Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

California 2016

NYTT TEMA
Vetzinho
VetzinhoInnlegg: 6
28.10.15 16:32

Jeg og familien skal 3 og en halv uke til California neste sommer. vi har allerede bestemt oss for reiserute, så det blir ingen endringer på dette. 

turen går slik:

Gardemoen > Los Angeles (direktefly)

Los Angeles > San Diego

San Diego > Palm springs/ Palm Desert

Palm Springs/ Palm Desert > Las Vegas

Las Vegas > et sted mellom Las Vegas og San Francisco

et sted mellom Las Vegas og San Francisco > San Francisco

San Francisco > ?

Det blir 6 netter i LA, 3 netter i San Diego, 2 netter i Palm Springs/ Palm Desert, 3 netter i Las Vegas, 1 natt mellom Las Vegas og San Francisco, 6 netter i San Francisco.

Ser dette greit ut?

Vi har igjen 3 netter og er lystne på en strandferie med sol og varme til å avslutte ferien. vi lurer på hvilke strender som er best og hvilke hotell folk anbefaler. vi drar hjem fra Los Angeles også, så hadde vært fint om det lå på ruten mellom San Francisco og Los Angeles eventuelt litt sør for LA.

Vi har allerede bestemt en del severdigheter som vi skal besøke og noen aktiviteter som skal gjennomføres, men lurer på om det er noe vi må oppleve i de forskjellige byene vi er innom? vi har bil så går greit om vi må kjøre et stykke.

Til slutt trenger vi en overnatting mellom Las Vegas og San Francisco. Vi har vurdert Bakersfield, men er åpne for flere forslag. vi har også vurdert å kjøre i hele 8 timer for å ta en natt i Sacramento, er dette noe å anbefale?

Takk på forhånd :)

(Innlegget ble redigert 28.10.15 16:33)

kennethnilsen
kennethnilsenInnlegg: 1357
28.10.15 18:55

Ruten ser grei ut den, for meg som er glad i L.A, Palm Springs og Las Vegas :) Men for meg høres det litt mye ut med 6 netter i San Fransisco.

Når det gjelder badeferie, så er det uten tvil San Diego området som er å anbefale. Fra L.A, og nordover er det forholdsvis kaldt i vannet..
Et forslag fra meg, er å droppe San Diego etter L.A., og heller legge 6 dager på slutten som badeferie. Men Obs! i dette området begynner det allerede å bli fullt!!

På strekningen mellom S.F. og L.A., vil jeg anbefale byene: Carmel, Solvang og Santa Barbara.

God tur!

mickyH
mickyHInnlegg: 12790
29.10.15 10:47
Vetzinho: Gardemoen > Los Angeles (direktefly)
Los Angeles > San Diego
San Diego > Palm springs/ Palm Desert
Palm Springs/ Palm Desert > Las Vegas
Las Vegas > et sted mellom Las Vegas og San Francisco
et sted mellom Las Vegas og San Francisco > San Francisco
San Francisco > ?
Det blir 6 netter i LA, 3 netter i San Diego, 2 netter i Palm Springs/ Palm Desert, 3 netter i Las Vegas, 1 natt mellom Las Vegas og San Francisco, 6 netter i San Francisco.
Ser dette greit ut?

ja , gjør jo det , men alt er avhengig av interesser . Selv synes jeg LA er en forferdelig by , med egentlig få "severdigheter "

Universal studios , Disneyland , Hollywood , 3rd street promenade i Santa Monica , Long Beach med erverdige Queen Mary , dekker egentlig det meste . Spør du meg er 6 dager i LA mye , mens 2 netter i San Diego .... er lite ... fantastisk Zoo der ,.. det tar en dag

Bakersfield er greit som overnattingssted ( kan være skrekkelig varmt der ) dog det er ikke veldig mange timer fra LV så jeg hadde kanskje satset på Sacramento .. eller kjørt direkte til SF , kommer an på hvor gml de yngste er osv

Avery
AveryInnlegg: 2860
29.10.15 14:13

Skal du kjøre fra Vegas til SF må du jo ta turen gjennom Death Valley og stoppe for å overnatte i området oppi fjellet rundt Mammoth Lakes eller noe. Da jeg var der var vinterveien over Yosemite stengt, men mange anbefaler et stopp der. Death Valley har et tøft navn, og det var spesielt å kjøre gjennom, men glad jeg ikke tok en overnatting der. 

Ta én natt sånn midt mellom SF og LA. Veldig fin veistrekning (Highway 1 - søk på forumet her så får du MANGE tips) den første halvdelen. 

Jeg ville anbefalt å bodd på Santa Monica i LA og rundt Union Sq i SF. I Vegas bør du bo på Las Vegas Blvd. 

Jeg liker ikke LA bortsatt fra Santa Monica og synes seks netter her er et dramatisk overkill. Får gjort alt det du vil på tre dager. Seks netter i SF kan jeg skjønne, strålende by, men dropp gjerne en natt eller to her for å ta det andre plasser. 

Når du er i Vegas, hvorfor ikke ta en tur ned til Grand Canyon? Kjører ned dit på én dag, ta to overnattinger INNE i selve nasjonalparken ved South Rim, og kjør tilbake til Vegas med et stopp ved Hoover Dam naturligvis. Det som er viktig med Grand Canyon er å bo inne på ett av de fem overnattingsstedene inne på selve nasjonalparken og ikke i Williams, Az, eller noe. Da blir det mye bortkasta tid på kjøring fram og tilbake. Men her må du booke tidlig. Blir ofte utsolgt mange måneder fram i tid. 

Fall heller ikke fristelsen for å besøke Grand Canyon West rim (der Skywalk-en er). Ikke i nærheten av å være like dramatisk natur som ved south rim-en. 

(Innlegget ble redigert 29.10.15 14:16)

kansas00
kansas00Innlegg: 18474
29.10.15 22:16

Skriver under Averys forslag om å ta veien via death valley og yosemite mellom LV og SF.. Er en mektig opplevelse å kjøre igjennom death valley og så  over Yosemite.. På en og samme dag kan du oppleve USA dypest punkt og se USAs høyeste fjell (dersom du regner bort Alaska) med snø på toppen bare timer senere. Er noen moteller på veien som går mellom death valley og yosemite. Kjører du over Yosemite får du også muligheten til å se californias "nasjonalfjell" half dome (som er avbildet på state-quartern for california). Fjellpassene bruker å være åpne fra ca. mai en eller annen gang. Informasjon om åpningsrider finnes på nasjonalparkens nettsider. 

Kjetilpetil
KjetilpetilInnlegg: 9
30.11.15 12:37

Pga jet-lag er dere garantert tidlig på bena dagene etter dere lander i LA, bruk denne fordelen til å få sett alle sightsene før trafikken våkner til live, da er dette unnagjordt på noen dager. En flott strand jeg kan anbefale i LA er Manhattan Beach, god Norsk sommertemperatur..og vel så det i vannet i tillegg en hyggelige småby! https://www.google.no/maps/place/Manhattan+Beach,+CA,+USA/@33.8894894,-118.436051,13z/data=!3m1!4b1!4m2!3m1!1s0x80c2b3c5e2b0632f:0x70351d4f4154520. 

En grei badeby litt nord for San Diego er Mission Beach. Bruk AirBnB som overnatting! 

martindalan
martindalanInnlegg: 11
30.12.15 01:34

Ta en tur innom den "danske" byen Solvang, byen ligger like nord for Santa Barbara. Absolutt vært turen innom!

mickyH
30.12.15 10:26
martindalan: Ta en tur innom den "danske" byen Solvang, byen ligger like nord for Santa Barbara. Absolutt vært turen innom!

tjaaa , synes du det ? , har vært der og jeg fant den kjedelig , " like Nord " for Santa barbara " er forså vidt riktig , men det var da ett stykke på litt småkronglete veier.

Om du ikke MÅ ha en dansk ØL og en Snaps er jeg usikker på om jeg gir stedet min beste anbefaling , Er du Michell Jackson Fan ligger " neverland " cirka 1/2 time unna med bil

sentry4
sentry4Innlegg: 3883
05.01.16 20:59

Enig med MickyH. Solvang er en merkelig og ikke helt vellykket kopi av en dansk småby. Ikke mye å skryte av.

Avery
06.01.16 02:05

Solvang er lagd av amerikanere som ikke har vært utenfor landets grenser. Den er like mye nederlandsk som dansk for eksempel. Det som gjør den til dansk er navna på gatene som har danske navn. 

Det finnes for øvrig en "norsk" by i USA. Paulsbo ligger vest for Seattle og er dekorert med norske flagg i hovedgata. Men også der har de tatt ting som er europeiske og kalt det for norsk. Amerikanerne selv vet jo ikke forskjellen. 

sabre2
sabre2Innlegg: 12799
06.01.16 13:19

Helt enig med mickyH og Sentry4.

Solvang var en gedigen skuffelse, og hotellet fremsto som loslitt og sterkt overprisa.

Finnes også et lite stykke Norge i VA, omtrent midt mellom Newport News og Richmond. Stedet heter faktisk Norge, og ble anlagt av norskamerikanere rett etter 1900. Lite sted, men med noen gater med skandinaviske navn.

Ellers har jeg også vært i Oslo MN. Der bodde det norskamerikanere, hovedsaklig fra Nord Trøndelag.

(Innlegget ble redigert 06.01.16 13:23)

mickyH
06.01.16 16:42
martindalan: Ta en tur innom den "danske" byen Solvang, byen ligger like nord for Santa Barbara. Absolutt vært turen innom!

hva synes du var fascinerende med Solvang ? alle har jo hver sin smak , og det er selvsagt lov , spør derfor av nysgjerrighet.

Avery
08.01.16 00:37
sabre2: Finnes også et lite stykke Norge i VA, omtrent midt mellom Newport News og Richmond. Stedet heter faktisk Norge, og ble anlagt av norskamerikanere rett etter 1900. Lite sted, men med noen gater med skandinaviske navn.

Haha! Trolls Path, Viking Rd, Telemark Dr, Astrid ln, Rondande Place, Kristiansand Dr, Nina Ln og Haradd Ln. Den siste der er jo spesiell. 

Jeg besøkte en by i Texas for litt siden som kalte seg the Norwegian Capital of Texas. Den byen ble grunnlagt av "Canute" som er amerikanernes uttalelse av Knut. Rart dem ikke endrer sånne ting i ettertid. 

Vetzinho
VetzinhoInnlegg: 6
31.03.16 17:25

Takk for all hjelp! 

sentry4
31.03.16 22:12
Avery: Jeg besøkte en by i Texas for litt siden som kalte seg the Norwegian Capital of Texas. Den byen ble grunnlagt av "Canute" som er amerikanernes uttalelse av Knut. Rart dem ikke endrer sånne ting i ettertid.

Hehe. Du snakker om Clifton, der hvor Cleng Peerson ligger begravet. Et viktig stykke norsk utvandrerhistorie.

Avery
01.04.16 10:56
sentry4: Hehe. Du snakker om Clifton, der hvor Cleng Peerson ligger begravet. Et viktig stykke norsk utvandrerhistorie.

Stemmer det! Var innom museumet der og ble imponert over tre ting: Juletreet så norsk ut, kransekaka så norsk ut og historiene til nordmenna som bosatte seg der. 

Ikke fullt så imponert at favorittuttrykket deres var "Uff da" som gjerne var satt på misformede produkter. 

FlGARO
FlGAROInnlegg: 1558
05.04.16 12:41
Avery: Ikke fullt så imponert at favorittuttrykket deres var "Uff da" som gjerne var satt på misformede produkter.

Av en eller annen grunn, så har det blitt en sannhet hos norsk-amerikanske miljø at nordmenn sier "Uff da" stadig vekk.

Må si jeg bruker ord som navlestreng, påhengsmotor og kullstofffilter oftere enn uff da.

FlGARO
FlGAROInnlegg: 1558
05.04.16 12:45
mickyH: Selv synes jeg LA er en forferdelig by , med egentlig få "severdigheter "

Vil ikke engang kalle det by, mer enn urban jungel. Lugubre forsteder som egentlig ikke tilhører noen by. Byen har jo egentlig ikke et sentrum, men en klase med skyskrapere i midten hvor det er mye kontorfolk, men ikke så mye for turisme.

Så har du Hollywood som egentlig minner om en liten småby med sine lave bygg, bare at den er overbefolket av turisme. Også resten av kjente ting der er jo turisfeller hvor du ser flere asiatiske turister enn amerikanere.

Kan jo nevne Santa Catalina Islands som ligger rett utenfor som et friskt pust i det minste.

(Innlegget ble redigert 05.04.16 12:45)

bergensk1987
bergensk1987Innlegg: 7
20.04.16 23:41

jeg synes at det er nok 2 netter i  LA ,det stemmer, urban jungel!en forferdelig by!disneyland og hollywood verdt et besøk :)

mickyH
14.05.16 15:51
sentry4: Cleng Peerson ligger begravet

trodde han lå ett eller annet sted i staten New York jeg men .. langs the " Cleng Peerson " thruway !

Hva gjorde han i Texsas .. vet du det ?

mickyH
14.05.16 15:58
sentry4: Et viktig stykke norsk utvandrerhistorie.

så det nå på wiki .... du har selvsagt rett

sentry4
07.09.16 20:41
mickyH: så det nå på wiki .... du har selvsagt rett

"selvsagt" er vel å ta noe hardt i... ;-)  Beklager at jeg ikke har sett at du stilte meg et spørsmål - godt du fant ut av det.

Mye norsk historie i Texas.  Der var mange som slo seg ned i området rundt Bosque County. Tror der på det meste var tre "norske" kirker i Texas - men de slet av og til litt med å finne prester som ville bo her.

Leste for en tid siden en fascinerende bok med en samling brev skrevet av Elise Wærenskiold.  Hun flyttet til Texas etter at hun ble skilt fra Svend Foyn (ja, DEN Svend Foyn), og brevene gir et godt bilde av det norske miljøet og hva de hadde å slite med.  Det var såvisst ikke bare bare..

ZahlMar
ZahlMarInnlegg: 7
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg