Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Saranda - Albania

NYTT TEMA
Strandereng
StranderengInnlegg: 6757
31.08.16 20:45

Her i heimen sitter vi og ruger over litt sol og varme kombinert med mye god mat og interessante utflukter.
Leste denne bloggen fordi Albania har vært tema til og fra noen år.
Der er det oldtidsbyer, slott og diverse som kan lokke oss dit. 

Ser at Apollo har charterreiser til Korfu med ferge videre til Saranda. 

Noen som har vært der? Alt av tips og opplevelser er velkomment. Vet ikke om vi får dratt i høst, men muligens over nyttår.

enigma99
enigma99Innlegg: 663
01.09.16 09:31

Vært i Sarande 2 ganger, samt resten av Albania, men vi dro med bil. 

Albania er et supert reisemål, kommer til å bli stort etterhvert. "Alle" reiser til Kroatia, men Albania er ekstremt mye billigere og med minst like fine strender.

Sarande kan anbefales, fine strender, bra utvalg i hoteller og restauranter. Engelskkunnskapen er mangelfull, både hos folkene og i menyer etc, men det var ikke noe stort problem. Det er vel først og fremst et sol / bad sted, men det har sikkert sin sjarm om vinteren også, ser dere skriver om å dra etter nyttår.

God tur :-)

klaumb
klaumbInnlegg: 5552
01.09.16 09:49
Strandereng: Noen som har vært der? Alt av tips og opplevelser er velkomment. Vet ikke om vi får dratt i høst, men muligens over nyttår.

Jeg har også vært her ved en anledning før Apollo startet med sin chartervirksomhet.
Har veldig gode erfaringer fra Albania ift alt fra veldig lave priser til hyggelige mennesker. Som nevnt over her opplevde vi også litt manglende engelskkunnskaper, spesielt blant de litt eldre som levde i et lukket land og servitører som nærmest prøvde å unngå oss fordi de visste vi snakket engelsk. 

Vi var forøvrig ikke mange dagene i Saranda, men dro til Ksamil, som vi ble anbefalt av noen lokale, som er en badeby 20-25 minutter unna med bil. Der ble vi i ti dager og reiste litt rundt med det som utgangspunkt. 

Strandereng
01.09.16 21:02

Takker for svar. Ja, det blir absolutt en tur til Saranda. Vi har bestemt oss for litt sent ute i mai neste år. Passe temperaturer på den tiden.
Kommer til å ta noen dagsturer, bl. annet til Ksamil og Butrint.

Ser det er flott badevær nå i september,  men kan ikke bare kaste oss på nå.
Til våren kommer vi også til å ta en uke på Korfu i samme slengen.
Sparer både feriedager og penger til det :-)

SlimWhitman
SlimWhitmanInnlegg: 2485
17.10.16 21:31
Strandereng: Takker for svar. Ja, det blir absolutt en tur til Saranda. Vi har bestemt oss for litt sent ute i mai neste år. Passe temperaturer på den tiden.
Kommer til å ta noen dagsturer, bl. annet til Ksamil og Butrint. Ser det er flott badevær nå i september,  men kan ikke bare kaste oss på nå.
Til våren kommer vi også til å ta en uke på Korfu i samme slengen.
Sparer både feriedager og penger til det :-)

Tipset mitt er at du ikke trenger å bruke noe tid i Korfu annet enn som et middel til å komme seg til Saranda. Korfu er dyrt, dårlig og fullt av turister.

Saranda er som de andre her sier, veldig bra. Alle menneskene vi møtte var ekstremt gjestfri og hyggelig. Ikke alle snakket bra engelsk men det var ikke noe problem å gjøre seg forstått.

Maten var EKSTREMT bra. Det var som en fin blanding av det italienske, greske og tyrkiske kjøkken. Alt av frukt og grønt er økologisk og ferskt. Man får også dagsfersk sjømat som var, faktisk, den beste sjømaten jeg noensinne har spist. Diverse fisk, blåskjell, blekksprut osv, tilbered til perfeksjon.
Andre steder vi var på kunne også tilby grillet lam og geit som var helt enestående.

Jeg lot meg også imponere av den lokale vinen, både rød og hvit, som ikke eksporteres. Den lokale brennevinen, Raki, var også bra som en apertif hvis du liker noe litt sterkere.

Prisnivået er det billigste i Europa med unntak av Makedonia. For to personer kan man spise og drikke virkelig godt for rundt 200 kroner, og få en vanvittig valuta for pengene.

Saranda i seg selv er ikke et estetisk mesterverk, byen bærer preg av (knapt) halvferdige bygninger hvor bebyggelsen har blitt avbrutt grunnet byråkratisk rot. Men strendene er fine for de som liker det, med krystallklart vann. Hvis du liker å være på stranda kan du dra til Ksamil også, men det er ikke stort annet enn det er - bortsett fra et par greie restauranter.

Det jeg virkelig vil anbefale er en dagstur til Gjirokaster, fødestedet til Enhver Hoxha. En by på rundt 12.000 mennesker som er bygget av stein. Der finner man huset Hoxha ble født i, som er gjort om til et museum. Man finner også et digert slott fra 1300 tallet som også delvis er gjort om til et museum, med krigsgjenstander fra begge verdenskrigene samt et amerikansk jagerfly de har skutt ned på 50-tallet. Fra slottet er det også en fantastisk utsikt over byen på den ene siden, og utsikt over en flott, lang og dyp dal på den andre siden. Selve byen er veldig sjarmerende, med koselige kafeer, trange gater og hyggelige folk.

Selve bilturen fra Saranda til Gjirokaster var også spektakulær. I luftlinje er det ikke langt, men siden Albania ikke har noen tuneller måtte man først kjøre opp og ned noen fjell og daler for å komme seg dit. På veien kunne man se utallige bunkere som Hoxha bygget rundt hele landet (er vel over 100.000 av de).

Jeg vil også sterkt anbefale å ta en reise til The Blue Eye, som er en naturlig kilde/innsjø i fantastiske omgivelser. Det sies at det ikke er noen som vet hvor dyp den faktisk er. Omgivelsene rundt er som Babylons hengende hager eller Edens hage - som en oase/jungel som er noe av det mest frodige jeg har sett. Krystallklart vann, ferske fiken man kan plukke og spise rett fra treet, osv. 

Både Gjirokaster og Blue Eye tok vi samme dag, vi brukte totalt kanskje 6-7 timer. Vi ble kjørt rundt av en taxi sjåfør som vi leide hele dagen. Det betalte vi kanskje 300kr for, men det var vel verdt det. 

Albania er rett og slett fantastisk. 3 år siden vi var der nå og har hatt lyst å dra tilbake helt siden. Det hjalp jo også på at det var der jeg og kona fant ut at hun var gravid med vår første unge, og som seg hør og bør var det rett ned til hotelresepsjonen for å bestille den dyreste og mest eksklusive flasken champagne de hadde - som kostet så vidt over 100kr. :-)

Strandereng
17.10.16 23:21
SlimWhitman: Både Gjirokaster og Blue Eye tok vi samme dag, vi brukte totalt kanskje 6-7 timer. Vi ble kjørt rundt av en taxi sjåfør som vi leide hele dagen. Det betalte vi kanskje 300kr for, men det var vel verdt det.

Tusen takk for flotte tips! Veldig bra.

Jeg gleder meg. 

Sprintermann
SprintermannInnlegg: 5
17.12.16 20:33

Helt enig i det SlimWhitman skriver, var i Sarande i Juli i år og det blir en tur i år også.

Ville booket fly og hotell selv, da man fort sparer mye penger på det samt at man selv kan velge hvor man vil bo....hotellene til Apollo ligger litt utenfor sentrum og det er jo der det skjer på kveldene.

Ligger mange UTROLIG bra og billige restauranter langs strandpromenaden, men priser som er veldig lave i forhold til andre feriesteder.

Kan anbefale et hotell som heter Royal Sarande som ligger i enden av promenaden, rene fine rom, hyggelig betjening som snakker bra engelsk.....stille og rolig på kveld/natt i forhold til all støyen lengre bort på promenaden.

Ville kanskje vente til juni/juli med å reise dit, ikke spesielt varmt der i mai.

Strandereng
18.12.16 15:06
Sprintermann: Kan anbefale et hotell som heter Royal Sarande som ligger i enden av promenaden, rene fine rom, hyggelig betjening som snakker bra engelsk.....stille og rolig på kveld/natt i forhold til all støyen lengre bort på promenaden. Ville kanskje vente til juni/juli med å reise dit, ikke spesielt varmt der i mai.

Takk! Jeg tar med meg alle gode tips. 
Mulig vi utsetter reisen til andre halvdel av juni.
Hotelltipset ble jeg veldig glad for.

SlimWhitman
SlimWhitmanInnlegg: 2485
19.12.16 11:15
Strandereng: Takk! Jeg tar med meg alle gode tips. Mulig vi utsetter reisen til andre halvdel av juni.Hotelltipset ble jeg veldig glad for.

Mens vi først er inne på hotell anbefalinger vil jeg foreslå Blue Sky. Av samme grunner som Royal Sarande (som jeg ikke har noen erfaringer med, men som helt sikkert er bra det og).
Det ligger rundt 20 minutters gåavstand fra "sentrum". God mat, god vin, en fin strand rett ved siden av, meget hyggelig betjening som jeg faktisk har god kontakt med den dag i dag, 3 år senere.

Strandereng
19.12.16 22:10

Flott! da skal vi se nøye på disse hotellene. 

Sprintermann
SprintermannInnlegg: 5
30.01.17 17:20

Vi reiser tilbake til Royal Sarande midt i juli...denne gangen skal to av sønnene i huset også være med, både de og vi gleder oss til å dra dit-

Et lite restaurant tips: Mare Nostrum som ligger i begynnelsen av strandpromenaden...utrolig god mat til en helt latterlig pris. Spiste treretter der for 2 pers inkl øl og vin til rundt 400 nkr ;)

Du finner den og andre bra restauranter på Tripadvisor ;)

God tur.

Leffa
LeffaInnlegg: 4801
23.07.17 23:01

Årets ferie på Lanzarote er over, og vi har allerede begynt planleggingen av neste års ferie. Vurderer å reise til Albania og Sarande. 

Vi reiser fra Bergen og såvidt jeg kan se kan Bergen - London - Korfu være en grei og billig reisemåte. 

Har søkt litt etter hoteller, men lurer på om noen her kan tipse oss om hoteller som oppfyller noen kriterier. Vi blir sannsynligvis noen familier på tur med barn både over og under skolealder.

- Leiligheter med minst ett soverom.
- Basseng med solsenger ved hotellet.
- Ikke for langt å gå til restauranter.
- Helst velfungerende internett!;)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg