Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Rundreise Malaysia

NYTT TEMA
monamy
monamyInnlegg: 4
12.08.16 04:01

Vi har planer om å prøve en annerledes ferietur til neste sommer, og vurderer rundtur i Malaysia. 

Noen som har vært der før og kan si hvor man bør reise, og hvordan man ordner en slik tur på egenhånd! Ser for meg at det er billigere å ordne alt selv isteden for å gå igjennom et reiseselskap?!

Vi er foresten 2 vokse og 2 barn som skal reise! 

Tips mottas med takk :-)

Returnert
ReturnertInnlegg: 109
12.08.16 09:43

Jeg har ikke vært på den type rundtur i Malaysia du her forespeiler, men jeg besøkte to steder som en del av et cruise som virkelig frister å dra tilbake til:

Langkawi og George Town/Penang

Langkawi var etter min mening langt finere enn f,eks Phuket. Taubanen var også morsom, og passe skummel for en kar som meg som har litt høydeskrekk.. (bestill billetter på forhånd så dere kan skippe køen)

Når dere besøker Kuala Lumpur, så må dere få med dere Thean Hou tempelet! Vel verd et besøk!

God tur!

(Innlegget ble redigert 12.08.16 09:46)

eflatjan
eflatjanInnlegg: 426
12.08.16 10:43

Jeg tilbrakte ca 4 uker i Malaysia i mars/april i år. Jeg begynner å bli gammal og lat, så jeg prøver å unngå alt for mye strevsomme forflytninger. Derfor plukka jeg ut 4 steder og bodde 4-8 dager på hvert sted. Pantai Cenang på øya Lankawi, Georgetown på øya Penang, Kuala Lumpur og Kuching i staten Sarawak på Borneo. Jeg fløy mellom alle stedene.

Langkawi var greit nok. Men angrer vel litt på at jeg ikke valgte noen av øyene langs østkysten istedet.. Som f.eks Perenthian-øyene (selv om det er noe mer kronglete å komme seg dit) Joda, Langkawi er vakker, men de fleste drar hit på grunn av strendene. For en som meg som er rimelig bortskjemt når det gjelder strender var Langkawis strender ganske så ordinære. Mye folk og grumsete vann. Men de hadde en kul taubane!

Penang er  verdt et besøk. "Hovedstaden" Georgetown er livlig, og de har en trivelig "gamleby" som nesten får en til å tro at man er i Kina. Et glimrende bussystem gjør det enkelt og behagelig å komme seg rundt. Både i byen og rundt på øya. Fungerede A/C (viktig!) og som regel god plass.

Jeg likte meg godt i Kuala Lumpur. (ikke alle gjør det) Ulempen med KL er at den ikke er særlig fotgjengervennlig. (jeg liker å rusle rundt) Dersom man skal til et sted som ikke ligger i rett i nærheten av tog, metro eller monorail er det taxi som gjelder. Dersom man vil unngå masse stress og litervis med svette,da. Det som er litt kult med Kl er  de forskjellige etniske nabolagene med kinesere, indere og malayer. Mye stål, glass, betong og motorveier, men også store grønne parker. Jeg er ingen shopper, men for de som liker sånt må jo KL være et paradis med alle sine digre kjøpesentre. (om ikke annet kan man stikke innom for å avkjøle seg litt) Bo i Bukit Bintang hvor det er massevis med restauranter og kjøpesentre, og dessuten kort vei til Petronas-tårnene og KL-tårnet. Og monorail-stasjon!

Attraksjonen med Kuching for oss som ikke lengre gidder å legge ut på lange, strabasiøse ekspedisjoner er at vi kan bo i byen og ta dagsturer til interessante plasser i nærheten. Et av turens høydepunkter var å se orangutanger i Semenggoh Nature Reserve ca en times kjøring utenfor byen. 

Malaysiaturen min ble nok noe "ødelagt" fordi det var hetebølge i området når jeg var der. (myndighetene var på nippet til å erklære "national emergency") Heten gjorde nok kanskje også noe negativt med helhetsinntrykket av Malaysia, for jeg må si at jeg synes besøkene i de andre landene i SØ-Asia (har vært i alle unntatt Singapore og Brunei) gav meg mer. Men bevares, med barn tror jeg likevel M vil være et fantastisk reisemål!

Organisering er veldig enkelt. Alt gjøres på internett. Selv bruker jeg mye Agoda når jeg bestiller overnatting. Lokale utflukter ordnes lett på stedet.

God Tur!

eflatjan

http://www.pbase.com/bolla49
http://my.flightmemory.com/eflatjan

http://no.tripadviso...877A37E55EE26EA

(Innlegget ble redigert 12.08.16 10:52)

malacay3
malacay3Innlegg: 14982
12.08.16 20:58
monamy: Vi har planer om å prøve en annerledes ferietur til neste sommer, og vurderer rundtur i Malaysia.  Noen som har vært der før og kan si hvor man bør reise, og hvordan man ordner en slik tur på egenhånd! Ser for meg at det er billigere å ordne alt selv isteden for å gå igjennom et reiseselskap?! Vi er foresten 2 vokse og 2 barn som skal reise!  Tips mottas med takk :-)

Vet ikke hvor gamle barna er, men jeg har vært i Malaysia rimelig mange ganger så jeg drister meg til å komme med noen tips. 

