Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Berlin

NYTT TEMA
torestre
torestreInnlegg: 3539
19.06.13 20:14

Tok en dagstur til Berlin her om dagen siden bilettene var så billige. Fant ut at byen var svært så hyggelig, så jeg har bestillt billetter til meg og mine to barn. En uke i august. Flybilletter med Berlinair inkludert reiseforsikring kom på 2900 kr. Har booket en liten etromsleiliget som ligger i Wedding noe som må regnes som rimelig sentralt i Berlin og vil betale kr 3400 for 8 netter. (Flyet går sent på kvelden hjem igjen, så vi tar en ekstra natt. Så totalt for 3 stykker blir det altså 6300 kr for en uke ferie i utlandet. Hyggelig pris.

Nå skal man jo finne på noe med barna også, så jeg googlet "berlin für kinder" og fikk en rekke tips til aktiviteter. Fikk inntrykket av at Berlin var langt mer barnevennlig enn det jeg er vant til fra norske forhold. Og rimelige priser også.

Det var en hel masse forskjellige lekeplasser som etter bilder og beskrivelser så veldig spennende ut for mine barn. Og det er jo gratis:)I tillegg hadde de en del "vannspillplasser" som jeg forsto det slik at var lekeplasser der barna kunne løpe i vannstråler etc og på den måten kjøle seg ned litt i sommervarmen. Igjen ingen inngangsbillett.

Så var det også en rekke "petting zoo" spredt rundt som igjen var uten inngangsbillett. Det var også aktiviteter som teaterskoler og sirkusskoler etc, men mine barn kan ikke tysk, så det var utelukket. Men igjen gratis tilbud etter som jeg kunne forstå.

Skal man i svømmehallen/badeland kostet familiebiletten 8 Euro. Det må man kunne ta seg råd til.

I tillegg må vi jo innom zoologiske haven. I forhold til de andre aktivitetene blir det en relativt kostbar affære på 33 Euro i inngang for oss 3. I tillegg til pølser og brus selvfølgelig.

Skulle det regne så har vi innendørs lekeland. Det vil koste rundt 17 Euro i inngang for oss 3. Ellers har også Legoland et aktivitetssenter der. Inngang blir for oss 30 Euro.

Ungene er ikke noe særlig glad i finere restauranter, så det blir vel pølser og hamburgere når vi er ute. I tillegg har vi jo leilighet sånn at vi spiser frokost og kveldsmat der. Antakelig også de fleste middagene.

Gruppedagskort for oss på kollektivtransporten vil koste 15 Euro pr dag.

Tror ikke det skal være vanskelig å få fyllt dagene med aktiviteter for meg og barna og jeg tror ferien blir forbausende rimelig i forhold til mange andre alternativer.

Kanskje vi skulle slå et slag for Tyskland som ferieland?

WhiteMagic
WhiteMagicInnlegg: 14736
19.06.13 20:25
torestre: Kanskje vi skulle slå et slag for Tyskland som ferieland?

Leste ikke jeg nettopp i en norsk avis at Tyskland er destinasjon #1 for nordmenn for tiden? Eller at Tyskland vant en kåring eller noe i den retningen?

Uansett. Vi har jo vært velkomne i Tyskland i flere tiår..

torestre
19.06.13 20:29

Joda, nordmenn er jo alltid velkomne. Nesten overalt. Ellers har jeg inntrykket at at barnefamilier drar til Danmark eller syden liksom. Voksne kan utmerket godt dra på "kulturreiser" ellers i Europa.

Men mulig jeg tar feil?

kansas00
kansas00Innlegg: 19004
19.06.13 20:40
torestre: I tillegg må vi jo innom zoologiske haven. I forhold til de andre aktivitetene blir det en relativt kostbar affære på 33 Euro i inngang for oss 3. I tillegg til pølser og brus selvfølgelig

Berlin har 2 zoologisk haver (har vært i dem begge) og vil definitivt anbefale å ta turen til den som ligger i øst, tierpark, fremfor den litt mer kjente i vest. Finere "innredet" etter min mening, finere landskaper.. samt at de er veldig dyktige på elefanter.Opplevde også at det var betraktelig roligere/behageligere å vandre rundt i tierpark. Mindre folk, derav mindre stress og mas. Tierpark har også sin egen u-bahneholdeplass.  

(Innlegget ble redigert 19.06.13 20:41)

WhiteMagic
WhiteMagicInnlegg: 14736
19.06.13 20:40

Du har nok rett. Nå skal det jo sies at Danmark til og med tar seg råd til å reklamere for landet sitt på norsk tv, i beste sendetid. 

kansas00
kansas00Innlegg: 19004
19.06.13 20:43
WhiteMagic: Leste ikke jeg nettopp i en norsk avis at Tyskland er destinasjon #1 for nordmenn for tiden? Eller at Tyskland vant en kåring eller noe i den retningen?
Uansett. Vi har jo vært velkomne i Tyskland i flere tiår..

Er det kielferga og billige flyruter til berlin som gjør utslaget ? Har inntrykket av at mange har vært i tyskland, men at de har sett en ganske begrenset andel av landet. 

(Innlegget ble redigert 19.06.13 20:43)

torestre
19.06.13 20:44
kansas00: Berlin har 2 zoologisk haver (har vært i dem begge) og vil definitivt anbefale å ta turen til den som ligger i øst, tierpark, fremfor den litt mer kjente i vest. Finere "innredet" etter min mening, finere landskaper.. samt at de er veldig dyktige på elefanter.Opplevde også at det var betraktelig roligere/behageligere å vandre rundt i tierpark. Mindre folk, derav mindre stress og mas. Tierpark har også sin egen u-bahneholdeplass.

Det så ut til å være rimeligere inngang også på den andre dyrehagen. Vi skal jo være ei uke, så det kan være at vi får med oss begge to:)

Takk for tipset.

torestre
19.06.13 20:48
kansas00: Er det kielferga og billige flyruter til berlin som gjør utslaget ? Har inntrykket av at mange har vært i tyskland, men at de har sett en ganske begrenset andel av landet.

Eller autobahn på vei til et annet land...

Jeg har vært en del i Tyskland som guttunge. Mye autobahn på meg også, det skal jeg innrømme, men mine foreldre tok da en stopp innimellom, så litt mer fikk jeg sett.

Jeg vil våge å påstå at Tyskland er undervurdert som ferieland. Det er hyggelige priser, vennlige folk og "ting går på skinner" liksom.

Travelface
TravelfaceInnlegg: 139
19.06.13 22:36

Tyskland er sykt undervurdert som ferieland. Landet har en mengde middelalderbyer i alle størrelser å by på, storartede museer (ikke minst Berlin med Gemäldegalerie og Museumsinsel), kule storbyer med trivelige gamlebysentre, hyggelige innbyggere, mye god og til dels utsøkt vin og mye bedre mat enn mange tror. Men du må vite hva du vil og fremfor alt - ta det med ro. Billig er det i Tyskland, også.

(Innlegget ble redigert 19.06.13 22:36)

fujis
fujisInnlegg: 10689
23.06.13 12:24
torestre: Tok en dagstur til Berlin her om dagen siden bilettene var så billige. Fant ut at byen var svært så hyggelig, så jeg har bestillt billetter til meg og mine to barn. En uke i august. Flybilletter med Berlinair inkludert reiseforsikring kom på 2900 kr. Har booket en liten etromsleiliget som ligger i Wedding noe som må regnes som rimelig sentralt i Berlin og vil betale kr 3400 for 8 netter. (Flyet går sent på kvelden hjem igjen, så vi tar en ekstra natt. Så totalt for 3 stykker blir det altså 6300 kr for en uke ferie i utlandet. Hyggelig pris. Nå skal man jo finne på noe med barna også, så jeg googlet "berlin für kinder" og fikk en rekke tips til aktiviteter. Fikk inntrykket av at Berlin var langt mer barnevennlig enn det jeg er vant til fra norske forhold. Og rimelige priser også. Det var en hel masse forskjellige lekeplasser som etter bilder og beskrivelser så veldig spennende ut for mine barn. Og det er jo gratis:)I tillegg hadde de en del "vannspillplasser" som jeg forsto det slik at var lekeplasser der barna kunne løpe i vannstråler etc og på den måten kjøle seg ned litt i sommervarmen. Igjen ingen inngangsbillett. Så var det også en rekke "petting zoo" spredt rundt som igjen var uten inngangsbillett. Det var også aktiviteter som teaterskoler og sirkusskoler etc, men mine barn kan ikke tysk, så det var utelukket. Men igjen gratis tilbud etter som jeg kunne forstå. Skal man i svømmehallen/badeland kostet familiebiletten 8 Euro. Det må man kunne ta seg råd til. I tillegg må vi jo innom zoologiske haven. I forhold til de andre aktivitetene blir det en relativt kostbar affære på 33 Euro i inngang for oss 3. I tillegg til pølser og brus selvfølgelig. Skulle det regne så har vi innendørs lekeland. Det vil koste rundt 17 Euro i inngang for oss 3. Ellers har også Legoland et aktivitetssenter der. Inngang blir for oss 30 Euro. Ungene er ikke noe særlig glad i finere restauranter, så det blir vel pølser og hamburgere når vi er ute. I tillegg har vi jo leilighet sånn at vi spiser frokost og kveldsmat der. Antakelig også de fleste middagene. Gruppedagskort for oss på kollektivtransporten vil koste 15 Euro pr dag. Tror ikke det skal være vanskelig å få fyllt dagene med aktiviteter for meg og barna og jeg tror ferien blir forbausende rimelig i forhold til mange andre alternativer. Kanskje vi skulle slå et slag for Tyskland som ferieland?

Reiser du ned for en uke , bruk  " 

Berlin and Potsdam (fare zones Berlin ABC) 

Valid for one adult and max. three children up to 14 years old (children under 6 travel free)

48 hours - € 20,50 72 hours - € 26,50 5 days - € 36,50

Download: Berlin WelcomeCard-Flyer 

Dagskort som dette finnes også . 

Hele Tyskland er et eventyr å reise i . bare hyggelige mennesker de etniske Tyskere .

torestre
23.06.13 13:54
fujis: Download: Berlin WelcomeCard-Flyer

Takk for godt tips! Ser ut til at kollektivtrafikkbiten blir gjort unna enda billigere. For ikke å snakke om at man kan få fordel av andre rabatter i tillegg.

Fikk også noen tips om flere aktiviteter takket være brosjyren din. Spørs vel egentlig om en uke holder skal man få med seg alt...

Vi får bare håpe på pent vær nå da! En uke med regn og gråvær hadde jo vært trist.

fujis
fujisInnlegg: 10689
23.06.13 14:13
torestre: Takk for godt tips! Ser ut til at kollektivtrafikkbiten blir gjort unna enda billigere. For ikke å snakke om at man kan få fordel av andre rabatter i tillegg. Fikk også noen tips om flere aktiviteter takket være brosjyren din. Spørs vel egentlig om en uke holder skal man få med seg alt... Vi får bare håpe på pent vær nå da! En uke med regn og gråvær hadde jo vært trist.

Da går dere mest på dette store badelandet . Der kan du ligge under solarium i et  tropesenter å tro du virkelig er på tropene .

Lykke til .

torestre
23.06.13 14:23
fujis: Da går dere mest på dette store badelandet . Der kan du ligge under solarium i et tropesenter å tro du virkelig er på tropen

En uke på badeland høres kjedelig ut da. Selv om badelandet er aldri så flott. hehehe.

torestre
16.08.13 12:04

Da har vi vært i Berlin. Leide en liten 1-roms leilighet på Mierendorfplatz i Charlottenburg. Måtte ut med 464 Euro for 8 netter. Når vi sover 4 stykker, to voksne og to barn, så var ikke prisen så ugrei. Fordelen av at vi kunne lage mat hjemme selv var også kostnadsbesparende.

Vi var innom Zoo og Akvariet, Sachsenhausen, Berlin Bunker tour og en masse annet. Som alltid når man drar på ferie, skulle man gjerne hatt flere dager får å kunne oppleve mer.

Alt i alt, Berlin er en fantastisk by og en hyggelig by å dra til på sommerferie. Både med og uten barn og vi kommer helt sikkert tilbake igjen.

knippsen
knippsenInnlegg: 44
23.10.13 22:35

Må få med seg det lille som er igjen av Berlinmuren mens man er i Berlin også da. Den er jo ikke så lett å finne lenger da det ikke er så mye igjen av den. De fleste turister drar til turistfella ved Niederkircherstasse for å se den lille delen av muren som er der, men den fineste delen av muren ligger likevel ved East Side Gallery. Her er hele 1,3 km av Berlinmuren bevart, og det er faktisk også verdens lengste veggalleri i friluft! Mange kjente kunstnere har dekorert denne delen av veggen.

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 42813
24.10.13 12:06

Minner om at Torgrim Eggen har skrevet en bok om BERLIN nå. Virker interessant!

Jeg setter personlig rekord i BERLIN-besøk i år. En tur rett etter påske, ettersom jeg jobba i påska. Deretter tok jeg tampen på sommerferien der, etter en tur på Balkan.

Og så tar jeg en svipptur (to overnattinger) i desember. Det siste rett og slett fordi jeg synes det er hyggelig der før jul også. Dessuten har de en del gode julevarer (mat) som er verdt å få med, ikke minst marsipan!

Det er jo også ekstremt billig å reise, ca 500 kr t/r med fly, og sentralt og nytt hotell til 500 kr/døgn/rom. Med det man sparer på taxfree og annet, så er jo det bortimot lønnsomt. Og så er det ikke så harry, heller.

torestre
29.10.13 21:59
DrSchwei: Dessuten har de en del gode julevarer (mat) som er verdt å få med, ikke minst marsipan!

Lukten av nystekte bakevarer. Det er vel det jeg forbinder mest med Berlin tror jeg. Til tross for alle de andre fantastiske opplevelsene der.

sveinemann
sveinemannInnlegg: 1150
30.10.13 00:44

En uke er ikke nok i Berlin. En fantastisk by full av historie. Stikk innom ferskvareavdelingen på KADEWE eller ta en avstikker til Potsdam. Besøk Charlottenburg slott eller besøk olympiastadion. Jeg kunne skrevet side opp og side ned om den byen!

Liq
LiqInnlegg: 4382
30.10.13 06:56

De mest opplevelsesrike delene av Berlin er da Mitte, Kreuzberg, og Prenzlauer Berg. Der er det folkelig. Knut Hoem har skrevet en fortreffelig bok om Berlin, Berlin - en veiviser.  Sjøl bor jeg alltid i nærheten av Schiffbauerdamm, i nærheten av alt unntatt Kudamm som minner om London og Paris. Berlin har sjel, det gjelder å finne den.

torestre
30.10.13 10:19
sveinemann: En uke er ikke nok i Berlin. En fantastisk by full av historie. Stikk innom ferskvareavdelingen på KADEWE eller ta en avstikker til Potsdam. Besøk Charlottenburg slott eller besøk olympiastadion. Jeg kunne skrevet side opp og side ned om den byen!

Der er vi enige. Er mengder å ta av.

Men det er de små tingene jeg husker best fra Berlin. Som nystekte bakevarer, høfligheten og vennligheten etc.

DrSchwei
30.10.13 15:17
torestre: Som nystekte bakevarer, høfligheten og vennligheten etc.

Hva slags bakervarer tenker du på?

Jeg forbinder det mest med den behagelige frihetsfølelsen man får. Det er svært avslappende også. Det er relativt god plass, samtidig som det er Europas viktigste hovedstad.

torestre
30.10.13 22:16

All slags bakverk egentlig. Pretzels, wienerbrød, boller etc. Det er overalt. På t-banen, gatene, butikkene.

Liq
31.10.13 07:31

Har alltid kofferten full av pølser når jeg drar hjem. Mye bedre og langt billigere enn norsk pølse. Bockwurst, weisswurst, Nürnberger, mens jeg er forsiktig med Bratwurst, de er ikke alltid så gode. Bayerischer Weisswurst med süsssenf er herlig!

Komunista
KomunistaInnlegg: 8646
31.10.13 11:47
DrSchwei: Hva slags bakervarer tenker du på?

Brezel med en øl til er jo Berlin på sitt beste.

DrSchwei
31.10.13 11:49
torestre: , wienerbrød, boller etc. Det er overalt. På t-banen, gatene, butikkene.

Jaja, vet det - blir fristet. Ser man f.eks. på trafikknutepunktene så er det mange ulike utsalg med usunne varer. :-) Og for oss er jo det også svært billlig.

DrSchwei
31.10.13 11:51
Liq: Har alltid kofferten full av pølser når jeg drar hjem. Mye bedre og langt billigere enn norsk pølse. Bockwurst, weisswurst, Nürnberger, mens jeg er forsiktig med Bratwurst, de er ikke alltid så gode. Bayerischer Weisswurst med süsssenf er herlig!

Jeg kjøper også mye mat når jeg reiser. Egentlig blir det en Harry (Klein)-tur også. Fyller opp med andebryst, pølser, sjokolade etc. Og nå før jul selvsagt kvalitetsmarsipan. Julekaker. Annerledes kaffe etc etc. Kvaliteten er topp og prisene er ofte det hale av det man betaler i Norge.

Liq
31.10.13 12:19

Hørte nettopp Lotte Lenya synge Surabaya Johnny på NRK. Himmelsk. "Du hast kein Herz Johnny, aber ich liebe dich so". Et besøk ved Berliner Ensemble anbefales sterkt, var der 1. mai i år og så og hørte Dreigroschenoper, en utrolig opplevelse, satt på 2. rad. (Surabaya Johnny er fra en annen musikal).

Komunista
31.10.13 12:21
Liq: Berlin har sjel, det gjelder å finne den.

Jan Otto Johansens stamsted

Schildkröte

Liq
31.10.13 12:28

Ligger jo ved Kudamm, ferdes ikke der. Var forrige uke innom Zwiebelfisch ved Savignyplatz. Blir liksom ikke det samme folkelige som kneipene i Kreuzberg og Prenzlauer Berg. Den nevnte boka til Hoem er en god veiviser her.

Komunista
31.10.13 18:36
Liq: De mest opplevelsesrike delene av Berlin er da Mitte

I motsetning til Kurfürstendamm og Charlottenburg som har sin sjarme, er Mitte et hælvete av upersonlig arkitektur, spør du meg.

Men smaken er forskjellig.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg