blir brukt. Tenkte jo blant annet å ta ferge over til blant annet Brac. Noe poeng i å ta med bil dit?

Kjenner ikke til verken byen eller Kroatia i det hele tatt, men dama har lenge hatt lyst til å dra dit og hun får nå tur dit i bursdagsgave. Tar gjerne imot tips til hva det er å ta seg til i området, med eller uten bil.

Bjartleif
BjartleifInnlegg: 23
26.03.13 17:06

Jeg er ikke veldig godt kjent i Kroatia, men en ting som er verdt å få med seg er Plitvice Lakes, omtrent 25 mil unna. Helt nydelig sted som jeg selv skal besøke i sommer.

Ellers så kan dere kjøre kysten nedover til Dubrovnik, som er en veldig flott by og også et populært turistmål. Omtrent like langt dit, men det er i motsatt retning. 

Det er heller ikke langt til Mostar og Sarajevo i Bosnia.

Så ja, jeg vil si det er verdt å leie bil. Driver selv og sjekker leiebilmuligheter i Kroatia for tiden og det er ganske billig. Spesielt om dere bare skal ha den i noen dager.

Fishstick
26.03.13 17:31

Skal være der en uke, så om vi skal ha bil regner jeg med det blir fire eller fem dager. Får oss en Golf (eller tilsvarende) til 800 kroner for fem dager, og det er vel kurant.

Travelface
TravelfaceInnlegg: 139
27.03.13 15:53

Hei. Ta en titt på denne linken. Byen Sibenik ligger et stykke nord for Split, men er nydelig. Nabobyen til Split, Trogir, er også flott, alle tre nevnte på Unescos liste over Verdensarven.

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 42409
27.03.13 16:31

Vil vel si at dette avhenger hvor godt man liker leiebil på ferie generelt. Det er nå 10 år siden jeg var der, og må si at det ble litt studering av bussruter, er par (relativt dyre) taxiturer etc.

Tar man ferge Split-Brac må man ta buss videre om man skal til Hvar. Det gikk på den tiden også noen få båter og hurtigbåter direkte, men de fleste går til Supetar på Brac. Brac - "lavendeløya" er sikkert fin å bruke bil på også.

Så hvis jeg hadde vært vant til å kjøre bil og synes det er greit å stå over en flaske vin til lunsj, så hadde jeg leid bil for perioden av ferien, i hvert fall.

(Edit: Ser å at dere skal reise mai, noe som vel forsterker fordelen av bil, ettersom været kan være mer ustabilt og sommersesongen ikke er kommet i gang mht ferger som er opplagt for turister. I alle fall tenker jeg slik, uten å ha sjekket nærmere på nett)

(Innlegget ble redigert 27.03.13 16:33)

Fishstick
27.03.13 18:20

Er ikke noen storfan av å busse rundt. På en annen side har jeg liten eller ingen erfaring med å kjøre i utlandet. Er trafikken der nede grei, eller må jeg ta en trippel espresso før jeg kjører ut av parkeringsplassen?

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 42409
29.03.13 10:24
Fishstick: Er trafikken der nede grei

Nå har jeg ikke vært der på en del år og kan ikke si så mye om trafikken på fastlandet, for jeg reiste stort sett med båt. Men det jeg så var greit, i hvert fall. Men søk litt på nettet om det om du ikke får bedre svar her.

Aveirinha
AveirinhaInnlegg: 29334
04.04.13 12:31
Fishstick: Skal en tur ned til Split i mai og lurer på om det er noe poeng i å leie bil - eller om vi bare skal basere oss på beina vi er utstyrt med, kollektivtransport og båter? Er det i det hele tatt noe vits i å stikke på dagsturer med leiebil i området? Gidder ikke reservere en bil om den ikke blir brukt. Tenkte jo blant annet å ta ferge over til blant annet Brac. Noe poeng i å ta med bil dit? Kjenner ikke til verken byen eller Kroatia i det hele tatt, men dama har lenge hatt lyst til å dra dit og hun får nå tur dit i bursdagsgave. Tar gjerne imot tips til hva det er å ta seg til i området, med eller uten bil.

Var i Kroatia i fjor høst, og fikk med meg blant annet Dubrovnik (m/dagsturer sydover), Lopud, Hvar og Split i løpende rekkefølge. Vi brukte ikke leiebil i det hele tatt, kun båt- og busstransport (fra/til flyplass), så kan ikke hjelpe deg så mye på akkurat det punktet, men har noen kommentarer:

Dubrovnik: Grei busstur fra flyplassen som ligger cirka 30-45 min unna selve byen. Estetisk nydelig by sett fra sjøen og utenfor bygrensene. Med unntak av gamlebyen (både innenfor og rett utenfor), så synes jeg byen var skuffende. Alt virker å være konsentrert rundt gamlebyen, men var bra med liv og restauranter der. Skuffet over maten, men fant en high-end restaurant med fantastisk utsikt siste dagen som trakk opp inntrykket.

Lopud: Tok båt fra Dubrovnik til Lopud (tok ca. 45 min). Behagelig og avslappende sted, spesielt om det er hele hensikten med ferien, men blir fort kjedelig etter et par dager. Fin sandstrand på andre siden av øya for havna. På denne øya brukes det kun firehjulinger (som kan minne om golfbiler) som transportmiddel. Det går hele tiden skytteltrafikk med disse til stranda. Ok mat og de kan spesielt sin fisk. 

Hvar: Reiste tilbake til Dubrovnik for så å ta båten til Hvar. Turen tok cirka 8 timer (grunnet noe forsinkelser underveis), men ble gjort lettere å fordøye ved å nye utsikten over kystlinja fra soldekket. Hvar var rett og slett fantastisk og mye bedre enn hva jeg hadde ventet meg. Greie badeplasser, gode restauranter og en yrende bykjerne som passer for par og partymennesker (går bl.a. en båttaxi fra brygga rett utenfor den kjente nattklubben Carpe Diem, som frakter partyglade mennesker videre til et beach party noen få minutter unna). Mange som ønsker å vise frem de enorme yachtene/seilbåtene sine. 

Tok så båten fra Hvar til siste destinasjon som var Split (rakk ikke innom Brac). Tror det tok cirka én time.Livlig by med en stor og bred paradegate og sjarmerende trange sidegater. Mye å velge i her virker det som, spesielt for en shoppingglad frue, men vi var der kun et par dager så vi fikk ikke gjort så veldig mye annet enn å gå rundt i hovedgata på jakt etter noe mat og drikke. Kaotisk og uoversiktlig bussterminal. Humpete og noe sær busstur til flyplassen (fikk følelsen av å sitte på feil buss som var på vei til et perifert sted på bygda). 

Generelt: Oppfattet så å si samtlige kroater som grinete og lite serviceinnstilte mennesker, foruten de vi kom over på Hvar. Husker jeg reagerte på dette særlig på restauranter og matsteder, og jeg anser ikke meg selv som en spesielt high-maintenance-kunde. Og jeg føler meg relativt ydmyk overfor lokalbefolkningen, da jeg vet at det ikke er alle som setter pris all tilførselen av turister. De er heller ikke spesielt sterke i kommunikasjon på engelsk. 

Flyplassen tilhørende Split er den verste jeg har vært på. Uoversiktlig og trang. Liten ventilasjon og IKT-teknologien virker å være preget av standarden fra 80-tallet. Køen til tax-free-butikken startet faktisk omtrent ved gateskranken. Det gjorde at avgangshallen ble veeeldig trang og kaotisk. 

Oppfattet ikke den dagligdagse trafikken som spesielt kaotisk, foruten rundt den store borgen i Dubrovnik. 

Mat og drikke: Det lokale ølet var godt. Kroatene er flink på vanlig mat, det vil si at jeg fikk inntrykk av at bunnivået er høyere her enn i andre land i Syd-Europa. Slet med å finne virkelige gode restauranter, men fant én i Dubrovnik og én på Hvar.  

Alt i alt synes jeg turen var bra, spesielt omgivelsene og enkelte av bykjernene, men jeg kommer nok ikke til å reise tilbake da jeg ikke følte meg spesielt velkommen. Fikk bedre inntrykk av de jeg traff på som kom fra andre land i nærheten som Bosnia og Montenegro. 

Spartana
SpartanaInnlegg: 5776
04.04.13 15:26
Fishstick: Er ikke noen storfan av å busse rundt. På en annen side har jeg liten eller ingen erfaring med å kjøre i utlandet. Er trafikken der nede grei, eller må jeg ta en trippel espresso før jeg kjører ut av parkeringsplassen?

Jeg har kjørt min egen bil i Kroatia ferier de siste årene og kan anbefale flere å gjøre det samme. Hovedveiene har generelt god standard og relativt lite trafikk i sommerferien. Det beste tipset jeg har er at det er viktig å sette bilen i skyggen når man parkerer.

(Innlegget ble redigert 04.04.13 15:26)

qbah
qbahInnlegg: 43036
04.04.13 23:07

Tenker du/dere å oppholde dere i Split og øyene utenfor er det ikke noe poeng i leiebil. Tenker du derimot at det kan være aktuelt å besøke steder (nevnt ovenfor) så er det jo kjekt til en slik pris. Uten at jeg har prøvd veinettet i Kroatia annet enn ved buss og taxi. Bodde 15-20 min med buss fra Split sentrum i sommer, og det var egentlig aldri aktuelt med noe leiebil for å få sett seg rundt og få dagene til å gå. Dog er det jo nevnt fine plasser i nærheten av Split hvor det kan være greit å ha bil, i tillegg til kjøretur til Dubrovnik langs kysten (varierende veier) som også sikkert er kult.

Jozsef
JozsefInnlegg: 1374
14.04.13 10:57

Tja, hva forventer dere av turen? Dersom dere ønsker å se mest mulig på kortest mulig tid, leier dere bil. I seg selv har Split og omegn så mye å by på, at 1 uke går fort...altså uten bil. Er masse å finne på der nede. Båter går jevnlig til øyene utenfor, og til bl.a. Trogir. Mye mer behagelig enn å kjøre bil. Vært i Split de siste 2 somrene, har BARE positive erfaringer, vi hadde ikke leiebil.

Nå vet jeg ikke om dere har hotell i Split hele uka, eller om dere bare tar overnattinga på sparket. Dersom dere har hotell i Split, ville jeg leid bil maks 2-3 dager, da Split i seg selv er veldig bra. Generelt har man en tendens til å "gape over" for mye, litt av ferien bør være avslapning, og ta ting som de kommer, uten stress med å skulle besøke "alle steder". Bor man i Split, kan dere glemme f.eks. Dubrovnik, isåfall bøir det bare å kjøre tur/retur, mer rekker man ikke på 1 dag.

Har aldri kjørt bil i Kroatia, men mye ellers i Øst-Europa, er litt mer agressivt trafikkbilde enn hjemme, men ingen problemer å snakke om, veiene er bedre enn i Norge ( det er de vel i alle land...).

Ellers er Split et knutepunkt, buss/tog/båt går hele tiden, bussene er bra, togene litt ymse....

God Tur!!

knippsen
knippsenInnlegg: 44
23.10.13 22:39

Ta en tur innom Hvar når dere først er i Kroatia. Antar at det går båter dit fra Split og ihvertfall Dubrovnik. Fantastisk flott øy med heftig uteliv og utrolig hyggelig bebyggelse. Det kan også anbefales å bo på den andre siden av øya fra Hvar by hvis man ønsker en roligere ferie litt bort fra alt festlivet.

Klikk for å gå tilbake til toppen