Kom dere til Kuala Lumpur, og ordne alt derfra. Det er betydelig billigere enn å bestille alt på forhånd i Norge. Å fly innenriks i Malaysia er veldig billig.

Dere bør ta 3-4 dager i Kuala Lumpur. Mange liker ikke by når de er på ferie, men KL har verdens største fuglepark, dere kan dra på kvelden og se på Ildfluer, Batu Caves er et must, bare å ta toget en halvtime.

Langkawi er blitt nevnt, og det er smak og behag, og kanskje det er greit med barn, men ellers mener jeg Penang er betydelig bedre. Georgetown på Penang er forøvrig på verdens kulturarvliste.

I tillegg bør dere ta dra til Borneo. Som sagt, det koster ikke mange kronene, men Kuching og omegn er igjen fantastisk når det gjelder plante og dyreliv. Borneo er litt som Australia, du vil få se ting som kun eksisterer der. 

Dere kommer til å få en flott ferie uansett :)

Malacay

McLovin
McLovinInnlegg: 10195
12.08.16 22:46

Å dra til Borneo og se på orangutanger bør enhver reiseglad ha krysset av på lista. Ellers så likte jeg KL ganske godt. Cameron Highlands kan også nevnes av steder som ikke tas opp i tråden.

Rollo_8
Rollo_8Innlegg: 4865
19.08.16 08:24

Enig med alt som er sagt men må legge til de flotte nasjonalparkene på fastlandsdelen, Taman Negara.  

Borneo anbefales sterkt!  Drar dere til Kutching er Bako nasjonalpark et must, helt utrolig flott.  Er enkle hytter der som kan bookes, anbefaler å ta en natt.

Kota Kinabalo lenger nord er også et flott utgangspunkt for å se Sabah, som antakelig er det aller flotteste stedet i Malaysia.  Hvertfall hvis man er interessert i natur og dyreliv. 

monamy
29.08.16 20:26

Barna blir 2 og 4år!

monamy
29.08.16 20:31

Mange gode forslag, Borneo tror jeg må prøves. Samt noen andre øyer. Vi vil ha litt avhvert... sol og strand, øyhopping, dyreliv og storby. (Tenker å ha utgangspunkt KL)

malacay3
09.09.16 22:03

Skal du ha øyhopping bør du dra på østsiden av Malaysia. Redang er et flott sted, og så har du Tioman som alltid blir kåret til en av verdens peneste øyer. Ikke planlegg for mye. 

Kjøp enveisbiletter dit dere skal slik at dere blir fleksible. Ta noen dager i KL, så f. Malacca, derfra til Kuching Borneo (går direktefly), og så se an hvilke øyer dere vil besøke. og hvilke reiseavstander dere vil ha.

Dyreliv trenger dere ikke å dra så langt fra KL for å se. Kuala Selangor ligger rundt en times kjøring fra KL. her har du et yrende dyreliv, ildfluer som er et fantastisk syn, og de har silver leaf monkeys som du kan mate. 

Malacay

monamy
07.01.17 18:11

Hvordan er det med hotell på noen av de mindre øyene?

Vi er nå 6voksne og 3 barn (2,4 og 13år) son drar til Malaysia på slutten av juli. Vi har til nå kun bestilt flybillet til Kuala Lumpur med retur fra Singapore etter 3 uker! 

Lønner det seg når vi er så mange å vente med å bestille rsten av turen når vi er der nede?

malacay3
07.01.17 20:01

På den tiden av året regner jeg med at dere drar på østkysten, det kan være en del regn vest.  Skal dere være et par dager i KL foreslår jeg at dere fikser reisen deres der. Skal dere på mindre steder er det veldig greit at transport fra flyplass til hotel etc. er fikset når dere har med så små barn. 

På toppen av Sungei Wang Plaza midt i sentrum ligger det en del reisebyråer, de har generelt sett et godt rykte, har brukt de selv. De fikser det meste med kort varsel og de ordner opp med misforståelser etc.

Malacay

auting82
auting82Innlegg: 117
21.01.17 10:12
Rollo_8: Enig med alt som er sagt men må legge til de flotte nasjonalparkene på fastlandsdelen, Taman Negara.   Borneo anbefales sterkt!  Drar dere til Kutching er Bako nasjonalpark et must, helt utrolig flott.  Er enkle hytter der som kan bookes, anbefaler å ta en natt. Kota Kinabalo lenger nord er også et flott utgangspunkt for å se Sabah, som antakelig er det aller flotteste stedet i Malaysia.  Hvertfall hvis man er interessert i natur og dyreliv.

Ville spørre deg om denne saken du hadde postet i for en stund siden Rollo, men ser at det ikke går an å sende en privat melding.

Er selv i en veldig lik situasjon og er veldig desperat etter å høre fra noen med erfaringer.

http://vgd.no/samfunn/jus/tema/1524284/tittel/er-uskyldige-doemt-ved-bruk-av-indisier/side/2  

(Innlegget ble redigert 21.01.17 10:13)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg