Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Malaga og byer rundt

NYTT TEMA
DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 41394
12.01.15 14:08

Har vært litt i Spania - Barcelona, Valencia, Baskerland og Madrid - men har klart å "unngå" det kanskje mest opplagte området: Malaga og byene rundt.

Vurderer en tur fra rundt midten av mai-slutten av mai. Flyr inn på Malaga og ønsker å se Sevilla og Cadiz i hvert fall, og Toledo?

Tenker å bruke rundt 10 dager, fra 8 til 10 hele dager der nede.

Er det noen som har tips?

- Reiser alene, leier ikke bil, så er avhengig av tog/buss

- Ønsker å bo rimelig, men greit. Budsjett per overnatting NOK 400-700 kroner. Viktigere å bo sentralt enn bra.

- Hvilke byer bør det tilbringes mest tid i? Ønsker en kombinasjon av sol, bad, avslapping og kultur. Men aller viktigst er god mat, gjerne rimelig, gjerne også litt dyrere - men har ikke råd til *** i år.

:-)

Someone
SomeoneInnlegg: 24120
12.01.15 14:21

Gibraltar er jo også "rett borti veien" hvis du vil krysse det av på listen.

Ellers vet jeg ingenting om kollektivtranport der, da jeg har leid bil de to gangene jeg har vært der

DrSchwei
12.01.15 14:30

Ja, Gibraltar må vel med. Hadde vært morsomt med en tur over til Marokko også, men det frå vel bli denne gangen.

Ellers mente jeg Cordoba, ikke Toledo. Sjølvsagt.

fisto
fistoInnlegg: 28816
12.01.15 14:40

Når du først er i området ville jeg ha spandert på en busstur til Granada. Og Nerja. 
Nerja er sol, bad, dryppstenshuler og muligheter for rimelige overnattinger. 
Ta deg en google:-)

DrSchwei
12.01.15 14:54
fisto: Når du først er i området ville jeg ha spandert på en busstur til Granada. Og Nerja.
Nerja er sol, bad, dryppstenshuler og muligheter for rimelige overnattinger.
Ta deg en google:-)

Ja, det har jeg tenkt. Skal tilbringe mange koselige timer på nettet med planlegging :) Ser foreløpig for meg Malaga (3 overnattinger først) - Granada (2 der) - Cordoba (1) - Sevilla (2?) - Jerez (sherry!!) - Cadiz (1-2) og retur til Malaga (2).

Nerja har jeg aldri hørt om. Skal sjekkes!

gammel_dame
gammel_dameInnlegg: 859
12.01.15 16:38
DrSchwei: planlegging :) Ser foreløpig for meg Malaga (3 overnattinger først) - Granada (2 der) - Cordoba (1) - Sevilla (2?) - Jerez (sherry!!) - Cadiz (1-2) og retur til Malaga (2).

Reiseruten  din ser grei ut, men når du er i Sevilla, ville jeg tatt et hurtigtog til Cordoba(40min?), hatt det som dagsutflukt og brukt tre netter i Sevilla. Nerja kan du ha som dagstur fra Malaga hvis du får tid. Når du er i Malaga, må du besøke bydelen Pedregalejo/El Palo en kveld. Helst en fredag el. lørdag. Jeg har bodd i El Palo bade i sommer og tidligere. Pedregalejo er det livligste. Går busser hele døgnet. Det er også greit om dagen hvis du vil bade og spise sjømat, men husk at det er ganske kaldt i vannet i Malaga-regionen. Et must når du er i Malaga, er en tur til Rhonda.

Gibraltar ville jeg kuttet ut.

Kan gi deg navnet på en del gode tapasbarer når du har bestemt deg for hvor du vil:-).

Angående bosteder, så har jeg aldri bodd på hoteller, kun leiligheter.

I Cadiz må du bo i gamlebyen, ikke i den nyere delen.

Jeg har både kjørt bil og tatt buss i området. Går greit med buss fra Malaga til Sevilla, Cadiz/Jerez de la Frontera og Nerja. Tror og det er togforbindelse til Rhonda(el.var det buss?). Fra Sevilla er det og forbindelse til Cadiz/Jerez og som sagt, Cordoba. Videre til Granada vet jeg ikke så meget om siden vi hadde leiebil dit, men tror det også går bra.

Du vil oppleve at prisnivået på spisesteder i denne regionen er mye lavere enn Barcelona og San Sebastian. Unntaget er de eksklusive områdene rundt Marbella, men der skal du jo ikke:-). Er ikke noe å trakte etter heller. Nei, hold deg til det ekte Spania slik du har planlagt :-)

Ha en fin planlegging ;-)!

(Innlegget ble redigert 12.01.15 16:49)

gammel_dame
12.01.15 16:54
gammel_dame: Rhonda.

Heter Ronda :-/

DrSchwei
12.01.15 22:45

Takk, ja her var det mange gode råd. Sikkert lurt med utflukt til Cordoba. Registrerer at det er noe rimeligere overnattinger enn jeg hadde forutsatt også. Så foreløpig går det etter planen...

bennyen
bennyenInnlegg: 11526
13.01.15 21:26

Granada med Alhambra er et must synes jeg.

tikk
tikkInnlegg: 26779
13.01.15 22:19
gammel_dame: Heter Ronda

Ja. Ronda er virkelig verdt et besøk. Spesielt om man er historisk interessert. Casares også.

(Innlegget ble redigert 13.01.15 22:21)

Travelface
TravelfaceInnlegg: 139
14.01.15 11:36

Som andre skriver her, så ligger byer som Cordoba og Granada i området rundt den planlagte ruten din mellom Toledo, Sevilla, Cadiz og Malaga. gammel_dame vet som vanlig hva hun snakker om. Det er kanskje fornuftig å droppe Toledo pga den geografiske avstanden, selv om den byen er flott - og heller ta med deg den i forbindelse med Madrid ved en annen anledning. God tur!

Sommerseth
SommersethInnlegg: 1208
14.01.15 17:35

Så gøy med Spania-tur, doktor! Høres ut som du har satt deg noen gode mål for reisen allerede, håper alle stedene svarer til forventningene :-) Jeg bodde i Málaga by nesten ett år i 2011/2012, og studerte på Universidad de Málaga - og fikk samtidig reist litt rundt i traktene underveis i studiet også ;-) 

Hvis jeg skulle valgt igjen, så ville jeg definitivt reist tilbake til Granada (Alhambra var magisk) og Ronda (fantastisk beliggenhet og utsikt), det var fine opplevelser og god stemning i begge byene. Kan tillegge at hvis du hadde hatt bil, ville jeg reist innom Juzcar, el ciudad pitufo (smurfebyen!). En morsom opplevelse, helt blå by!

Dernest hadde jeg hatt Sevilla og Jerez høyt på lista, med Tarifa (laid-back surfested) og Cadiz rett bak. Grunnen til at Cadiz ikke havnet høyere, var nok at vi var litt uheldige og kom rett etter at karnevalet var slutt, og det var så ufattelig skittent og mye søppel i gatene at det nesten var litt ekkelt å traske rundt. Men skriver det på uflaks-kontoen altså, tror nok at byen er mye finere til vanlig :-)

Hvis du vil ha litt mer spesifikke tips, så bare hyl ut ;-) Uansett, tror du kommer til å få en fin reise, det er veldig avslappende og fint å reise rundt i Spania - og det går stort sett ganske smertefritt. Og faktisk, nesten best å unngå leiebil, vi hadde en litt selsom opplevelse med det da vi skulle reise fra Málaga til San Sebastian midt i skoleåret.

Sommerseth
SommersethInnlegg: 1208
14.01.15 17:38

Og angående Gibraltar, vi var en tur der også, og det var forsåvidt fint (gøy med aper på frifot i fjellet der). MEN da vi var der var det ufattelig lang grensekontroll-kø, sto nesten i stampe 2 timer tur/retur (og vi var der på formiddagstur) - så det var litt kjedelig, å bruke så lang tid på å stå i kø bare.... Men altså, gøy å ha vært i Storbritannia der da ;-)

gammel_dame
14.01.15 20:46

Noen sider du kanskje får bruk for :-)

http://exploreseville.com/ Denne fikk jeg mye info fra. En amerikaner som bor i Sevilla. Besøkte en del tapasbarer som han anbefaler. Vellykket:-).

http://www.sevilla5.com/

(Innlegget ble redigert 14.01.15 20:50)

DrSchwei
14.01.15 22:36

Tusen takk! Her var det mye bra. Nå gjenstår et bare få en bekreftelse på at det går greit at jeg tar ferie i perioden, så får jeg begynne å booke hotell.

Restauranter har jeg allerede vært en del inne på sider for å kikke. Det ser ikkje så verst ut.

gammel_dame
14.01.15 23:11
DrSchwei: Restauranter har jeg allerede vært en del inne på sider for å kikke. Det ser ikkje så verst ut.
:-) Liker meg best på tapas-barene. Mye snadder ;-) 
Fjellreven
FjellrevenInnlegg: 11438
15.01.15 10:32
gammel_dame: Liker meg best på tapas-barene. Mye snadder ;-)

Ja tapas er genialt. Litt påfyll av mat mellom glassene med sprudlevann ;)

(Innlegget ble redigert 15.01.15 10:36)

DrSchwei
15.01.15 19:02
gammel_dame: :-) Liker meg best på tapas-barene. Mye snadder ;-)

Det er helt sikkert! Jeg synes det er fin-fint. Men synes det kan være litt støyende og litt masete å stå. I tillegg bør man jo kunne litt spansk og lære seg å oppføre seg korrekt :-)

Men nå er i alle fall flybilletten bestilt, så nå skal 12 overnattinger fordeles. Luringen Norwegian legger til 150 NOK for bagasje hver vei, så vippet over 2000 NOK, men akseptabelt, sjølvsagt.

(Innlegget ble redigert 15.01.15 19:03)

gammel_dame
15.01.15 19:54
DrSchwei: Men nå er i alle fall flybilletten bestilt, så nå skal 12 overnattinger fordeles. Luringen Norwegian legger til 150 NOK for bagasje hver vei, så vippet over 2000 NOK

Ja, du trenger nok 12 overnattinger til den turen. Jeg har også bestilt med Norwegian til Spania i sommer. Ble en del i bagasjeavgift, som du sier. Skal til Alicante denne gangen. Bor i selve byen. Har gjort det før og kan anbefales:-)

gammel_dame
15.01.15 19:58
DrSchwei: Men synes det kan være litt støyende og litt masete å stå. I tillegg bør man jo kunne litt spansk og lære seg å oppføre seg korrekt :-)

Pleier å sitte på barstoler ved "disken". Det er det kjekkeste. kommer i mer kontakt med de som jobber der.

Ta deg et spanskkurs :-). I det minste lærer du deg uttalen:-).

DrSchwei
24.01.15 17:44
gammel_dame: Pleier å sitte på barstoler ved "disken". Det er det kjekkeste. kommer i mer kontakt med de som jobber der. Ta deg et spanskkurs :-). I det minste lærer du deg uttalen:-).

Ja, det ser ut til at det er mer stoler rundt baren enn i San Sebastian. Det er kjekt.

Spankkurs har jeg meldt meg på og fått med meg noen timer av, så det elementære kan nok dukke opp etter et par dager. :-)

Ellers hygger jeg meg booking av hoteller, og er mest fornøyd med dette så langt :-)

http://www.hotelalminar.com/

DrSchwei
24.01.15 18:46

Må le litt, en ung engelskmann som er misfornøyd med hotellet. Håper denslags riff-raff (? holder seg borte, en stor fordel:

The Television channels - for a Tourist or Business Hotel - has Eurosport and CNN - both in Spanish only - with no English Channels available at all.
So for an Irish, UK, Australian, Canadian or American tourist - you have no option at all if your spanish is not great..

with some great restaurants nearby - and Flaherty's Guinness Official Irish Pub - is also nearby with good drink, food and English language Sports TV coverage.

Med slike interesser er kanskje ikke Sevilla det rette stedet...

(Innlegget ble redigert 24.01.15 18:47)

DrSchwei
24.01.15 20:18

Spammer egen tråd, denne ligger ca 50 menter unna hotellet...

http://www.tripadvisor.co.uk/Restaurant_Review-g187443-d2306186-Reviews-Ovejas_Negras-Seville_Province_of_Seville_Andalucia.html

En litt modernisert og stilig utgave. Kan nok rekke minst ett besøk der.

gjertsen
gjertsenInnlegg: 93
25.01.15 22:48
DrSchwei: Men nå er i alle fall flybilletten bestilt, så nå skal 12 overnattinger fordeles. Luringen Norwegian legger til 150 NOK for bagasje hver vei, så vippet over 2000 NOK, men akseptabelt, sjølvsagt.

Holder jo lenge med kabinkoffert for en 12 dagers tur da. Så lenge du ikke reiser med barn da. 

gjertsen
25.01.15 22:57
DrSchwei: Må le litt, en ung engelskmann som er misfornøyd med hotellet. Håper denslags riff-raff (? holder seg borte, en stor fordel: The Television channels - for a Tourist or Business Hotel - has Eurosport and CNN - both in Spanish only - with no English Channels available at all.
So for an Irish, UK, Australian, Canadian or American tourist - you have no option at all if your spanish is not great.. with some great restaurants nearby - and Flaherty's Guinness Official Irish Pub - is also nearby with good drink, food and English language Sports TV coverage. Med slike interesser er kanskje ikke Sevilla det rette stedet...

Hehe, ser ofte slike vurderinger av hotell på bla. Tripadvisor og andre steder hvor man kan skrive en vurdering av hotellet man har bodd på. Er støtt noen som klager på dårlig utvalg av tv kanaler. Klager på at personalet ikke kan Engelsk, klager på at frokosten ikke er som man er vant til hjemme osv osv. Man drar da vel ikke på ferie for å se på Tv, eller for den saks skyld ha noen lengre samtale med personalet på hotellet. Drar jeg f.eks til Bulgaria, Spania eller Thailand så forventer jeg jo ikke at de ansatte skal kunne perfekt Engelsk.

DrSchwei
27.01.15 09:12
gjertsen: Holder jo lenge med kabinkoffert for en 12 dagers tur da. Så lenge du ikke reiser med barn da.

12 overnattinger og bare håndbagasje? Nei, det går fint på weekendtur, men ikke over én uke. Vil jo skifte klær og gidder ikke styr med å vaske underveis. Dessuten hender det jo at man kjøper et eller annet underveis. Og på tilbaketuren har jeg med plenty av godsaker, i det minste.

DrSchwei
27.01.15 09:14
gjertsen: Hehe, ser ofte slike vurderinger av hotell på bla. Tripadvisor og andre steder hvor man kan skrive en vurdering av hotellet man har bodd på. Er støtt noen som klager på dårlig utvalg av tv kanaler. Klager på at personalet ikke kan Engelsk, klager på at frokosten ikke er som man er vant til hjemme osv osv. Man drar da vel ikke på ferie for å se på Tv, eller for den saks skyld ha noen lengre samtale med personalet på hotellet. Drar jeg f.eks til Bulgaria, Spania eller Thailand så forventer jeg jo ikke at de ansatte skal kunne perfekt Engelsk.

Dette siste, med skryt av at resepsjonister og andre kan engelsk, går igjen veldig mye. Og for så vidt dette med TV-kanaler også. Men etter som det er fritt wifi over det meste, så blir vel TV mindre og mindre viktig på hoteller også.

gjertsen
27.01.15 14:12
DrSchwei: 12 overnattinger og bare håndbagasje? Nei, det går fint på weekendtur, men ikke over én uke. Vil jo skifte klær og gidder ikke styr med å vaske underveis. Dessuten hender det jo at man kjøper et eller annet underveis. Og på tilbaketuren har jeg med plenty av godsaker, i det minste.

Ser den hvis man skal shoppe på turen. Og også hvis man skal reise til en plass der man trenger litt varmere tøy. Men for en tur til varmen så klarer ihvertfall jeg å få med alt ned i en kabinkoffert.  (hehe, men blir rimelig full da). 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg