Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Myanmar: Forbud mot mobiltelefon?

NYTT TEMA
Store-O
Store-OInnlegg: 9083
08.08.13 16:57

NEI! :) 

ArcticRose
ArcticRoseInnlegg: 161
08.08.13 17:24

Det stemmer ikkje

Myanmar er eit fantastisk land, gled deg :)

annmag
annmagInnlegg: 7217
08.08.13 18:15
Store-O: NEI! :)

Ok, nå begynte jeg å lure litt, men fant det på den nettsiden du linket til.

annmag
08.08.13 18:18
ArcticRose: Myanmar er eit fantastisk land, gled deg :)

Det har jeg ikke tid til, for jeg har jo ikke tid til å planlegge en gang....uff....jeg er veldig mottagelig for tips altså (har ikke det minste peiling på hva det er å se i Burma en gang). 

Kan ikke du starte en Burma-tråd da? *smiiiil*

(ps. Jeg likte ikke Little Corn)

eflatjan
eflatjanInnlegg: 430
08.08.13 19:05

Hei annmag!

Spent på hva du har å fortelle fra Burma. Jeg drar dit i oktober. (altså ikke noen stillehavsøy denne gangen) Blir borte i 4 uker men får ca 3 uker i Burma. (I motsetning til deg unner jeg meg litt tid i Bangkok også) I Burma blir det den vanlige turistløypa med Yangon, Kyaktiyo (Golden Rock), Bagan, Inle-sjøen og Ngapali Beach. Gleder meg spesielt til ballongtur over Bagan!

God Tur!

eflatjan
http://www.pbase.com/bolla49
http://my.flightmemory.com/eflatjan

annmag
08.08.13 19:11
eflatjan: Jeg drar dit i oktober.

Oi...da er vi kanskje der samtidig da.  Jeg reiser nedover i slutten av september (og vet pr nå kun når flyet lander i Bangkok).  Skal sjekke opp de stedene du nevner...tusen takk for tips.

(Ps. kan du ikke litt på den tråden jeg opprettet om dykkesteder bl.a. i Oceania?  Jeg er egentlig også på jakt etter tips vedr. Oceania generelt.  Alt jeg vet til nå, er at jeg skal til Fiji og Salomon Island + Ny-Guinea og Palau...vet ikke om de to siste regnes som Oceania.  Trenger veldig tips om hvordan jeg  transporterer meg rundt der nede).

eflatjan
08.08.13 19:22
annmag: Trenger veldig tips om hvordan jeg transporterer meg rundt der nede).

Tenker du på transport mellom landene eller lokal transport?

annmag
08.08.13 19:25
eflatjan: Tenker du på transport mellom landene eller lokal transport?

Mellom landene.  f.eks. hvorfra det er smartest å reise til Fjii?  Kan jeg reise fra Fiji til Salomon Island?  Kan jeg reise fra Ny-Guinea og østover? osv........

Store-O
08.08.13 19:30
annmag: Ok, nå begynte jeg å lure litt, men fant det på den nettsiden du linket til.

Men du må ikke regne med du får så mye bruk for mobilen din. Hører noen har kjøpt pinkort ved ankomst. I landet har kun 8% av befolkningen mobil mot 100 % i nabolandene Thailand og Laos, til og med Kambodsja her neste 80 % dekning. 

Om du også leser  på nettet at de ikke har ATM maskiner så stemmer det ikke. De er kommet på plass i større byer. 

Myanmar er nok fortsatt en litt annen verden, nedslitt og mye fattigdom, men  alle jeg vet har vært der sier det er helt OK. 

Ellers skal jeg ikke si så mye, jeg drar dit første gang i Desember. Yangon, Bagan og Mandalay.  fra bagan til Mandaly blir det togtur. En reise på 15 mil som tar 6 timer (i beste fall) .. det er hurtigtog det. 

Men det ser fantastisk ut. :) 

En ting til om du ikke vet det:  ADVARSEL.

Det herjer den største DENGUE feber epidemi i området på tiår, Topp er regna i september- oktober.  Dette må du verne deg mot for det er et helvete på jord og få det. Og søk lege om du skulle få misstanke. 

Det vil si myggspray og ikke for lettkledd. Dengue myggen stikker også midt på dagen i solsteiken. 

Reddkongen
ReddkongenInnlegg: 3152
08.08.13 19:34

vi skal til thailand-laos-kambodsja 5 måneder fra 23 oktober.vi dropper burma denne gang.men neste år blir det vel dit-pluss vietnam

annmag
08.08.13 19:35
Store-O: Men du må ikke regne med du får så mye bruk for mobilen din.

Neida, men jeg foretrekker å reise sammen med det jeg har med meg.

(Skal sjekke ut det med dengue...men har vel omtrent blitt immun mot alt av bitt).

annmag
08.08.13 19:46
Store-O: Men det ser fantastisk ut. :)

Ja, med unntak av de to sekundene hvor jeg så hard-seat seter.  Satt et døgn på hard-seat i Kina for mange år siden.  Våknet om morgenen av at jeg inngikk i frokostbordet til familien rett ovenfor.  Men seks timer på et sånt tog på dagtid skal jeg se nærmere på.

eflatjan
08.08.13 19:58
annmag: Mellom landene. f.eks. hvorfra det er smartest å reise til Fjii? Kan jeg reise fra Fiji til Salomon Island? Kan jeg reise fra Ny-Guinea og østover? osv........

Nå blir det veldig off-topic, men pytt- pytt

Air Niugini flyr så vidt jeg vet Port Moresby-Honiara-Nadi t/r. Jeg har aldri vært i Fiji men fløy med AN Fra Port Moresby til Honiara i fjor. Fiji Airways (tidl Air Pacific) har også forbindelse til både Port Moresby og Honiara. Fiji er knutepunktet i Stillehavet og derfra kan du lett komme deg til de fleste andre landene i regionen. Et unntak er Palau. Mye har visstnok skjedd siden jeg var der i 2006 men den gangen var det stort sett bare mulig å komme seg dit fra Manila eller Guam. Tror fremdeles  ikke Palau har direkteforbindelse med noen andre Stillehavsøyland.

Jeg reiser for øvrig til Burma midt i oktober...

eflatjan
http://www.pbase.com/bolla49
http://my.flightmemory.com/eflatjan

annmag
08.08.13 20:14
eflatjan: Port Moresby

Jeg har hørt dette er nesten galskapens by.  Ler enda av historiene en kiwi som jobbet der oppe fortalte meg.

Tror jeg må starte egen tråd om disse forskjellige stedene.

Takk så lenge. :o)

startelver
startelverInnlegg: 38014
09.08.13 12:03
Store-O: Men du må ikke regne med du får så mye bruk for mobilen din. Hører noen har kjøpt pinkort ved ankomst. I landet har kun 8% av befolkningen mobil mot 100 % i nabolandene Thailand og Laos, til og med Kambodsja her neste 80 % dekning

Derfor så vil Telenor inn i Myanmar , akkurat som de er i India og Thailand. I løpet av 5 år skal en infrastruktur være på plass takket være Norske investorer.   

Jeg ser også frem til en tur dit snart. 

toydoll
toydollInnlegg: 2698
09.08.13 17:57

var i myanmar i dec i fjor, funka helt fint med tlf, lokalt sim kort kan du leie på flyplassen

har nå hvert i alle land i sør øst asia, de fleste mange ganger, og burma en favoritten sammen med øst timor

annmag
19.09.13 20:07
eflatjan: Jeg reiser for øvrig til Burma midt i oktober...

Tror jeg lovte deg en Burma-oppdatering (i en eller annen tråd) etter at jeg hadde vært der, men leita meg frem til at du reiser inn i midten av oktober.  Jeg reiser ikke ut før 22. oktober.  Tror ikke jeg har nettilgang i Burma, men får jeg det, så legger jeg eventuelt noen tips til deg i tråden med topic "Burma/Myanmar.

annmag
28.10.13 15:53
Store-O: fra bagan til Mandaly blir det togtur.

Milde himmel for en togtur.  Tror det er den rareste togturen jeg noen gang har opplevd.

Greit nok at toget gynger voldsomt fra side til side noen ganger.  Faktisk så mye at jeg neste ble litt redd vi skulle hvelve.....men det var ikke noe mot da toget begynte å hoppe.

Først hoppet toget litt opp og ned, men ikke verre enn at kroppen fortsatt hadde kontakt med setet.  Dette er hopping altså...skikkelig opp og ned...ikke slenging veggimellom.

Så hadde de lagt inn noen C-momenter som innebar skikkelig vugging sidelengs og hopping.

Til slutt toppet de det hele med hopping slik at kroppen forlot setet for hvert hopp...og det var vel ca to hopp i sekundet.  Så da satt vi nå der og hoppet...og kunne ikke annet.  Er umulig å ikke le når det står på.

Først så jeg det komiske i hva de som stod langs toglinjen måtte tenke...når de så et tog komme hoppende...men rask innså jeg at de selvfølgelig ikke reagerer i det hele tatt.....for de opplever det vel som helt normalt at tog hopper.

Store-O
28.10.13 16:14
annmag: Milde himmel for en togtur.  Tror det er den rareste togturen jeg noen gang har opplevd. Greit nok at toget gynger voldsomt fra side til side noen ganger.  Faktisk så mye at jeg neste ble litt redd vi skulle hvelve.....men det var ikke noe mot da toget begynte å hoppe. Først hoppet toget litt opp og ned, men ikke verre enn at kroppen fortsatt hadde kontakt med setet.  Dette er hopping altså...skikkelig opp og ned...ikke slenging veggimellom. Så hadde de lagt inn noen C-momenter som innebar skikkelig vugging sidelengs og hopping. Til slutt toppet de det hele med hopping slik at kroppen forlot setet for hvert hopp...og det var vel ca to hopp i sekundet.  Så da satt vi nå der og hoppet...og kunne ikke annet.  Er umulig å ikke le når det står på. Først så jeg det komiske i hva de som stod langs toglinjen måtte tenke...når de så et tog komme hoppende...men rask innså jeg at de selvfølgelig ikke reagerer i det hele tatt.....for de opplever det vel som helt normalt at tog hopper.

Fantastisk innlegg, det er jo morsomt da. Nå er det nesten så jeg angrer, men har lest om dette toget, det finnes på Youtube også, og om buss som er omtrent det samme... 

SÅ vi har bestilt Air Mandaly, en halv times flytur for ca. 400,- NOK er nok her å foretrekke. 

Men si meg, tok denne togturen på 16 mil virkelig 6-7-8 timer? 

annmag
28.10.13 16:22
Store-O: Fantastisk innlegg, det er jo morsomt da. Nå er det nesten så jeg angrer, men har lest om dette toget, det finnes på Youtube også, og om buss som er omtrent det samme...
SÅ vi har bestilt Air Mandaly, en halv times flytur for ca. 400,- NOK er nok her å foretrekke.
Men si meg, tok denne togturen på 16 mil virkelig 6-7-8 timer?

Du må jo ta toget (!!!)...det er jo supermorsomt (selv om den verste gynginga var litt skummel).  Hoppinga er helt hysterisk morsom.

Husker ikke helt hvor lang tid toget tok.  Det var ca en time forsinket fra Bagan, så det betyr i grunnen at det var helt i rute.  Ankom Mandalay før det ble mørkt.  Tror nok det tok 6-7-8 timer ja.  Jeg lever litt utenfor tiden...men jeg vet i alle fall at det er 2013 nå. 

Er bare en kort strekning utenfor Mandalay hvor skinnegangen er såpass bra at toget kan holde en hastighet hvor man føler at det går fremover.  Så ut som om de hadde lagt ny skinnegang der.

Resten av strekningen var skinnegangen overgrodd...og noen steder kom jo trærne inn gjennom vinduet.  Satt til slutt med fanget fult av bladet.

Jeg vil også anbefale å besøke Mrauk U.

Edit:  Tenkte litt tilbake nå.  Toget skulle gå kl 7.00, men gikk altså rundt k.8.00.  Også ankom vi Mandalay en eller annen gang etter kl 15.00....men før det ble mørkt.

(Innlegget ble redigert 28.10.13 16:29)

ArcticRose
ArcticRoseInnlegg: 161
28.10.13 20:25
annmag: Milde himmel for en togtur.

It's an experience, he he

Kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Tok  tog fra Yangon til Mandalay, like hompete det. Vi hadde i tillegg mus i lugaren

Fra Mandalay til Bagan reiste vi med båt. Det skulle ta 12 timer, men tok 25. Motoren stoppa fleire ganger og til slutt gjekk kapteine å la seg.

Likte meg kjempe godt i Burma, sjøl om det å forflytte seg fra plass til plass kan være ein prøvelse der og da. Seinere blir det til gode minner :)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg