Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Området rundt Bangkok

NYTT TEMA
Columbus_3
Columbus_3Innlegg: 7278
28.04.16 16:56

Jeg og min kone planlegger en ferietur i området rundt Bangkok i sommer. Vi er interessert i hva vi bør oppleve og se i dette området. Og ikke bare Bangkok by. Kanskje også ut mot kysten. Tips mottas med takk.

(Innlegget ble redigert 28.04.16 16:58)

fargerik
fargerikInnlegg: 41500
29.04.16 11:13
Columbus_3: Jeg og min kone planlegger en ferietur i området rundt Bangkok i sommer. Vi er interessert i hva vi bør oppleve og se i dette området. Og ikke bare Bangkok by. Kanskje også ut mot kysten. Tips mottas med takk.

Det kommer jo an på hva dere liker, da.

Området rundt Bangkok er stort, så det er ikke bare å ta en liten ferietur på et par- tre uker og sveipe over området.

Kysten er også lang, og det er både kjente steder med mye turister og liv og røre og ukjente steder du ittje skulle tru...

Og det kan jo regne litt også, ikke glem at det er regntid mange steder om sommeren.

Hva er det dere liker og er interessert i?

(Innlegget ble redigert 29.04.16 11:14)

Columbus_3
Columbus_3Innlegg: 7278
29.04.16 17:20
fargerik: Hva er det dere liker og er interessert i?

Vi er i 60-årene, men liker nye impulser og opplevelser. Er interessert i det meste, men kunst og musikk unngår vi gjerne i en slik sammenheng.

fargerik
29.04.16 17:46
Columbus_3: Vi er i 60-årene, men liker nye impulser og opplevelser. Er interessert i det meste, men kunst og musikk unngår vi gjerne i en slik sammenheng.

Jeg ser den. Musikken passer stort sett ikke for våre ører (jeg har prøvd å finne noe likanes musikk i femten års tid) så glem Thai- konserter.

Kunst er å se templer, gjerne noen gamle kinesiske, eller buddhistisk historie... men det er nok med en dag eller to til det, eller kanskje droppe det. Grand Palace og Vianmek for eksempel er dog litt "must do"- greier.

Markeder er alltid artig. Og det er i grunnen over alt. Det er der thaifolka er og det er liksom der det skjer. En dag på Chatuchak er en spennende greie. Spise, kikke og vele rundt..kanskje få litt fotmassasje, kjøpe en brukt kaffemaskin eller en ny bil, eller kanskje en hund? Eller en hest eller et hus eller noe sånt? MI !

Safari World, de digre kjøpesentrene, Floating Market...det er verd å bruke noen dager i BKK for å gjøre noe av dette. Men sjarmen er mye å tusle ut på gata om kvelden og gnafse fantastisk mat som ikke koster så mye penger.

"Rundt Bangkok", altså. Huff. Vanskelig å dra noe fram, gitt!

Lei en bil med sjåfør noen dager og ta en roadtrip langs kysten, det er såre enkelt å rulle sydover, stoppe litt her og der og bare ta inn et sted og overnatte. Bangkok til f. eks. Hua Hin, og så sløve i sakte film med mange stopp et stykke videre.

Det viktige er å ikke ende opp med å bruke hele ferien på å sitte i en bil og se på landskapet som fyker forbi. Det er bortkastet kvalitetstid.

Veien er målet.

Jeg passer også alltid på å si at det er smart å ikke drikke sprit. Jeg er gammel selv, og har lært at varme sammen med sprit ikke er en bra kombinasjon. Vann og øl, det lager ikke krøll.

(Innlegget ble redigert 29.04.16 17:52)

fargerik
13.05.16 13:07
Columbus_3: Vi er i 60-årene, men liker nye impulser og opplevelser.

Fikk noe reklame for et nytt og litt lite kjent reisemål som kan virke spennende.

Ser ut til å være god transport til og fra Bangkok, eller for den del fra Norge og tilbake.

Har ikke vært der selv, men det virker som et fint sted for "gamlinger" :-)

Rollo_8
Rollo_8Innlegg: 4865
07.07.16 08:44

Angående musikk, det er da mye flott musikkttilbud i bangkok, jazz f.eks.  Var på en kul jazzklub I Thonglor for et par dager siden.

Jeg ble nylig oppmerksom på at det er mulig å ta en dagstur med tog til Kanchanaburi, stedet som er kjent for "Bridge over river Kwai".

Toget går kun weekends fra Hua Lam Phong kl 06.30 om morgenenog koster 240 bath for aircon tog, 120 uten.

Må bookes på forhånd, men er nok enkelt siden bts går til den stasjonen.

Rollo_8
07.07.16 08:46

Forøvrig blitt så glad i Bangkok at jeg vurderer å flytte hit fra bygda lenger nord.

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 41405
07.07.16 10:12
Rollo_8: glad i Bangkok

Må innrømmer jeg sliter med å forstå dette - har vært der to ganger og finner byen usedvanlig bråkete, full av folk, vanskelig tilgjengelig, varmt og forurenset, rotete og stygge gater, ikke noe tydelig bysentrum og gode byrom, ikke spesielt attraktive mennesker, mas overalt og til dels kunstige smil mot turister, som gjør at de framstår som overflatiske.

Så det er tydeligvis noe jeg ikke forstår. Men maten er umåtelig god. De rotete og stygge gatene har sin sjarm. Det er en verdensmetropol. Man kan få billig luksus og alt er til salgs. Men noe paradis har jeg vanskelig får å se.

Så forklar gjerne ! :-)

enigma99
enigma99Innlegg: 639
07.07.16 11:49
DrSchwei: Må innrømmer jeg sliter med å forstå dette - har vært der to ganger og finner byen usedvanlig bråkete, full av folk, vanskelig tilgjengelig, varmt og forurenset, rotete og stygge gater, ikke noe tydelig bysentrum og gode byrom, ikke spesielt attraktive mennesker, mas overalt og til dels kunstige smil mot turister, som gjør at de framstår som overflatiske.

Vi har vært i Bangkok ca 8 ganger det siste året, hver gang et 3-4 dagers besøk, på vei til eller fra andre steder i Thailand og SE Asia.

De første par gangene hadde vi mye av det samme inntrykket du beskriver her. Men etterhvert opplevde vi det samme som vi også hadde lest i div blogger etc; vi likte byen bedre og bedre etterhvert som vi ble mer kjent. Vi har funnet sjarmen som er gjemt bak all bråk, støy, skitt og varme ;-)

Liker nå Bangkok godt, og vet hvor vi finner forskjellige strøk og steder, og hvordan vi forflytter oss effektivt. Det er jo en stor storby, men en fin kontrast til de stedene vi ofte er på vei til eller fra, som typisk er små øyer med lite folk og paradise-strender :-)

At Thailand er smilets land er vel ikke så sant lenger alle steder, det har nok sammenheng med mengden turister, mulig de er blitt slitne av å smile :-P Men smilene er oftest mer ekte på små steder, og ikke minst i Kambodsja som på mange måter er der Thailand var for 10-30 år siden..

Aurorabliss
AurorablissInnlegg: 5889
07.07.16 11:52
Columbus_3: Jeg og min kone planlegger en ferietur i området rundt Bangkok i sommer. Vi er interessert i hva vi bør oppleve og se i dette området. Og ikke bare Bangkok by. Kanskje også ut mot kysten. Tips mottas med takk.

Synes dere burde ta en tur til Lupini-parken.

Min mann traff en liten venninne der, som gliste bredt til ham. Hun var en slags varan og verdens søteste der hun kom opp fra vannet og flørtet med ham.

Aurorabliss
AurorablissInnlegg: 5889
07.07.16 14:31
Aurorabliss: Synes dere burde ta en tur til Lupini-parken.

Unnskyld, feil skrevet.

Den heter Lumpini-parken.

fargerik
07.07.16 19:49
Rollo_8: Angående musikk, det er da mye flott musikkttilbud i bangkok, jazz f.eks. Var på en kul jazzklub I Thonglor for et par dager siden.

Den lille som ligger i andre etasje over 7-eleven vis avis Bad Hotel?

(Innlegget ble redigert 07.07.16 19:53)

Rollo_8
08.07.16 11:02

Nei det er et sted som heter Iron Fairies på Sukhumvit 55, rett før Thong Lo 14

Rollo_8
08.07.16 11:07
DrSchwei: Må innrømmer jeg sliter med å forstå dette - har vært der to ganger og finner byen usedvanlig bråkete, full av folk, vanskelig tilgjengelig, varmt og forurenset, rotete og stygge gater, ikke noe tydelig bysentrum og gode byrom, ikke spesielt attraktive mennesker, mas overalt og til dels kunstige smil mot turister, som gjør at de framstår som overflatiske. Så det er tydeligvis noe jeg ikke forstår. Men maten er umåtelig god. De rotete og stygge gatene har sin sjarm. Det er en verdensmetropol. Man kan få billig luksus og alt er til salgs. Men noe paradis har jeg vanskelig får å se. Så forklar gjerne ! :-)

Jeg forstår deg absolutt.   Men som noen sier her det er noe som tar tid.

F.eks Thonglor som jeg snakket om er litt utenfor Sukhumvit og kan være kaotisk å komme dit.  Jeg tar motorbike taxi fra Thonglor Bts.

Fantastisk område med mye craft beer og utrolig restaurant tilbud.

Google "The Commons" f.eks.

fargerik
08.07.16 12:14
Rollo_8: Forøvrig blitt så glad i Bangkok at jeg vurderer å flytte hit fra bygda lenger nord.

Det har vi tenkt på lenge. Men kona er ikke pensjonist ennå, så det er liten vits i det foreløpig.

Har et hus på hånd i Watcherapon, Sai Mai, nær slekt og venner som vi prøvebodde i vinter.

Skal prøvebo der igjen når vi drar tilbake, eieren bruker det ikke. Det er litt roligere, omtrent ikke noen faranger, og likevel finner man alt man trenger i nærheten.

Treroms med tre bad og svømmebasseng...og security...kanskje litt overkill...men vi kan få en fin pris. Det er et stykke til sentrum, men bomveiene er jo fine, så det går i grunnen greit. En annen ting er at vi sjelden har noe i sentrum å gjøre :-)

Det ville nok bli for mye folk og tjas etter min smak å bosette seg i f. eks. Thonglor.

(Innlegget ble redigert 08.07.16 12:23)

DrSchwei
16.07.16 09:35
Rollo_8: 14 places in Bangkok to drink beer 10 best bars in Bangkok

Hm, nå frister det litt med Bangkok likevel... :-)

fargerik
16.07.16 22:55
DrSchwei: Hm, nå frister det litt med Bangkok likevel... :-)

Det er ikke så mye mystisk ved denne digre byen, det er en stor by som har alt. Jeg har jo hengt der i snart to tiår, og sjarmen er forlengst Under My Skin.

Dog anbefaler jeg alle førstereisende å planlegge og sørge for å ha hjelpere. Det er slett ikke en spøk å surre seg bort uten å kunne ringe en venn eller et familiemedlem. Jeg blir jevnlig hentet av venner eller familie når jeg roter meg bort.

Men for all del, Bangkok er ikke så ille å rote seg bort i dersom man ikke roter seg bort for godt, da.

fargerik
17.07.16 00:03

Og det hender jeg laster opp ett eller annet med tag Bangkok.

malacay3
malacay3Innlegg: 15396
17.07.16 08:32

Bangkok er flott. Som i alle storbyer finnes det her oaser og turistfeller. Men elsker byen, her kommer jeg til å bosette meg en dag.

Malacay

fargerik
17.07.16 09:04
malacay3: Bangkok er flott. Som i alle storbyer finnes det her oaser og turistfeller. Men elsker byen, her kommer jeg til å bosette meg en dag.

Det er mange oaser, fredelige oaser med nesten stillhet. Mange tror nok at hele Bangkok er et helvete av trafikk, dårlig luft, barer og turister og fæle folk, men det er ikke riktig.

Rundt neste hjørne kan man komme fra totalt kaos og støy til det mest avslappede og saliggjørende og tusle direkte inn i hverdagslivet til vanlige folk.

Kontrastenes by....et passelig begrep.

(Innlegget ble redigert 17.07.16 09:05)

malacay3
17.07.16 10:24
fargerik: Rundt neste hjørne kan man komme fra totalt kaos og støy til det mest avslappede og saliggjørende og tusle direkte inn i hverdagslivet til vanlige folk.

Jeg elsker jo å gå ut å spise der, og er det en ting som er sikkert er det at så å si ingen bra steder ligger i hovedgatene. Når folk spør meg om råd sier jeg de ikke må være redde, man er alltid på rett vei når man blir kjørt inn i den mørke bakgata. Der finner man gull. 

Bangkok ER kontrastenes by. Og det er derfor jeg elsker den.

Malacay 

fargerik
17.07.16 11:42
malacay3: Jeg elsker jo å gå ut å spise der, og er det en ting som er sikkert er det at så å si ingen bra steder ligger i hovedgatene. Når folk spør meg om råd sier jeg de ikke må være redde, man er alltid på rett vei når man blir kjørt inn i den mørke bakgata. Der finner man gull.

Ja!

I nærmiljøet sykler jeg mye, driver og sliter ut min andre sykkel...det er jo ganske få bakker i BKK, pent sagt, og jeg syns det er mulig å finne fine alternativer til bilveiene stort sett. Å sykle i trafikken er jeg litt engstelig for. De kjører som svin.

Lurer seriøst på å kjøpe motor til sykkelen, eller kanskje kjøpe meg en ny elsykkel. Det er forfriskende å sykle for å få litt luft i luggen, men samtidig blir det varmt å tråkke.

Moped tør jeg slett ikke, det ville bli min død.

(Innlegget ble redigert 17.07.16 11:44)

DrSchwei
17.07.16 12:14
malacay3: kjørt inn i den mørke bakgata

Dette er jo litt av "problemet" - har vært der to ganger og tenkte sist gang at det helt sikkert kunne være fint om man hadde egen sjåfør og god råd - slik at man kunne bli kjørt fra den ene stilige restauranten til den andre.

Når jeg besøker byer pleier jeg å bestille hotell mest mulig sentralt, og da vil det i "bra byer" være fullt mulig å spasere rundt om i byen og finne fine områder med uteserveringer, barer, flere restauranter og generelt trivelig folkeliv. Det blir mye mer stress når man reiser alene og er avhengig av transport for å finne slike steder, og så skal man jo både fram og tilbake.

Når det er sagt, har opplevd noe av det samme i andre storbyer, som Sao Paulo og Beijing..... Ganske vanskelig å være førstegangs alenereisende.

malacay3
17.07.16 12:19

Jeg tar T-bane eller helst skytrain når jeg er der. Og så går jeg fra stasjonen. Så jeg formulerte meg litt klønete. I tillegg tar jeg båt dersom jeg skal langs elva. Bangkok kan jeg, bare å spørre. På samme måte som jeg spør når jeg er på nye steder.

Malacay

fargerik
17.07.16 13:27
DrSchwei: Dette er jo litt av "problemet" - har vært der to ganger og tenkte sist gang at det helt sikkert kunne være fint om man hadde egen sjåfør og god råd - slik at man kunne bli kjørt fra den ene stilige restauranten til den andre.

Det er latterlig billig å bruke drosje i Bangkok, og det er veldig mange av dem, og så sant det lyser rødt i lampa i frontruta stopper de. Dersom du vinker dem inn med håndflaten mot deg og fingrene ned. Aldri vise fingre opp, det er uhøflig.

Det er ikke alltid de gidder å kjøre deg dit du ønsker, de kan kanskje ha andre planer, men sier en sjåfør nei, kommer det alltid hundre-ish drosjer til som man kan vinke på.

(Innlegget ble redigert 17.07.16 13:31)

Karten67
Karten67Innlegg: 3046
30.07.16 23:57

Lurer på TSèn har kommet seg hjem ifra sommerturen i Bangkok.

Hadde vært kjekt med ett referat om hvordan det gikk, forsto ekteparet var rundt 60, Bangkok kan fort bli litt stressende for førstegangsreisende, håper de fant ut det i løpet av turen at kysten ble mere avslappende. Kanskje de reiste mot Cha Am/Hua Hin området, hvor en mere finner roen, ett område hvor jeg til slutt kommer til å bosette meg, da bor en ved sjøen/stranden og er ellers bare timers kjøring/ferje ifra alt du ellers måtte ønske, det være seg flotte øyer/storbyferie/party og fest.

(Innlegget ble redigert 30.07.16 23:58)

fargerik
31.07.16 08:57

Hver eneste gang jeg har snakket med familien i sommer har det regnet i BKK ;-)

Langtidsvarsel

(Innlegget ble redigert 31.07.16 08:58)

Andropov
AndropovInnlegg: 32552
31.07.16 18:25

Har Dere opplevd Thai vaske-servanten i tre fra Bangkok? Dette har jeg sett video på internett, utrolig (!)

fargerik
31.07.16 21:32
Andropov: Har Dere opplevd Thai vaske-servanten i tre fra Bangkok? Dette har jeg sett video på internett, utrolig (!)

Jeg har sett dem på et par restauranter, men det er ikke noe jeg har sett folk har hjemme.

De selger dem i Chatuchak markedet i Bangkok.

Tror de mest blir laget nordpå, rundt Chiang Mai hvor de er flinke med alskens møbler og ting laget av tre. Å rusle rundt på de markedene der kan virkelig sette griller i hodet på folk som vil innrede og møblere et hus!

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg