Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kontanter i Vietnam

NYTT TEMA
mr.snekker
mr.snekkerInnlegg: 1
12.11.14 19:09

Skal på ferie til Vietnam til vinteren og lurer på om noen kan hjelpe oss med litt tips ang. uttak av Vietnamesiske Dong. Er jo begrenset hvor mye man kan føre inn i landet. Er det rikelig med minibanker og funker disse tilstrekkelig? Må jo ha med trillebår for det trengs jo millioner pga. valutaen. Takk for tips.

goggen43
goggen43Innlegg: 11351
12.11.14 19:14
mr.snekker: Skal på ferie til Vietnam til vinteren og lurer på om noen kan hjelpe oss med litt tips ang. uttak av Vietnamesiske Dong. Er jo begrenset hvor mye man kan føre inn i landet. Er det rikelig med minibanker og funker disse tilstrekkelig? Må jo ha med trillebår for det trengs jo millioner pga. valutaen. Takk for tips.

Neida, du trenger ikke trillebår, de har 500 000 sedler og sikkert noen større også.

http://flagpedia.net/no/valuta/andre/vietnamesisk-dong

De har både visa terminaler i butikker og minibanker.

AutomaticMan
AutomaticManInnlegg: 16032
12.11.14 19:18
mr.snekker: Skal på ferie til Vietnam til vinteren og lurer på om noen kan hjelpe oss med litt tips ang. uttak av Vietnamesiske Dong. Er jo begrenset hvor mye man kan føre inn i landet. Er det rikelig med minibanker og funker disse tilstrekkelig? Må jo ha med trillebår for det trengs jo millioner pga. valutaen. Takk for tips.

Null stress i bynære strøk, i hvert fall.

Jeg har aldri med meg kontanter ut på tur, og de eneste stedene man må møte litt forberedt i Sørøst-Asia er om du skal særdeles langt ut på landet.

Og sedlene er jo tilpasset valutaen.

Snute
SnuteInnlegg: 695
12.11.14 19:43

Problemet er ikke mangel på minibanker - i (de store) byene er det i alle fall ingen mangel. Det skorter derimot litt på hvor mye du kan ta ut per gang. Det varierer fra 2-5 millioner, og min erfaring er at de fleste ligger på 2 millioner. Du kan selvfølgelig dra kortet flere ganger. Min personlige rating er 1: MB (Military Bank) 5 mill, Agri Bank 3 mill, så er det noen med 2 mill som lar deg ta ut flere ganger uten å dra kortet på nytt.

For et par år siden var det flere som lot deg ta ut 5 mill per gang og Citibank kunne skilte med hele 8 mill, men takket være utenlandske (et solid innslag av øst-europeere) har grensene for uttak med ikke-vietnamesiske kort blitt redusert for å gjøre svindel litt mer arbeidskrevende eller lettere å avsløre.

goggen43
goggen43Innlegg: 11351
12.11.14 19:56
AutomaticMan: Null stress i bynære strøk, i hvert fall. Jeg har aldri med meg kontanter ut på tur, og de eneste stedene man må møte litt forberedt i Sørøst-Asia er om du skal særdeles langt ut på landet. Og sedlene er jo tilpasset valutaen.

Var i Abidjan (Elfenbenkysten) i 2003 , sammen med en dame som bor i Norge.

Der måtte vi låne penger fordi det var kun 3-4-5 minibanker i den største byen og de gikk stadig tomme for penger.

Det var litt shaky når vi hadde ca 60 000 nok på lønnskonto og kun skaffa mer om trengtes, men fikk ikke ut en eneste 1000 , da hadde vi kjørt innom 4 minibanker.

Vi ble også svindlet 1 gang i en minibank der det ikke kom ut penger første gangen, men ble trukket 2 ganger når vi prøvde på nytt, var ikke så mye 3500 nok, men minibanker der var mareritt.

Håper det har blitt bedre nå:)

nomaz
nomazInnlegg: 2506
13.11.14 08:31

Første gang jeg har vært millionær når jeg var i Hanoi. Husker jeg gikk rundt med flere millioner i lommene :)

Men det gikk mer i US Dollar enn i Dong i Vietnam.

mickyH
mickyHInnlegg: 12873
13.11.14 11:46
nomaz: Men det gikk mer i US Dollar enn i Dong i Vietnam.

hmm.. høres nesten ut som en Mong ... det var mye penger her for noen år siden :-)

Snute
SnuteInnlegg: 695
15.11.14 12:55
mr.snekker: Er det rikelig med minibanker og funker disse tilstrekkelig?

Jeg har opplevd at det har vært dager som minibanker har vært nede eller tomme for penger. Rett før kinesisk nyttår er det ikke uvanlig at de har gått tomme for penger. Med bøter forsøker nå myndighetene å bøte på problemene.

NorGer
NorGerInnlegg: 3
24.07.17 12:53

Har nettopp sjekket litt rundt kontanter i Vietnam. 

Forex Bank som ikke tar vekselgebyrer, men man taper litt mer enn 9% i vekselkurs i forhold til å veksle lokalt med Visa kort fra Norwegian (so langt jeg vet det eneste kredittkort uten gebyrer ved kontantuttak. Imidlertid kan man gi de vekslete kontanter tilbake til Forex bank for samme vekselkurs og uten gebyr - forutsatt man kan vise kvitteringen.

Dvs. det kan være lurt å ha med seg kontanter fra Forex Bank. Veksle mesteparten man trenger i Vietnam på Minibanker som finnes overalt og så ta med hjem det man tok ut i begynnelsen for å veksle tilbake igjen hos Forex. 

Den Forex bank ansatte som jeg møtte var snill og grei, men prøvde å overbevise meg at man trenger US dollar i Vietnam. Sannsynligvis pga mangel på Dong. De må man av og til forbestille - kan ta 3 dager. På alle fora og reiseguider jeg sjekket klart jeg ikke å se at det er en fordel å bruke US dollar, tvert imot man løper fare for å få en dårlig vekselkurs i Vietnam og man taper på å veksle fra NOK til dollar.

(Innlegget ble redigert 24.07.17 12:54)

navitimer
navitimerInnlegg: 23
17.08.17 18:33

Jeg var i Vietnam (fra Hanoi / Ha Long Bay - Saigon) i mars i år. Det å få tak i penger er overhode ikke en problemstilling. Alle litt ordentlige restauranter / hoteller tar kort å minibanker finner du over alt.

Det var en gang vi måtte lete litt (30min) etter en minibank som kunne gi oss nok penger, det var i Hoi An.

Om du betaler med dollar blir du forøvrig konstant snytt, alt blir mye dyrere. Så om du starter med å ta ut noen millioner på flyplassen klarer du deg et par dager :)

For øvrig, om du reiser til Ha Long Bay bør du ta en tur inn til byen for å teste ut fornøyelsesparken! Utrolig sært ettersom det nesten ikke var folk der, det var ikke kø en eneste plass. Vi kjørte berg-og-dalbane flere ganger sammenhengende (uten å gå ut) bare for det vi kunne! :-)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg