Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Israel - hvordan fly dit?

NYTT TEMA
annmag
annmagInnlegg: 7272
14.11.16 22:35

Noen som kan tipse meg om hvordan fly til Israel uten å bruke Aeroflot?

Ser ikke ut som om noen flyr dirkete fra Oslo.

Har fått for meg at jeg må forte meg dit, nå som det foregår så mange aksjoner i Syria/Irak tenkte jeg kanskje at det er en litt rolig periode i Israel nå.

Lurer også på hvor lenge jeg bør være hvis jeg skal se meg litt rundt (ikke ned til Rødehavet).

Kjemi
KjemiInnlegg: 361
15.11.16 08:12

Du kan eksempelvis fly til Tel Aviv via Munchen.

annmag
15.11.16 09:23
Kjemi: Du kan eksempelvis fly til Tel Aviv via Munchen.

Ok, sjekket med Lufthansa nå, men de har jo helt grusomme flytider...bare tidlig morgen avganger.

Synes det er så rart at ingen flyr direkte, med Lufthansa vil det ta et halvt døgn bare å komme dit.

annmag
15.11.16 09:33

Ikke en gang Norwegian flyr direkte ser jeg.

Det er helt håpløse flytider over hele linja....tidlig avgang og stort sett ankomst midt på natta.

Det blir for slitsomt, så da dropper jeg det....for denne gang.

Jazzeron
JazzeronInnlegg: 12714
15.11.16 09:49
annmag: Ikke en gang Norwegian flyr direkte ser jeg.
Det er helt håpløse flytider over hele linja....tidlig avgang og stort sett ankomst midt på natta.
Det blir for slitsomt, så da dropper jeg det....for denne gang.

De flyr vel direkte fra Stockholm? Du får ta deg en all-nighter på Stureplan først ;)

Jeg var der for 3 år siden og fly via Riga med Air Baltic, selvfølgelig grisetidlig avgang, men det gikk greit. Litt småirriterende når det kan gå timer på å bli avhørt om hva man skal der dog. Skjedde med søsteren min begge veier.

annmag
15.11.16 11:15
Jazzeron: De flyr vel direkte fra Stockholm?

Jeg reiser til Marokko i noen uker istedenfor.

Mulig jeg kombinerer Kypros og Israel senere.  

Merkelig at de har så håpløse flytider.  Jeg sjekket en rekke selskaper, og alle fremstod som like håpløse.

kansas00
kansas00Innlegg: 18844
15.11.16 17:41
annmag: Merkelig at de har så håpløse flytider. Jeg sjekket en rekke selskaper, og alle fremstod som like håpløse.

Har vel mer med når ulike flykorridorer etc. er åpne. Lufttrafikken er jo på en måte regulert selv om lufta er for alle. De har nå "veier" oppe i lufta også, som ikke må bli overbelastet. . Samme greia for en rekke andre destinasjoner på de lengdegradene (Dubai, Armenia, Georgia etc) lander du ogsdå gjerne på håpløse tider.

Wavy
WavyInnlegg: 11562
15.11.16 19:23
annmag: Noen som kan tipse meg om hvordan fly til Israel uten å bruke Aeroflot?

Hvorfor vil du ikke bruke Aeroflot? Ugunstige tider?

annmag
15.11.16 20:24
Wavy: Hvorfor vil du ikke bruke Aeroflot?

En kombinasjon av gamle fordommer + at jeg ikke har så lyst til å være i det flyrommet jeg tror Aeroflot flyr fra Moskva til Israel.....i tillegg til at jeg ikke er så fristet til å sitte på flyplassen i Moskva i mange timer.

annmag
15.11.16 20:28
kansas00: Lufttrafikken er jo på en måte regulert selv om lufta er for alle.

Ja, er klar over det, men ble overrasket over at det var så konsekvent håpløse landingstider.

Wavy
WavyInnlegg: 11562
16.11.16 00:39
annmag: En kombinasjon av gamle fordommer + at jeg ikke har så lyst til å være i det flyrommet jeg tror Aeroflot flyr fra Moskva til Israel.....i tillegg til at jeg ikke er så fristet til å sitte på flyplassen i Moskva i mange timer.

Hadde hørt mye dårlig om Sheremetyevo da jeg hadde en sekstimers connection der i august, men ble egentlig positivt overrasket. Skal ikke skryte den opp i skyene eller noe. Den er en flyplass, men ikke noe verre enn vi er vant til fra andre europeiske flyplasser.

Jeg hadde også fordommer mot Aeroflot, men de ble borte etter å ha reist med dem. Litt spesielt å se på flykartet til Aeroflot-magasinet i flysetelomma, hvor en del landegrenser går andre steder enn man er vant til, men Aeroflot er ikke noe å være redd for altså..:)

Kjetil_e
Kjetil_eInnlegg: 21833
16.11.16 13:11
Wavy: Hadde hørt mye dårlig om Sheremetyevo da jeg hadde en sekstimers connection der i august, men ble egentlig positivt overrasket. Skal ikke skryte den opp i skyene eller noe. Den er en flyplass, men ikke noe verre enn vi er vant til fra andre europeiske flyplasser.
Jeg hadde også fordommer mot Aeroflot, men de ble borte etter å ha reist med dem. Litt spesielt å se på flykartet til Aeroflot-magasinet i flysetelomma, hvor en del landegrenser går andre steder enn man er vant til, men Aeroflot er ikke noe å være redd for altså..:)

På internasjonale flygninger har Aeroflot en ny og moderne flåte. I hovedsak bestående av Airbus maskiner. De bruker vel og Sukoi Superjet, som vel er regnet som en av de aller beste maskiner på intraeuropeiske ruter.

Homo_Erectus
Homo_ErectusInnlegg: 15002
16.11.16 13:17
annmag: Noen som kan tipse meg om hvordan fly til Israel uten å bruke Aeroflot? Ser ikke ut som om noen flyr dirkete fra Oslo.
annmag
16.11.16 15:28
Wavy: men Aeroflot er ikke noe å være redd for altså..:)

Neida, det er vel gammelt nytt at de hadde en heller dårlig flyflåte.

Hadde jeg hatt litt bedre tid, så kunne jeg reist om Moskva og lagt inn et par dager der.  Har ikke vært der siden -94, så det hadde vært gøy og sett forandringen.

Denne gangen kunne jeg rett og slett ikke ta meg tid til en dags reise hver vei.

annmag
16.11.16 15:29
Kjetil_e: På internasjonale flygninger har Aeroflot en ny og moderne flåte. I hovedsak bestående av Airbus maskiner. De bruker vel og Sukoi Superjet, som vel er regnet som en av de aller beste maskiner på intraeuropeiske ruter.

Jada, jeg visste vel egentlig at de er friskmeldt. :)

annmag
16.11.16 15:32
Homo_Erectus: Flyreiser mellom Oslo og Tel Aviv Ben Gurion International Apt tar ca 7h, 0 min, og direktefly fra Oslo og Tel Aviv Ben Gurion International Apt ca. 4h, 45 min.

På siden i linken gjelder prisene for reiser neste år, jeg hadde tenkt til å reise i neste uke.  Og neste uke er flytidene (også hos Supersaver) helt håpløse....for meg.  Ingen direkteruter heller.

annmag
16.11.16 15:44
annmag: På siden i linken gjelder prisene for reiser neste år, jeg hadde tenkt til å reise i neste uke.

Jeg sjekket ut reise i februar hos Supersaver nå, og flytidene der er like håpløse....med et unntak....Lufthansa har en flight (med flybytte) nedover med avreise 7.40m og ankomst anstendig tid...men hjemover er det like ille.

Kjetil_e
16.11.16 17:24
annmag: På siden i linken gjelder prisene for reiser neste år, jeg hadde tenkt til å reise i neste uke.  Og neste uke er flytidene (også hos Supersaver) helt håpløse....for meg.  Ingen direkteruter heller.

En annen ting jeg så du skrev at du var engstelig for at Aeroflott fløy urolige soner på vei til Israel. Det skal jeg ikke ha noen formening om, men det du kan gjøre (gjelder forøvrig alle flyselskaper) gå inn på fr24.com nummeret på flighten du lurer på. Da vil du kunne få opp på kartet hvordan den enkelte rute går. Og se om ruta vanligvis går over Øst-Ukraina, Syria eller andre farlige områder. Vær dog oppmerksom på at man ikke nødvendigvis flyr samme korridorer fra gang til gang, men du vil få rimlig pekepinn på hvor man flyr.

annmag
16.11.16 20:28
Kjetil_e: En annen ting jeg så du skrev at du var engstelig for at Aeroflott fløy urolige soner

Ved nærmere ettertanke, så vil kanskje Aeroflot være greit å bruke til Asia, med tanke på at de vel flyr lenger nord enn de verste urolighetene.

Kjetil_e
16.11.16 22:47
annmag: Ved nærmere ettertanke, så vil kanskje Aeroflot være greit å bruke til Asia, med tanke på at de vel flyr lenger nord enn de verste urolighetene.

Det har du nok rett i ja, og skal du til fjerne østen så er vel Aeroflot sammen med Finnair de som har kortest vei, så sant du ikke flyr direktefly.

annmag
17.11.16 18:10
Kjetil_e: så sant du ikke flyr direktefly.

Hurra for Norwegian. :o)

Kjetil_e
18.11.16 10:32
annmag: Hurra for Norwegian. :o)

Bare et lite apropos, da Norwegian ikke har rettigheter på å fly Sibirkorridoren så går deres flygning fra Oslo til Bangkok rett over Afghanistan og nær opptil Øst-Ukraina.

Mr.Daddycool
Mr.DaddycoolInnlegg: 4423
18.11.16 10:32
Turkish Airlines:

Flyr via Istanbul, og den ruta tar jeg til Israel. Heller ikke perfekte flytider men det går.

annmag
18.11.16 12:58
Mr.Daddycool: Turkish Airlines:

Ja, vet om den ruta, men har ikke lyst til nedom Ataturk igjen nå.

annmag
18.11.16 13:00
Kjetil_e: Bare et lite apropos, da Norwegian ikke har rettigheter på å fly Sibirkorridoren så går deres flygning fra Oslo til Bangkok rett over Afghanistan og nær opptil Øst-Ukraina.

Ja, å fly over Afghanistan har jeg gjort flere ganger, er vel rimelig rolig i luftrommet der nå?

Øst Ukraina har vel også roet seg?

Kjetil_e
18.11.16 13:17
annmag: Ja, å fly over Afghanistan har jeg gjort flere ganger, er vel rimelig rolig i luftrommet der nå?
Øst Ukraina har vel også roet seg?

Afghanistan er nok vanlig å fly over, Taliban og andre opprørsgrupper sitter vel uansett ikke på våpen som kan skyte ned høyflyvende passasjerfly.

Situasjonen i Øst-Ukraina har vel strengt tatt ikke endret seg, men etter Malaysian Airlines saken er det vel ingen som lenger flyr over der. Norwegian flyr på russisk side av grensen før de svinger inn over Hviterussland.

Mr.Daddycool
Mr.DaddycoolInnlegg: 4423
18.11.16 13:41
annmag: Ja, vet om den ruta, men har ikke lyst til nedom Ataturk igjen nå.

Er du skremt :)

annmag
18.11.16 16:37
Mr.Daddycool: Er du skremt :)

Ja, er egentlig litt skremt nå.  

Akkurat Istanbul syntes jeg var litt utfordrende.  Akkurat som om all lufta der er full av stress.

Jeg kjørte 350 mil rundt i Tyrkia....og Istanbul var det eneste stedet jeg følte på det å være litt redd.  Noe var riktignok min egen feil, når jeg (nok en gang) var så dum at jeg lot meg trekke mot rivningsklare hus og bilvrak i gatene.  

mf_6
mf_6Innlegg: 3584
18.11.16 20:59
annmag: .....i tillegg til at jeg ikke er så fristet til å sitte på flyplassen i Moskva i mange timer.

Jeg har også vært inne på det når jeg velger flyruter. Moskva frister ikke.

En ting er å sitte i Moskva noen timer. Det jeg ville fryktet mest, er om flyet til Moskva er såpass forsinka at man mister neste fly og må tilbringe en natt eller to der i påvente av å booke om av noen russere som plutselig ikke forstår engelsk. Nei, takke meg til å bli stående igjen i Amsterdam eller London ei natt.

ross
rossInnlegg: 6489
19.11.16 03:43
Mr.Daddycool: Er du skremt :)

Hadde transfer der for under 14 dager siden, da var det skyting uten for flyplassen rett etter jeg landet og flyplassen ble stengt. Den natten på hotell utgikk, og transfer ble på flyplassen. Veldig slitsomt.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg