Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

POLEN REISE

NYTT TEMA
Marie
MarieInnlegg: 2
01.04.13 15:09

Vi er to jenter på 18 år som tenkte å ta en tur til polen i sommer.

Vi har sett på gdansk forløbig, men vi er usikker. Har noen noen tips eller erfaringer fra dette stedet? eller eventuelt andre steder i polen?

Travelface
TravelfaceInnlegg: 139
01.04.13 16:33

Gdansk er en nydelig by. Det samme gjelder Krakow, Wroclaw og Warszawa.

Marie
MarieInnlegg: 2
01.04.13 16:39

Har du noen tips til hva det er å gjøre der? noen hotell tips og lignende?

kansas00
kansas00Innlegg: 19479
01.04.13 18:03
Marie: Har du noen tips til hva det er å gjøre der? noen hotell tips og lignende?

Siden dere drar om sommeren kan der jo ta en tur ut til Sopot. En liten by som ligger en kort togtur fra Gdansk. Her ligger sandstredene for deres føter. Ellers en fin by med rolig tempo i. Været kan være så som så.. men på en godværs dag er det en ypperlig plass å ta en dukkert. 

Ta også en tur til Marlbork slottet som også ligger  en liten tur utenfor gdansk. Verden største slottet bygget i murstein og på verdensarvlista. Var selv i området der uten å få sett den. 

Kanskje ikke noe spennende forslag for 2 18-åringer, men absolutt verdt å ta med seg.

(Innlegget ble redigert 01.04.13 18:03)

tikk
tikkInnlegg: 26779
01.04.13 19:42
kansas00: Ta også en tur til Marlbork slottet som også ligger  en liten tur utenfor gdansk. Verden største slottet bygget i murstein og på verdensarvlista. Var selv i området der uten å få sett den.

Vil absolutt slutte meg til den anbefalingen. Var der for 30 år siden! Ellers er det jo veldig fint om man reiser øst over i de "Masuriske sjøer". (Gamle Øst Preussen) Mragowo er et fint sted.

Renegade89
Renegade89Innlegg: 593
02.04.13 21:29

Gdansk er koselig (gamlebyen), men litt kjedelig i helgene. I helgene er det Sopot som er best, hvis dere skal ut å ta noen drinker selvfølgelig.  

Spartana
SpartanaInnlegg: 5776
04.04.13 15:28

Gamlebyen i Gdansk er en turistfelle for folk som liker å gå i flokk med andre turister. Helt greit for noen, men ikke særlig spennende hvis man vil se vanlige polakker/kultur. Prøv heller wizzair fra Sandefjord til mindre byer som Poznan for mer autentiske opplevelser.

(Innlegget ble redigert 04.04.13 15:30)

DereVetHvem
DereVetHvemInnlegg: 3975
07.04.13 04:09

Bor man i Oslo i disse dager, så er det vel ikke akkurat Polen man reiser til om man vil oppleve noe nytt. :)

SiggenPettersen
SiggenPettersenInnlegg: 55
07.04.13 13:39

Jeg har aldri vært i Polen,men Krakow har jeg fått god info.om og Auswitch er verdt ett besøk?????????

Bjartleif
BjartleifInnlegg: 23
07.04.13 15:11

Auschwitz er obligatorisk, men dra helst til Birkenau først. Auschwitz 1 er det best å besøke etter klokken 15 siden du slipper inn gratis og kan gå fritt rundt. Før det kan du kun gå ifølge med grupper.

Avery
AveryInnlegg: 2860
07.04.13 15:12
SiggenPettersen: og Auswitch er verdt ett besøk?????????

Definitivt. Både Auschwitz og Birkenau (ligger rett i nærheten av hverandre) er noe man må se før man dør.  

Lest we forget.

MartheS
MartheSInnlegg: 17
15.05.13 12:20

Polen er helt fantastisk og kan anbefales til alle! Har vært der mange ganger, og anbefaler spesielt Gdansk. Det er avhengig av hva vil du gjøre i Polen. Alle de store byene som Gdansk, Warszawa, Krakow, Poznan, Wroclaw er gode reisemål for helgetur. Der kan du gjøre shopping og se mange historiske severdigheter. Fra Krakow kan du ta turen til Auschwitz, fra Gdansk til Malbork slottet. Du kan lese mer om Polen på denne bloggen http://besokpolen.blogg.no/ De gir gode reisetips ikke minst om hoteller osv.

ben_nevis
ben_nevisInnlegg: 57991
05.05.14 21:20

Har selv vurdert en tur til Polen i sommer. Ser det allerede har kommet noen tips.

Siden jeg er over snittet opptatt av mat; hvordan er den i Polen og hva er nasjonalretten?

Prisnivået på en vanlig middag? En halvliter øl?

(Innlegget ble redigert 05.05.14 21:20)

ben_nevis
ben_nevisInnlegg: 57991
05.05.14 21:24
MartheS: Polen er helt fantastisk og kan anbefales til alle! Har vært der mange ganger, og anbefaler spesielt Gdansk. Det er avhengig av hva vil du gjøre i Polen. Alle de store byene som Gdansk, Warszawa, Krakow, Poznan, Wroclaw er gode reisemål for helgetur. Der kan du gjøre shopping og se mange historiske severdigheter. Fra Krakow kan du ta turen til Auschwitz, fra Gdansk til Malbork slottet. Du kan lese mer om Polen på denne bloggen http://besokpolen.blogg.no/ De gir gode reisetips ikke minst om hoteller osv.

Tittet innom bloggen og den var meget informativ.

Flott! :)

http://besokpolen.blogg.no/

(Innlegget ble redigert 05.05.14 21:25)

KapteinKaos
KapteinKaosInnlegg: 4639
05.05.14 23:44

Drar dere til Krakow og vil besøke Auschwitz eller Wieliczka saltgruve så kan dere bestille billetter ved mange hoteller, transport med guide henter dere opp på hotellene om morgenen.

Prøv også gratis guidet tur gjennom gamlebyen http://freewalkingtour.com/ Veldig bra!

"Prisnivået på en vanlig middag? En halvliter øl?" - Da jeg var der kjøpte jeg stort sett bare "lette" retter, pga varmen. Men store nok til å bli passe mett. En slik en + en øl gjerne rundt 50-70 kr. Ølen 10-15 kr (Zywiec er ok øl). Og jeg satt på en plass med mange turister (Rynek Glowny). Vet ikke nasjonalretten..men piroger av forskjellig slag tror jeg er ganske vanlig. De serverer også ganske bra med grønnsaker til maten fikk jeg inntrykk av. Og supper av forskjellig slag, slik som ellers i øst-europa.

Liq
LiqInnlegg: 4382
06.05.14 07:11
ben_nevis: Siden jeg er over snittet opptatt av mat; hvordan er den i Polen og hva er nasjonalretten?

Hold deg til retter av svin, det kan polakkene. Var nettopp i Krakow, en herlig by. Kjøp med deg skinke og pølse hjem. Ølet var meget godt og rimelig, hyggelige folk. Øl kr. 15 for en halvliter, middag 60-80 kr. 

Det er en ting jeg lurer på. Mange av de som drar til Paris ønsker vel å se Mona Lisa i Louvre? I Krakow henger faktisk et desidert finere verk av Da Vinci, kvinne med hermelin. Men det er ikke så opphypet som dette Mona Lisa-bildet, men langt vakrere og med et fantastisk motiv. Vær oppmerksom på at museet der det vanligvis henger er under oppussing, nå henger det oppe på slottet. 

(Innlegget ble redigert 06.05.14 07:12)

Liq
LiqInnlegg: 4382
06.05.14 07:19

Spesialbutikken for kjøp av ekstremt gode svineprodukter i Krakow heter Krakowski Kredens. En unnselig butikk utenfra men med utrolig innhold av høy kvalitet inni. Ligger like ved markedplassen, i ei gate som begynner ved den lille kirka. 

(Innlegget ble redigert 06.05.14 07:20)

tikk
tikkInnlegg: 26779
06.05.14 16:07

Husker jeg spiste på en restaurant for mange år siden som het Wierzynek i nærheten av markedsplassen i Krakow. Til og med i kommunist tiden serverte de god mat, selv om utvalget var meget begrenset. Har ikke vært der siden.

fishworthy
fishworthyInnlegg: 14
09.02.18 17:13

Polen er et land det er vel verd å besøke! Landet har mange fine byer, med jevnt over høy standard på alt fra mat til hoteller.

Gdansk er kanskje mitt favorittreisemål, av flere årsaker. Er du litt fleksibel og smart når du bestiller billetter kan du få en utrolig billig flytur hit med Wizzair. Anbefaler dere å pakke lett og aller helst kun med håndbaggasje. Må dere ha koffert kan dere spare mye på å ha en på deling.

Gdansk er en svært fin by, og til tross for at den ble totalskadd under andre verdenskrig (det var faktisk i denne byen at krigen startet) så har den blitt totalrennovert og fremstår nå som den gjorde i storhetsdagene.

Det er mange flotte severdigheter her, med flere flotte gater og promenaden lags elven er selvsagte ting man bør få med seg. Anbefaler dere å prøve ut escape rooms om dere vil prøve noe litt utenom det vanlige og muset over andre verdenskrig er også verd et besøk.

Her finner dere mye nytting info om Gdansk http://dinstorbyferie.no/gdansk/ med oversikt og bilder av flere av de mest kjente severdighetene.

Byen er ellers forholdsvis rolig og jeg føler meg trygg når jeg ferdes her.

Gdansk har mange gode restauranter med alt fra sushi til lokal mat og hotellvalgene er mange. Ønsker dere å bo billig kan jeg anbefale å leie en leilighet gjennom booking.com

enigma99
enigma99Innlegg: 695
09.02.18 22:12

Tja, de bad om tips for 4 år siden så turen er nok unnagjort ;-)  (og med sine 2 innlegg har ikke TS vært her inne etterpå heller)

(Innlegget ble redigert 09.02.18 22:12)

fargerik
fargerikInnlegg: 48658
10.02.18 09:21
enigma99: Tja, de bad om tips for 4 år siden så turen er nok unnagjort ;-)

Det nærmer seg i grunnen 5 år.

Returnert
ReturnertInnlegg: 146
10.02.18 15:30
enigma99: Tja, de bad om tips for 4 år siden så turen er nok unnagjort ;-)  (og med sine 2 innlegg har ikke TS vært her inne etterpå heller)

.. Nå er vel igrunn fishworthy ute for å få litt klikk til nettsiden sin :)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg