Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Roadtrip California

NYTT TEMA
flash26
flash26Innlegg: 7
21.04.14 13:02

Hei.

Skal på roadtrip i California til sommer. Blir meg og sønnen min på 11 år.

Vi lander i san Francisco. Blir der i 3 dager før vi kjører til LA via higway 1. Blir i LA i 5 dager og kjører til Las Vegas.Der blir vi i 3 dager

før vi kjører ned til San Diego hvor vi skal bo i 4 netter. Så bærer det opp til La igjen hvor vi bor i 3 netter for så og ta fly hjem til fedrelandet igjen.

Vi har leid en Mustang cab og har booket alle hotellene vi skal bo på.

Så til 1000 kroners spørsmålet.

Hva bør vi passe på?

Hva bør vi oppleve når vi er der?

KongOlav2
KongOlav2Innlegg: 32033
21.04.14 13:04
flash26: Skal på roadtrip i California til sommer. Blir meg og sønnen min på 11 år. Vi lander i san Francisco. Blir der i 3 dager før vi kjører til LA via higway 1. Blir i LA i 5 dager og kjører til Las Vegas.Der blir vi i 3 dager før vi kjører ned til San Diego hvor vi skal bo i 4 netter. Så bærer det opp til La igjen hvor vi bor i 3 netter for så og ta fly hjem til fedrelandet igjen. Vi har leid en Mustang cab og har booket alle hotellene vi skal bo på. Så til 1000 kroners spørsmålet. Hva bør vi passe på? Hva bør vi oppleve når vi er der?

Dersom du ikke er veldig kjendisfiksert kan du med fordel bruke mindre tid i LA. Få med deg Universal Studios, en dag i Disneyland og en dag i sentrale LA, og det er mer enn tilstrekkelig. Totalt 8 dager i LA er nokså bortkastet i mine øyne. En av de minst interessante storbyene jeg har vært i.

(Innlegget ble redigert 21.04.14 13:05)

Pwiur
PwiurInnlegg: 2471
21.04.14 13:11

Var nylig i LA.

#1 Universal Studios - Uten tvil det mest underhaldande.

#2 Disneyland Anaheim - Alltid en klassikar. Bli til slutt og få med dokke vann- og lysshow. Rett og slette magisk.

#3 Sport - Var innom en Lakerskamp. Fantastisk show og fantastisk stemning sjølv om Lakers er håpløse i år. Baseballsesongen er vel i gang, så ta turen innom Angeles.

#4 Hollywood - Heilt ok. Litt usikker på om sønnen din vil syns det er verdt det.

#5 San Diego zoo - Fikk ikkje tid å reise itl San Diego, men sikkert artig for sønnen.

flash26
21.04.14 13:18

#-Ser at 8 dager tot i LA kan være litt mye, men hadde tenkt og besøke bla Universal studio, six flag, venice, Sant Monica beach, Disney, Knots berry farm..

# Egentlig mer usikker på dagene i San Diego faktisk.

#Las Vegas er bankers:) Den ene hele dagen vi er der skal vi på helikopter tur til Grand canyon:)

KongOlav2
KongOlav2Innlegg: 32033
21.04.14 13:25
flash26: #-Ser at 8 dager tot i LA kan være litt mye, men hadde tenkt og besøke bla Universal studio, six flag, venice, Sant Monica beach, Disney, Knots berry farm.. # Egentlig mer usikker på dagene i San Diego faktisk. #Las Vegas er bankers:) Den ene hele dagen vi er der skal vi på helikopter tur til Grand canyon:)

I San Diego er det Sea World. Det bør være bankers når du har med deg en 11-åring.

Er ikke så mye å se på Santa Monica og Venice, men handler vel om å tilbringe litt tid på stranda der?

Det er mye fint i San Fransico og i området mellom SF og LA. Men det er kanskje noe som passer mer for voksne folk. Med oppimot 3 uker, ville jeg iallfall tilbrakt halvparten av tiden i SF og området mellom SF og LA.

Pwiur
PwiurInnlegg: 2471
21.04.14 13:29
flash26: #Las Vegas er bankers:) Den ene hele dagen vi er der skal vi på helikopter tur til Grand canyon:)

Gjor det samme. Magisk med champagnepiknik nede på bakken. Ellers mange rare mennesker i Vegas, så du blir underholdt hele dagen ;-)

kennethnilsen
kennethnilsenInnlegg: 1386
21.04.14 20:09
flash26: Så til 1000 kroners spørsmålet.
Hva bør vi passe på?
Hva bør vi oppleve når vi er der?

Ikke hør på de som synes 8 dager i L.A. er mye. Gå rundt og kos dere: Kjør opp i Hollywood Hills mot Hollywood skiltet, ta med blades og gå på Venice , mye å se på der! Som flere sier, dra til Universal, og et tips er å dra til Six Flag og eventuelt vanndelen som ligger ved siden. Besøk House of Blues, Kodak Centre med Walk of Fame utenfor. Kjør en tur til Malibu og spis. Ta en tur til Disney Land. Jeg digger L.A. Får dere for mye tid, kjør en tur til Santa Barbara ( hvis dere ikke tar det på turen fra S.F.

San Diego er som flere sier Zoo, men har også flotte strender!

Fra S.F. til L.A., kan jeg anbefale en tur innom byen Solvang - mer Dansk enn de fleste danske byer. Hold også øynene oppe rett syd for Monterey, der er det en samlingsplass på stranden for Elefant Sel - det kan være verdt et stopp hvis de er der.

Vegas er bare å suge inn! Men hold dere til de gatene hvor det er mennesker.

God tur!

KapteinKaos
KapteinKaosInnlegg: 4595
21.04.14 20:46

Jeg lurer inn et par spørsmål her. Kanskje det er flere som lurer på samme.. :)

Hva bør man, sånn grovt sett, budsjettere med i forbruk per uke i USA for å reise rundt litt, utenom flybilletter til/fra Norge og uten luksusforbruk (dvs bruke vanlig hotell, mat, bil og annet)?

Er det noen prisforskjeller i de ulike delene av USA, f.eks. vestkyst, østkyst, sørstatene etc.?

:)

kennethnilsen
21.04.14 21:26
KapteinKaos: Jeg lurer inn et par spørsmål her. Kanskje det er flere som lurer på samme.. :)
Hva bør man, sånn grovt sett, budsjettere med i forbruk per uke i USA for å reise rundt litt, utenom flybilletter til/fra Norge og uten luksusforbruk (dvs bruke vanlig hotell, mat, bil og annet)?
Er det noen prisforskjeller i de ulike delene av USA, f.eks. vestkyst, østkyst, sørstatene etc.?
:)

Jeg blir litt usikker på om du tuller, men om du ikke gjør det får du unnskylde.

Men det er et VELDIG åpent svar på spørsmålet ditt.

Jeg foretrekker å se det slik: Du får mye mat og boende for pengene i USA som Nordmann. Det eneste stedet jeg har følt meg flådd på hotell, er i New York. ( Har vært i Florida, hele California, Las Vegas, New Orleans og Seatle).

Tips er: Bestill rom i god tid og prutt! Spør gjerne den samme personen tre ganger om han ikke kan fikse en bedre pris..
Bestill leiebil hjemmefra.

Selv ville jeg aldri dratt til USA uten å ha et romslig budsjett, men jeg har aldri klart å bruke opp penga..

gammel_dame
gammel_dameInnlegg: 860
21.04.14 21:29
kennethnilsen: Hold også øynene oppe rett syd for Monterey, der er det en samlingsplass på stranden for Elefant Sel - det kan være verdt et stopp hvis de er der.

Stedet heter Piedras Blancas rett før San Simeon(etter Monterey). http://www.elephantseal.org/

Akvariet i Monterey er også verdt et besøk. Jeg ha sett mange akvarier og det i Monterey er et av de beste jeg har besøkt. http://www.montereybayaquarium.org/

kennethnilsen
21.04.14 21:36
gammel_dame: Stedet heter Piedras Blancas rett før San Simeon(etter Monterey). http://www.elephantseal.org/

Flott :)

Jeg husker bare at jeg så det ved en tilfeldighet når vi kjørte forbi på guttetur. De andre i bilen trodde jeg hadde gått fra vettet når jeg vrengte bilen rundt for å stoppe. Men alle syntes det var verdt det :)

KapteinKaos
KapteinKaosInnlegg: 4595
21.04.14 21:41
kennethnilsen: Jeg blir litt usikker på om du tuller, men om du ikke gjør det får du unnskylde. Men det er et VELDIG åpent svar på spørsmålet ditt.

Hehe, jeg regner med det varierer mye ja :) Men for å konkretisere og spørre annerledes: øverst på ønskelista mi for en lengre tur er nok vest-kysten f.eks. i området LA, SF, Las Vegas, Grand Canyon , etc. Hvordan er f.eks. prisnivået sammenlignet Europa, f.eks. syden/Spania, Tyskland etc.? :) Alternativet for en litt kortere tur kan være New York og kanskje Washington. Jeg regner med det er dyrere der.

(Innlegget ble redigert 21.04.14 21:44)

flash26
21.04.14 21:46

Takk for mange supre tips:)

Men om du skal gi en liten pekepinn på penge forbruk, og ikke regner med billetter til div tivoli/universal studio,hotell, bil, bensin. Hva vil du ca anta man bør regne med og bruke?

Jeg håper jeg kommer langt med ca 15000 på oss to tilsammen.

kennethnilsen
21.04.14 21:48
KapteinKaos: Hehe, jeg regner med det varierer mye ja :) Men for å konkretisere og spørre annerledes: øverst på ønskelista mi for en lengre tur er nok vest-kysten f.eks. i området LA, SF, Las Vegas, Grand Canyon , etc. Hvordan er f.eks. prisnivået sammenlignet Europa, f.eks. syden/Spania, Tyskland etc. :)

Uten å ha sjekket det grundig, så tror jeg det er litt rimeligere enn i Tyskland. Og Tyskland er langt rimeligere enn Italia, Sveits og Frankrike f.eks.

Det fine med USA, er at man kan bo opptil 4 mennesker på et værelse ( men da må man jo være 4 :))

Og man får så mye mat på restaurantene, at om man ønsker å spare penger, så spiser man lunsj retter til middag. Det gjør gjerne jeg.

Men selv forsøker jeg å få de beste hotellene til normal pris. Fikk f.eks. pruttet rommet på et fint hotell i Hollywood fra 179 til 79 dollar natten, og når vi kom dit fikk vi oppgradering :). Dette er landet hvor markedskreftene fungerer maksimalt !

kennethnilsen
21.04.14 21:54
flash26: Men om du skal gi en liten pekepinn på penge forbruk, og ikke regner med billetter til div tivoli/universal studio,hotell, bil, bensin. Hva vil du ca anta man bør regne med og bruke?
Jeg håper jeg kommer langt med ca 15000 på oss to tilsammen.

Om du da mener 15 000,- til mat og drikke for 19 dager for dere to, så holder det i massevis. Du skal vel ikke spille så mye i L.V., og så må du selvfølgelig holde igjen på shoppingen.

flash26
21.04.14 22:08

Blir nok lite spill i LV med en 11 åring på slep;)

Det vi kommer til og bruke penger på er stort sett mat og evnt noe shopping, men det blir nok minimalt.

Tror nok de meste pengene går i parker/fly helikopter over Grand Canyon, leie vannscooter i San Diego.

Har sett at det vil koste 1000 kr+- pr park vi skal inn på, pluss da mat i parkene. Får håpe maten der er rimeligere enn det er og spise på Tusenfryd.

kennethnilsen
21.04.14 22:49
flash26: Har sett at det vil koste 1000 kr+- pr park vi skal inn på, pluss da mat i parkene. Får håpe maten der er rimeligere enn det er og spise på Tusenfryd.

Kan ikke sammenligne med Tusenfryd priser :)

P.s. I L.a. vil du ikke bo Down town eller i Ingelwood. Og generelt vil jeg anbefale deg å booke så mange netter som mulig hjemmefra, og forsøk å prutte så mye som mulig. Du kan få rabatt for å bestille tidlig, at du betaler for Master Card, og andre ting jeg ikke husker. Ettersom du reiser med en 11 åring, er det sikkert stas med basseng på hotellet :)

Tipper dere får en kjempetur!

enigma99
enigma99Innlegg: 675
21.04.14 23:32
KongOlav2: Dersom du ikke er veldig kjendisfiksert kan du med fordel bruke mindre tid i LA. Få med deg Universal Studios, en dag i Disneyland og en dag i sentrale LA, og det er mer enn tilstrekkelig. Totalt 8 dager i LA er nokså bortkastet i mine øyne. En av de minst interessante storbyene jeg har vært i.

Helt enig, men hun / han skriver jo at alle hoteller er bestilt, så da er det kanskje for sent å gjøre noe med det...

Mye annet i dette området som er mer interessant enn LA, villelagt inn en overnatting på HW1, og lagt inn Grand Canyon, Hoover Dam, og Death Valley på ruta.. (+mye mer)

Roadtrip med alle hoteller bestilt blir roadtrip light :-) Ikke rom for spontanitet og jeg synes man mister hele friheten ved roadtrips.. Men der er det delte meninger ;-)

Anyway; god tur :-)

7Sins
7SinsInnlegg: 64
22.04.14 11:33

Anbefaler Universal Studios på det varmeste, men det er et must med Front of Line-pass om du ikke ønsker å stå i kø hele dagen.

bbonga
bbongaInnlegg: 3998
23.04.14 14:03

Highway 1 mellom SF og LA er bare transportetappe i forhold til nord for SF. Anbefaler å kutte en dag eller 2 i LA og heller kjøre opp til Leggett og highway 1 ned igjen til SF.

Ellers anbefaler jeg kun å booke hotell første natta, men ser at dere allerede har booket alt.

Daffy83
Daffy83Innlegg: 30
23.04.14 20:36

Jeg ville også kuttet ned på antall dager i L.A . Kanskje heller hatt et par dager rundt Las Vegas. Sett Grand Canyon / Death Valley f.eks?

istei
isteiInnlegg: 30
24.04.14 23:55

Lurer inn ett spm på denne linken. Det går til Kennethnilsen som skriver mye om det å prute på hotellrom. Gjør du det da direkte til hotellet? Gjennom mail? Skal være 7 uker i usa nå fra mai, men har ikke bestilt så mye ennå. Bare i Grand Canyon også i New york og san fran gjennom hotels.com og booking.com. Har prøvd å sende mail til noen hoteller, men får ikke noen bedre priser av dem:/

kennethnilsen
25.04.14 23:11
istei: Lurer inn ett spm på denne linken. Det går til Kennethnilsen som skriver mye om det å prute på hotellrom. Gjør du det da direkte til hotellet? Gjennom mail? Skal være 7 uker i usa nå fra mai, men har ikke bestilt så mye ennå. Bare i Grand Canyon også i New york og san fran gjennom hotels.com og booking.com. Har prøvd å sende mail til noen hoteller, men får ikke noen bedre priser av dem:/

Det varierer veldig hvorvidt det er mulig å prute, men de gangene jeg har fått best pris, er når jeg har gjort det på telefon direkte med hotellet. Man må være litt freidig, og spørre rett ut om de ikke har en bedre pris...  Lykke til!

kennethnilsen
25.04.14 23:22
bbonga: Highway 1 mellom SF og LA er bare transportetappe i forhold til nord for SF. Anbefaler å kutte en dag eller 2 i LA og heller kjøre opp til Leggett og highway 1 ned igjen til SF.
Ellers anbefaler jeg kun å booke hotell første natta, men ser at dere allerede har booket alt.

Det er mange fine steder å besøke langs HW1 mellom SF og L.A.
Santa Fe, Monterey, Carmel, Solvang og Santa Barbara. Og i tillegg har du restauranter og ikke minst Piedras Blancas som nevnt ovenfor.

Når du reiser med en 11 åring, så ønsker du ikke å sove i bilen, eller på et motel med blod i senga , som jeg har opplevd de nettene jeg ikke forhåndsbestilte fordi det ikke var senger å oppdrive... En annen ting er at du får dårligere priser når du bestiller på stedet.

flash26
20.08.17 11:50

Da er det på tide og og planlegge ny Usa ferie sommer 2018.

Ferien i 2014 ble jo helt fantastisk.

Var også i Usa sommeren 2017 og kjørte fra New York til Nashville også ned til Tampa/Orlando.

I 2018 har vi tenkt og lande i San Francisco. Kjøre oppover mot Napa og bo på/ved en vingård i ca 3dager. Er det noen som har tips til vingårder man kan bo på?

Videre kjører vi innom SF og er der i 2 dager.

Kjører kystveien nedover til LA(håper den er åpnet til sommeren)

Tenkte også 3 dager i Las Vegas før vi kjører tilbake til Los Angeles og flyr ut ti Maui. Er det noen som har tips til Maui eller noen av de andre øyene så fyr i vei :) 

Nå kommer det jeg er sykt usikker på. På vei tilbake fra Hawaii har vi tenkt og fly tilbake til LA og kjøre bi til Austin(Texas) Har veldig lyst til og besøke EL Paso som er en grenseby til Mexico.

Er det noen som ar erfaringer med denne strekningen så setter jeg veldig pris på tips til steder som bør besøkes. 

sentry4
sentry4Innlegg: 3988
22.08.17 15:37
flash26: Er det noen som ar erfaringer med denne strekningen så setter jeg veldig pris på tips til steder som bør besøkes.

Har bare kjørt strekningen som ren transportetappe, så jeg har ikke mange tips, men jeg har hørt at Marfa og Big Bend begge er steder verd å besøke.  Carlsbad Caverns er også noe av det som hyppig nevnes når man snakker om turen mellom LA og Texas, men du får google og se om det frister.

Maui: Litt avhengig av hva du er på jakt etter, men jeg anbefaler å bo i området ved Wailea-Makena.  Vi leide en liten leilighet i ett av de mange leilighetskompleksene der (Kamaole et-eller-annet), og hadde det som plommen i egget.

enigma99
23.08.17 01:44
flash26: LA og kjøre bi til Austin(Texas) Har veldig lyst til og besøke EL Paso som er en grenseby til Mexico

Har kjørt ca denne veien 3 eller 4 ganger, både mot vest og mot øst. Det er mye øde områder her, og jeg mener å huske at vi et par av gangene kjørte via Phoenix / Flagstaff altså litt nord for Interstate 10 i det området der.

Når du er i El Paso kan dere jo ta turen over grensen så kan dere skryte av at dere har vært i det som et år for noen år tilbake fikk den tvilsomme æren av å bli utnevnt til verdens farligste by, Juarez ;-) Vi var der omtrent samme året, uten at vi visste om "kåringen", men byen var ikke direkte koselig for å si det slik ;-)

En mulighet dere kanskje vil vurdere, er å ta Vegas som en start på turen østover istedet. Fra Vegas og østover er det endel å se, f.eks. Grand Canyon, Kingman (koselig by på gamle Route66 med et gammelt og sykt stort lokomotiv utstilt midt i byen), Monument Valley, 4 corners, Mexican Hat, Durango, for å nevne noen eksempler. Deretter sørover via Albuquerque, Interstate 25, gjennom Truth or Consequenses (Google stedsnavnet, artig historie) og ned til El Paso.

God planlegging :-)

(Innlegget ble redigert 23.08.17 01:48)

enigma99
23.08.17 01:53
flash26: Nå kommer det jeg er sykt usikker på. På vei tilbake fra Hawaii har vi tenkt og fly tilbake til LA og kjøre bi til Austin(Texas)

Nå vet jeg ikke hvor lang ferie dere har, men hvis dere fortsetter ennå lenger øst så er det jo endel interessante steder på veien, Houston, New Orleans, Pensacola Beach, Destin osv, og strendene i panhandle delen av Florida er flotte og med lite Europeiske turister. Panama City Beach f.eks. Så er det jo mulig å fly direkte til Norge fra eks Orlando.. ;-)

flash26
06.09.17 21:03

Hvordan var El Paso? Er den som hvilken som helst storby eller er det verdt og sette av et par dager der?

flash26
06.09.17 21:06

Ferien blir på en drøy mnd. Vi kjører Fra Oakland og skal besøke noen vingårder i Napa vally også går turen nedover til LA og ut til Vegas også tilbake til La igjen. Da reiser resten av familien hjem og jeg og Junior reiser ut til Hawaii.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg